CASE STUDY – Jak nagrać film korporacyjny na przykładzie firmy Jeppesen Poland

0

Filmy korporacyjne to bardzo szeroki temat i chyba jeden z najczęściej realizowanych przeze mnie projektów. Kierunki i cele bywają różne. Czasem są to głównie materiały wewnętrzne z raportami, prezentacjami i informacjami dla pracowników, innym razem będą to filmy promujące produkt czy usługę lub też promocja samej firmy jako dobrego miejsca do pracy. I taki właśnie film wyreżyserowałem dla firmy Jeppesen Poland. Jak wyglądają prace i czego potrzebujemy, by stworzyć film korporacyjny, spełniający oczekiwania Klienta? W artykule znajdziesz garść przydatnych informacji.

Jeppesen Poland, Boeing Company, to firma wyspecjalizowana w projektach dla lotnictwa. Kadra firmy to doświadczeni profesjonaliści o wielu specjalnościach i – co ważne – o wielu zainteresowaniach i hobby. I to właśnie było pomysłem naszego filmu – połączenie pasji pracowników z codzienną pracą. Postanowiliśmy pokazać formę, która na co dzień pracuje nad bardzo zaawansowanymi projektami, co pozwala jej pracownikom na nieustanny rozwój i zdobywanie nowych doświadczeń, jednak nie koliduje z realizacją innych, pozafirmowych pasji. Wręcz przeciwnie – tworzy sprzyjający ku temu klimat.

Przygotowaliśmy zarys scenariusza, a plany poszczególnych scen w różnych działach opracowaliśmy z przedstawicielami każdego z zespołów. Film zaczyna się na tzw. “assessment center” dla przyszłych pracowników, których zadaniem jest zespołowa praca nad papierowym samolotem, który potem pojawia się w kolejnych scenach. Najdłużej kręciliśmy ujęcie z szybą, która przed kamerą udawała tablicę. Napis “Recruitment” musiał być napisany w odbiciu lustrzanym.

Panasonic Lumix GH5 – jak sprawdza się w praktyce?

Sprzętowo przygotowaliśmy się na oświetlenie sporych powierzchni (open space i sale konferencyjne) i korzystaliśmy głównie z lamp Kino Flo 4Bank, zmotoryzowanego slidera do timelapse, gimbala FeiYu Tech A2000, zestawu obiektywów (głównie szerokokątnych) i 2 aparatów Panasonic GH4. Ujęcia z powietrza zrealizowaliśmy dronem DJI Phantom 4.

Dron DJI Phantom 4 Pro V2.0 – co jeszcze można unowocześnić w już udanym sprzęcie?

W zależności od sceny korzystaliśmy ze slidera lub gimbala, żeby uchwycić w jednym ujęciu szeroki, płynny kadr danego zespołu, pokazać otoczenie i gadżety związane z pasjami pracowników.

Zdjęcia z drona, oprócz oczywiście ukazania siedziby firmy, mają też pokazać lokalizację budynku w Trójmieście i umożliwić dodatnie napisów w postprodukcji. Dlatego też potrzebne były bardzo płynne przejazdy bez gwałtownych ruchów kamery.

5 sytuacji w filmowaniu, kiedy warto wykorzystać drona

Praca przy  filmie korporacyjnym, realizowanym w siedzibie firmy, wymaga dopasowania się do terminów u Klienta i harmonogramu działań w firmie. Dlatego zdjęcia rozłożyliśmy na dwa dni i wpasowaliśmy się w “okienka”, które ustalaliśmy z poszczególnymi działami i koordynowaliśmy z zespołem HR. Na planie filmowym kręcenie sceny przez parę godzin to norma, ale w czasie pracy firmy po 30-45 minutach przed kamerą widać już coraz więcej osób sprawdzających zegarki i powiadomienia o emailach. Ustaliliśmy więc zdjęcia od 30 do max 60 minut w danym dziale.

Reżyseria: Łukasz Drobnik
Zdjęcia i oświetlenie: Jan Wilkiewicz
Ujęcia z drona: Michał Czacharowski
Animacje i tracking: Filip Tomaszewski

Ten konkretny film korporacyjny powstał dzięki dużemu zaangażowaniu pracowników – każdy dział ustalał co chce pokazać, jakimi pasjami chcą się pochwalić (a jest np. kendo, freediving i akcje charytatywne) i kto wystąpi w filmie (a była bardzo duża frekwencja, i to ochotników!). I dzięki temu nagrania poszły bardzo sprawnie i w fajnej atmosferze. Widać było, że zespoły są zgrane, a to, że każdy może zachować równowagę pomiędzy pracą a wolnym czasem było bardzo pozytywnie odczuwalne.

Ale przy filmach korporacyjnych generalnie trzeba pamiętać, że nie zawsze pracujemy z aktorami, dodatkowo ich wystąpienia przed kamerami czasem są stresujące, dlatego trzeba przystępować do pracy “w białych rękawiczkach” i z dużą wyrozumiałością ;) Podejście typu “wpada ekipa telewizyjna i wszystkich ustawia do reportażu” to nie jest najlepszy pomysł. Warto o tym pamiętać.

Życzę Ci wielu ciekawych zleceń i jak najlepszych filmów.

Podziel się.

O Autorze

Łukasz Drobnik

Studiował "Montaż fabularny i dokumentalny" w Państwowej Szkole Filmowej w Łodzi. Tworzy filmy od 1999, autor nagradzanych filmów niezależnych w 1999-2003. Od 2002 roku produkuje filmy promocyjne dla klientów biznesowych. Montażysta reklam, filmów dokumentalnych i programów telewizyjnych dla TBN Polska, TVP, TVN, TLC, Puls TV.

Zostaw komentarz

izmir escort