USM, VR, Di, Art itd. Jak odczytać symbole na obiektywach do lustrzanek?

3

Każdy producent posługuje się różnymi skrótami, które mają na celu przybliżyć użytkownikowi część funkcji zanim nastąpi bliższe zapoznanie z urządzeniem. Komplikacje pojawiają się wtedy, gdy oznaczenia zaczynają się mnożyć, a ich rozszyfrowanie nastręcza trudności. Jeśli zastanawiasz się, o co w tym wszystkim chodzi – zerknij dalej. Przygotowaliśmy dla Ciebie wyjaśnienie wszystkich skrótów, jakie znajdziesz na obiektywach do lustrzanek Canon, Nikon, Pentax, Sigma, Tamron, Samyang i Tokina.

Skąd wzięły się te wszystkie oznaczenia?

Żyjemy w czasach, gdy praktycznie każda firma kładzie bardzo duży nacisk na rozwój, aby móc zaproponować choć trochę więcej od konkurencji. Nie da się ukryć, że w grę wchodzą spore pieniądze, w związku z czym producenci chronią swoje rozwiązania prawnie. Z tego powodu technologie, które dla nas – użytkowników oznaczają to samo, na przykład mniej poruszonych zdjęć dzięki stabilizacji, muszą działać i nazywać się nieco inaczej. Jest też drugi czynnik sprawiający, że musimy zapamiętać tyle oznaczeń, np. wymyślając nowy system autofokusa czy nowe powłoki antyrefleksyjne producent chce podkreślić, że w danym obiektywie jest już nowsza technologia, dlatego stosuje nowe oznaczenia. W niniejszym artykule znajdziesz głównie oznaczenia obiektywów, które są obecnie w sprzedaży.

Przed omówieniem wszystkim oznaczeń chciałbym zwrócić uwagę na jedno sformułowanie, które co jakiś czas pojawia się na liście obiektywów widocznych w ofercie Cyfrowe.pl. Mam na myśli OEM. Oznacza to, że dany obiektyw pierwotnie pochodził z zestawu aparat + obiektyw, jednakże jest teraz sprzedawany osobno. W związku z tym może być dostarczany w białym zastępczym kartoniku (zamiast oryginalnego kolorowego). Niemniej jest to nowy i w pełni funkcjonalny model, z tym że dostępny w niższej cenie.

Oznaczenia obiektywów Sigma

Głównym wyznacznikiem obiektywów Sigma jest określenie ich literą A bądź C, co oznacza przynależność do linii Art lub Contemporary.

A – Art – obiektywy o wybitnych właściwościach optycznych, świetnym wykonaniu i bardzo dużym otworze względnym. W mojej ocenie jedną z ciekawszych konstrukcji tego typu jest Sigma A 50-100 mm f/1.8 DC HSM, która jest pierwszym seryjnie produkowanym zoomem o przysłonie f/1.8.

APO – w konstrukcji optycznej obiektywu znajdują się soczewki niwelujące aberrację chromatyczną. Dostępne są dwa warianty Special Low-Dispersion oraz Extraordinary Low Dipsersion.
OS – Optical Stabilizer – oznaczenie stabilizacji optycznej w obiektywach Sigmy.

C – Contemporary – obiektywy o uśrednionych parametrach i doskonałym stosunku ceny do jakości.

DC – obiektywy przeznaczone do aparatów z matrycą APS-C/DX. W przypadku Canona wykorzystują bagnet EF (a nie EF-S), dzięki czemu możliwe jest używanie ich z aparatami pełnoklatkowymi, jednakże należy się liczyć z bardzo dużym winietowaniem w części zakresu ogniskowych.
EX – obiektywy o najlepszych właściwościach optycznych. Obecnie (po wprowadzeniu podziału na linie Art, Contemporary i Sport) oznaczenie to nie jest już używane.

DG – obiektywy współpracujące z matrycami pełnoklatkowymi oraz APS-C.

