Jaki monitor podglądowy wybrać? Czym się kierować oraz polecane modele

0
Monitory podglądowe z roku na rok stają się coraz popularniejsze. Dzieje się tak dlatego, że filmujący aparatami oczekują coraz bardziej profesjonalnych narzędzi. Dzięki monitorom podglądowym można lepiej nadzorować obraz, w tym ustawianie ostrości i ekspozycji. Korzystając z bezprzewodowych rozwiązań mamy też możliwość obserwować obraz z kamery, będąc w innym pomieszczeniu, co przyda się na większym planie filmowym.

Bez względu na to, czy monitor podglądowy planujesz zamocować na aparacie, czy też korzystać z niego do bezprzewodowego podglądu obrazu, przy wyborze odpowiedniego modelu powinieneś kierować się kilkoma istotnymi czynnikami. Oto, na co powinieneś zwrócić uwagę.

Wielkość ekranu i rozdzielczość

Podczas wyboru monitora podglądowego nie należy kierować się zasadą: im większy, tym lepszy. Rozmiar powinniśmy dobrać do odpowiedniego zastosowania. Najmniejsze monitory podglądowe mają zwykle 5-5,5 cala. Te modele najlepiej sprawdzą się do zamontowania bezpośrednio na gorącą stopkę aparatu lub klatkę operatorską.

Większe modele, na przykład 7-calowe, mogą być za duże i za ciężkie, by komfortowo korzystać z nich na aparacie. Znakomicie natomiast sprawdzą się na gimbalu, gdzie podepniemy je z pomocą specjalnego mocowania. Największe z kolei modele, a więc 10-calowe i większe znajdą zastosowanie na planach filmowych, by zapewnić podgląd obrazu całemu zespołowi.

W przypadku rozdzielczości zależy nam już na tym, by była jak największa. Obecnie najtańsze modele oferują rozdzielczość 720p, jednak wyraźny obraz i komfortowy podgląd zapewni dopiero jakość 1080p. Jednak im większy ekran, tym wyższa rozdzielczość jest wskazana, żeby obraz był odpowiednio wyraźny. Dlatego warto rozważyć zakup modeli oferujących podgląd 4K, zwłaszcza, gdy w takiej rozdzielczości filmujemy. I nie chodzi tu też o sam pogląd 4K, ale o przyjęcie przez monitor sygnału 4K i zrobienie downscalu do Full HD.

Sprawdź ceny monitorów marki Lilliput >>

Rodzaj matrycy i jasność

W przypadku monitorów podglądowych mamy do czynienia z takimi typami matryc, jakie znajdziemy w dużych monitorach, jak i telewizorach. Zatem dwa najpopularniejsze typy matryc, które znajdziemy w tych monitorach to IPS i VA. IPS skrót od angielskiego „In-Plane Switching”.

W tym rodzaju matrycy ciekłe kryształy umieszczono równolegle względem siebie. Matryce te charakteryzują się dobrym odwzorowaniem barw i szerokimi kątami widzenia, dzięki czemu obraz nie zmienia się znacząco, gdy patrzymy na niego z boku. Ich wadą może być jednak niska częstotliwość odświeżania i to, że przy jasnym świetle obraz może być nieco gorzej widoczny.

Z kolei VA to skrót od „Vertical Alingment”. W tej matrycy kryształy ułożone są w kilku kierunkach, a nie w jednym. Takie ułożenie wpływa na jakość obrazu. Tym, co charakteryzuje te matryce, jest przede wszystkim dobre odwzorowanie czerni i wysoka kontrastowość. To z kolei zapewnia komfortowy podgląd obrazu nawet w jasnym świetle. Gorzej jednak z kątami widzenia. Matryce VA często bywają też tańsze.

Jasność monitorów podawana jest w Nitach lub Kandelach na metr kwadratowy. Im większa jasność, tym rzecz jasna lepiej monitor sprawdzi się w mocnym świetle, na przykład w słoneczny dzień. Najtańsze modele oferują jasność rzędu około 400 cd/m2, najdroższe zaś nawet ponad 2500 cd/m2.

