Jak sprawić, by Twoje ujęcia lotnicze były jeszcze lepsze? – cz. 3

0

W poniższym artykule raz jeszcze wkraczamy w temat dronów i filmowania oraz robienia zdjęć z powietrza. Tym razem skupimy się na kwestiach bardzo często pomijanych przez osoby, które kupiły swojego pierwszego drona – na bezpieczeństwie. Nic bardziej nie rujnuje humoru, jak widok swojej wymarzonej latającej kamery, pikującej z ogromną prędkością w dół z przestworzy. Z badań wynika, że 90% wypadków z udziałem dronów wynika z błędu pilota. Jak więc możemy ich uniknąć? Więcej na ten temat w tym artykule, wieńczącym naszą serię o filmowaniu z powietrza.

Rozpoznanie w terenie!

Z okazji trwających wakacji coraz więcej osób decyduje się na zabranie ze sobą dronów w podróż. Dlaczego by nie? W końcu, po wielu latach doczekaliśmy się prawdziwej miniaturyzacji platform latających. W asortymencie dronowym pojawiły się takie pozycje, jak DJI Mavic Pro czy też GoPro Karma, które zrewolucjonizowały mobilność sprzętu filmowo-lotniczego. Niedawno do tej pięknej dwójki dołączył wyczekiwany DJI Spark, który uzyskał miano najlepszego drona do selfie, skierowanego szczególnie do osób, które podróżują często i mają chęci nakręcić coś ciekawego z powietrza. Wszystko to sprawia, że nie pozostaje nam nic innego, jak zapakować naszego drona do walizki i w drogę! Ale… Czy na pewno? Zabierając drona w podróż musimy pamiętać o tym, że każdy kraj posiada swoje własne regulacje, ukierunkowane na możliwość użycia dronów. Niektóre kraje mają podejście dosyć liberalne (jak np. Islandia), inne z kolei dużo mniej i nieopatrzne użycie naszego małego “latadła” może wiązać się ze sporymi konsekwencjami. Trzeba się z tym liczyć i najlepiej sprawdzić konkretne prawodawstwo w tym zakresie jeszcze przed wyjazdem. Do najlepszych stron o takiej tematyce należy Global Drone Regulations oraz UAV Coach, które pozwalają w szybki sposób sprawdzić przepisy panujące w danym państwie. Baza jest aktualizowana na bieżąco i jej sprawdzenie może nam zaoszczędzić sporo kłopotów i pieniędzy. Niektóre kraje, jak np. Kuba, posiadają bardzo restrykcyjne podejście do dronów i sama ich obecność w bagażu może sprawić, że wylądujemy na przesłuchaniu! Warto więc sprawdzić wszystko wcześniej – niejednokrotnie wystarczy szybka wiadomość e-mail do danej instytucji lotnictwa cywilnego i mamy zabezpieczenie na wszystkie loty na wyjeździe.

Choć most Golden Gate wyglądałby pięknie z lotu ptaka, należy liczyć się z surowymi karami za latanie dronem dookoła niego. Warto sprawić lokalne regulacje prawne wcześniej!

Choć most Golden Gate wyglądałby pięknie z lotu ptaka, należy liczyć się z surowymi karami za latanie dronem dookoła niego. Warto sprawić lokalne regulacje prawne wcześniej!