EX – linia profesjonalnych obiektywów staroogniskowych. Są odpowiednikiem serii G, L bądź Limited.

HSM – Hyper Sonic Motor – oznaczenie ultradźwiękowego silnika AF w obiektywach Sigmy, odpowiednik USM i SWM.

IF – Inner Focusing – podczas ostrzenia poruszane są wyłącznie wewnętrzne soczewki, obiektyw IF nie zmienia swojej długości podczas ustawiania ostrości.

OS – obiektyw posiada wewnętrzny czujnik umożliwiający wykrywanie dowolnego ruchu w celu przesuwania określonych elementów obiektywu tak, aby skutecznie zminimalizować rozmycia. Jest to po prostu odpowiednik stabilizacji obrazu.

S – Sport – szybkie i świetnie wykonane obiektywy do zastosowań w fotografii sportu i przyrody.

Macro – tak jak u poprzednich producentów – obiektyw do fotografii zbliżeniowej bądź makro.

Oznaczenia obiektywów Canon

Jednym z głównych wyróżników obiektywów Canon jest symbol L, oznaczający najwyższą serię szkieł premium (od słowa luxury). Jej wyróżnikiem jest także czerwony element na tubusie.

DO – Diffractive Optic – w skład konstrukcji optycznej wchodzą oprócz tradycyjnych soczewek również siatki dyfrakcyjne, dzięki którym udało się ograniczyć aberrację chromatyczną oraz rozmiary obiektywu. Oprócz oznaczenia „DO” urządzenia wykorzystujące wspomniane rozwiązanie mają zielony pierścień na obudowie.

EF – Electro Focus – mocowanie obiektywów oraz lustrzanek pełnoklatkowych systemu EOS, obiektywy z mocowaniem EF współpracują również z korpusami „EF-S”.

EF-S – mocowanie lustrzanek z matrycą APS-C oraz obiektywów produkowanych do nich przez Canona. Obiektywy z mocowaniem EF-S nie pasują do lustrzanek z bagnetem EF. Co ciekawe – producenci niezależni, np. Sigma, Tamron i Tokina, nie stosują mocowania EF-S i wszystkie obiektywy wyposażają w bardziej wszechstronne mocowanie EF. Można więc podłączyć np. Sigmę 15-50/2.8 OS HSM do aparatu Canon 5D Mark IV, ale należy liczyć się z faktem, iż obiektyw nie będzie rzucał obrazu na całą matrycę w pełnym zakresie ogniskowych.

EF-M – mocowanie aparatów i obiektywów z linii EOS M (bezlusterkowce). Przy pomocy specjalnego adaptera istnieje możliwość podłączenia obiektywów z mocowaniem Canon EF do korpusów z bagnetem EF-M.

IS – Image Stabilizer – stabilizacja optyczna, kompensująca drgania aparatu i obiektywu podczas fotografowania z ręki. Należy pamiętać, że stabilizacja stabilizacji nierówna i rozwiązania stosowane kilkanaście lat temu będą mniej wydajne niż używane w obiektywach, które pojawiły się stosunkowo niedawno.

L – oznaczenie przeznaczone dla najlepszych obiektywów, wyróżniających się jakością wykonania, bardzo dobrą optyką, szczelnością i legendarnym czerwonym pierścieniem. Często są kojarzone z białym kolorem, ale krótsze zoomy i stałki są czarne.

MP-E – ciężko mówić o regularnym stosowaniu tego oznaczenia, gdyż do tej pory tylko Canon MP-E 65 mm f/2.8 1-5x na nie zasłużył. Jego cechą charakterystyczną jest skala odwzorowania, sięgająca aż 5:1!

STM – silnik autofokusa odpowiedzialny za bardzo cichą i szybką regulację ostrości, co mocno docenią filmowcy, ponieważ ustawiania ostrości nie słychać na filmie.

TS-E – Tilt Shift – w przypadku standardowych obiektywów oś optyczna jest prostopadła do płaszczyzny matrycy. Obiektywy Tilt Shift pozwalają regulować nachyleniem osi optycznej, dzięki czemu można uzyskać ciekawy efekt, przypominający miniaturkę.

