FOTOGRAFIA ŚLUBNA – na co przeznaczyć dotację? Kompletne zestawy z pełnoklatkową lustrzanką

0

A więc to już? Skok na głęboką wodę wraz z decyzją, że otwierasz biznes i zamierzasz zarabiać na robieniu zdjęć. Przed Tobą sporo inwestycji i mnóstwo wątpliwości, jaki sprzęt jest najlepszy do fotografii ślubnej. Wyzwanie jest szczególnie duże, jeśli Twój sprzęt potrzebuje mocnego odświeżenia lub wręcz całkowitej wymiany, np. z amatorskiego na profesjonalny. Jeśli jesteś w takiej sytuacji, zobacz, jakie zestawy za około 20 tysięcy złotych polecamy dziś dla zwolenników lustrzanek, a już wkrótce, w następnym artykule, zestawy z bezlusterkowcem.

Najlepsza lustrzanka do fotografii ślubnej

Wybierając aparat do fotografii ślubnej zdecydowaliśmy się na dwa pełnoklatkowe modele najbardziej znanych producentów, tj. Nikon D750 i Canon 6D mk II. Dlaczego? Są to aktualne bestsellery w tym segmencie aparatów. Reporterska szybkość, bardzo czuła matryca, względnie lekki korpus i szczegółowe, dobrej jakości pliki, z których „ciężarem” podczas obróbki poradzą sobie również wolniejsze komputery – to idealny komplet cech do fotografii ślubnej. Co ważne, aparaty te nie zrujnują naszego początkowego budżetu, gdyż są prawie dwa razy tańsze od innych profesjonalnych modeli Nikon D850 czy Canon 5d mk IV. Czytaj dalej, żeby dowiedzieć się, jakie obiektywy i akcesoria najlepiej się z nimi zgrywają.

Zestawy z reporterskim zoomem

Jest to zestaw idealny dla osób, które pracują spontanicznie, mniej planują lub mają mniejsze doświadczenie, przez co nie są w stanie przewidzieć, jaki kadr za chwilę będą chciały wykonać. Fotografia reporterska, do jakiej zalicza się fotografia ślubna, często wymaga od fotografa poruszania się po całym zakresie dostępnych ogniskowych – od szerokiego kąta podczas przygotowań w małym mieszkaniu w bloku po ogromne zbliżenia na plenerach czy w dużych katedrach. Dlatego warto wyposażyć się w dwa uniwersalne, jasne zoomy, żeby być przygotowanym na różne sytuacje. Uniwersalna ogniskowa pozwala również na zdecydowanie rzadszą wymianę szkieł, dzięki czemu matryca aparatu dłużej pozostaje czysta.

By zmieścić się w budżecie, nie mogliśmy niestety wybrać kultowych obiektywów 24-70 i 70-200 produkcji Nikona czy Canona, lecz budżetowe, ale cały czas bardzo dobre optycznie „zamienniki”, czyli Tamron w odświeżonej niedawno wersji G i Sigma wyposażona w stabilizację. Wspomniane szkła są dość ciężkie i długie, w zestawie warto uwzględnić więc szeroki i wygodny pasek, który wygodnie rozłoży ich ciężar na szyi i ramionach, np. Peak Design Slide oraz torbę, która pomieści teleobiektyw o długości niemal 20 cm. W tej roli odnajdzie się, np. Hama Rexton 200 lub Canon MS 10. Lampy Canon 430 E EX III oraz Yongnuo-568 EX III to sprzęt o dużej mocy, idealny do pracy na salach weselnych. Obydwie z funkcją zdalnego sterowania, która zachęca do rozbudowy zestawu o kolejne lampy i kreatywnej zabawy światłem. W zestawie znajdują się też szybkie i pojemne karty do pracy w trybie seryjnej migawki. Dwie mniejsze pojemności do Nikona (posiada dwa sloty na kartę) oraz jedna większa do Canona (jeden slot na kartę). W temacie akumulatorów korzystne cenowo i godne zaufania są zamienniki Newell (do aparatu) oraz Eneloopy (do lampy błyskowej). Ładowarka Technoline BC-100 jest w stanie naładować do pełna komplet 4 akumulatorów w zaledwie godzinę, co umożliwi nieprzerwaną pracę na długiej imprezie. Zestaw zawiera również monitor Eizo CS230, który jest najbardziej przystępnym cenowo monitorem, poddającym się kalibracji pod kątem profesjonalnej obróbki zdjęć i ich wydruku dla klientów.

Zestawy z ultrajasnymi stałkami

Jest to zestaw dla bokehomaniaków, którzy uwielbiają pracę w naturalnym oświetleniu, nawet jeśli światła jest wyjątkowo mało. Ultrajasne obiektywy stałoogniskowe umożliwią stosowanie mniejszych wartości ISO i krótszych czasów naświetlania niż w przypadku zoomów ze światłem 2.8. Znacząco wpływa to na jakość zdjęć, które są wyjątkowo ostre, plastyczne i mniej zaszumione. Pozwala to także ograniczyć do minimum światło z lampy błyskowej dla zachowania większej dyskrecji. Obiektywy takie wymagają jednak bardziej przemyślanego kadrowania.

Na szczególną uwagę zasługuje tutaj seria obiektywów Sigma ART, które słyną ze swojej charakterystycznej kolorystyki, efektu bokeh oraz plastyki obrazu, która jest przyjemna w odbiorze i pasuje do tematyki portretowo-ślubnej. O tym, że obiektywy z tej serii są lubiane i doceniane przez fotografów świadczyć może fakt, że Sigma 35 mm 1.4, wygrała plebiscyt na ulubiony obiektyw klientów Cyfrowe.pl. Hitem w ostatnim czasie jest również 85-tka tej marki. Ogniskowa 20 mm natomiast ułatwi pracę w ciasnych pomieszczeniach i przy ujęciach grupowych.

