Popularność dronów od kilku lat nieustannie wzrasta. Kiedyś postrzegane jedynie jako militarne maszyny, obecnie drony zeszły pod strzechy i może je kupić praktycznie każdy. Jednak samo „latanie dronem” może przysporzyć wielu problemów, jeśli robi się to nieumiejętnie i w nieodpowiednim miejscu. Dlatego od 6 listopada 2016 roku, aby wykorzystywać drony komercyjnie, musisz przejść obowiązkowo szkolenie UAVO z uprawnieniami wykonywania lotów w zasięgu wzroku VLOS lub poza zasięgiem wzroku BVLOS . Jak wygląda szkolenie UAVO? Ile trwa i ile kosztuje kurs na zawodowego operatora statku bezzałogowego?
Do tej pory, jeśli ktoś chciał zdać egzamin na zawodowego operatora statku bezzałogowego i uzyskać Świadectwo Kwalifikacji UAVO, nie musiał uczestniczyć w szkoleniu przygotowującym do egzaminu. Przyszli operatorzy dronów sami znajdowali w internecie materiały potrzebne do zaliczenia teorii i praktyki oraz indywidualnie umawiali się z egzaminatorem na egzamin. Teraz, a dokładnie od 6 listopada 2016 roku wchodzi w życie nowa ustawa, zgodnie z którą każdy, kto chce zostać zawodowym operatorem statku bezzałogowego, musi obowiązkowo przejść szkolenie w jednym z certyfikowanych przez ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego) ośrodków szkoleniowych, czyli m.in. takich, które będą miały w swojej kadrze instruktorów z uprawnieniami INS oraz spełnią szereg innych wymagań (m.in. zatwierdzony program szkolenia, sale szkoleniowe, itp.). Więcej informacji oraz wszystkie zachodzące zmiany znajdziesz w ustawie „Rozporządzenie Ministra infrastruktury i Budownictwa z dnia 19 września 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw kwalifikacji. Dopiero po odbyciu takiego kursu i zdaniu egzaminu wewnętrznego, kursant może przystąpić do egzaminu państwowego.
Ile trwa szkolenie?
Opiszę to na swoim przykładzie, gdyż jestem po takim kursie i po pozytywnym zdaniu egzaminu państwowego i uzyskaniu Świadectwa Kwalifikacji UAVO VLOS. Samo szkolenie trwa około tygodnia. Często jest tak, że po szkoleniu od razu kursant umawiany jest na egzamin państwowy, zarówno teoretyczny, jak i praktyczny. Decydując się na taki kurs musimy pamiętać, aby zarezerwować sobie całe dni, ponieważ wykłady oraz zajęcia praktyczne prowadzone są od rana do wieczora.
Jaki zakres tematyczny obejmuje szkolenie?
Na szkoleniu poznajemy główne zagadnienia z zakresu budowy i działania statków bezzałogowych, prawa lotniczego i przestrzeni powietrznej. Podczas spotkań poruszane są również takie tematy, jak: człowiek jako pilot i operator UAV (ang. unmanned aerial vehicle – bezzałogowy statek powietrzny), bezpieczeństwo lotów, a nawet podstawy udzielania pierwszej pomocy. Kursant w trakcie trwania całego szkolenia, między wykładami, odbywa zajęcia praktyczne na tzw. polu wzlotów. Wykonywane są podstawowe figury, które możemy spotkać podczas egzaminu.
Przed lotem każdy kursant odbywa tzw. briefing przedstartowy (lista kontrolna przed startem). Sprawdzane są wówczas wszystkie podzespoły, montowane śmigła i pakiety akumulatorów. Dopiero po wykonaniu wszystkich niezbędnych czynności egzaminator wydaje komendę startu i rozpoczynają się loty egzaminu praktycznego. Warto pamiętać, że na egzamin przychodzimy ze swoim dronem. Większość szkół przeprowadzających takie szkolenia daje możliwość wypożyczenia drona na czas trwania egzaminu. Stawki są różne i zależą od typu urządzenia, na jakim chcemy zdawać.
Ile kosztuje samo szkolenie?
Niestety nie jest to tania zabawa, ponieważ za sam kurs trzeba liczyć ok 2500 zł. Do tego dochodzą opłaty za egzamin – ok. 200 zł, badania lotniczo lekarskie – 250 zł i samo wydanie decyzji przez lekarza orzecznika lotniczego – 200 zł. Całkowity koszt nie jest mały, ale dzięki temu przyszły operator może wykonywać loty dronem komercyjnie oraz w miejscach, gdzie zwykły użytkownik latać nie może.
W Trójmieście jest kilka szkół, które są certyfikowanymi ośrodkami szkoleniowymi, i które w swojej kadrze posiadają wykwalifikowany personel. Są to ludzie bardzo dobrze wyszkoleni z bogatym doświadczeniem w dziedzinie dronów. Sami budują bardzo zaawansowane jednostki, a niektórzy z nich mają uprawnienia pilotów oblatywaczy. Nie ma więc najmniejszych obaw, że na egzamin podejdziesz nieprzygotowany.
Wszystkim, przyszłym operatorom życzę powodzenia na egzaminach – tyle startów co lądowań, i do miłego!
Jeden komentarz
Może je kupić praktycznie każdy, jednak nie każdy powinien od razu nimi latać, zwłaszcza tymi profesjonalnymi. Obecnie modne jest robienie zdjęć z niecodziennej perspektywy. Sam posiadam duże doświadczenie w sterowaniu maszynami bezzałogowymi oraz prowadzę szkolenia przygotowujące do uzyskania Świadectwa Kwalifikacji UAVO VLOS. Już sam lot w nieodpowiednim miejscu i bez potrzebnej wiedzy naraża nas samych oraz innych na niebezpieczeństwo. Dlatego ważne jest doświadczenie.