Kupując obiektyw stałoogniskowy, musisz się poważnie zastanowić, jaka ogniskowa będzie dla Ciebie najlepsza. Jej zmiana nie będzie możliwa w trakcie fotografowania, jak w przypadku zoomów. Na obudowie obiektywu nie będzie pokrętła do „przybliżania” ani „oddalania” obrazu, ale zamiast tej wygody i elastyczności kadrowania otrzymasz bezkompromisową jakość optyki, plastyczny obraz, pięknie rozmyte tło i możliwość robienia zdjęć w najgorszych warunkach oświetleniowych.
Zacznij od zapoznania się z poniższym schematem, który pokazuje:
Jak ogniskowa obiektywu wpływa na jego kąt widzenia?
Obiektywy dzielą się na
- ultraszerokokątne,
- szerokokątne,
- standardowe (nazywane potocznie portretowymi),
- krótkie teleobiektywy,
- teleobiektywy
- i super teleobiektywy.
W wersji uproszczonej:
- szerokokątne,
- standardowe
- i teleobiektywy.
Najszerzej widzącym obiektywem jest fisheye, czyli tak zwane rybie oko, które sfotografuje obraz o kącie 180 stopni. Najwęższe pole widzenia mają natomiast supertele, które widzą tylko mały wycinek tego, co Twoje oczy, czyli 4-6 stopni.
Na początku pewnym utrudnieniem może być dla Ciebie połączenie tej wiedzy z rozmiarami matryc aparatów (np. apsc i micro 4/3), gdyż, aby poznać kąt widzenia obiektywu na aparacie z taką matrycą, trzeba dodatkowo pomnożyć ogniskową przez okreslony przez producenta współczynnik. Na razie nie będę mieszać Ci w głowie i skupimy się na podstawowej kwalifikacji obiektywów pod tzw. pełną klatkę. Poznasz najpopularniejsze ogniskowe, ich zastosowanie oraz wady i zalety.
Ogniskowa 24 mm – obiektyw szerokokątny, czyli „szerokie horyzonty” fotografa
Zastosowanie: krajobraz, astrofotografia, grupowe portrety, reportaż, fotografia eventowa, fotografia ślubna, architektura i wnętrza, panoramy
Ta ogniskowa jest ceniona przez wszystkich fotografów, którzy lubią pokazywać na zdjęciach całość dziejącej się na ich oczach sytuacji. Obiektywy o ogniskowej 24 mm widzą dostatecznie szeroko, by zmieścić w kadrze to, co najważniejsze, bez zbytniego eksponowania jednego tematu, czy detalu. Jednocześnie nie pokazują zbyt wiele bałaganu wokół.
Dlaczego akurat ogniskową 24 mm warto wybrać, gdy potrzebujesz obiektywu szerokokątnego?
Na początek łatwiej jest zapanować nad ogniskową 24 mm niż 20 mm, 18 mm, 16 mm czy jeszcze szerszą (im mniejsza liczba, tym szerzej widzi obiektyw). Zaletą ogniskowej 24 mm jest również to, że w takich obiektywach rzadziej występuje zniekształcenie obrazu nazywane dystorsją beczkową („wybrzuszanie” obrazu w centrum kadru) lub wada ta jest znacznie mniejsza niż w przypadku innych, krótkich ogniskowych. Największa dystorsja występuje w przypadku obiektywów typu rybie oko, które nie są polecane na początku fotograficznej przygody. Również brzegi zdjęcia w obiektywach 24 mm bywają lepszej jakości, są prawie tak samo dobre, jak centrum kadru.
Z ogniskową 24 mm można naprawdę poeksperymentować. Takich obiektywów stałoogniskowych jest bowiem na rynku foto bardzo dużo. Ma je prawie każdy producent optyki, czasami nawet w kilku wersjach. Ta sama wartość liczbowa występuje również w wielu zoomach, najczęściej na ich szerszym końcu, np. w popularnym zoomie 24-70 mm lub 24-85 mm. Jednak posiadanie jednej ogniskowej zamiast zoomu, z pewnością nauczy cię większej dbałości o kompozycję, co da w przyszłości rezultat w postaci lepszych zdjęć, np. krajobrazowych, reporterskich lub architektury.
Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 24 mm w sklepie Cyfrowe.pl:
Obiektywy do bezlusterkowców
- Samyang AF 24 mm F/1.8 SONY FE
- Sigma C 24 mm f/3.5 DG DN / Sony E
- Sigma A 24 mm f/1.4 DG DN / L-Mount
- Sony FE 24 mm f/2.8 G
- Sony E 24 mm f/1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T
- Nikkor Z 24 mm f/1.8 S
- Panasonic LUMIX S 24 mm f/1.8
- Viltrox AF 24 mm / f/1.8 Nikon Z
Obiektywy do lustrzanek
- Pozostałe obiektywy szerokokątne
Ogniskowa 35 mm – obiektyw szerokokątny, czyli temat + kontekst sytuacji
Zastosowanie: fotografia uliczna, reportaż, fotografia eventowa, ślubna, portrety środowiskowe (osoba + otoczenie), wakacje i życie codzienne, kompozycje fotografowane od góry na płasko (np. przy sesjach noworodkowych i kulinarnych).
35 mm to ulubiona ogniskowa wielu reportażystów. Głównie dlatego, że wymaga bycia blisko akcji, ale ciągle pozwala na zostawienie sobie pewnej dozy dystansu od fotografowanego tematu. Osoba oglądająca zdjęcie wykonane ogniskową 35 mm ma wrażenie bycia blisko akcji, ale nie jest to typowe zbliżenie na detal. Widz dostrzega również tło i kontekst wydarzenia.
Czy to obiektyw na bezludną wyspę?
Sprawdzi się również w fotografii ślubnej, podczas wakacji, spacerów i dokumentowania życia codziennego. Czyni to ogniskową 35 mm bardzo uniwersalną i świetnie dopasowaną do różnych sytuacji. Do tańca i do różańca. Jeśli musiałbyś zabrać na bezludną wyspę tylko jeden obiektyw, wg mnie powinna to być właśnie trzydziestka piątka!
Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 35 mm w sklepie Cyfrowe.pl
Obiektywy do bezlusterkowców
- Voigtlander Macro APO Ultron D35 mm f/2 Nikon Z
- FujiFilm Fujinon XC 35 mm f/2
- Viltrox AF 35 mm / F1.8 Nikon Z
- Canon RF 35 mm f/1.8 Macro IS STM
- Panasonic LUMIX S 35 mm f/1.8
- Sony FE 35 mm f/1.8
- Voigtlander Nokton Classic 35 mm f/1.4 do Sony E
- Sigma A 35 mm f/1.4 DG DN Sony E
- Nikkor Z 35 mm f/1.8 S
Obiektywy do lustrzanek
- Nikkor 35 mm f/1.8 G AF-S DX
- Tamron SP 35 mm f/1.4 Di USD Nikon
- Sigma A 35 mm f/1.4 DG HSM / Canon
- Pentax 35 mm f/2.4 DA SMC AL
- Pozostałe obiektywy szerokokątne
Ogniskowa 50 mm – obiektyw standardowy, złoty środek
Zastosowanie: fotografia uliczna, reportaż, portrety (popiersie i cala sylwetka), wakacje i życie codzienne, fotografia studyjna i martwa natura (w przypadku małego, domowego atelier).
Jest wiele powodów, dla których warto fotografować „stałką” o ogniskowej 50 mm
Tego typu obiektywy to must have każdego fotografa, głównie ze względu na dopasowanie jakości do ceny obiektywu. Najtańsze wersje pięćdziesiątek ze światłem f/1.8 to koszt kilkuset złotych. Takie obiektywy (obojętnie jakiego producenta, Canon, Nikon, itd.) są zazwyczaj jednymi z lepszych w ofercie danej marki i jednocześnie najtańszymi.
