Producenci różnicują swoje oferty tak, aby dopasować się do wielu różnorodnych potrzeb twórczych fotografów i fotografek. Ma to wiele zalet (łatwiej znaleźć idealny dla siebie sprzęt, brak konieczności przepłacania za niepotrzebne opcje itp.), ale z pewnością jedną wadę – czasami trudno jest zorientować się, czym tak naprawdę różnią się poszczególne modele. Postanowiłem pomóc Ci w tym w odniesieniu do tego, co oferuje Elinchrom – producent lamp błyskowych. W tym artykule znajdziesz omówienie linii produktów i poszczególnych modeli tak, aby z łatwością rozróżniać ciekawą ofertę tej firmy i znaleźć lampę dla siebie.
Lampy Elinchrom – studyjne i plenerowe
Główny podział lamp Elinchrom opiera się o to, gdzie przede wszystkim mają być wykorzystywane dane modele – w studiu czy w plenerze. Jest to zatem podstawowe pytanie, na jakie powinieneś sobie odpowiedzieć, w trakcie szukania idealnej dla siebie lampy błyskowej – gdzie zamierzasz fotografować. Zobaczmy, na które lampy Elinchrom warto zwracać uwagę, jeśli masz swoje studio (chociażby domowe) i nie zamierzasz specjalnie się z niego ruszać ze sprzętem.
Lampy Elinchrom do studia
Elinchrom wyróżnia kilka modeli lamp błyskowych, które zostały opracowane specjalnie z myślą o użytkowaniu ich w studiu. Wszystkie poniższe modele łączy to, że są to źródła światła zasilane sieciowo. Jednakże to, że są to sprzęty studyjne, nie sprawia, że powinieneś z nimi pozostawać wyłącznie w studiu. Przykładowo Elinchromy z serii D-Lite RX mają stosunkowo kompaktowe rozmiary, pozwalające na zabieranie ich wszędzie tam, gdzie masz zasilanie sieciowe i postanowiłeś zbudować plan zdjęciowy. Ponadto modele te rozpoznają źródło prądu zmiennego o napięciu 90-260 V, co umożliwia użytkowanie ich na całym świecie. Lampa może być stacjonarna, lecz Ty już niekoniecznie.
Poniżej znajdują się modele Elinchrom polecane przez producenta do studia:
Elinchrom D-Lite RX ONE i D-Lite RX 4
To lampy adresowane do początkujących fotografów i fotografek studyjnych, którzy jednak chcą zacząć poważną przygodę ze światłem błyskowym. Wyróżniają się przede wszystkim prostą, intuicyjną obsługą i stosunkowo niską wagą – RX One waży poniżej 1 kg, natomiast D-Lite RX 4 1,5 kg. Ale gabaryty to nie najważniejsza cecha odróżniająca modele lamp należących do tej linii. Przede wszystkim chodzi o ich moc. Mniejsza z lamp oferuje energię 100 Ws, natomiast większa 400 Ws. Wybór zależy więc od tego, jak duży plan zdjęciowy chcesz oświetlić.
Elinchrom ELC 125 i ELC 500
To sprzęt dla bardziej zaawansowanych strobistów. Oferuje przede wszystkim dużo bardziej rozbudowane funkcje, wydajniejsze chłodzenie, które jest w stanie wytrzymać bardziej wymagające sesje i krótsze czasy błysków niż w przypadku serii D-Lite. Wciąż jednak zachowują kompaktowe rozmiary, które umożliwiają realizowanie sesji wszędzie tam, gdzie znajdziesz gniazdko sieciowe (bądź zataszczysz kompatybilną stację zasilania). Tym, co różni obydwa modele z linii ELC jest przede wszystkim energia (zwana potocznie mocą) lampy – odpowiednio dla modeli ELC 125 i ELC 500 wynosząca 131 Ws i 522 Ws. Przekłada się to także na różnicę gabarytów i wagi, choć nieznaczne.
Elinchrom ELC Pro HD 500 i ELC Pro HD 1000
Było coś dla początkujących, było dla zaawansowanych, ale w ofercie Elinchroma jest także coś dla profesjonalistów, którzy nie chcą iść na żadne kompromisy. Jednostki te oferują „moc” 500 Ws i 1000 Ws i bardzo krótkie czasy błysku. Pojawia się tu także tryb Strobo. Dwie rzeczy pozostają bez zmian w porównaniu do mniej zaawansowanych modeli – prostota obsługi i stosunkowo kompaktowa konstrukcja.
Lampy Elinchrom plenerowe
Chcesz ruszyć z lampą błyskową w teren? Elinchrom przewidział na taką okoliczność poniższe modele lamp. Mają one własne akumulatory, które pozwalają na wyzwolenie dużej liczby błysków niezależnie, gdzie zaplanowałeś plan zdjęciowy.
Elinchrom One
Mała, kompaktowa lampa błyskowa, którą można z łatwością zapakować do plecaka lub torby z aparatem (ma wymiary zbliżone do teleobiektywu 70-200 mm). Tą lampą można nawet całkiem wygodnie operować z ręki. Wydajny akumulator pozwala na wyzwolenie nawet 725 błysków z pełną energią 131 Ws. Jest to więc ciekawa propozycja np. dla fotografów podróżujących do odległych miejsc i chcących spontanicznie organizować małe studia fotograficzne, przykładowo w celu fotografowania tubylczej ludności. Oczywiście sprawdzi się także podczas mniej egzotycznych zastosowań – np. przy objeżdżaniu klientów, w przypadku realizowania sesji biznesowych.
Elinchrom ELB 500 TTL
Lampy błyskowe wszystkich producentów można podzielić na takie, które stanowią jednostkę zintegrowaną ze źródłem zasilania, bądź takie, w których osobnymi jednostkami są generator i głowica błyskowa. W przypadku Elinchroma drugi typ urządzeń reprezentuje lampa błyskowa Elinchrom ELB 500 TTL. Kompaktowa głowica jest połączona z bardzo wydajnym akumulatorem, pozwalającym na wykonanie 400 błysków z pełną energią błysku 500 Ws. To prosty sposób, aby zabrać w teren dużo mocy.
Lampy Elinchrom do studia i w plener
Elinchrom Five
Producent przewidział także coś dla tych, którzy potrzebują w zasadzie lampy do różnych miejsc pracy – zarówno studia, jak i pleneru. Tym, którzy chcą mieć wybór pomiędzy zasilaniem sieciowym a akumulatorowym, Elinchrom proponuje model Five. Jej energia błysku wynosi 522 Ws, a wykorzystywany przez nią akumulator zapewnia nawet 450 błysków z pełną mocą. Istotnym udogodnieniem jest możliwość ładowania ogniwa w trakcie pracy lampy, co pozwala na płynne zmienianie stylu pracy z lampą – ze studyjnego na plenerowy.
Podsumowanie
Myślę, że to rozróżnienie modeli lamp Elinchrom zawęża wybór w zależności od tego, jaki typ zdjęć robisz, i tym samym, gdzie przeprowadzasz sesje (w plenerze lub w studiu, u klientów, w podróży lub w swojej okolicy itp.). Wybór konkretnego modelu to już kwestia rozważenie parametrów, które znajdziesz w kartach produktów poszczególnych lamp Elinchrom w ofercie sklepu Cyfrowe.pl. Jeśli masz jakieś pytania związane z seriami lamp tego producenta, to zostaw je w komentarzu. Zajrzyj także do naszych poprzednich artykułów, w których pomagamy rozwikłać zagadki, jak producenci dzielą swoje produkty.
Bezlusterkowce Nikon Z – czym się różnią poszczególne modele?