Najlepsze aparaty Panasonic dla filmowców – który wybrać?

0
Aparat do filmowania – który wybrać? Przyglądamy się najlepszym modelom marki Panasonic i doradzamy, który najlepiej sprawdzi się w Twojej pracy.

Panasonic to moim zdaniem marka niedoceniana pod kątem aparatów. To przecież producent oferujący jedne z najlepszych modeli do filmowania, które na tle konkurencji oferują znakomity stosunek możliwości do ceny.

Dodatkowo wszystkie modele producenta posiadają popularne i uniwersalne systemy mocowania obiektywów, co sprawia, że skompletowanie „szklarni” w dobrej cenie nie jest tak trudnym zadaniem, jak chociażby w przypadku Canona.

Dlatego ten tekst postanowiłem poświęcić kilku modelom Panasonika i skupić się na ich możliwościach filmowych. Każdy ma coś wyjątkowego i sprawdzi się w innych zastosowaniach. Każdy też posiada świetny stosunek możliwości do ceny.

Panasonic Lumix GH6 – najlepszy do vlogów i eventów

Panasonic Lumix GH6

Panasonic Lumix GH6

Gdybym miał opisać historię aparatów do filmowania, osobny rozdział należałby się modelowi Lumix GH4. Wielu pamięta, że wszystko zaczęło się od lustrzanki Canon EOS 5D Mark II, ale mało kto wie, że kilka lat po premierze tego modelu zadebiutował aparat, który do dziś, po 10 latach, wypada pod niektórymi względami lepiej od współczesnej konkurencji.

Lumix GH4 w momencie premiery nie miał sobie równych w możliwościach filmowych znanych z kamer. Jednak to GH5 stał się sprzedażowym hitem i jednym z ulubionych modeli wśród twórców treści. Panasonic Lumix GH6 to udany kontynuator serii.

Aż trudno uwierzyć, co potrafi aparat, którego cena plasuje go w niższej-średniej półce. Zacznijmy od początku. Matryca Mikro 4/3 jest niewielka, a co za tym idzie, potrzeba jasnych i długich obiektywów, by uzyskać efekt rozmycia obrazu. W ciemnych warunkach, przy wyższym ISO poradzi sobie zauważalnie gorzej niż pełnoklatkowa konkurencja.

Jednak w tym zakresie radzi sobie nieporównywalnie lepiej niż poprzednicy, bo w przypadku GH5 bezpiecznie można było się czuć przy ISO 800, już przy ISO 1600 widać było szum. Tutaj przy ISO 1600 obrazek jest bez zarzutu, ISO 3200 również daje radę, a można zaryzykować i wyższe wartości. Duży progres względem poprzedników.

Panasonic Lumix GH6

Panasonic Lumix GH6

Mała matryca gwarantuje za to jeden z najlepszych na rynku systemów stabilizacji mechanicznej. Filmowanie z ręki daje znakomite efekty. Tym, co zawsze bardzo mi się podobało w serii GH jest świetna ergonomia. Podobnie jak poprzednicy aparat świetnie leży w dłoni, jest odpowiednio duży i dobrze wyprofilowany. Ma całą masę przycisków pozwalających na komfortowe ustawianie najważniejszych funkcji.

No dobra, a możliwości filmowe? Wszystko, czego sobie można życzyć. 5.7K Pro Res w 25/30 klatkach na sekundę. C4K w 100/120 klatkach na sekundę z dźwiękiem (przy 4:2:2 10-bit). Full HD 240 kl./s 4:2:2 10-bit lub 300 kl./s 4:2:0 8-bit. Robi wrażenie. Za zapisywanie tak wymagających plików odpowiadać będzie karta CFExpress, bo w slot na tego typu karty aparat jest wyposażony.

Dla kogo jest Panasonic Lumix GH6?

Kupiłbym go do pracy przy eventach, filmach produktowych. Tam, gdzie mamy dużo światła, a jednocześnie słabsze rozmycie może być zaletą – w studyjnych warunkach często chcemy, by wszystko było ostre bez konieczności przymykania przysłony do f/6 i więcej.