USM – Ultra Sonic Motor – ultradźwiękowy silnik autofokusa, odpowiadający za szybkie i bezgłośne ostrzenie (słychać jedynie szum poruszanych soczewek). Warto pamiętać, że są dwie odmiany tego silnika: Ring USM – zaawansowany pozwalający na manualne doostrzanie bez zmiany przełącznika na obiektywie oraz Micro USM – ekonomiczna wersja USM.

MACRO – dosyć czytelne oznaczenie wskazujące, że jest to obiektyw do fotografii zbliżeniowej lub makro. Chociaż oznaczenie macro mogłoby sugerować, że jest to obiektyw do makrofotografii, to należy zwrócić uwagę, czy jego maksymalna skala odwzorowania jest rzeczywiście równa 1:1 bądź większa. W przeciwnym wypadku będzie to obiektyw „tylko” do fotografii zbliżeniowej. Oznaczenie macro jest stosowane też często jako zaznaczenie dodatkowej funkcjonalności obiektywu, a nie jego podstawowe zastosowanie, stąd producent pozwala je sobie stosować także do obiektywów o skali odwzorowania 1:2 itd.

II, III… – mam tutaj na myśli cyfry rzymskie pojawiające się w nazwach obiektywów. Oznaczają one, że dany obiektyw jest kolejną generacją danego modelu.

Nano USM – oznacza to, że obiektyw jest wyposażony w silnik Nano USM. Łączy on w sobie szybkość silnika USM z cichą pracą silnika STM.

1-5x – w tym oznaczeniu cyfry mogą się różnić, jednakże chodzi o to, iż obiektyw oferuje zmienną wartość skali odwzorowania. W tym przykładzie będzie to od 1:1 do 5:1.

Oznaczenia obiektywów Nikon

Oznaczenia obiektywów Nikon widoczne są w czytelny sposób na tubusie

AF – ostrość jest ustawiana automatycznie poprzez aparat (obiektyw może być napędzany przez silnik AF aparatu, ale sam takowego nie posiada).

AF-P – obiektywy nieposiadające przełączników na obudowie. Sterowanie stabilizacją oraz wybór trybu AF/MF odbywa się z poziomu menu w aparacie.

AF-S – charakterystyczne dla obiektywów wyposażonych we własny silnik ustawiania ostrości SWM (Silent Wave Motor), odpowiednik USM w Canonie.

AI – mocowanie fizycznie zgodne z bagnetem Nikon F. Ze starszymi aparatami, np. D80, może nie działać pomiar ekspozycji.

D – oznaczenie obiektywów, które przekazują do aparatu odległość ostrzenia, co pozwoliło na wprowadzenie innych zaawansowanych funkcji, związanych z doborem ekspozycji dla światła błyskowego.

DC – Defocus Control – rozwiązanie pozwalające na manipulowanie wyglądem nieostrości poprzez zmianę rozmiaru i kierunku aberracji sferycznej. Służy do tego specjalny pierścień na obudowie.

DX – obiektywy współpracujące z lustrzankami DX. Istnieje możliwość podłączenia obiektywu DX do matrycy FX (pełna klatka), jednakże należy liczyć się z bardzo dużą winietą.

E – w konstrukcjach oznaczonych literą „E” zrezygnowano z mechanicznego sterowania przysłoną na rzecz elektronicznego, które powinno gwarantować szybsze i precyzyjniejsze sterowanie.

ED – (Extra-low Dispertion) – oznacza zastosowanie w konstrukcji optycznej soczewek o bardzo niskiej dyspersji, co pozwala zapanować nad aberracją chromatyczną.

FL – soczewki o właściwościach fluorytu charakteryzującego się niemal doskonałą ochroną przed zabrudzeniem.

FX – obiektywy do pełnej klatki.

G – obiektywy przeznaczone do nowoczesnych korpusów umożliwiających sterowanie przysłoną. Na obudowie obiektywu nie ma pierścienia przysłony.