Jeśli chodzi o Canona, to postawiliśmy na 2 instrumenty optyczne z najwyższej serii Canon L, tj 24 mm 1.4 i 135 2.0 oraz na budżetowy “must have” 50 mm 1.8, który zapewne wielu użytkowników Canona ma już w swoim posiadaniu. Zaletą obiektywów z serii L jest to, że mogą pracować w najcięższych warunkach atmosferycznych, także w deszczu i kurzu a jakość zdjęć wykonanych nimi odróżnia je od innych już na pierwszy rzut oka. Obiektyw 135 2.0 wygrał w naszym teście na najlepszy bokeh wśród obiektywów Canona. Doskonale odcina obiekt od tła, przez co sprawdzi się w ujęciach portretowych i detalach jak ślubna biżuteria.

Tak rozbudowany zestaw powinien być odpowiednio transportowany i przechowywany. Najlepsze w takim przypadku będzie połączenie pojemnego plecaka np. LowePro BP 300 AW z systemem szybkiego mocowania obiektywów Peak Design Lens Kit. Podczas gdy do plecaka będziemy sięgać raz na jakiś czas, Lens Kit pozwoli nam mieć wszystkie obiektywy zawsze pod ręka, niczym rewolwer na westernie. Noszenie sprzętu przy biodrze odciąża kręgosłup, co jest ważne przy długotrwałej, fizycznej pracy.

Zestaw z uniwersalnym zoomem, zdalnym oświetleniem i monitorem

Zakup aparatu i obiektywów pochłania zazwyczaj lwią część budżetu. Kupując jeden, ale uniwersalny zoom z najwyższej półki, jesteś w stanie sporo zaoszczędzić na optyce, a pozostałe pieniądze przeznaczysz na zakup równie ważnego monitora do postprodukcji i zestawu zdalnie wyzwalanego oświetlenia. Dzięki takiej decyzji zadbasz o różne aspekty swojej pracy, nie tylko o etap robienia zdjęć, ale też rozwiniesz swoją technikę pracy ze światłem i oszlifujesz swoje umiejętność profesjonalnego retuszu. Będzie to świetny zestaw na start, który w przyszłości łatwo rozbudujesz pod kątem różnych zleceń, niekoniecznie z branży ślubnej. Jeśli nie jesteś jeszcze przekonany, jakich obiektywów potrzebujesz, ani czy fotografia ślubna będzie Twoją jedyną specjalizacją – ten zestaw jest dla Ciebie.

Ogromną zaletą tego zestawu jest obiektyw Nikkor 24-70 2.8 lub Canon 24-70 2.8L, które powszechnie uznawane są za najlepsze obiektywy w segmencie standardowych zoomów. Mimo iż posiadają pewne ograniczenia, mają światło 2.8 gorsze niż w stałkach a ogniskowa 70 w około 5 % przypadków może się okazać trochę za krótka, to jednak nie mają sobie równych. Monitor Eizo, jaki wybraliśmy do tego zestawu to zaawansowany model z przestrzenią barw sRGB i Adobe RGB. Sprzedawany w komplecie z kalibratorem zapewni doskonałe odwzorowanie kolorów i perfekcyjne wydruki. Natomiast oświetlenie złożone z 4 punktów światła i lekkich statywów, pozwoli wykreować cudowne światło w każdym miejscu, tak na sali jak i w plenerze. Co ważne, odbędzie się to bez każdorazowego podchodzenia do lamp. System proponowany w tym zestawie obsługuje automatykę TTL.

Trudny wybór, za mały budżet, sezonowe zlecenia – jak to pokonać?

Jeśli nie możesz się zdecydować albo zakup niektórych elementów zestawu przekracza Twój budżet, skorzystaj z wypożyczalni sprzętu Cyfrowe.rent lub śledź ofertę działu Używane. Warto również zaglądać do zakładki Promocje w naszym sklepie internetowym, gdzie znajdziesz wszystkie aktualne informacje o cashbackach i innych akcjach, które pozwolą Ci zaoszczędzić. Najwięcej, bo nawet 2 tysiące złotych, zaoszczędzisz kupując aparat i obiektywy tego samego producenta!

Pytanie do naszych czytelników

Napisz w komentarzu, co o sprzęcie do fotografii ślubnej chciałbyś jeszcze przeczytać na naszym blogu! Czy interesują Cię zestawy z bezlusterkowcami, testy konkretnych modeli albo może wolałbyś się dowiedzieć, jakiego sprzętu używają najlepsi fotografowie w Polsce? Koniecznie daj znać!

Podziel się.

O Autorze

Aleksandra Polkowska

Fotograf, redaktor, socjolog. Zadeklarowany wzrokowiec. Uwielbia pisać i robić zdjęcia. Pisanie o fotografii to "kumulacja", która sprawia, że jest szczęśliwa. Fotografuje już od 10 lat, głównie śluby, portrety i reportaże. Redaktorskie doświadczenie zdobywała m.in. w Wirtualnej Polsce. Laureatka ogólnopolskich konkursów poetyckich i fotograficznych. W Cyfrowe.pl pełni rolę specjalisty ds. content marketingu. Odpowiada za całokształt bloga, redakcję i jej rozwój.

Zostaw komentarz

izmir escort