Zasilanie i waga

Jak już wspomniałem na początku, mniejsze i lżejsze modele dobrze nadadzą się do przymocowania na aparacie, a większe na gimbalu lub jako osobny podgląd. Szukając modelu kompaktowego, warto zwrócić uwagę, jakim typem baterii jest zasilany. Bowiem akumulatory mają duży wpływ na wyjściową wagę urządzenia. Najczęściej monitory zasilać można poprzez wejście DC in 12V, jednak pozwalają również na zasilanie bateryjne.

Jaki gimbal kupić? Niezbędne funkcje i polecane modele >>

W przypadku baterii większość modeli korzysta z tych samych akumulatorów, co na przykład lampy czy miecze świetlne. Są to najczęściej baterie NP od Sony takie jak NP-F550, NP-F750 czy NP-F970. modele różnią się pojemnością, ale również wagą. Dlatego warto o tym pamiętać przy wyborze, decydując, czy zależy nam na dłuższej pracy, czy też mniejszej wadze.

Na rynku dostępne są też baterie z wbudowanym wejściem do ładowania, jak np. NP-F970 LCD od Newell. Korzystając z nich nie potrzebujemy dodatkowej ładowarki, bo możemy podpiąć bezpośrednio do nich ładowarkę USB-C. Takie rozwiązanie powinno też zapewnić możliwość podpięcia powerbanku, na przykład o pojemności 20 000 mAh, co pozwoli kilkukrotnie wydłużyć czas pracy.

Funkcje monitorów podglądowych

Szukając modelu dla siebie, zwróć również uwagę na to, jakie funkcje może on zaoferować. Każdy, nawet najtańszy model ma pewien zakres funkcji, które zawsze znajdziemy. Innych jednak szukać możemy tylko w modelach droższych.

Podstawowe funkcje to te, które ułatwiają kontrolę nad obrazem. A więc przede wszystkim koniecznością jest focus peaking, zaznaczający ostre elementy kadru. Do kontrolowania poprawnej ekspozycji przydadzą się również histogram i false color, a także zebra. Dzięki nim nie prześwietlimy obrazu.

Bardziej zaawansowane monitory posiadają opcję wyświetlania podglądu LUT. Dzięki temu będziesz mógł zaimplementować również stworzony przez siebie LUT, którego potem użyjesz w postprodukcji – żeby już w trakcie kręcenia widzieć, jak będzie wyglądał docelowy obraz. Dodatkowo dzięki profilowi REC.709 na ekranie zobaczymy bardziej kontrastowy i naturalny obraz, jednocześnie kręcąc z użyciem profilu logarytmicznego.

Jaki aparat kupić do filmowania – wnikliwy poradnik >>

Dodatkowe wejścia w monitorach

Każdy monitor podglądowy posiada wejście HDMI, do którego podepniemy aparat. Jednak oprócz tego w większości modeli znajdziemy wyjście HDMI, przy pomocy którego połączymy monitor z rejestratorem, na który nagramy surowy materiał RAW. Droższe modele wyposażone będą natomiast w złącze SDI, które z kolei służy do transmisji na żywo. Dzięki niemu i specjalnemu oprogramowaniu będziemy mogli wykorzystać aparat do tworzenia zaawansowanych transmisji w internecie czy telewizji.

Bezprzewodowe monitory

Jak już wspomniałem, większość modeli monitorów połączymy z aparatem za pomocą kabla HDMI. Istnieją jednak modele zapewniające bezprzewodową transmisję obrazu. Składają się zwykle z dwóch monitorów: jeden podłączamy do aparatu kablem, stanowi on nadajnik. Drugi już jest w pełni bezprzewodowy i pełni rolę odbiornika.

