Ostrość dobrej fotografii jest wypadkową wielu czynników. Dopasowanie obiektywu do body, konfiguracja sprzętu, ustawienia autofocusa, ISO… Najlepiej wziąć je wszystkie pod uwagę, aby ze zdjęcia, które wydaje się być rozmyte, stworzyć prawdziwe arcydzieło. Co wziąć pod uwagę, aby nasze zdjęcia były wyraźne i ostre za każdym razem?
Ostrość zdjęcia nie polega na tym, aby każdy jego element był ostry jak brzytwa – to zostaw ustawieniom aparatu i głębi ostrości. Mówiąc o ostrości, mamy na myśli element, który jest dla nas najważniejszy na zdjęciu, przedmiot naszej pracy.
Sprawdź obiektyw
Zanim zaczniesz robić zdjęcia, musisz mieć odpowiedni sprzęt. Przed zakupem nowego obiektywu warto zapoznać się z jego charakterystyką, aby móc już od początku robić ostre zdjęcia. Każdy obiektyw, nawet stałoogniskowy, ma swoją zmienną charakterystykę. Przy obiektywach stałoogniskowych wzrost ostrości jest często zależny od wybranej przysłony. Przykładowo podstawowy obiektyw Canona 50 mm jest mniej ostry na brzegach przy przysłonie 1.8 niż przy przysłonie 8.0. Nie chodzi tu o rozmycia z powodu tworzenia małej głębi ostrości, tylko o ostrości wybranego punktu. Obiektywy zmiennoogniskowe dodatkowo wykazują zmienną ostrość przy konkretnych ogniskowych. Dla przykładu – obiektyw Tamron 24-70 mm f/2.8 charakteryzuje się tym, że wykonuje najostrzejsze zdjęcia przy ogniskowej 45 mm i przysłonie 5.6, z kolei najmniej ostre są przy tej samej ogniskowej, ale przy f/2.8.
Skonfiguruj sprzęt
Kwestia dopasowania konkretnego obiektywu do body ma to do siebie, że trzeba czasami skalibrować autofocus. W pewnych przypadkach może wystąpić tzw front- albo backfocus, czyli po prostu apart może Ci nieprecyzyjnie ustawić ostrość (przed –front focus – lub za – backfocus – danym punktem ostrości). W niektórych przypadkach wady te mogą być minimalne i wówczas możesz je wyregulować ręcznie. Do tego potrzebny Ci będzie statyw, trochę czasu i cierpliwości. Warto to jednak zrobić, ponieważ ułatwi Ci to późniejszą pracę. Jeśli na początku zrobisz złe zdjęcie, trudno będzie Ci je później skorygować w programie graficznym. Poważniejsze wady wymagają regulacji w serwisie, co niestety będzie wiązało się z przekazaniem serwisantom i body, i obiektywu.
Sfocusuj się na autofocusie
Większość aparatów ma wiele opcji autofocusa – ONE SHOT, AI FOCUS, AI SERVO (One-Shot – opcja przydatna do robienia zdjęć nieruchomych obiektów, np. krajobrazów; AI Servo – do poruszających się obiektów, gdy odległość łapania ostrości zmienia się; AI Focus – do obiektów, które przemieszczają się w nieoczekiwany sposób, np. zwierząt.).Ustawienie konkretnego trybu jest bardzo istotne, gdy wykonujesz zdjęcia. Jeśli robisz ujęcie jadącego auta, będziesz raczej używać trybu śledzenia obiektu, a nie funkcji ONE SHOT. Dlaczego? Ponieważ wybierając konkretną płaszczyznę ostrości poruszającego się obiektu, za milisekundę będzie ona gdzie indziej. Działa to też w drugą stronę – jeśli robimy portret osoby, użyjemy raczej trybu One Shot, ponieważ przy przekadrowaniu (biorąc przykładowo ostrość na oko, a następnie kadrując zdjęcie) funkcja AI Servo będzie skupiać się nie na płaszczyźnie ostrości, na której została pierwotnie ustawiona, ale na aktywnym punkcie AF (i zamiast na oku, skupi się na nosie). Robiąc portrety przy małej głębi ostrości i stosując jednocześnie przekadrowanie, ryzykujesz niewielkie poruszenie aparatu. Oznacza to, że możesz nieco stracić ostrość z punktu, na którym Ci zależy. W takim przypadku wybierz inny (oprócz centralnego) aktywny punkt AF, co pomoże Ci w niwelacji tego poruszenia. Z kolei robiąc zdjęcia krajobrazowe, najlepiej ustaw ostrość ręcznie, a autofocus po prostu wyłącz i wspomóż się funkcją Live View (w aparatach Canon).
