CASE STUDY – Realizacja reklamy dla Stena Line Polska

0

Marzeniem wielu początkujących filmowców jest realizacja dużych produkcji z wykorzystaniem najlepszego sprzętu. Niewiele osób jednak myśli o tym, jak dużo pracy i zaangażowania wymaga przygotowanie profesjonalnego spotu reklamowego. W dzisiejszym Case Study przyjrzymy się kulisom tworzenia kampanii reklamowej dla Stena Line Polska, w realizacji której miałem możliwość wziąć udział. Jakie wyzwania stawia przed filmowcami realizacja reklamy?

Propozycję udziału w nagraniu reklamy dla Stena Line Polska otrzymałem od Radka z  Radek Schenk Film. Nie namyślając się długo przyjąłem ją  – możliwość połączenia mojej pasji do filmowania z przygodą, jaką jest niewątpliwie wyjazd do Szwecji promem była wystarczającym motywatorem do zaklepania sobie terminów na wyjazdy. Radek potrzebował mnie do pomocy przy kamerze, oświetleniu i asystowaniu podczas nagrań. Wszystko dogadaliśmy i w umówiony dzień wyruszyliśmy w drogę.

Preprodukcja

Przygotowanie większej kampanii to dużo bardziej skomplikowane zadanie niż opisywana przeze mnie w poprzednim case study relacja z eventu czy konferencji. Przede wszystkim najczęściej nie pracujemy sami – nasz klient ma swoją wizję efektu końcowego, my również przychodzimy do stołu ze swoimi pomysłami i gdzieś w rozmowach musimy znaleźć kompromis. Celem jest stworzenie jak najfajniejszego dzieła, które dodatkowo będzie zgodne z komunikacją zleceniodawcy. W zależności od skomplikowania produkcji efektem tych rozmów może być ogólny zarys fabuły (spisany lub uzgodniony ustnie), scenariusz, ale też szczegółowy storyboard, czyli graficzne przedstawienie pojedynczych scen z reklamy. Praca chcąc nie chcąc komplikuje się, bo nie kręcimy jak w przypadku eventu wszystkiego, co „wpadnie nam w oko”, a musimy trzymać się ramowego planu. Niemniej jednak nawet w przypadku filmowania okazjonalnego wspominałem o wylistowaniu najważniejszych rzeczy, na których zależy zleceniodawcy – tutaj mamy po prostu bardziej zaawansowaną formę takiego podejścia. Nie uczestniczyłem w procesie preprodukcji w/w reklam dla Stena Line Polska, ale widziałem jej efekt – przed rozpoczęciem pracy dostałem materiały referencyjne, scenariusz i plan godzinowy. W większych produkcjach spotyka się czasem również tzw. Call Sheety, czyli najważniejsze informacje, rozkład godzinowy i numery telefonów do najważniejszych osób na planie. Tego typu raporty przygotowywane są przez kierownika produkcji przed każdym dniem zdjęciowym.

Logistyka

Filmy dla Stena Line Polska realizowane były na wyjeździe – ujęcia nagrywaliśmy na promie i w Szwecji.  Fakt ten wpływał znacząco na decyzję związane z ilością i gabarytami sprzętu, jaki może być użyty podczas filmu. Po pierwsze sprzęt musi być w miarę lekki i niezawodny. Po drugie najlepiej, gdyby można było używać go bez dostępu do prądu stałego – w tym momencie odpada wiele stacjonarnych lamp studyjnych. Po trzecie musi być zabezpieczony na czas transportu. Dodatkowo w przypadku wyjazdu musimy być przygotowani na każdą ewentualność. Z tego powodu nie można o niczym zapomnieć – w bliskich okolicach domu możemy jeszcze wrócić po baterię czy kartę pamięci, jednak przy produkcjach, wymagających dalekiej podróży, jesteśmy najczęściej skazani na to, co wzięliśmy (lub ograniczenia wynikające z przeoczenia pewnych spraw). Jednym z problemów, na jaki natknęliśmy się w trakcie wyjazdu, była awaria wypożyczonej lampy LED – na szczęście mieliśmy zapasową, ale gdybyśmy nie byli przygotowani, to ujęcia wieczorne i w pomieszczeniach mogłyby sprawić nam sporo problemów.

