Jak mówi staro-cerkiewno-internetowe przysłowie, szum lepiej robić wokół siebie, niż na filmie. Z tego powodu zaczynamy na blogu nową serię artykułów poświęconych tematyce audio. Porozmawiamy sobie o tym, dlaczego warto wrzucać martwego kota do torby w pomieszczeniach, o tym jak nagrać zrozumiały wywiad stojąc w tłumie pod sceną rockowego koncertu, czy o tym jak raz na zawsze zlikwidować problem z pogłosem w naszym studio. W pierwszym odcinku opowiem Ci o mikroportach – podstawowym orężu w walce o bycie usłyszanym dla vlogerów i prezenterów telewizyjnych. Chcesz poznać więcej szczegółów na temat tego sprzętu i dowiedzieć się, jaki bezprzewodowy mikrofon do vlogowania wybrać? Zapraszam do lektury!
Czym jest mikroport? Co daje system bezprzewodowy?
O samych bezprzewodowych systemach przesyłania dźwięku mógłbym napisać epopeję. Jednak na potrzeby tego tekstu przyjmuję, że mikroport to zestaw umożliwiający bezprzewodowe przesyłanie dźwięku z mikrofonu krawatowego rozmówcy do kamery, zapewniając przy tym pełną swobodę ruchów poprzez brak kabla łączącego mikrofon podłączony do odbiornika z pozostałymi elementami zestawu. Przesył sygnału odbywa się nawet pomimo istnienia przeszkód terenowych. Pozwala na to system bezprzewodowy UHF (Ultra High Frequency).
Krawatówka – z czym to się je?
Najważniejszym elementem mikroportu jest oczywiście bezprzewodowy mikrofon. Mikrofony krawatowe, czyli miniaturowe urządzenia przypinane do garderoby mówiącego, to świetne rozwiązanie dla prowadzących programy. Ich niewielki rozmiar pozwala łatwo przypiąć je do klapy marynarki czy kołnierzyka bluzki i łatwo je ukryć. Dodatkowo nie zajmują rąk, pozwalając na swobodną gestykulację osób występujących w filmie. A przede wszystkim zapewniają świetne zbieranie dźwięku.
Zobacz nowość – mikrofony do smartfonów >>
Kardioida czy dookólny?
Najpopularniejsze tego typu urządzenia na rynku to mikrofony o dookólnej lub kardioidalnej charakterystyce kierunkowej.
Pierwsze są bardzo wygodne. Wystarczy, że przypniesz je rozmówcy, kierując kapsułę mikrofonu w stronę głowy, a możesz być praktycznie pewien, że nagrasz zrozumiałą wypowiedź. Niestety – wraz z rozmówcą nagrasz także wszystko w tle, także duży pogłos otoczenia, czy pracującą w rogu lodówkę.
Jeśli chcesz odciąć się od tła dźwiękowego, powinieneś wybrać mikrofon o charakterystyce kardioidalnej. Musisz go jednak idealnie skierować pod brodę i modlić się, żeby Twój rozmówca nie machał zbyt żywiołowo głową. W przeciwnym razie część wypowiadanych przez niego kwestii pozostanie niezrozumiałych.
Mikrofony dookólne można porównać do szerokokątnych obiektywów, które rejestrują całą scenę, a kardioidalne, to odpowiednik teleobiektywu, który pozwala Ci na wycięcie ze sceny istotnych dla Ciebie rzeczy, ale wymaga znacznie większej precyzji. Dlatego początkującym, ze względu na prostotę obsługi, polecam mikrofony dookólne.
Kup miikrofon! już od 85 zł >>
Jaki mikroport wybrać?
Gdy zaczynałem moją przygodę z filmowaniem dekadę temu, dostępne na rynku mikroporty i mikrofony bezprzewodowe można było policzyć na palcach jednej ręki. Wszystkie miały jedną wspólną cechę – astronomiczna cenę.