Ogniskowa 50 mm uważana jest za złoty środek pomiędzy obiektywami widzącymi szeroko i widzącymi wąsko, czyli teleobiektywami. „Nie przybliża” ani „nie oddala” za bardzo, więc może się sprawdzić w różnych sytuacjach. Może służyć do fotografowania detali, jeśli podejdziesz blisko przedmiotu, do portretu, jeśli model nie będzie speszony Twoją obecnością, a nawet do krajobrazu na otwartych przestrzeniach.
Zdjęcia wykonane obiektywem 50 mm wychodzą bardzo naturalnie. W przeciwieństwie do obiektywów szerokokątnych ogniskowa ta cechuje się małą dystorsją. Możesz dzięki temu uzyskać duże zbliżenie bez zniekształceń, pod warunkiem, że nie wypełnisz kadru samą twarzą modela.
50-tka nie tylko do portretów. Gdzie jeszcze można wykorzystać ogniskową 50 mm? >>
Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 50 mm w sklepie Cyfrowe.pl:
Obiektywy do bezlusterkowców
- 7Artisans 50 mm f/1.8 Sony E Mount
- Sony FE 50 mm f/1.8
- Canon RF 50 mm f/1.8 STM
- Sony E 50 mm f/1.8 OSS
- Viltrox AF 50 mm F 1.8 Nikon Z
- Samyang AF 50 mm F/1.4 SONY FE II
- Nikkor Z 50 mm f/1.8 S
- Sigma C 50 mm f/2 DG DN Sony E
- Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN Sony E
Obiektywy do lustrzanek
- Canon 50 mm f/1.8 EF STM
- Sigma A 50 mm f/1.4 DG HSM Nikon
- Canon 50 mm f/1.8 EF STM + adapter EF-EOS M
- Nikkor 50 mm f/1.8 G AF-S
- Nikkor 50 mm f/1.8 D AF
- Pentax 50 mm f/1.4 HD FA
Sprawdź pozostałe obiektywy standardowe
Ogniskowa 85 mm – portretówka i krótki teleobiektyw w jednym
Zastosowanie: portrety, moda, glamour, fotografia ślubna i eventowa, fotografia studyjna, martwa natura
Obiektywy o ogniskowej 85 mm znajdziesz w torbach wielu fotografów ślubnych, portretowych i modowych. Są idealne do fotografowania ludzi, zarówno z bliska jak i z daleka, do fotografowania samych twarzy, makijażu jak i całej sylwetki oraz ubrań. To ogniskowa charakteryzująca się najmniejszymi zniekształceniami optyki, wiernie pokaże proporcje, kształty fotografowanych twarzy i kompozycji produktowych. Sprawdzi się w warunkach studyjnych i plenerowych.
Ogniskowa 85 mm pięknie oddziela główny temat fotografii od tła i pozwala skupić się tylko na nim, tło pozostawiając sympatycznie rozmyte. Osiemdziesiątki piątki to obiektywy lubiane przez bokehowych maniaków.
Mawia się o nich „krótkie tele”, jednak dla wielu fotografów pozostają standardem. Takie nazewnictwo to kwestia umowna. Obiektyw 85 mm nie da nam przybliżenia, jakiego wielu oczekiwałoby w plenerze, ale pozwoli trzymać bezpieczny dystans między fotografem a modelem; dystans znacznie większy i bardziej komfortowy dla obu stron niż w przypadku nazywanej portretówką pięćdziesiątki. Wielu twierdzi, że na takie miano znacznie bardziej zasługuje właśnie obiektyw 85 mm niż 50 mm. Wspomniany dystans jest bardzo ważny w przypadku fotografowania ludzi, zwłaszcza obcych i niedoświadczonych w pozowaniu. Bardziej niż 50 mm docenią go także mamy fotografujące swoje pociechy w plenerze.
Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 85mm w sklepie Cyfrowe.pl:
Obiektywy do bezlusterkowców
- Viltrox AF 85 mm F1.8 MARK II Nikon Z
- Sony FE 85 mm f/1.8
- Canon RF 85 mm f/2 Macro IS STM
- Samyang 85 mm f/1.4 AF II
- Nikkor Z 85 mm f/1.8 S
- Sigma A 85 mm f/1.4 DG HSM
- Canon RF 85 mm f/1.2 L USM
- Nikkor Z 85 mm f/1.2 S
Obiektywy do lustrzanek
- Samyang AF 85 mm f/1.4 EF Canon – Zapytaj o rabat!
- Nikkor 85 mm f/1.8 G AF-S
- Sigma A 85 mm F1.4 DG HSM / Canon
- Pozostałe obiektywy 85 mm
Ogniskowa 135 mm – krótki teleobiektyw, ulubieniec na plenery
Zastosowanie: portrety plenerowe, moda, fotografia ślubna, detale przedmiotów, sport, przyroda
Ogniskowa 135 mm kwalifikuje szkło do kategorii teleobiektywów. Mocno skraca perspektywę, czyli „przybliża” fotografowany obiekt, jeszcze mocniej odcina modela od tła i ma jeszcze fajniejszy bokeh niż obiektyw 85 mm. Do jego używania potrzebna jest już całkiem spora przestrzeń, dlatego najlepiej sprawdzi się w plenerze lub w przestronnych wnętrzach, np. kościołach w trakcie ślubu. Dystans, jaki konieczny będzie do złapania w kadrze postaci na pewno przysporzy ci sympatii modeli, których peszy obecność fotografa na sesji lub jeśli sytuacja wymaga dyskrecji. Za użycie takiej ogniskowej będą ci wdzięczne osoby starsze. Nie zakłóci to również spontanicznych, dziecięcych zabaw z ich czworonożnymi przyjaciółmi.
Jeśli nie lubisz fotografować z bliska, uwielbiasz bokeh i stawiasz na naturalne, pełne spontanicznych i intymnych momentów kadry, to ogniskowa 135 mm jest właśnie dla ciebie.
Uważaj, fotografując tą ogniskową w warunkach z małą ilością światła. Im dłuższa ogniskowa, tym krótszy powinien być czas naświetlania fotografii. Jeśli ustawisz za długi czas, istnieje duże ryzyko, że zdjęcie wyjdzie poruszone. W przypadku ogniskowej 135 mm czas naświetlania powinien wynosić 1/135s lub mniej. W przypadku krótszych ogniskowych omawianych wcześniej, ryzyko powstania poruszonej fotografii jest dużo mniejsze.
Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 135 mm w sklepie Cyfrowe.pl:
Obiektywy do bezlusterkowców
- Samyang 135 mm f/2 ED UMC
- Samyang AF 135 mm f/1.8
- Sigma A 135 mm f/1.8 DG HSM / Sony E
- Canon RF 135 mm f/1.8 L IS USM
- Nikkor Z 135 mm f/1.8 S Plena
Obiektywy do lustrzanek
- Pozostałe teleobiektywy
Ogniskowa 200 mm i dłuższe – świat na wyciągnięcie ręki z teleobiektywem
Zastosowanie: fotografia prasowa, sportowa, przyrodnicza, lotnicza, motoryzacyjna
Obiektywy stałoogniskowe 200 mm (aż do 800 mm) to specjalistyczny sprzęt, bardzo często przekraczający budżet nawet zamożnego amatora. Na szczęście takie ogniskowe często występują również z tańszymi zoomami. W przypadku teleobiektywów zdecydowanie większy wybór panuje wśród obiektywów zmiennoogniskowych niż stałoogniskowych i potrafią być one nawet 10x tańsze. Pamiętaj, że jesli Twój teleobiektyw jest dla Ciebie za krótki (daje za małe zbliżenie) możesz dokupić telekonwerter, który doda mu „zasięgu”.