Ustaw przysłonę oraz ISO
Na pewno często w Twojej pracy fotografa zechcesz zrobić zdjęcia przy w pełni otwartej przysłonie – na przykład w momencie, gdy planujesz wyodrębnić bohatera swojego zdjęcia z tła. Warto tak robić z dwóch względów: po pierwsze – przy dużej ilości światła wpadającego przez obiektyw potrzebujemy mniej czasu na prawidłowe naświetlenie kadru, więc wpływ na przypadkowe poruszenie go jest o wiele mniejszy. Po drugie – nie potrzebujesz wtedy ustawiać dużej czułości (ISO), a to o tyle ważne, że pozbędziesz się tzw. szumów (biała lub kolorowa „kasza” na zdjęciu). Mimo coraz bardziej nowoczesnych matryc w lustrzankach, ciągle możesz natknąć się na to, że im większą ustawisz czułość, tym więcej otrzymasz szumów, które podczas późniejszego usuwania zabierają zdjęciu mnóstwo szczegółów, wpływających znacząco na jego globalną ostrość. Jeśli jednak nie chcesz lub nie możesz użyć pełnej przysłony, warto postarać się o statyw lub obiektyw ze stabilizacją obrazu, ponieważ zwiększanie wartości ISO powinno być robione w ostateczności.
Wspomóż się dodatkami – statyw i lampa błyskowa
Na pewno jedną z podstawowych rzeczy, która wpływa na ostrość obrazu, jest stabilność aparatu podczas przyjmowania dawki światła. Im więcej światła, tym mniej tej stabilności mu potrzeba i na odwrót. Jeśli robimy zdjęcie krajobrazowe, szczególnie po zmierzchu lub w ciemny dzień, niezbędny będzie na pewno statyw. Najlepiej poszukaj stabilnego statywu, który zagwarantuje Ci nie tylko niezmienną pozycję aparatu wycelowanego w konkretny punkt, ale też zminimalizuje drgania, które występują chociażby podczas wiatru. Podczas robienia zdjęć z dużą ekspozycją, te mini drgania potrafią zepsuć każde ujęcie, co widoczne jest często dopiero podczas oglądania zdjęć na komputerze.
Jeśli nie możesz się zdecydować, zapraszam do obejrzenia krótkiego porównania statywów Manfrotto na naszym kanale YT.
Jeśli natomiast robisz reportaż w raczej ciemnych pomieszczeniach, warto pomyśleć o lampie błyskowej. Nie tylko dlatego, że sama doświetli kadr, ale też dlatego, że jej czerwona lampa umożliwi systemowi AF zobaczenie czegokolwiek po ciemku (chyba, że aparat ma wbudowaną własną diodę emitującą światło dla AF). Jeśli natomiast chcemy zminimalizować oddziaływanie lampy błyskowej, warto zainwestować w obiektyw nie tylko z dużym światłem, ale też taki, który posiada stabilizację obrazu. Pozwala ona na znaczną korekcję czasu potrzebnego do naświetlenia danego.
Dla początkującego fotografa robienie ostrych zdjęć może być zmorą. Jeśli jednak weźmiesz pod uwagę powyższe porady i oswoisz się ze swoim aparatem, po jakimś czasie nie będzie Ci to sprawiać żadnej trudności.
2 komentarze
lol, czemu do zilustrowania artykułu o tym jak wykonać super ostre zdjęcie wrzuciliście ewidentnie poruszone zdjęcie wyglądające jak zrobione komórką :D
Po to żeby gimby miały co pisać na forach :D