Expo Disc – filtr do perfekcyjnej korekcji balansu bieli

0

Aparat nie widzi rzeczywistości tak, jak ludzkie oko, dlatego odtworzenie na zdjęciu poprawnych kolorów w niektórych sytuacjach może być bardzo trudne. Zwłaszcza jeśli ustawiamy parametry zdjęcia dosłownie i w przenośni „na oko”. Czy biała suknia panny młodej na pewno wyjdzie na zdjęciu równie biała? Jak pozbyć się pomarańczowego koloru cery, gdy sesja portretowa odbywa się o zachodzie słońca? W takich sytuacjach z pomocą fotografowi przychodzą narzędzia, które doprecyzują jego kolorystyczną wizję.

Czym jest Expo Disc i jak go używać?

Expo Disc to wzorzec do ustawiania balansu bieli w formie filtra zakładanego na obiektyw. Pomaga skorygować kolory widziane przez aparat lub kamerę tak, by biel na zdjęciu była naprawdę biała, a zdjęcie nie miało barwnej, mylącej dominanty.

By wykorzystać możliwości filtra Expo Disc należy zrobione z jego pomocą zdjęcie ustawić w aparacie jako wzorzec balansu bieli. Jeśli nie wiesz, jak uruchomić taką opcję, poszukaj jej w instrukcji aparatu pod hasłem  manualne ustawianie/korygowanie balansu bieli, balans bieli według wzorca lub innym, podobnie brzmiącym. W każdym aparacie opcję tę może się włączać w inny sposób, dlatego ważne jest sprawdzenie tego w opisie aparatu.

Efekt przed i po

Na tej stronie znajdziesz przykładowe zdjęcia różnych fotografów, które pokażą ci, jaki jest efekt przed i po zastosowaniu filtra przy używaniu formatu jpg. Na filmie poniżej zobaczysz natomiast różnicę między automatycznym balansem bieli a takim, ustawianym według wzorca na przykładzie zdjęć robionych w rawach i obrabianych w Lightroomie.

W jakich sytuacjach przydaje się Expo Disc?

Wzorzec do ustawiania balansu bieli przydaje się we wszystkich sytuacjach na co dzień, jeśli zależy nam na dokładnym odwzorowaniu barw i na tym, by zdjęcia wyglądały na zadbane i bardziej profesjonalne. Natomiast w trudnych warunkach oświetleniowych, gdy miesza się światło słoneczne ze sztucznym, gdy na planie dominuje jeden, soczysty kolor lub przeciwnie, gdy otacza nas feeria barw, a światło dobiega z różnych stron… wtedy korekcja barw jest niezbędna.

  • W studio

Musisz wiedzieć, że zastosowanie filtra Expo Disc będzie miało ogromny wpływ na odcień skóry modelki. Filtr przyda się też, jeśli masz w swoim studio wysłużone lub nieoryginalne lampy. Każda z nich może wówczas dawać światło o innej temperaturze barwowej i ustawienie symbolu błyskawicy w menu balansu bieli nie załatwi sprawy.

  • O zachodzie i wchodzie słońca

Gdy słońce świeci nisko nad horyzontem, wszystko wokół wydaje się pomarańczowe. Ciężko zachować wtedy prawidłowe odcienie zwłaszcza na ludzkiej skórze. Jeśli zrobimy całą sesję na ustawieniach auto, każde zdjęcie może być jak z innej bajki. Ustawiając temperaturę w Kelwinach również będzie ciężko trafić w punkt.

  • Przy ognisku, świecach i ulicznych latarniach

Fotografując przy ognisku lub świecach napotkasz na podobne trudności jak przy zachodzie słońca. Twoje zdjęcia mogą wyjść w za ciepłym odcieniu.

  •  W cieniu

Nawet gdy jest ładna i słoneczna pogoda, w cieniu zdjęcia wychodzą chłodniejsze, czasami wręcz zaniebieszczone. Expo Disc wyrówna ich koloryt i ociepli, by zarówno pierwszy jak i drugi plan wyglądał naturalnie.

  • Wieczorem

Po zachodzie słońca barwy przechodzą w chłodne tony, a zdjęcia mogą wydawać się zaniebieszczone. „Ocieplając” ich klimat samodzielnie, łatwo możemy przesadzić. Zdjęcie zrobione wieczorem, skorygowane w stronę ciepłych odcieni może stracić swój wieczorny nastrój i wyglądać jak zrobione w dzień. Expo Disc pomoże ci zachować w takich sytuacjach złoty środek.

  • W lesie lub kolorowym pomieszczeniu

Światło zabarwia się na taki sam kolor, jaki ma powierzchnia, od której się odbija. Odcień skóry osoby, którą sfotografujemy w lesie, może więc mieć niezdrowy, zielonkawy kolor.

A co jeśli w ofercie nie ma filtra w rozmiarze mojego obiektywu?

Expo Disc można kupić w dwóch rozmiarach  77 i 82 mm (ten wymiar to średnica filtra). Jest zatem dosyć duży. Jeśli twój obiektyw ma mniejszą średnicę i filtra nie da się do niego przykręcić, nie musisz się tym przejmować. Wystarczy, że przytrzymasz go wtedy w dłoni przed obiektywem.

Brak możliwości nakręcenia filtra na obiektyw nie wydaje mi się dużą niewygodą, ponieważ używamy go tylko do wykonania pomiaru światła na początku sesji. Później chowamy go do pudełka i fotografujemy normalnie. Czynność pomiaru powtarzamy wtedy, gdy na planie zdjęciowym zmienią się warunki oświetleniowe, np. gdy z nasłonecznionego miejsca wejdziemy w cień lub gdy zacznie zachodzić słońce itp.

Czy potrzebuję narzędzi do korekcji balansu bieli, jeśli fotografuję w rawach?

Osoby, które fotografują w rawach, zachwalają miedzy innymi to, że balans bieli można skorygować bardzo łatwo już po zrobieniu zdjęcia, w trakcie obróbki. W przeciwieństwie do zdjęć w formacie jpg, których nie da się precyzyjnie skorygować, jeśli wyszły zbyt żółte lub zbyt niebieskie. Ci, którzy boją się fotografować w jpgach przez małe możliwości korekty kolorów po fakcie, z Expo Disc mogą wrócić do tego sposobu zapisywania zdjęć. Ale i fotografom, którzy uparcie trwają przy rawach, Expo Disc też się przyda. W programach do obróbki takich jak Lightroom i Photoshop wzorzec bieli wykonany na początku sesji może posłużyć jako wzór do korekcji serii zdjęć wykonanych w tym samym oświetleniu.

Jeśli chciałbyś sprawdzić, czy takie narzędzie jak Expo Disc jest ci potrzebne, przyjdź do jednego z naszych sklepów stacjonarnych ze swoim aparatem i przetestuj filtr na miejscu.

Podziel się.

O Autorze

Fotograf, redaktor, socjolog. Zadeklarowany wzrokowiec. Uwielbia pisać i robić zdjęcia. Pisanie o fotografii to "kumulacja", która sprawia, że jest szczęśliwa. Fotografuje już od 10 lat, głównie śluby, portrety i reportaże. Redaktorskie doświadczenie zdobywała m.in. w Wirtualnej Polsce. Laureatka ogólnopolskich konkursów poetyckich i fotograficznych. W Cyfrowe.pl pełni rolę specjalisty ds. content marketingu. Odpowiada za całokształt bloga, redakcję i jej rozwój.

Zostaw komentarz

izmir escort