W poprzednich tekstach pisałem, że podstawą oświetlenia w domowym studiu mogą być lampy studyjne i lampy reporterskie. Tym razem zostawimy błysk w spokoju i przyjrzymy się lampom światła ciągłego. Jak sprawdzają się w domowym studiu foto, jakie mają najważniejsza wady oraz zalety.
Do oświetlenia planu zdjęciowego nie musisz mieć lamp błyskowych – w końcu światło słoneczne, którego jest pod dostatkiem to światło stałe. W przypadku fotografowania możemy skorzystać z świetlówek, paneli ledowych lub lamp światła stałego, które będą w stanie oświetlić nam domowe studio i plan zdjęciowy. Takie rozwiązanie niesie ze sobą mnóstwo możliwości, ma jednak swoje zarówno zalety jak i wady.
Zdj. > Oświetlenie ciągłe jest popularne w fotografii produktowej,przy tworzeniu tzw. packshotów >
Zalety lamp światła stałego w domowym studio
Niska cena
Kupno zestawu świetlówek z softboxem i statywem to jedno z najtańszych rozwiązań do fotografii studyjnej. Dodatkowo coraz tańszy koszt produkcji paneli LED sprawia, iż ich zakup jest również relatywnie tanią inwestycją. Dodatkowo często w zestawie mamy do dyspozycji dyfuzory kolorowe.
Możliwość doboru temperatury światła
Czy to przez żarówki o odpowiedniej temperaturze barwowej, czy za pomocą pokrętła zmieniającego charakterystykę świecenia diod led możemy uzyskać odcień światła cieplejszy lub zimniejszy, w zależności od naszych potrzeb.
Do zdjęć i video
Ta cecha sprawia, że lampy niesamowicie zyskują na uniwersalności. Wszak po zrobieniu zdjęć zawsze można nagrać tutorial na swojego vloga o tym, jak je zrobiliśmy. Lampy błyskowe wykorzystamy tylko do fotografii.
Minusy lamp światła stałego w domowym studio
Utrudniony transport
Lampy oparte na świetlówkach są kłopotliwe w transporcie, a gabarytami przypominają lampy studyjne. Decydując się na świetlówki i softbox musimy dysponować miejscem do ich przechowywania i transportu.
Zasilanie kupowane osobno
W przypadku tanich panelowych lamp LED często brakuje w wyposażeniu akumulatora, ładowarki i zasilacza. Musimy je dokupić, aby uruchomić lampy.
Niższa moc od błysku
Lampy światła stałego nie mają aż takiej mocy jak lampy błyskowe, np. niezbędnej dla uzyskania efektu zamrożenia ruchu.
Wytwarzają ciepło – straty energii
W przypadku świetlówek czy lamp halogenowych dodatkowym czynnikiem jest to, że emitują one ciepło. Dłuższa praca z nimi w małym pomieszczeniu sprawi, iż szybko zdejmiemy bluzę i zaczniemy fotografować w samej koszulce.
Ograniczona dostępność modyfikatorów
Często musimy się zadowolić tym, co kupimy na samym początku w zestawie.
Lampy światła ciągłego dobre na początek – świetlówki
1. Zestaw oświetleniowy GlareOne Sunny Silver 2 x 625
Zestaw oparty o świetlówki 125W oraz srebrne parasolki to bardzo wygodne i dobre rozwiązanie na start. Dwa źródła światła pozwolą nam na uzyskanie miękkiego oświetlenia obiektu w kadrze, bez zbędnych cieni.
2. GlareOne softbox światła ciągłego 50×70 cm, na 4 świetlówki
Softbox pozwoli ukierunkować nam światło i nadać mu bardziej „malarski” charakter. Dodatkowo za pomocą przycisków na jego obudowie z tyłu możemy kontrolować moc światła w zakresie 50% czy 100%. Do softboxa należy zakupić osobno statyw i świetlówki.