IF – Internal Focusing – wewnętrzne ogniskowanie, podczas ustawiania ostrości poruszane są wewnętrzne soczewki, a obiektyw nie zmienia swoich rozmiarów.

N – Nano Crystal Coat – antyrefleksyjna powłoka stosowana w obiektywach Nikon o najlepszych właściwościach optycznych. Nie znajduje się ona w nazwie lecz na obudowie.

PC-E – Perspective Control – oznaczenie obiektywów typu Tilt Shift w obiektywach Nikon.

PF – w konstrukcji obiektywu zastosowano soczewkę Fresnela, która pozwala konstruować znacznie mniejsze i lżejsze obiektywy w stosunku do ich ogniskowej.

SR – oznacza obecność w konstrukcji obiektywu specjalnej soczewki ze szkła SR opracowanego przez Nikon. Ma ono właściwości doskonale eliminujące aberrację chromatyczną.

VR – Vibration Reduction – stabilizacja obrazu w obiektywach Nikon. Po VR mogą występować cyfry rzymskie, oznaczające kolejne generacje stabilizacji.

Micro – aparaty o przeznaczeniu makrofotograficznym lub zbliżeniowym. Ostateczne przeznaczenie zależy od oferowanej maksymalnej skali odwzorowania.

TC – oznacza wbudowany telekonwerter. Po oznaczeniu występują liczby, które oznaczają powiększenie.

Oznaczenia obiektywów Pentax

Podobnie jak w przypadku pozostałych obiektywów innych producentów znając znaczenia skrótów możliwy jest szybki rzut oka na tubus obiektywu Pentax, aby rozeznać się, jakie ma parametry.

AL – w konstrukcji obiektywu znajduje się soczewka asferyczna, minimalizująca aberrację sferyczną.

AW – All Weather – obiektywy solidnie uszczelnione przed kurzem i wilgocią.

DA – obiektywy przeznaczone do lustrzanek z matrycą APS-C.

D-FA – obiektywy te mogą współpracować zarówno z aparatami cyfrowymi, jak i na film światłoczuły. Posiadają specjalną powłokę, która ogranicza refleksy emitowane przez cyfrową matrycę.

DC – silnik odpowiedzialny za szybkie i ciche ostrzenie, podobnie jak USM czy SWM w produktach konkurencji.

ED – podobnie jak w przypadku wcześniej omówionych firm oznacza soczewki o niższej dyspersji.

FA – obiektywy współpracujące z lustrzankami pełnoklatkowymi (35 mm). Mogą być używane z aparatami APS-C.

HD – High Definition Coating – nowa wersja powłok antyrefleksyjnych, o jeszcze lepszych właściwościach niż SMC.

[IF] – Internal Focusing – wewnętrzne ogniskowanie, obiektywy z tym oznaczeniem nie zmieniają swoich rozmiarów podczas ostrzenia. Ponadto przednia soczewka nie obraca się, co umożliwia wygodne korzystanie z filtrów polaryzacyjnych.

Limited – podobnie jak seria „L” Canona obiektyw charakteryzuje się bardzo dobrym wykonaniem i optyką, co więcej posiada jeszcze jedną cechę wyróżniającą – nietypową ogniskową i przysłonę. W końcu ilu producentów ma w ofercie obiektyw 43 mm / 1.9?

PLM – kolejny wariant, tym razem pulsacyjny ultradźwiękowego silnika (nowszy wariant niż SDM). Pozwolił na uzyskanie mniejszej wagi obiektywu.

RE – mechanizm pozwalający na chowanie obiektywu do najmniejszej możliwej długości, w celu ułatwienia transportu.

SDM – silnik ultradźwiękowy, gwarantujący ciche i stosunkowo szybkie ostrzenie. Odpowiednik USM w Canonie i SWM w Nikonie.

