Mikrofony reporterskie – na co zwracać uwagę przy zakupie i które modele są najlepsze?

3

Każdy, kto kiedykolwiek przeprowadzał sondę uliczną, nagrywał wywiad na płycie boiska, czy rejestrował wrażenia melomanów zaraz po koncercie, doskonale wie, jak ciężko w takich sytuacjach o dobry dźwięk. Dziś poszukamy idealnego mikrofonu do filmów z wypowiedziami „na gorąco”.

Kiedy zaczynałem „karierę” twórcy telewizyjnych newsów, robiłem wszystko sam. Byłem jednocześnie operatorem kamery i reporterem, który biegał z prośbą o wypowiedź.  Kamera o wielkości i wadze pięciolatka, statyw przypominający rusztowanie warszawskie i mikrofon.

Z początku był to zwyczajny mikrofon sceniczny o charakterystyce hiperkardioidalnej. Został mi po karierze wokalisty reggae. Łączyłem go 10-metrowym kablem z portem w kamerze i myślałem, że tak musi być. Nawet nie wyobrażacie sobie, ile się nabiegałem, zaplątując w kabel bogu ducha winnych przechodniów i próbując błyskawicznie zmieniać położenie kapsuły mikrofonowej tak, aby trafiać idealnie w usta rozmówcy.

Mikrofony już od 85 zł >>

Na szczęście kolega, który pracował dla jednej z ogólnopolskich stacji telewizyjnych, pożyczył mi na kilka dni kultowego Sennheisera MD46 wraz z bezprzewodowym zestawem Sennheiser EW100-ENG. Ten sprzęt pokazał mi, że nagrywanie wywiadów wcale nie musi być katorgą. Dziś chciałbym Ci pokazać, na co zwrócić uwagę szukając mikrofonu do wywiadów.


Mikrofony reporterskie – na co zwrócić uwagę


Jako mikrofon reporterski od biedy można wykorzystać praktycznie każdy sceniczny mikrofon dynamiczny. Jednak jest kilka cech, które znacznie usprawnią nam pracę:

Stabilizacja kapsuły

Nie chcemy, aby stukanie, szuranie i pocieranie w mikrofon, zagłuszyły sedno. Aby Twój rozmówca był słyszalny bez zakłóceń, wybierz mikrofon ze skutecznym systemem stabilizacji kapsuły.

Charakterystyka kierunkowa

W szybkich wywiadach nie ma miejsca na precyzyjne ustawianie mikrofonu, więc mikrofon hiperkardioidalny może okazać się sporym obciążeniem.

Do codziennej pracy najlepiej nada się mikrofon dookólny, który wybaczy sporo błędów w jego kierowaniu, jednak zbierze wszystkie dźwięki wokół mówiącego.

Jeśli często nagrywasz w miejscach, gdzie otoczenie jest bardzo głośnie, to zdecyduj się na mikrofon kardioidalny. Taki sprzęt pozwoli na zmniejszenie ilości dźwięków otoczenia, a jednocześnie wybaczy nieprecyzyjne nakierowanie mikrofonu.


Jaki mikrofon wybrać? Najlepsze modele


Żebyś nie musiał biegać po odmętach sieci i porównywać parametrów, przygotowałem dla Ciebie kilka urządzeń sprawdzonych w boju. Jeśli planujesz zakup mikrofonu reporterskiego, warto zwrócić uwagę na:

Sennheiser e835S

Sennheisera e835S z pewnością znajdziesz na wielu scenach, mównicach czy konferencjach prasowych. Świetny, uniwersalny sprzęt, który sprawdzi się niemal w każdych warunkach.

Sennheiser E835

Sennheiser E835 to tanie i wygodne narzędzie pracy reporterów.

Wbudowana elastyczna kapsuła skutecznie tłumi wszystkie uderzenia w korpus. Charakterystyka kardioidalna sprawi, że uda Ci się wyizolować rozmówców od dźwięków tła. A pancerny korpus i zabezpieczenie przed warunkami atmosferycznymi sprawią, że z pewnością sprzęt starczy na długie lata.

Saramonic UwMic9 odbiornik RX-9 + mikrofon sceniczny HU-9

Podobnie, jak poprzednik, ten sprzęt również dysponuje kardioidalną charakterystyką kierunkową. Saramonic posiada korpus dłuższy od prezentowanego wcześniej Sennheisera. Nie jest to jednak tylko zabieg designerski. Jego długość pozwoli na zbliżenie się do źródła dźwięku, bez potrzeby przytulania się do naszego rozmówcy.