Takie rozwiązanie przydatne jest chociażby wtedy, gdy pracujemy na planie filmowym i do ustawiania ostrości została wyznaczona konkretna osoba. Wtedy focus puller może siąść w kącie z dala od miejsca akcji i spokojnie skupić się na trzymaniu ostrości. Oczywiście wtedy konieczne będzie skorzystanie z bezprzewodowego systemu follow-focus. Przykładem takiego bezprzewodowego rozwiązania jest chociażby Feelworld FT6 FR6 5,5″ 4K.

Monitory podglądowe – polecane modele

Skoro już wiesz, czym charakteryzują się monitory podglądowe oraz na jakie elementy zwracać uwagę podczas zakupu, skupmy się teraz na kilku modelach. Oto monitory podglądowe, które warto kupić.

Lilliput A5

 

Ten budżetowy rejestrator dobrze sprawdzi się bezpośrednio na aparacie ze względu na swoją przekątną – 5 cali. Oferuje rozdzielczość Full HD i jasność 400 cd/m2. Niska jasność nie będzie jednak problemem w mocnym świetle, bo w zestawie otrzymamy osłonę przeciwsłoneczną. Posiada również wiele funkcji kontrolnych dla obrazu i dźwięku, w tym krzywe, histogram oraz focus peaking. Brak w nim jednak opcji wgrania profili LUT.

Lilliput A7S 7 cali FHD

Kolejny budżetowy model, jednak o wyższej przekątnej rzędu 7 cali. Jego natywna rozdzielczość to 1920×1200. Oprócz tego, że oferuje wszystkie najpotrzebniejsze funkcje kontroli dźwięku i obrazu (z wyjątkiem LUT) model charakteryzuje się również wysokiej jakości matrycą IPS o szerokich kątach widzenia. Jasność matrycy wynosi natomiast 500 cd/m2.

Lilliput BM280-4K 28″ 4K

Zaawansowany monitor podglądowy przeznaczony dla podglądu reżysera i ekipy. Oferuje rozdzielczość 4K i znakomitą jakość obrazu. Dzięki szeregowi wejść, w tym 4 HDMI, ale też SDI, VGA czy DVI daje dużą możliwość konfiguracji z wieloma urządzeniami. Z kolei dzięki zastosowaniu odbiornika WHDI monitor może działać bezprzewodowo z odległości nawet 15 metrów. Specjalna, skrzynkowa obudowa zapewnia łatwy transport i sprawia, że monitor jest bardzo odporny, co jest szczególnie ważne na planie filmowym.

Feelworld LUT7 7″ 3D LUT

Ten 7-calowy monitor podglądowy oferuje rozdzielczość 1920×1200 pikseli i świetną jasność, wynoszącą aż 2200 nitów. Urządzenie wyposażono w wejście na karty pamięci oraz dwa sloty na baterie, co pozwoli wydłużyć jego pracę. Najważniejsza jednak jest obsługa przestrzeni barwnej sRGB/Rec.709. Model posiada wgrane LUTy chociażby do filmowania z użyciem HLG, gwarantując wyraźny i kontrastowy obraz, gdy filmujesz z płaskimi profilami. Wysoka jasność sprawia natomiast, że model dobrze sprawdzi się w terenie.

Atomos SHINOBI HDMI

Model od uznanego producenta dedykowany jest do montowania na aparatach. Niewielkie wymiary – przekątna 5 cali i waga poniżej 200 gramów gwarantują dużą kompaktowość. Model oferuje wysoką jasność rzędu 1000 cd/m2 i wyświetlacz 10-bit HDR. Użytkownik dostaje więc pomoc w sytuacji, gdy kręci z profilem HLG. Ma też możliwość wgrania LUTów do podglądu. Monitor ten charakteryzuje się również niskim zużyciem energii.

Sprawdź więcej monitorów w naszym sklepie >>

Podziel się.

O Autorze

Filmowiec z zawodu, dziennikarz z wykształcenia, fotograf z pasji. W ciągu ostatnich kilku lat miałem w rękach niemal każdy aparat, jaki pojawił się na rynku. Nadal jednak wierzę, że czasem najlepszy aparat to ten, który akurat masz przy sobie.

Zostaw komentarz

izmir escort