PORADNIK KUPUJĄCEGO – Najlepszy aparat do filmowania

1

Na Twojej liście prezentów do Św. Mikołaja czy też urodzinowych wylądował aparat do filmowania? To świetnie (na mojej też jest!). Postaram się więc wskazać Ci kilka modeli i cech, jakie powinien posiadać dobry aparat do filmowania. Warto na nie zwrócić wcześniej uwagę, tzn. uwagę Obdarowującego oczywiście. Wówczas będziesz miał pewność, że wybrany aparat jak najlepiej spełni Twoje wymagania.

Kiedy Canon wprowadził na rynek lustrzankę Canon 5D MK II z opcją filmowania, nastąpiła mała rewolucja. Wcześniej zbliżenie się do obrazu “kinowego” na filmie wymagało stosowania różnych adapterów, mocowanych przed obiektywem kamery i dołączania do nich kolejnych obiektywów, zaprojektowanych do pełnoklatkowych aparatów. Albo można było użyć kamery filmowej. Wówczas tak było chyba najprościej. Pojawienie się aparatu z przetwornikiem 35 mm, który w końcu oferował użyteczny tryb filmowania full HD zmieniło bardzo wiele!

Dziś wybór filmujących aparatów jest ogromny. Można wybierać na wszelkie sposoby. Dlatego zadam Ci kilka pytań i podpowiem, na co zwrócić uwagę, w zależności od tego, jakie masz potrzeby.

 

Czy masz już jakieś obiektywy do lustrzanek lub bezlusterkowców?

Jeśli masz już sprzęt do jakiegoś systemu (Nikon, Canon, Sigma, Pentax…), to żeby nie mnożyć kosztów warto sprawdzić, jakie są dostępne modele z bagnetem mocowania optyki, zgodnym z Twoimi obiektywami o odpowiedniej wielkości matrycy. Jeśli planujesz zakup od podstaw, to przed Tobą jest wiele możliwości.

Czy będziesz się często przemieszczał z aparatem i chcesz mieć lekki sprzęt?

W taki wypadku można rozważać bezlusterkowce lub filmujące kompakty bez wymiennych obiektywów. To drugie rozwiązanie jest super przenośne i wygodne, kosztem niewymiennego obiektywu i czasem słabszych parametrów, ale można mieć naprawdę dobry sprzęt zawsze przy sobie.

Potrzebujesz małego aparatu bez wymiennych obiektywów?

W tej kategorii poleciłbym 2 doskonałe kompakty: Sony RX100 VI (lub jego wcześniejsze wersje IV lub V) i Panasonic LX100 II (lub LX100). To jedne z najlepszych kompaktów na rynku i to nie tylko w najnowszych wersjach. Sony RX100 VI w naprawdę kompaktowym rozmiarze oferuje filmy 4K, filmowanie w super zwolnionym tempie aż do 960 klatek na sekundę (w rozdzielczości bliskiej full HD będzie 240 fps). Dodatkowo wersja RX100 VI ma naprawdę duży zakres zoom 24-200 mm F/2.8-4.5 i jest to bardzo wszechstronny sprzęt.

Materiał nagrany aparatem SONY RX100 IV w 240 i 960fps.

Z kolei Panasonic LX100 II oferuje dużą matrycę jak na taki mały aparat (format micro 4/3) i bardzo jasny obiektyw Leica 24-75 mm ze światłosiłą f/1.7-2.8. To świetny sprzęt do filmów z podróży, fotografii ulicznej i hobbystycznego reportażu. Dzięki takiemu obiektywowi można też osiągnąć małą głębię ostrości.

Jeśli oprócz małego rozmiaru interesuje Cię też wodo- i wstrząsoodporny sprzęt, to tu ciekawym rozwiązaniem jest Olympus Tough TG-5. Ten aparat da sobie radę nie tylko na śniegu czy deszczu, ale także w basenie i podczas nurkowania. Sam używam podobnego aparatu ze starszej (dużo starszej) serii i wciąż daje sobie radę na plaży czy na basenie.