Lampy ledowe / panele LED dla początkujących
1. Lampa pierścieniowa GlareOne LED 60W z regulacją temperatury koloru 3000-6000K
Lampa pierścieniowa to fajne rozwiązanie do fotografii twarzy, makijażu i vlogowania. Oprócz bardzo równomiernego oświetlenia obiektu, który znajdzie się pośrodku koła, otrzymujemy ciekawe odseparowanie go od drugiego planu oraz przyjemny, okrągły blik w oku modela. Lampa LED nie nagrzewa się, co będzie przydatne w małych pomieszczeniach a kolor przez nią emitowany może być cieplejszy (jak u tradycyjnej żarówki) lub chłodniejszy (jak światło dzienne).
W zestawie uchwyt na smartfona i akumulator do pracy mobilnej!
2. Lampa LED Quadralite Thea 170
Przy wadze jedynie 350 g to bardzo niewielka i mobilna lampka, która nadaje się do oświetlenia niewielkich przedmiotów bądź ciaśniejszych kadrów portretowych. Można ją zamontować na statywie i używać jak z oświetlenia studyjnego lub zamontować na gorącej stopce aparatu podczas filmowania.
Lampy światła ciągłego o dużych możliwościach
1. Lampa LED Rotolight RL48-B zestaw reporterski
Pierścień lampy Rotolight posiada zewnętrzną gumową matową powłokę, która minimalizuje odbicia i rezonans, a także chroni przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Moc każdej z lamp to 80W. W zestawie uchwyty statywowe, kolorowe filtry i reporterski futerał!
2. Lampa LED Walimex Soft LED 200 Round Bi Color
Diody led w tej lampie mają wysoki wskaźnik CRI (93-95%) nie tylko dostarczają światło o odpowiedniej temperaturze barwowej (regulacja temperatury) ale wyróżniają się także ponadprzeciętną trwałością. Światło emitowane przez lampę jest miękkie i subtelne, a nawet przypomina światło słoneczne. Sprawdzi się w fotografii i filmowaniu.
Dowiedz się więcej o budowaniu domowego studia fotograficznego
Wszystkiego mieć się niestety nie da – decydując się na światło ciągłe nasz portfel nie zostanie wydrenowany, ale za to pewne zastosowania błysku są nie do powtórzenia przy świetle ciągłym. Oświetlenie ciągłe na pewno będzie dobrym wyborem, gdy będziesz chciał zacząć swoją przygodę z packshotami oraz gdy chcesz zastosować ten sam sprzęt do oświetlenia planu filmowego.
W tej serii artykułów ukazały się już:
- Od czego zacząć budując własne studio fotograficzne
- Akcesoria, o których warto pamiętać planując budżet
- Wady i zalety studyjnej lampy błyskowej
- Lampy światła ciągłego, ich wady i zalety
- Wady i zalety reporterskiej lampy błyskowej
- Murzyn, piesek, garnek – słowniczek fotograficznego żargonu
- Bohater drugiego planu – tło fotograficzne
- Okta, softbox czy parasolka – jaki modyfikator światła wybrać?
- Czym wyzwolić błysk lampy? Przewodnik po wyzwalaczach
- Tanie studio w mieszkaniu – zaglądamy do atelier naszej klientki
-
Domowe studio do fotografii produktowej – 6 najciekawszych pytań
Jeden komentarz
w artykule wskazano, że światło stałe ma ograniczoną ilość modyfikatorów, a to właściwie tak nie jest. Istnieje wiele możliwości modyfikowania światła stałego, ale skupiają się na tym głównie filmowcy – fotografowie po prostu przechodzą na światło błyskowe, a stałe pozostaje w pewnej niszy – przez to nie jest tak łatwo znaleźć modyfikatory, a jak są, to kosztują krocie. Na światło w fotografii patrzę głównie przez pryzmat zdjęć produktowych i uważam, że błyski jednak wygrywają znaczną przewagą ze światłem stałym (sztucznym). `