Zwykła, mała, lampa reporterska potrafi naprawdę sporo! Jednak trzeba umieć z niej korzystać! Bo mimo jej niepozornych rozmiarów to wewnątrz skrywa sporo funkcji, które pozwolą kontrolować światło i tworzyć niesamowite efekty. Jedną z tych funkcji jest synchronizacja na pierwszą lub drugą kurtynę. Czym to jest, do czego służy, jak można to wykorzystać? O tym wszystkim w dzisiejszym artykule.
W tekście pojawi się lampa reporterska Godox V1, jednak i w droższych/tańszych modelach synchronizacja na pierwszą i drugą kurtynę również powinna być dostępna. W tekście będę używać też wyrażeń takich jak „pierwsza/druga kurtyna lampy błyskowej” – co jest skrótem myślowym, chodzi oczywiście o synchronizację błysku na pierwszą lub drugą kurtynę aparatu.
Różnica między pierwszą i drugą kurtyną?
No dobra, o co tyle szumu? Teoretycznie różnica jest naprawdę niewielka… Czasami dotyczy jakichś części sekundy. No ale ta część sekundy zmienia właśnie wszystko i o tym będzie ten artykuł! Kiedy warto używać jednej, a kiedy drugiej i czym różnią się w praktyce? Już tłumaczę!
Czym jest pierwsza kurtyna lampy błyskowej?
Zacznijmy od początku i wyjaśnijmy sobie, jak to działa? O co chodzi? Z czym to się je? Można powiedzieć, że pierwsza kurtyna lampy błyskowej jest tą podstawową, domyślną. Lampa wyzwala błysk w momencie kiedy migawka aparatu się otwiera – więc na początku naświetlania klatki. Czyli inaczej mówiąc – zaraz po tym jak naciśniesz spust migawki.
Czym jest druga kurtyna lampy błyskowej?
Druga kurtyna to nieco inna historia. Błysk pojawia się bowiem nie na początku, a na końcu naświetlania – na chwilę przed tym jak migawka się zamknie. Czyli w tym przypadku schemat wygląda nieco inaczej:
Kiedy warto używać drugiej kurtyny?
Chyba łatwiej będzie mi to wytłumaczyć to w ten sposób. Drugiej kurtyny używam czasem podczas fotografowania ruchomych obiektów. Błysk pojawia się na końcu ekspozycji, zaraz przed zamknięciem migawki, dzięki czemu zostaje uchwycony ruch, a potem dopiero następuj błysk (i zamrożenie). No i jeśli użyjemy drugiej kurtyny, to złapiemy ślady tego ruchu, a w kadrze zarejestrujemy jego drogę.
Brzmi trochę skomplikowanie? Spokojnie, zaraz pokażę Ci to na przykładach! Druga kurtyna jest szczególnie przydatna w przypadku fotografowania ruchomych obiektów, takich jak samochody, tańczący ludzie, sportowcy w akcji, itd. To nadaje zdjęciom dynamiczny charakter.
Kiedy warto używać pierwszej kurty?
No dobra, to co z pierwszą kurtyną? Ona jest najczęściej wykorzystywana do bardziej statycznych sytuacji, takich jak fotografowanie nieruchomych obiektów, portretów czy choćby architektury. Działa dobrze, gdy nie ma ruchu w scenie. Co się stanie jeśli użyjemy pierwszej kurtyny do poruszającego się obiektu? No efekt może być nieco dziwny… Bo będzie wyglądać, tak jakby poruszał się do tyłu.
Jak ustawić pierwszą i drugą kurtynę?