Zalety i wady?

Po stronie zalet zdecydowanie świetna ergonomia i stabilizacja. I oczywiście bogaty pakiet filmowy. Dla niektórych wadą może być mała matryca (wtedy wybierz któryś z modeli poniżej), inni mogą mieć zarzuty do autofokusa – to wciąż przeciętny system oparty na detekcji kontrastu.

Testujemy Panasonic Lumix GH6. To jeszcze aparat, czy już kamera?

Panasonic Lumix S5 II – najlepszy jako hybryda

Panasonic Lumix S5 II

Panasonic Lumix S5 II

Wiele osób w branży robi nie tylko filmy, ale również zdjęcia. Czasami ogarniamy oba tematy w czasie jednego zlecenia. Takie czasy, że chcąc być konkurencyjni, musimy niekiedy działać jako „one man band”. W takich sytuacjach szukamy aparatu hybrydowego – takiego, który sprawdzi się równie dobrze w zastosowaniach filmowych, jak i fotograficznych.

I właśnie w takich sytuacjach znakomicie sprawdzi się Panasonic Lumix S5 II. Jego poprzednik, Lumix S5 oferował świetne możliwości względem ceny, jak na pełną klatkę. Jednak brak mu było jednej rzeczy – dobrego systemu AF. I wreszcie w tym modelu producent zaimplementował pierwszy raz w swojej historii nowy system AF, który może konkurować z innymi. Sprawdza się wiec dobrze nie tylko w zdjęciach, ale również w zastosowaniach filmowych, w trybie ciągłym.

Panasonic Lumix S5 II

Panasonic Lumix S5 II

To robi dużą różnicę. Bowiem aparatu tego można wreszcie używać w zastosowaniach reportażowych, jak wesela, dynamiczne wydarzenia, kiedy nie zawsze da się ostrzyć ręcznie. Ponadto pełnoklatkowa matryca to po pierwsze lepsze rozmycie tła, pod drugie czystszy obraz przy wyższych wartościach ISO (aparat wypada w tym względzie bardzo dobrze dzięki Dual Native ISO) i po trzecie wreszcie, większa dynamika tonalna rejestrowanych zdjęć i filmów.

Aparat posiada ponadto podwójny slot na karty pamięci SD oraz pełnowymiarowe wejście HDMI. Oferuje również świetną ergonomię i komfort pracy. Na pokładzie znajdziemy ponadto mechaniczną stabilizację matrycy i odchylany ekran.

Pod kątem zdjęć aparat sprawdza się świetnie, bo jest szybki, AF jest celny, a przy tym gwarantuje wysoki komfort pracy. W przypadku filmów mamy możliwość filmowania 10-bitowego z próbkowaniem 4:2:2 z profilem V-Log, ale również możliwość implementacji własnych LUTów zarówno do podglądu, jak i do nałożenia na film prosto w aparacie.

Do tego tryb anamorficzny, slow-motion 180 kl./s oraz rozdzielczość 6K 30p. To coś, co na pewno wyróżnia ten model na tle innych aparatów filmowych. A już zwłaszcza biorąc pod uwagę jego cenę.

Dla kogo jest Panasonic Lumix S5 II?

Dla osób szukających hybrydowego modelu w dobrej cenie. Jeśli potrzebna Ci jest pełna klatka, ale też dobry autofokus, wybierz ten model. Wesela, filmy i fotografia sportowa – we wszystkich tych zastosowaniach aparat sprawdzi się znakomicie.

Zalety i wady?

Uniwersalność tego modelu i jego możliwości filmowe względem ceny to zdecydowanie duża zaleta Lumiksa S5 II. 6K 30p w tej cenie to świetna sprawa. Za wadę możemy uznać to, że w 4K 50p aparat filmuje z cropem 1,5x, a więc całkiem sporym. Nie zapominajmy jednak, że podepniemy do niego obiektywy Sigmy z mocowaniem L, a więc dobre cenowo. Można zatem znaleźć szerokie szkła w niezłych cenach.