Widoczność przede wszystkim

Część osób wie, jakie przepisy obowiązują droniarzy w Polsce, ale zdecydowanie nadal jest to mniejszość. Warto więc wspomnieć o dosyć prozaicznym i często wyśmiewanym aspekcie polskiego prawodawstwa, które w naszej ocenie może nam oszczędzić dużo nieprzyjemności. Wedle polskiego prawa lotniczego operator bezzałogowego statku powietrznego powinien posiadać na sobie odblaskową kamizelkę. Koszt takiej kamizelki jest niewielki, a może nam dużo pomóc. Przede wszystkim latając w kamizelce jesteś widoczny. Osoby znajdujące się w bliskiej odległości na pewno zwrócą na nią uwagę i choć efekt „gapiów” jest raczej nie do uniknięcia, to na pewno pomoże to zachować od nich bezpieczną odległość. Z naszego doświadczenia ludzie traktują osoby w kamizelkach z większym respektem, bo wiadomo wtedy, że operatorem nie jest niedzielny pilot w klapkach, tylko ktoś, kto jest skupiony w danym momencie na swojej pracy i nie powinno się go rozpraszać. Dodatkowo możemy pokusić się o kamizelkę z dodatkowym napisem „Zachowaj odstęp”. To dodatkowe zabezpieczenie dla nas – baterie dronowe nadal działają stosunkowo krótko i zamiast marnować czas na tłumaczenie gapiom szczegółów technicznych na temat naszego drona, możemy spokojnie skupić się na filmowaniu.

Kamizelka sprawia że jesteśmy bardziej widoczni podczas lotów. Jest to także wymóg polskiego prawodawstwa w zakresie latania UAV

Kamizelka sprawia że jesteśmy bardziej widoczni podczas lotów. Jest to także wymóg polskiego prawodawstwa w zakresie latania UAV.

Zadbaj o techniczne bezpieczeństwo

Kamizelka ubrana, potencjalne przeszkody terenowe zauważone… Jesteś gotowy do startu! Ale czy na pewno? Przed wystartowaniem naszej maszyny warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych technicznych detali, które wbrew pozorom w większości wypadków stanowią złoty przepis na to jak uniknąć kraksy. Przede wszystkim warto upewnić się, że masz wystarczająco dużo baterii, by wykonać swoje wymarzone ujęcia. Bardzo dużo osób często lata na jednej i tej samej baterii, startując i lądując po kilka razy. To gruby błąd, który może kosztować Cię flyaway’a (spontaniczny, niekontrolowany odlot drona)! Ogniwa zawarte w bateriach litowo-polimerowych mają to do siebie, że lubią serwować niespodzianki. Większość niekontrolowanych odlotów drona dzieje się właśnie, gdy latamy na niepełnej baterii. Dochodzi wtedy do losowych spadków napięcia, co sprawia, że nasz dron głupieje – może automatycznie wylądować bądź odlecieć w siną dal. Dla własnego bezpieczeństwa staraj się latać na w pełni naładowanych pakietach. Staraj się również nie używać baterii do samego końca, a zmniejszysz w ten sposób ryzyko potencjalnego wypadku. W przypadku, gdy potrzebujesz więcej czasu lotu, lepiej po prostu zainwestować w dodatkową baterię.

Zawsze lepiej spakować więcej baterii niż mniej. Czasem mogą one być bezcenne!

Zawsze lepiej spakować więcej baterii niż mniej. Czasem mogą one być bezcenne!

Kolejnym ważnym aspektem jest ustawienie prawidłowego Home Point – czyli miejsca, do którego dron wróci w razie wypadku. W dronach marki DJI takie ustawienie odbywa się automatycznie, gdy odbiornik złapie sygnał z satelity. Dla pewności zawsze lepiej sprawdzić jednak, gdzie został ustawiony Home Point, aby uniknąć niespodzianek. Dobrze również ustawić go w takim miejscu, gdzie w razie awaryjnego lądowania będzie sporo przestrzeni wokół. Zmniejszy to ryzyko uszkodzenia drona. Warto również zmieniać sukcesywnie Home Point, jeśli przemieszczasz się w terenie.

Warto pamiętać, że bez złapania sygnału z satelit GPS, nasz dron nie będzie w stanie określić i przypisać punktu HomePoint, tak jak to wygląda na powyższym zdjęciu

Warto pamiętać, że bez złapania sygnału z satelit GPS, nasz dron nie będzie w stanie określić i przypisać punktu HomePoint, tak jak to wygląda na powyższym zdjęciu.