Mówiąc w skrócie ogniskowa 200 mm łączy w sobie wszystkie zalety opisane przy okazji ogniskowej 135 mm, z tym że jest jeszcze dłuższa. Pozwoli więc zachować jeszcze większy dystans, jednak nie tylko taki, który ma zapewnić komfort psychiczny modelowi podczas pozowania. Czasami może chodzić o bezpieczeństwo lub w ogóle o możliwość wykonania zdjęcia, jak w przypadku wyścigów motocyklowych, czy zdjęć dzikich zwierząt. W przypadku takich trudnych i niebezpiecznych sytuacji im dłuższa ogniskowa, tym lepiej.
Im dłuższa ogniskowa, tym także cięższy obiektyw i bardzo łatwo może dojść do powstania poruszonych, rozmazanych zdjęć. Zwłaszcza przy niedostatecznej ilości światła i podczas fotografowania z ręki. Kupując taki obiektyw, zwróć uwagę na wydajność stabilizacji lub zainwestuj w statyw lub monopod, które odciążą Twoje ręce podczas sesji.
Sprawdź specyfikacje i ceny teleobiektywów w sklepie Cyfrowe.pl:
Obiektytywy do bezlusterkowców:
- Canon RF 600 mm f/11 IS STM
- Canon RF 800 mm f/11 IS STM
- Canon RF 1200 mm f/8 L IS USM
- Olympus M.Zuiko Digital ED 300 mm f/4 IS PRO
- Tamron 150-500 mm f/5-6.7 Di III VC VXD Fuji X
- Sigma 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS
- Sigma S 70-200 mm f/2.8 DG DN OS
- Canon RF 70-200 mm f/4 L IS USM
- Canon RF 100-400 mm f/5.6-8 IS USM
- Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS
- Sigma S 150-600/5-6.3 DG DN OS
- Olympus M.Zuiko Digital 100-400 mm f/5-6.3 IS
- Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VXD
Obiektywy do lustrzanek
- Pentax 300 mm f/4.0 DA ED IF SDM SMC
- Sigma S 500 mm f/4 DG OS HSM Nikon
- Sigma 150-600 mm f/5-6.3 DG OS HSM C / Canon
- Tokina AT-X 70-200 mm f/4 Pro FX VCM-S Nikon
- Nikkor 70-300 mm f/4.5-5.6 E ED VR AF-P
- Tamron 100-400 mm f/4.5-6.3 Di VC USD / Nikon – Zapytaj o rabat!
- Sigma C 100-400 mm f/5-6.3 DG OS HSM Nikon
- Sigma 150-600 mm f/5-6.3 DG OS HSM C / Canon
Jaką ogniskową obiektywu wybrać – podsumowanie
Prawdopodobnie robiąc coraz więcej zdjęć, jedne ogniskowe polubisz bardziej, inne nieco mniej. Tylko praktyka pozwoli Ci odkryć Twoje prawdziwe preferencje. Korzystaj więc z warsztatów, spotkań z fotografami, lub z wypożyczalni sprzętu fotograficznego, żeby mieć szansę zapoznać się z różnymi obiektywami. Jeśli zupełnie nie wiesz, co wybrać, spróbuj zacząć od najbardziej popularnej ogniskowej: 50 mm. Tak wielu fotografów, którzy jej używają, nie może się mylić!
13 komentarzy
Dla mnie, czyli do fotografii produktowej, najlepszą ogniskową jest zakres 90-105mm dla FF.
Chociaż nie są one bez wad, bo często trzeba robić focus stacking, by uchwycić produkt w ostrości na całej jego powierzchni. Czasami korzystam też z 60mm, ale to do zdjęć większych gabarytów jak meble czy maszyny.
Małe przedmioty fotografuję zazwyczaj 105mm. Produkty na zdjęciach są bez dystorsji, są ostre i wyraźne i o to właśnie chodzi, gdy chcemy mieć dobre packshoty
Niestety mylisz się. W dużym uproszczeniu… ogniskowa obiektywu zawsze podawana jest jak dla FF i nie ma znaczenia czy dany obiektyw pokrywa pełną klatkę czy nie. Zawsze dla APS-C należy wyliczyć ekwiwalent ogniskowej.