Czy może jednak planujesz korzystać z wymiennych obiektywów i jednocześnie mieć mały aparat do filmowania?

W przypadku mniejszego budżetu, ciekawą opcją może być dla Ciebie sprzęt Canon EOS M10, który pozwala z dodatkowym adapterem korzystać z bardzo szerokiego wachlarza obiektywów do lustrzanek Canona. Ma też dość dużą matrycę APS-C, oferuje jakość nagrań i zdjęć znaną z lustrzanek cyfrowych Canona (aparatem Canon 60D o matrycy podobnej wielkości zrealizowałem wiele komercyjnych zleceń). Jest też wyposażony w hybrydowy autofocus 49-punktowy. Bardzo porządny sprzęt na start.

W przypadku większego budżetu i poszukiwania bardzo wysokiej jakości, zdecydowanie zwróciłbym się ku aparatom Sony A6300 i Sony A6500. Jakość nagrań video jest bez zarzutu, kompaktowe rozmiary pozwalają na korzystanie z mniejszych i lżejszych systemów stabilizacji, autofocus działa bardzo sprawnie. Te aparaty ostatnio są coraz częściej wykorzystywane komercyjnie przy reportażach z eventów i teledyskach.

A co jeśli nie masz obiektywów, ale chcesz kupić większy aparat?

W przypadku większych aparatów – czyli lustrzanki lub zaawansowane bezlusterkowce – najpopularniejsze są właściwie Sony, Canon i Panasonic. Korzystałem z aparatów wszystkich trzech producentów (miałem Panasonic GH4, teraz mam Canon 6D). Jeśli chodzi o jakość wideo stawiałbym na najnowsze aparaty serii Sony A7 II i III (np. Sony A7 III)  na pierwszym miejscu (z wielu powodów – jakość obrazu, czułość w słabym oświetleniu, autofocus), a Panasonic GH5 na drugim.

SONY A7 seria

Wybrane aparaty systemu Alfa

Jeśli jednak chcesz wydać trochę mniej na body i mieć bardzo dużo obiektywów do wyboru, to wtedy warto zastanowić się nad Canon EOS 6D. Pełna klatka z jasnym obiektywem da bardzo małą głębię obrazu i filmowy efekt. Chociaż trzeba się tu wyszkolić w ostrzeniu ręcznym, bo autofocus w trybie filmowym na wiele się nie przydaje.

Obiektywy systemu Canon EOS

Obiektywy systemu Canon EOS

Właściwie to mógłbym jeszcze zagłębić się w wiele detali każdego z nich, ale zostawię Ci jeszcze listę pytań do sprzedawcy, które warto zadać przed zakupem:

  • Czy aparat ma optyczną stabilizację obrazu?
  • Jaki jest zakres ogniskowych dołączonego lub stałego obiektywu?
  • Czy aparat radzi sobie w słabym oświetleniu?
  • Czy autofocus działa sprawnie podczas filmowania?
  • Czy można robić film w zwolnionym tempie?
  • Czy do aparatu można podłączyć zewnętrzny mikrofon?
  • Ile materiału zmieści się na kartę pamięci 32 lub 64GB?
  • Jak długo można filmować na jednej baterii? albo – jeszcze lepiej – od razu powiedz “To poproszę jeszcze dwie dodatkowe baterie do zestawu” :)
KĄCIK VLOGERA – Jaki sprzęt do kręcenia vloga? Kamerą, aparatem czy telefonem?

Życzę Ci wiele zabawy podczas filmowania aparatem i jak najlepszych filmów!

Podziel się.

O Autorze

Łukasz Drobnik

Studiował "Montaż fabularny i dokumentalny" w Państwowej Szkole Filmowej w Łodzi. Tworzy filmy od 1999, autor nagradzanych filmów niezależnych w 1999-2003. Od 2002 roku produkuje filmy promocyjne dla klientów biznesowych. Montażysta reklam, filmów dokumentalnych i programów telewizyjnych dla TBN Polska, TVP, TVN, TLC, Puls TV.

1 komentarz

Zostaw komentarz

izmir escort