Dziś rynek jest dużo bardziej łaskawy dla twórców. W ofercie cyfrowe.pl znajdziesz wiele zestawów różniących się zastosowaniami i ceną. Jaki mikrofon do vlogowania i nagrywania wywiadów wybrać? Najciekawsze z nich, moim skromnym zdaniem to:
Rode SmartLav+
To właściwie nie mikroport, ale sam mikrofon krawatowy podłączane bezpośrednio do smartfona. Urządzenie zapewnia wysokiej jakości dźwięk w niskiej cenie. Dzięki jego małej wadze i rozmiarom, możesz je nosić zawsze przy sobie, jednak jak wszystko na tym świecie ma też wady.
Pierwsza to fakt, że nagrywasz dźwięk na telefon, a więc później musisz go zgrać i zsynchronizować w post produkcji z obrazem z kamery. Druga to fakt, że nie jesteś w stanie monitorować na żywo dźwięku – o tym, czy wszystko nagrało się jak powinno, dowiadujesz się dopiero podczas odsłuchu ścieżki.
Wszystkie mikrofony marki Rode >>
Saramonic RX9+TX9+TX9 UwMic9
Jeśli chodzi o transmisję bezprzewodową, to przez wiele lat, wychodziłem z założenia, że na rynku nie ma niczego sensownego, w cenie niższej niż Sennheiser EW 112 P/122 P. Testy wielu budżetowych rozwiązań kończyły się dla mnie tym, że po pierwszych sekundach odsłuchu, miałem ochotę rozwalić sprzęt o ścianę.
Pierwszy kontakt z zestawem Saramonica wrył mnie w ziemię – nie dość, że brzmiał nie gorzej niż Sennheiser i miał podobny zasięg, to dodatkowo, dzięki dwóm nadajnikom, pozwalał na jednoczesne nagrywanie pary prowadzących. W dodatku odbiornik umożliwia monitorowanie dźwięku poprzez wyjście mini jack 3,5 mm, co także było dużą zaletą. Zdecydowanie mój faworyt!
Zobacz ofertę Saramonic w sklepie Cyfrowe.pl >>
Sennheiser EW 112P
Wspomniany już wyżej standard branżowy na rynku, oferujący naprawdę wysoką jakość dźwięku. Wywiady w telewizjach śniadaniowych, występy najpopularniejszych kabaretów na żywo czy czołówka YouTube’a… Wszędzie tam zestawy Sennheisera zapewniają stabilne bezprzewodowe przesyłanie dźwięku.
Zestawy sprzedawane są w dwóch wersjach Sennheiser EW 112P z mikrofonem dookólnym oraz Sennheiser EW 122P z mikrofonem kierunkowym. Zestawy mikroportów, które zawierają nadajnik i bezprzewodowy odbiornik, dzięki metalowej obudowie są praktycznie niezniszczalne. Te, na których pracowałem, zaliczały setki upadków o beton, czy były zalewane wodą. Wejście mic pozwala także na stosowanie innych mikrofonów. Odbiornik pozwala na monitorowanie dźwięku i umożliwia ustawiać poziom wyjścia audio. 8-godzinny czas pracy umożliwia nagranie dużej ilości materiału. Wybierając system bezprzewodowy Sennheisera masz pewność, że to zakup na lata.
Ale co mam wybrać?
Decyzja co do tego, jaki mikrofon do vlogowania wybrać zależy od zasobności Twojego portfela. Na początek z pewnością wystarczy Rode SmartLav+. Jeśli czujesz, że vlogowanie to Twoja przyszłość, lub np. potrzebujesz sprzętu do przeprowadzania wywiadów, to zestaw Saramonic RX9+TX9+TX9 UwMic9 z pewnością będzie tym, czego szukasz. Jednak sprzęt ten jest jeszcze zbyt krótko na rynku, abyśmy mogli oceniać jego wytrzymałość. Sennheiser EW 112P okaże się lepszym wyborem, jedynie jeśli chodzi o wytrzymałość – gdybym wyjeżdżał na najbliższe pięć lat kręcić vlogi w puszczy amazońskiej, to z pewnością właśnie taki zestaw trafiłby do mojej torby.