Mikrofon Saramonic HU9

Saramonic HU9 w akcji

Zobacz ofertę Saramonic w sklepie Cyfrowe.pl >>

Dodatkowym mega udogodnieniem będzie bezprzewodowa transmisja, która pozwoli pozbyć się kabla. Mikrofon współpracuje ze świetnym systemem Saramonic RX9+TX9+TX9 UwMic9, także jeśli dysponujesz już mikroportami tej firmy, wystarczy dokupić sam mikrofon sceniczny HU-9.

Rode Reporter + RODELink Newsshooter Kit

W przeciwieństwie do poprzedników Rode Reporter dysponuje dookólną charakterystyką częstotliwościową. Pozwoli ona na bezproblemowe nagranie słów prowadzącego oraz dwójki przekrzykujących się rozmówców, bez potrzeby kierowania korpusu w stronę źródła dźwięku.

Rode Reporter

Rode Reporter z systemem bezprzewodowym Rode Newsshooter Kit

Dodatkowy zestaw bezprzewodowy Newsshooter Kit uwolni Cię od kabla. Mało tego — zestaw bezprzewodowy posiada złącze XLR i współpracuje nie tylko z mikrofonami macierzystej firmy. Bez problemu można używać go z dowolnym sprzętem posiadającym złącze tego typu.

Sprawdź inne mikrofony marki Rode >>


Mikrofony reporterskie – podejmij decyzję


Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z filmami i nie chcesz wydawać majątku na sprzęt, to dowolny mikrofon dynamiczny w ręce powinien załatwić sprawę. Jeśli jednak cenisz sobie wygodę, polecam zdecydować się na któreś z urządzeń z dłuższym korpusem. Saramonic HU-9 dzięki swojej kierunkowej charakterystyce sprawdzi się świetnie na koncertach, meczach i wszędzie tam, gdzie jest na maxa głośno. Wszechkierunkowy Rode Reporter nie wyizoluje rozmówców z hałasu tła. W zamian za to pozwoli na bezproblemowe nagrywanie kilku rozmówców.


Chcesz wiedzieć więcej? Usłysz różnicę na filmie


Wiem, że czasem ciężko wyobrazić sobie, jak takie rady będą „brzmiały” w rzeczywistości. Specjalnie dla najbardziej dociekliwych nagraliśmy film, który możesz obejrzeć na naszym kanale Yotutube. Jaki mikrofon wybrać do konkretnych zadań, m.in. wywiadów, pracy, reporterskiej i podcastów? W filmie pojawiają się takie modele jak: Sennheiser EW100, Sennheiser MKE600, Rode Wireless Go, Audio Technica AT2020, Rode Reporter, Rode Videomic Pro. Nie czekaj i sprawdź jak różne mikrofony sprawdzą się w zależności od sytuacji.

Jeśli chcesz dostawać mailowe powiadomienia o kolejnych artykułach i filmach z tej serii, zapisz się na newsletter, a niczego nie przegapisz!

Sprawdź też, czy w Twoich realizacjach nie przyda Ci się mikrofon krawatowy:

Jaki mikrofon do vloga i nagrywania wywiadów? 3 najlepsze mikroporty

Podziel się.

O Autorze

Specjalista od opowiadania historii. Słowem, obrazem i dźwiękiem. Były dziennikarz i aktor Teatru Terminus A Quo. Fotograf, filmowiec i współorganizator festiwalu „Solanin Film Festiwal”. Po godzinach miłośnik kawowych alternatyw.

3 komentarze

  1. Samemu wybrałem do aparatu na mini jacka zwykły mozos i zalman. A to PC mp-65 – najbardziej naturalnie brzmi dźwięk. Takie produkty zaledwie do 50 zł ale o wiele lepsze niż większość w tak niskim przedziale cenowym. Choć miałem znacznie droższe to już nie były lepsze, przynajmniej te co miałem do tej pory.

  2. Dlaczego nie ma tu ani słowa czy opisane mikrofony podpinam do laptopa i lece z tym w teren na sondę uliczną czy jakiś wzmacniacz potrzebny. A jak tak to jaki skoro to reporterka a nie nagrywanie w studio? Piszecie tak jak byście pisali do tych co się znają na rzeczy a przecież do nich pisać nie trzeba.

Zostaw komentarz

izmir escort