SMC – Super Multi Coated – wielowarstwowe powłoki antyrefleksyjne niwelujące odblaski na zdjęciach podczas fotografowania pod słońce oraz pozytywnie wpływające na transmisję światła.

WR – obiektyw dodatkowo uszczelniony przed kurzem i wilgocią, podobnie jak AW.

Macro – podobnie jak w przypadku pozostałych obiektywów oznaczenie to może sugerować, że obiektyw jest zdolny do fotografii zbliżeniowej bądź makro.

SR – obiektyw jest wyposażony w system redukcji drgań.

* – obiektywy o najlepszych właściwościach optycznych, odpowiednik „L” Canona.

Oznaczenia obiektywów Samyang

Niemal każdy producent ma swoją linię obiektywów Premium – w przypadku Samyang są to obiektywy oznaczone XP.

AS, Aspherical – w konstrukcji obiektywu znajduje się soczewka asferyczna, minimalizująca aberrację sferyczną.

AE – chip elektroniczny zapewniający kompatybilność z automatyczną ekspozycją i iTTL po podłączeniu obiektywu do aparatów Nikona bądź Canona (w zależności od mocowania).

CS – obiektyw kompatybilny z aparatami wyposażonymi w matrycę APS-C.

ED – podobnie jak w przypadku wcześniej omówionych firm oznacza soczewki o niższej dyspersji.

UMC, NCS, MC – powłoki antyrefleksyjne minimalizujące flary na zdjęciach.

IF – podczas ostrzenia poruszane są wyłącznie wewnętrzne soczewki, obiektyw IF nie zmienia swojej długości podczas ustawiania ostrości.

Premium – obiektywy najwyższej jakości przeznaczone do matryc o wysokiej rozdzielczości.

T-S – oznaczenie obiektywów typu Tilt Shift w obiektywach Samyang.

II, III… – podobnie jak w przypadku pozostałych obiektywów cyfry rzymskie oznaczają kolejne generacje danego obiektywu.

MK2 – kolejne z oznaczeń odnoszących się do generacji obiektywów (tak jak w aparatach Mark II, III itd.)

MF – obiektywy z manualnym ustawianiem ostrości.

XP – obiektywy należące do profesjonalnej serii XPert, która m.in. jest w stanie współpracować z matrycami o rozdzielczości 50 MP.

Makro – tak jak w poprzednich obiektywach maksymalna skala powiększenia umożliwia wykonywanie fotografii zbliżeniowej i makro.

Oznaczenia obiektywów Tamron

Obiektywy Tamron z serii G2 zdobyły bardzo duże uznanie wśród profesjonalistów.

Aspherical, ASL – w konstrukcji obiektywu znajduje się soczewka asferyczna, minimalizująca aberrację sferyczną.

AF – obiektywy z systemem AF.

Di – oznaczenie obiektywów kompatybilnych z aparatami z matrycą FX (pełna klatka) oraz ASP-C.

Di II – oznaczenie obiektywów przeznaczonych do aparatów z matrycą DX (APS-C).

G – kolejna generacja obiektywu o konkretnych właściwościach, np. nowa wersja obiektywu Tamron 70-200 mm f/2.8 Di VC USD została nazwana Tamron 70-200 mm f/2.8 Di VC USD G2.

HLD – system napędu autofokusu, który sprawnie radzi sobie nawet z dużymi soczewkami. Umożliwia korzystanie z manualnego ostrzenia bez konieczności przełączania między trabem AF i MF.

IF – podczas ostrzenia poruszane są wyłącznie wewnętrzne soczewki, obiektyw IF nie zmienia swojej długości podczas ustawiania ostrości.

LD – odpowiada oznaczeniu ED innych firm. Oznacza użycie elementów o niskiej dyspersji pomagających w niwelowaniu aberracji chromatycznej.

PZD – Piezo Drive – silnik charakteryzujący się szybką, precyzyjną i cichą pracą.

SP – Super Performance – oznaczenie obiektywów o bardzo dobrych właściwościach optycznych

USD – Ultra Sonic Drive – ultradźwiękowy silnik autofokusa, odpowiednik USM, SWM czy HSM w produktach konkurencji.

