Jeśli zastanawiasz się jak zacząć przygodę z lataniem, na co zwrócić uwagę przy wyborze drona, jak rozróżnić poszczególne modele DJI to ten wywiad jest właśnie dla Ciebie. Co łączy przepisy dotyczące latania i drony foto-video? Jedno i drugie dynamicznie się zmienia! Moim rozmówcą jest licencjonowany pilot bezzałogowych statków powietrznych, Cezary Warś z PIXFLY.
Jak zaczęła się Twoja przygoda z lataniem?
Moja przygoda z dronami rozpoczęła się w 2015 roku. Kolega z pracy zainteresował mnie tematem wykorzystania dronów w zarządzaniu kryzysowym, w akcjach ratowniczych. Pierwszym dronem, którym latałem, był chyba jeden z najbardziej rozpoznawalnych na tamten czas dronów firmy DJI – Phantom 1. Umiejętności sterowania dronami uczyłem się również w domu, latając małym, niedrogim dronem marki Syma. Takie konstrukcje są odporne na upadki i uderzenia, w zestawie zawsze znajdziemy dodatkowe komplety śmigieł, oraz osłony do nich, dzięki którym śmiało możemy szlifować swoje umiejętności i… ściany :)
Ćwiczenia służb ratowniczych w obiektywie Cezarego.
To musiało boleć! Przejdźmy do poważnego latania na start. Ile Ty przygotowywałeś się do kursu licencyjnego i na jakie uniwersalne aspekty w Twojej ocenie należy zwrócić uwagę? Przepisy zmieniają się na bieżąco, ale na pewno jest coś, co przy zdawaniu licencji jest stałe. Które to przepisy?
W 2017 roku, kiedy obowiązywały stare przepisy dot. BSP (bezzałogowych statków powietrznych), zdałem egzamin państwowy i otrzymałem świadectwo kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego, czyli takie prawo jazdy na drona. Egzamin (praktyczny i teoretyczny) poprzedzony był dwudniowym kursem, na którym poruszane były takie tematy jak: podstawy prawa lotniczego, człowiek jako pilot i operator UAV – możliwości i ograniczenia, zasady i bezpieczeństwo wykonywania lotów oraz sytuacje niebezpieczne.
Każdy z tych tematów jest niezwykle istotny, a odpowiedzialny pilot BSP musi zdawać sobie sprawę z tego, że jest jednym z wielu użytkowników przestrzeni powietrznej i powinien wiedzieć, gdzie i na jakich zasadach może wykonywać loty.
Bagatelizując ten temat, można stworzyć zagrożenie w ruchu lotniczym, co może skutkować poważnymi konsekwencjami, również karnymi. Musimy pamiętać, że latanie dronem to wielka przyjemność, ale również ogromna odpowiedzialność.
Miejskie ujęcia nie należą do łatwych, lecz przy użyciu odpowiednich środków mogą wyglądać bardzo efektownie!
Już odpowiedziałeś na jedno z moich pytań, od jakiego sprzętu zaczynałeś. W takim razie, jaki set up sprzętowy posiadasz obecnie?
Sprzęt zmiania się obecnie bardzo szybko. Phantom 1 nie miał zintegrowanej kamery na gimbalu ze stabilizacją, dlatego trzeba było korzystać z innych możliwości. A taką dawało przymocowanie do drona kamery GoPro „na sztywno”. To rozwiązanie miało wiele wad m.in. to, czego teraz sobie nie wyobrażam, czyli brak wydajnej stabilizacji, brak możliwości pochylania kamery w osi pitch (góra/dół), przez co tak naprawdę ciężko było uchwycić kadr w taki sposób, w jaki możemy to robić obecnie. Ale na tamten czas to była ogromna frajda.
Pierwszym dronem, którego kupiłem sam był Yuneec Q500 Typhoon 4K. Generalnie lubiłem nim latać, bardzo dobrze nim się sterowało, kamera z gimbalem miała pewne mankamenty, na które można było przymknąć oko, ale największą wadą dla mnie była wielkość, jaką zajmował cały zestaw spakowany do walizki. Przy braku samochodu ciężko było się z nim swobodnie przemieszczać. To mnie zniechęcało do częstych wypadów, a wielkość uniemożliwiała podróżowanie po świecie z takim zestawem.
I wtedy nastała era „Mavików”. Od momentu pojawienia się drona DJI Mavic PRO zmieniły się zasady gry – przynajmniej dla mnie. Jego konstrukcja pozwalała na składanie ramion, dzięki czemu cały zestaw można było spakować do małej torby. Od tamtej pory wszystkie moje drony to były „Maviki”. Rozwój technologii ma niesamowity wpływ na branżę związaną z dronami.
Aktualnie posiadam drona DJI Mavic 3. Jest to naszpikowana technologią zaawansowana konstrukcja, ale w dalszym ciągu niewielka – waży niecałe 900 g. Posiada wbudowane dwie kamery w tym jedna to Tele z 28-krotnym zoomem hybrydowym a druga to konstrukcja znanej marki Hasselblad o matrycy 4/3.
Aktualny set Cezarego.
To gdzie wolisz latać, w mieście czy na otwartych przestrzeniach? Jakie są jasne i ciemne strony jednego i drugiego w Twojej ocenie.