Sprawdź także, czy dobrym dla Ciebie rozwiązaniem będzie mikrofon bezprzewodowy. Dzięki nadajnikowi i odbiornikowi możesz z łatwością wykorzystać taki system do nagrywania kamerami video filmów ze świetnym dźwiękiem:
Poczytaj także inne nasze artykuły, które pomogą Ci w wyborze najlepszego dla siebie mikrofonu. Wśród naszych tekstów znajdziesz materiały adresowane do vlogerów, streamerów, realizatorów wywiadów, reportaży czy innych typów filmów. Niezależnie od tego, co robisz na co dzień z kamerą, audio będzie kluczowe:
Mikrofony reporterskie – na co zwracać uwagę przy zakupie i które modele są najlepsze?
Podcasty, wywiady, streamowanie, reportaże i wiele innych – jaki mikrofon wybrać do różnych zadań?
Mamy nadzieję, że teraz z łatwością wybierzesz idealny dla siebie mikrofon krawatowy czy system mikroport. Pamiętaj, że możesz także skorzystać z pomocy naszych doradców poprzez stronę naszego sklepu Cyfrowe.pl. Jeśli wahasz się, które rozwiązanie będzie najlepsze dla Twoich produkcji, to możesz po prostu wypożyczyć sprzęt audio w naszej wypożyczalni. To dobra alternatywa przed zakupem własnego wyposażenia, bądź nieoceniona pomoc, gdy przyjdzie Ci realizować nietypowe dla siebie zlecenie, gdzie nabycie nowych urządzeń byłoby mało opłacalne.
5 komentarzy
Dzień dobry
Prowadzę webinary na 3 prowadzących. Czy mógłbym prosić o poradę jaki zestaw mikrofonów bezprzewodowych kupić? Odbiornik chciałbym typu RACK, najchętniej wielokanałowy np. 4, ale może być też 2 – po prostu kupię 2 sztuki i zmiksuje. Chodzi mi o jakość, cena ma drugorzędne znaczenie, choć przyznaję że wolałbym widzieć kwotę 4-cyfrową. Posiadam mikrofon nagłowny Stageline 150 i jestem z niego zadowolony, ale nie bezwzględnie przywiązany.
Do miksowania planowałem zakup miksera Rodecaster (zależy mi na możliwości prostej obsługi telefonu komórkowego i miksowania rozmówcy który dzwoni do mnie na żywo), a mikser podłączyłbym na koniec do ATEM Mini Extreme.
Dotychczas rozglądałem się za zestawem Shure SLXD14D ale okazał się niedostępny. Nie mam w tym momencie żadnego pomysłu.
Proszę o pomoc w wyborze. Shure, Sennheiser, Saramonic… a może coś innego?
PS> Odradzano mi pasmo 2,4 GHz
Piotrze, niestety nie mam zbyt dużego doświadczenia z rackowymi odbiornikami, bo używam głównie nakamerowych. Idealną jakość, stabilność i bezpieczeństwo da Ci Shure Axient Digital. Rackowy odbiornik AD4Q odbierze sygnał z 4 mikrofonów, a nadajniki ADX1 są naprawdę bezkonkurencyjne. Obawiam się jednak, że w tym przypadku cena nie zmieści się w czterocyfrowej kwocie. Z tańszych rozwiązań, to dwa zestawy Sennheiser EW IEM G4-TWIN też powinny spokojnie dać radę.
Jeden odbiornik (najlepiej nakamerowy) + 2/3 mikroporty = co wybrać?
Zastosowane: wywiad, 1 prowadzący, 1-2 gości
Sennheiser do 2 mikroportów proponuje odbiornik/mikser za ponad 10 tys zł
Bartoszu, w tym przypadku polecam wspomniany w artykule zestaw Saramonica z jednym odbiornikiem i dwoma mikroportami: https://www.cyfrowe.pl/filmowanie/saramonic-rx9itx9itx9-uwmic9.html
Sprawdź Saramonic Blink – coś w stylu Røde Wireless Go (cyfrowe 2.4GHz), ale z dwoma nadajnikami. Bardzo dobra cena i słyszałem świetne opinie.
Inna opcja to 2 oddzielne zestawy (np. Røde) i mały mikser nakamerowy – znowu, Saramonic ma dobre te rzeczy.