VC – Vibration Control – system stabilizacji optycznej w obiektywach Tamrona.

XR – Extra Refractive Index Glass – obiektyw posiada soczewki o współczynniku załamania większym niż 1.69. Wraz ze wzrostem wartości współczynnika maleje wymagana grubość soczewki co pozwala na produkcję mniejszych i lżejszych obiektywów.

Oznaczenia obiektywów Tokina

Opisy parametrów obiektywów znajdujące się na tubusach Tokin przypominają te znane z Nikonów.

AS – w konstrukcji obiektywu znajduje się soczewka asferyczna, minimalizująca aberrację sferyczną.

AT-X – Advanced Technology-Extra – obiektywy o bardzo dobrej jakości obrazu, małej wadze i niewielkich rozmiarach.

AT-X Pro – obiektywy najlepsze pod względem wykonania i optyki.

DX – obiektywy przeznaczone do aparatów z matrycą DX (APS-C).

DX II – kolejna generacja danych modeli obiektywów.

FC – mechanizm pozwalający na przełączanie między automatycznym a ręcznym ustawianiem ostrości

FX – obiektywy przeznaczone do aparatów z matyrycą pełnoklatkową (FX). (oznaczane także jako FF)

IF – podczas ostrzenia poruszane są wyłącznie wewnętrzne soczewki, obiektyw IF nie zmienia swojej długości podczas ustawiania ostrości.

IRF – podczas ostrzenia przesuwają się soczewki znajdujące się z tyłu obiektywu, dzięki czemu jego rozmiary pozostają stałe.

MC – Multi-Coating – wielowarstwowe powłoki antyrefleksyjne chroniące przed flarami, duszkami itp.

NH – obiektyw nie posiada wbudowanej osłony, co umożliwia uzyskanie szerszego pola widzenia (skrót od No Hood).

SD – Super Low Dispersion  – odpowiada oznaczeniu ED innych firm. Oznacza użycie elementów o niskiej dyspersji pomagających w niwelowaniu aberracji chromatycznej.

Macro – obiektywy umożliwiające wykonywanie fotografii zbliżeniowej i/lub makro.

VCM-S – obiektywy ze stabilizacja obrazu i ultradźwiękowym silnikiem AF.

USM, VR, Di, Art, RF… czyli co nam mówią oznaczenia obiektywów? Cz. II bezlusterkowce

Chcesz więcej? Zapisz się newsletter!

Dzięki temu nie przegapisz nowych artykułów, jako pierwszy dowiesz się o darmowych warsztatach foto-video i zgarniesz najlepsze rabaty na zakupy w Cyfrowe.pl! Nie martw się, nie wysyłamy spamu, ani nie piszemy codziennie :) Tylko wartościowe treści!

Zapisz się >

Podziel się.

O Autorze

Gdy robię zdjęcia, to zajmuję się fotografią reportażową, teatralną i artystyczną. Gdy piszę o zdjęciach, to zastanawiam się, jak wpływają one na odbiorców, co robić, by robić jej bardziej świadomie i jakie możliwości daje sprzęt. Poza tym piszę wiersze i jak dotąd w druku ukazały się moje dwie książki z poezją. Ukończyłem studia magisterskie na kierunku Fotografia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jestem laureatem konkursów fotograficznych i poetyckich, uczestnikiem wystaw, festiwali i publikacji poświęconych fotografii.

3 komentarze

  1. Do Samyanga proponuję dopisać AE – chip, który lepiej integruje obiektyw z korpusami AF Nikona czy Canona.
    W Canonie hipotetycznie ma umożliwiać sterowanie przysłoną z korpusu, co inaczej jest niemożliwe.
    Ale np Samyang f Canon AE 85/1.4 podobno ktoś w Pacanowie zna kogoś w Ameryce, kto to zna kogoś, to widział, ale nikt go nie ma.

Zostaw komentarz

izmir escort