Test Panasonic Lumix S5 II

Panasonic Lumix S5II X – najlepszy do profesjonalnych zastosowań

Panasonic Lumix S5II X

Panasonic Lumix S5II X

Panasonic Lumix S5 II X więcej ma podobieństw niż różnic względem podstawowego modelu Panasonic Lumix S5 II. Kilka różnic jest jednak tak znaczących, że dla niektórych staną się one kluczowe przy wyborze. Nie rozpisując się za bardzo – aparat dzieli z tańszym modelem konstrukcję, elektronikę i większość funkcji.

Producent postawił w tym aparacie na rozbudowanie możliwości filmowych. W ten sposób, o ile S5 II jest po prostu dobrym hybrydowym aparatem, o tyle S5II X może być uznany za w pełni profesjonalną kamerą filmową. Taką, którą da się nakręcić telewizyjną reklamę, a jak trzeba to również film.

Aparat oferuje możliwość filmowania w kompresji wewnątrzklatkowej All-i, gwarantującą lepszą jakość obrazu zwłaszcza w dynamicznych scenach. Oprócz tego daje opcję zapisu w filmowym standardzie ProRes i Blackmagic RAW. To standard używany w profesjonalnej produkcji filmowej, który gwarantuje najwyższą jakość zapisanych w plikach szczegółów.

Panasonic Lumix S5II X

Panasonic Lumix S5II X

Kolejną ważna opcją jest możliwość zapisu materiału bezpośrednio na dysk SSD. Aparat nie posiada slotu na szybkie karty CFExpress, ale moim zdaniem zapis na dysk SSD jest lepszy. Po pierwsze dlatego, że dyski kosztują nieporównywalnie mniej biorąc pod uwagę te same pojemności, co karty. A po drugie, bo możemy podłączyć dysk do komputera i od razu zacząć montować materiał.

W przypadku zapisu na dysk użytkownik otrzymuje możliwość 12-bitowego zapisu, a więc obrazu z wyjątkowo dużą szczegółowością. Może mniej istotne, ale warte wspomnienia jest to, że aparat wygląda minimalnie inaczej, jest cały czarny, łącznie z napisami. To gwarantuje jego większą elegancję.

Dla kogo jest Panasonic Lumix S5II X?

Dla osób, które zajmują się profesjonalną produkcją. Jeśli chcesz kręcić dla telewizji, kina, musisz spełnić odpowiednie standardy surowego materiału dla reklam, to ten aparat będzie dobrym wyborem. Da się z niego wycisnąć surówkę o takich parametrach, jakie gwarantują profesjonalne kamery.

Zalety i wady?

Główną zaletą są potężne możliwości filmowe aparaty, na czele z możliwością zapisu w filmowych formatach, jak również bezpośrednie nagrywanie ProRes na dysk SSD z pominięciem zewnętrznego rejestratora. Wady? Jedna, ale istotna – tutaj również obrazu 4K 50p zapisywany jest z cropem 1,5x.

Który aparat będzie dla Ciebie najlepszy? Jak widzisz, każdy z modeli sprawdzi się w innym zastosowaniu. Najlepsze jest jednak to, że wszystkie kosztują obecnie mniej niż 10 tys. A wydawałoby się, że dopiero powyżej tej kwoty możemy szukać bardziej profesjonalnych sprzętów. Jak widać, nic bardziej mylnego!

Jaki aparat kupić do filmowania – wnikliwy poradnik

Podziel się.

O Autorze

Filmowiec z zawodu, dziennikarz z wykształcenia, fotograf z pasji. W ciągu ostatnich kilku lat miałem w rękach niemal każdy aparat, jaki pojawił się na rynku. Nadal jednak wierzę, że czasem najlepszy aparat to ten, który akurat masz przy sobie.

Zostaw komentarz

izmir escort