Radek Schenk Film - fot. Patryk O

Radek Schenk Film – fot. Patryk O

Film ten realizowaliśmy na kamerze Blackmagic URSA Mini Pro EF ze szkłami Samyang 24 mm T1.5 ED AS IF UMC VDSLR IISamyang 50 mm T1.5 AS UMC V-DSLR oraz Samyang 85 mm T1.5 AS IF UMC VDSLR II. Dodatkową kamerą używaną do ujęć na gimbalu i do sytuacji, w których URSA okazywała się za duża był Sony A6300. Do doświetlania ciemniejszych ujęć używaliśmy lampy Fomei 100D. Większość ujęć realizowaliśmy z ręki i nie była to decyzja przypadkowa – tego typu ruch kamery zbliża nas do sytuacji i sprawia, że nagranie jest bardziej „osobiste”. Ułatwiało to też pracę, ponieważ unikaliśmy czasochłonnych „przestawek” i dźwigania ze sobą tony sprzętu – niemniej jednak na wszelki wypadek mieliśmy ze sobą statywy, monopody, etc. Ujęcia z drona wykonane były z użyciem DJI Mavic Pro.

Praca z aktorami

Ładne kadry to nie wszystko – musimy też umieć ustawić i pokierować aktorów tak, aby finalne ujęcia wyglądały naturalnie i były interesujące. Bez względu na budżet często może zdarzyć się sytuacja, w której aktor lub aktorka nie ma zbyt dużego doświadczenia przed obiektywem. Naszą rolą jest w takiej sytuacji „przejęcie steru” i poprowadzenie ich przez całe to doświadczenie. Najlepszym sposobem jest w mojej opinii dobra atmosfera i „chemia” – jeśli aktorzy czują się komfortowo i swobodnie, to tak też wypadną przed kamerą.

Osobnym tematem jest praca z dziećmi  – miałem okazję pracować w przeszłości przy innych reklamach z udziałem osób małoletnich i czasami namówienie ich do współpracy było prawdziwym wyzwaniem. Na szczęście przy realizacji dla Stena Line Polska nie było takich problemów – główna bohaterka spotu wystąpiła wraz z dwójką swoich pociech, które okazały się bardzo grzecznymi  i naturalnie grającymi talentami. Również ekranowe „małżeństwo”, mimo że aranżowane przed kamerą, fajnie się dogadywało i przez to sceny z ich udziałem wyszły bardzo naturalnie.

Dobór muzyki

Gdy mamy już wszystkie zaplanowane ujęcia, przychodzi czas na montaż. Jednym z pierwszych kroków przy planowaniu finalnego efektu jest wybranie muzyki pasującej do ujęć i nastroju, jaki chcemy przekazać. Często etap ten zajmuje sporo czasu, gdyż możliwości jest nieskończenie wiele, a nasza decyzja w bardzo dużym stopniu definiuje efekt końcowy. W przypadku reklam dla Stena Line Polska finalną decyzję podejmował Radek z Radek Schenk FIlm i w mojej ocenie wykonał kawal dobrej roboty – muzyka w obu reklamach wpada w ucho, jest oryginalna i nie nuży, a raczej dopełnia ujęcia. Z mojego doświadczenia wynika, że warto skonsultować swój wybór utworu z klientem – mimo naszych najlepszych chęci nie zawsze trafimy w jego gust czy wizję. Miałem w przeszłości sytuację, w której musiałem z tego powodu montować film od nowa, dlatego teraz wolę mieć „zielone światło” przed rozpoczęciem pracy.

Praca, przygoda i pasja?

Realizacja dla Stena Line Polska była dla mnie jednym z fajniejszych zawodowych doświadczeń tego roku – wspaniała ekipa, profesjonalne przygotowanie zarówno od strony technicznej (tu ukłony dla Radek Schenk Film), jak i organizacyjnej (przy ogromnym zaangażowaniu Steny Line), a dodatkowo możliwość podróży promem do Szwecji – był to mój pierwszy raz na morzu i wrażenia są nie do opisania. Sama Szwecja (a dokładniej Karlskrona) to piękne miejsce, które jak widać na reklamach bardzo dobrze wypada w kadrze. Z całego serca polecam wycieczkę z aparatem lub kamerą – nie będziecie zawiedzeni!

Karlskrona - Stena Line Polska

Karlskrona – Stena Line Polska

Praca na profesjonalnym planie filmowym – cz. I: Czego się spodziewać i od czego zacząć?

Praca na profesjonalnym planie filmowym, cz II. Kto jest kim na planie zdjęciowym?

Praca na profesjonalnym planie filmowym – cz. III: Porady profesjonalistów

 

Podziel się.

O Autorze

Michał Śmierzchalski

Twórca filmowy, operator, montażysta. Doświadczenie zdobywał współpracując jako asystent kamery na planach filmowych oraz przy własnych projektach. W Cyfrowe.pl zajmuje się rozwojem oferty video.

Zostaw komentarz

izmir escort