W większości reporterskich lamp błyskowych możemy kontrolować, czy chcemy używać pierwszej, czy drugiej kurtyny. Opcje te zazwyczaj znajdują się w menu lampy, lub pod odpowiednim przyciskiem (to najlepiej sprawdzić w instrukcji konkretnego modelu lampy). Oznaczone są przeważnie takimi ikonami:
Kreatywne zastosowanie pierwszej i drugiej kurtyny
Pierwsza i druga kurtyna lampy błyskowej pozwalają na tworzenie różnorodnych efektów w fotografii. Oto kilka pomysłów, jak można je wykorzystać:
– Efekt teleportacji (poruszenie z zamrożeniem):
Przy użyciu drugiej kurtyny możemy uzyskać efekt poruszającego się światła, np. przy fotografowaniu samochodów na drodze, ale też tańca czy sportowca. Ślady ruchu są rejestrowane przed błyskiem i tworzą wrażenie przemieszczającego się obiektu. Wygląda to jakby obiekt się teleportował, lub bardzo szybko poruszał. Zdjęcia tego typu mają w sobie bardzo dużo dynamiki. Postać (czy też obiekty) pozostają ostre dzięki krótkiemu czasowi błysku.
Bardzo ciekawy efekt, z użyciem drugiej kurtyny, można uzyskać także podczas fotografowania tańczących ludzi. Warto tu energicznie ruszyć aparatem w trakcie naświetlania – tak by rozmyć tło i ewentualne światło zastane. Błysk „zamrozi” postać dodając całości dramatyzmu i dynamiki. Podobnie tego efektu można użyć podczas koncertów (o ile artysta dopuszcza użycie lampy błyskowej).
* Ważne by czas trwania błysku był możliwie krótki – czyli przy małej mocy. To pozwoli na uzyskanie efektu zamrożenia.
– Portret z malowaniem światłem:
Malowanie światłem, lub też light painting, to technika, która polega na rysowaniu światłem w trakcie długiej ekspozycji. Przydatne są tu np. Miecze LED. Co to ma więc wspólnego z błyskiem? Jeśli chcemy stworzyć portret i jednocześnie mieć w tle piękne świetliste malunki to warto użyć błysku by przy jego pomocy „zamrozić” modela. Szczególnie przyda się tu druga kurtyna i możliwie nieruchomo pozująca modelka. Tu podobnie przyda się krótki błysk.
– Efekt deszczu światła:
Stosując drugą kurtynę podczas fotografowania podczas opadów deszczu lub śniegu, możemy uzyskać efekt „kropli światła”. Światło z lampy „zawiesi” się na kroplach dając niezwykły efekt, nieosiągalny bez użycia lampy błyskowej.
Podsumowanie
Pierwsza i druga kurtyna lampy błyskowej teoretycznie różnią się bardzo niewiele, jednak w praktyce okazuje się, że są niezwykle różne i są ważnymi narzędziami w kreatywnej fotografii! Pozwalają na eksperymentowanie i tworzenie ciekawych efektów. Jeśli zrozumiesz, która kurtyna daje jaki efekt, to będziesz w stanie używać ich świadomie, co przełoży się na tworzenie unikalnych i dynamicznych fotografii. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest eksperymentowanie, testowanie różnych ustawień i rozwijanie swojego warsztatu fotograficznego. Eksperymentuj i baw się światłem!
Sprawdź kurs Dawid Mazur ” lampy błyskowe w fotografii”
Zapisz się na kurs, którego prowadzącym jest Dawid Mazur i naucz się pracy ze światłem błyskowym. Na kursie dowiesz się, jak sprawić, by Twoje zdjęcia były atrakcyjne oraz jak wykorzystywać światło błyskowe, by uzyskać pożądany efekt. Przed Tobą 8 godzin przydatnej wiedzy oraz natychmiastowy dostęp bez ograniczeń. Wznieś swoją fotografię na wyższy poziom i nadaj swoim zdjęciom niepowtarzalnego klimatu dzięki obróbce. Kurs odbywa się w formie filmów oraz materiałów szkoleniowych, do których masz bezterminowy dostęp.
Zamrażanie ruchu błyskiem. Poznaj niecodzienną technikę z lampą Profoto!