Z racji tego, że mieszkam w Warszawie, to właśnie w niej wykonuję najwięcej lotów. W warszawskiej przestrzeni czuję się jak ryba w wodzie. Uwielbiam to miasto i uważam je za niezwykle atrakcyjne dla osób zajmujących fotografią z drona. Miasta mają do zaoferowania dużo ciekawych obiektów architektonicznych, natomiast poza miastami możemy znaleźć piękne krajobrazy. Podczas wyjazdów zagranicznych najczęściej fotografuję przyrodę.
Odnosząc się do drugiej części Twojego pytania, to na pewno latanie w przestrzeni miejskiej jest zdecydowanie bardziej wymagające. Zwłaszcza jak mówimy o dużych miastach, w których często znajdziemy strefy całkowitego zakazu wykonywania lotów BSP. Samo latanie w mieście wymaga również od pilota drona umiejętności radzenia sobie z sytuacjami niespodziewanymi, które mogą być spowodowane np. zakłóceniami sygnału pomiędzy dronem a kontrolerem, czy nagłymi przelotami LPR.
Warszawa za dnia. Warszawa w nocy. Tegoroczne ujęcia PIXFLY.
Ok. Wrócmy do tematu Twoich Maviców. Miałeś okazje testować dokładnie kilka modeli. Sam posiadasz Mavic 3. Komu więc polecisz zestaw Mavic 3 Cine Premium Combo?
Wskazane przez Ciebie modele Mavica są jednymi z bardziej zaawansowanych konstrukcji dronów. Są to idealne modele dla fotografów, jak i filmowców. Dla tych drugich na pewno nie bez znaczenia będzie fakt, że w modelu Cine jest możliwość zapisu materiału w wysokiej jakości w standardzie ProRes 422 HQ, w przypadku której bitrate sięga nawet 3700 Mb/s. Dodatkowo model Cine oferuje 1 TB wbudowanej pamięci. W Premium Combo znajduje się również kontroler RC PRO, który pozwala wygodnie operować maszyną. Jest to sprzęt najwyższej jakości, którego przemyślana konstrukcja zaspokoi najbardziej wymagających fotografów i filmowców. Wielki plus dla DJI za zastosowanie bardzo jasnego wyświetlacza, który jest nieoceniony, zwłaszcza w słoneczne dni.
Cyfrowa Sesja Live z DJI:
Które z automatycznych funkcji najbardziej rozbudowanej wersji Mavica uważasz za niezbędne do profesjonalnych realizacji?
Najbardziej sobie cenię funkcję ActiveTrack a szczególnie Spotlight. Dzięki niej po wybraniu interesującego mnie obiektu kamera płynnie podąża za nim, ja mogę wtedy skoncentrować się na manewrowaniu dronem i rejestrowaniu filmowych ujęć.
Niezbędną funkcją okazać się mogą również MasterShoty. Dzięki nim w mgnieniu oka stworzymy bardzo ciekawe i zróżnicowane ujęcia. Ten tryb docenią zwłaszcza osoby mające mniejsze doświadczenie w tworzeniu złożonych ujęć.
Chcesz dowiedzieć się więcej o automatycznych trybach w Mavicu 3 Cine? Sprawdź film:
Nie mogę nie zadać pytania o rynkowe nowości. DJI wypuścił modele Mavic 3 w wersjach Thermal, Enterprise i Classic? Co z w tych nowościach przykuło Twoją uwagę?
To pytanie ładnie klamrą zamyka naszą rozmowę, gdyż jak wspomniałem zacząłem interesować się dronami i ich wykorzystaniem w zarządzaniu kryzysowym. Dlatego najbardziej moją uwagę przykuł model DJI Mavic 3T. Jestem pod ogromnym wrażeniem, że w tak niewielkiej konstrukcji producent zmieścił potrójny aparat, w którym znajdziemy m.in. kamerę termowizyjną. Do tego dochodzi zaawansowane oprogramowanie specjalistyczne DJI Thermal Analysis Tool 3.0. Myślę, że taki dron mile byłby widziany przez nasze służby poszukiwawczo-ratownicze takie jak GOPR czy Straż Pożarną.
Ujęcia termowizyjne z drona.
Dziękuje za poświęcony czas i życzę samych udanych lądowań!
Bardzo dziękuje!
A Ty latasz? Jakich lotów najczęściej się podejmujesz? Filmujesz czy fotografujesz? Jakiego sprzętu używasz?
Śledź Cyfrowe.pl i bądź na bieżąco z naszymi dronowymi aktywnościami!
Sprawdź aktualne promocje na markę DJI
Autorem wszystkich zdjęć w tekście jest Cezary Warś. Licencjonowany pilot BSP, pasjonat podniebnych ujęć. Bez wahania wstanie w nocy, aby upolować wschodzące nad Warszawą słońce. Przygodę z dronami rozpoczął w 2015 roku. Obecnie lata głównie w Warszawie, ale z racji zamiłowania do podróży, zabiera swojego Mavica 3 w najdalsze zakątki Świata. Dronem latał m.in. w Nowej Zelandii, Namibii czy na Seszelach. Współpracował m.in. z fundacją Anji Rubik – Sexed.pl przy międzynarodowym projekcie Inside Out francuskiego artysty JR’a, był nominowany w plebiscycie na Zdjęcie Roku 2021 portalu „Nowa Warszawa”.