Domowe studio fotograficzne: wady i zalety reporterskiej lampy błyskowej

0

Lampy reporterskie są reporterskimi tylko z nazwy. Tak naprawdę możemy je wykorzystać także w fotografii studyjnej, urządzając studio we własnym domu. Po tekście DOMOWE STUDIO FOTOGRAFICZNE – Wady i zalety studyjnej lampy błyskowej czas przyjrzeć się mniejszym i bardziej mobilnym odpowiednikom.


Mniejszy zamiennik błyskowej lampy studyjnej


Istnieje wiele sytuacji, gdy lampa studyjna okazuje się być zbyt duża, za mocna, ciężka, nieporęczna, prądożerna. W wielu sytuacjach wystarczy nam zdecydowanie mniejsza błyskowa lampa reporterska. Jeśli masz mało miejsca w domu / firmie na organizację planu zdjęciowego, pomyśl o zastosowaniu lamp typu speedlight. Ich wybór wcale nie musi oznaczać, że nasze możliwości fotograficzne zostaną ograniczone.


Plusy studyjnej lampy reporterskiej w domowym studio


  • MOBILNOŚĆ – nie jesteśmy ograniczani miejscem. Cztery lampy reporterskie zajmą w plecaku tyle miejsca, co kubatura jednej lampy studyjnej. A to cztery różne źródła światła, które możemy umieścić w kilku różnych miejscach i uzyskać bardziej kreatywny efekt.
  • Baterie paluszki – jesteśmy niezależni od gniazdek, przez co nasze domowe studio możemy również łatwo przenieść w plener.
  • Łatwe sterowanie na odległość – dzięki podziałowi na lampy master i slave, mając kilka lamp możemy w prosty sposób sterować mocą lamp na odległość, bez konieczności każdorazowego podchodzenia do nich.
  • Opcja TTL i HSS za rozsądne pieniądze – lampy studyjne o takiej funkcjonalności są sporo droższe od ich reporterskich konkurentów.
  • Zazwyczaj na wyposażeniu mamy filtry żelowe bądź nakładki barwione dla zmiany charakterystyki koloru światła. W lampach studyjnych bez wrót czy czaszy się w takim wypadku nie obejdzie.

domowe studio fotograficzne


Minusy reporterskiej lampy błyskowej w domowym studio


  • Baterie paluszki też mogą być wadą. Lampy błyskowe to prądożerne bestie i musimy pamiętać, żeby podczas sesji mieć ich odpowiedni zapas (o pamiętaniu o naładowaniu kompletów przed sesją nie wspominając).
  • Lampy reporterskie mają mniejszą moc od lamp studyjnych. Po zastosowaniu modyfikatorów może okazać się, że moc błysku jest niewystarczająca do oświetlenia całego planu.
  • Zeby zamocować taką lampę na statywie potrzebne są dodatkowe adaptery, np. GlareOne Uchwyt na lampę reporterską czy Quadralite Reporter S-holder, które wykorzystamy też do zamontowania modyfikatorów, np. softboxów z mocowaniem Bowens.

Lampy błyskowe najlepsze na start


Oczywiście najprostszym (ale też najdroższym) rozwiązaniem byłoby zaopatrzenie się w lampę i sterowniki od producenta, którego mamy aparat. My skupimy się jednak na kilku zamiennikach, które są tańsze.

  • Yongnuo YN-560 IV – niekwestionowany manualny faworyt. Lampa w pełni ustawiana ręcznie (za pomocą wyzwalacza Yongnuo YN560-TX również na odległość), która pozwoli nam naprawdę niewielkim kosztem zdobyć kilka źródeł światła. Pasuje i działa w każdym systemie z gorącą stopką.
  • Yongnuo YN-600EX-RT II – bardzo popularne rozwiązanie wśród osób ze stajni Canona. Kompatybilny z systemem Canon RT pozwala na łączenie lamp w grupy i sterowanie radiowe. Dodatkowo działa tu TTL i HSS, przez co to rozwiązanie staje się niezwykle uniwersalne.
  • Quadralite Stroboss – to system lamp od firmy Quadralite, który pozwala połączyć dzięki wyzwalaczom Navigator X współpracę lamp studyjnych i reporterskich. Dodatkowo wersja EVO zamiast zasilania na paluszki posiada dedykowany akumulator – co znacznie skraca czas ładowania i zwiększa długość serii błysków z pełną mocą.

Wyzwalacz radiowy do lamp błyskowych


Tak jak w przypadku lamp studyjnych, bardzo ważny jest wyzwalacz radiowy jaki wybierzemy. Z mojego poprzedniego tekstu Wyzwalacz radiowy do lampy reporterskiej – na co zwrócić uwagę przy zakupie dowiesz się, na co zwrócić uwagę wybierając dany system radiowego wyzwalania i zarządzania błyskiem.


Domowe studio fotograficzne – dowiedz się więcej


W tej serii artykułów ukazały się już:

  1. Od czego zacząć budując własne studio fotograficzne
  2. Akcesoria, o których warto pamiętać planując budżet
  3. Wady i zalety studyjnej lampy błyskowej
  4. Lampy światła ciągłego, ich wady i zalety
  5. Wady i zalety reporterskiej lampy błyskowej
  6. Murzyn, piesek, garnek – słowniczek fotograficznego żargonu
  7.  Bohater drugiego planu – tło fotograficzne
  8. Okta, softbox czy parasolka – jaki modyfikator światła wybrać?
  9. Czym wyzwolić błysk lampy? Przewodnik po wyzwalaczach
  10. Tanie studio w mieszkaniu – zaglądamy do atelier naszej klientki
  11. Domowe studio do fotografii produktowej – 6 najciekawszych pytań

 

Podziel się.

O Autorze

Doradca klienta w branży foto od kilku lat. Zwolennik fotograficznego minimalizmu - zarówno w kwestii sprzętu jak i kadru. Zadeklarowany miłośnik Kaukazu.

Zostaw komentarz

izmir escort