Artykuł bardzo rzetelny i wyczerpujący… Wskazówki w nim zawarte są dla mnie bardzo cenne…
Bardzo przydal mi sie ten artykul
Cześć, Autorka artykułu wielokrotnie popełnia błąd w pisowni np. pisząc 50mm a powinna napisać 50 mm, czyli jednostkę piszemy po spacji. Błędna pisownia niestety jest przyswajana przez Czytelników. :( Pozdrawiam
Moim zdaniem można to tolerować. Nie zawsze da się wstawić spację niełamiącą, a zapis bez spacji, np. 50mm pozwala uniknąć nieprzyjemnego łamania wiersza, gdzie wartość będzie w jednym wierszu, a jednostka w kolejnym (czasem nawet na kolejnej stronie).
Zawsze można dać między 50 a mm tzw. „twardą spację” wtedy tego nie rozdzieli przy przenoszeniu do następnego wiersza
„Na obudowie obiektywu nie będzie pokrętła do „przybliżania” ani „oddalania” obrazu, ale zamiast tej wygody i elastyczności kadrowania otrzymasz bezkompromisową jakość optyki…” Czytając powyższe słowa blog skierowany jest do osób na początku drogi do fotografowania. Więc po co im niestabilizowane stałki na FF w dodatku ze światłem f/1,4 za grube tysiace, które są wymagające w obsłudze i zbędne w dziennym świetle ? Nie lepiej i dużo taniej kupić lustrzankę na APS-C z uniwersalnym kitowym stabilizowanym zoomem 18-70 lub 18-105+ filtr połówkowy szary do krajobrazu i statyw do zdjęć w gorszym oświetleniu.Do nauki fotografowania większa głębia ostrości to wręcz zaleta.
Wg mnie autor ma na myśli matryce FF, czyli posiadacze popularnych matryc APS-C muszą przemnożyć ogniskową, tak jak opisuje to TomCat.
Po ponownym zastanowieniu – jeżeli obiektyw robiony jest pod FF i ma 50mm, a obiektyw zrobiony strikte pod APS-C ma 50mm – to ekwiwalent ogniskowej to nadal 50mm. Przemnożyć trzeba będzie tylko w przypadku gdy obiektyw jest kompatybilny z FF i APS-C. Poprawcie jeśli się mylę.
poniżej jest to dobrze wytłumaczone – trzeba przeliczać
– https://www.koslicki.pl/2019/03/sprzet-ekwiwalent-i-przelicznik-ogniskowej/
Bardzo przydatny artykuł i pomocne zdjęcia, ale brakuje mi w nim jednej, aczkolwiek w tej sytuacji niezwykle istotnej informacji. Czy powyższe porady oraz przede wszystkim przykładowe zdjęcia dotyczą matrycy FF czy APS-C?
Dobre pytanie, szczególnie, że jako „polecany szerokokątny horyzont” są linki do sklepu i oferty 24mm od Canona przeznaczonego tylko pod matrycę aps-c. Jeżeli natomiast artykuł odwołuje się do kątów osiąganych na aparatach pełno-klatkowych, to pytanie do autorki, czy właściciele aps-c muszą sobie swoje obiektywy do skorzystania z jej porad najpierw przemnożyć? Co do kątów widzenia rzecz jasna. Zostając przy Canonie: Posiadany obiektyw 10-18mm więc korzystajmy z porad jak dla obiektu o ogniskowych „16-29mm”, obiektyw 24mm to w naszym przypadku kąty jak dla „38mm”, kupiliśmy obiektyw 35mm więc czytamy porady dla „56mm”, nasza pięcdziesięciomilimetrówka okazuje się „80mm”, a kupiony przez nas obiektyw 85mm daje kąty jak „136mm”. Takie doprecyzowanie może pozwolić komuś nie kupić obiektywu pod aps-c, którego wcale „nie potrzebuje” jak się potem okaże. Pozdrawiam ;]