Nie można też zapomnieć o kalibracji kompasu, którą bardzo dużo osób pomija! Kompas to jeden z najważniejszych modułów naszego drona i jego nieprawidłowa kalibracja może doprowadzić do ucieczki drona, bądź jego dziwnego zachowania. Kompas odpowiada za orientację drona w przestrzeni. Nawet jeśli zainicjujesz RTH (Powrót do Home Point), w przypadku gdy kompas będzie nieprawidłowo skalibrowany, może okazać się, że dron zamiast wrócić do Ciebie, poleci sobie całkiem gdzie indziej. Trzeba również pamiętać o tym, że kompas w dronie jest bardzo wrażliwy na zakłócenia elektromagnetyczne. Wykonując kalibrację oddal się od aut, metalowych słupów, barierek i wszystkiego, co może generować takie pole i powodować zakłócenia.

Kalibracja kompasu powinna stać się nawykiem – nieprawidłowo bądź w ogóle nieskalibrowany kompas jest przesłanką do wypadku!

Kalibracja kompasu powinna stać się nawykiem – nieprawidłowo bądź w ogóle nieskalibrowany kompas jest przesłanką do wypadku!

Koniecznością jest również prawidłowe ustawienie wysokości trybu RTH (Return to Home). Zawsze staraj się określić wysokość najwyższej przeszkody w terenie nad którym latasz. Ustawiaj wysokość nieco wyżej, pozwoli Ci to uniknąć zderzenia podczas zainicjowanego RTH. Spotkałem się z wieloma operatorami, którzy nie ustawiali tej wartości przy każdym locie, jako wymówkę podając to, że nigdy nie używają RTH. Nie ma to żadnego znaczenia – w przypadku, gdy dron straci kompletnie sygnał, może okazać się, że tryb RTH zostanie włączony automatycznie, a my już nie będziemy mieć żadnej kontroli nad tym, czy dron zderzy się z przeszkodą czy nie. Jeśli dodatkowo obawiamy się o bezpieczeństwo w tym zakresie, warto zainwestować w drona z dodatkowymi czujnikami, takiego jak Phantom 4 Pro. Dzięki nim, mamy pewność że system wykryje duże przeszkody i postara się je ominąć na swojej trasie.

Należy pamiętać o ustawieniu prawidłowej wysokości trybu RTH, oceniając najpierw wysokość najwyższej przeszkody w okolicy

Należy pamiętać o ustawieniu prawidłowej wysokości trybu RTH, oceniając najpierw wysokość najwyższej przeszkody w okolicy.

To już wszystkie rady, jakie przygotowałem dla Was w tej serii. Mamy nadzieję, że dzięki nim Twoje loty staną się bezpieczniejsze, a kręcone przez Ciebie ujęcia lotnicze jeszcze piękniejsze. Co jednak w przypadku gdy zastosowaliśmy się do wszystkich rad, a mimo wszystko nasz dron odmówił posłuszeństwa i znaleźliśmy się w sytuacji niebezpiecznej? Przede wszystkim warto zachować spokój i koncentrację. Często z obawy przed utratą drona, operatorzy zaczynają gwałtowanie kierować nim, niejednokrotnie odlatując… w zupełnie inną stronę. Efekty mogą być różne. Warto się uspokoić i chłodno ocenić sytuację, a wszystko na pewno się uda. Szerokich lotów!

Przeczytaj pozostałe artykuły z tej serii:

Porady z planu filmowego, cz.1: Co zrobić, by Twoje ujęcia filmowe wyglądały profesjonalnie?
Jak sprawić, by Twoje ujęcia lotnicze były jeszcze lepsze? Filmowanie z powietrza – cz.2

Podziel się.

O Autorze

Piotr Śmietana

Operator, reżyser i kolorysta, a także wykwalifikowany pilot UAV. Z zamiłowania podróżnik, łączy swoją pasję w najlepszy możliwy sposób - z kamerą zwiedził już ponad 20 krajów. W wolnych chwilach realizuje krótkometrażowe filmy dokumentalne i stara się tworzyć produkcje, inspirujące innych ludzi.

Zostaw komentarz

izmir escort