Panasonic, podobnie jak FujiFilm, prowadzi strategię tworzenia aparatów o dosyć zróżnicowanych rozmiarach matryc – w tym przypadku są to micro 4/3 i pełna klatka. Jako że Panasonic jest jednym ze współtwórców tego pierwszego z wymienionych systemów, to pojawia się pytanie, co ciekawego może zaoferować w aparatach pełnoklatkowych? I czy nie dzieje się to kosztem systemu, od którego zaczęła się jego (i właściwie wszystkich) przygoda z bezlusterkowcami? Na te i inne pytania odpowiedź znajdziesz w naszym przeglądzie bezlusterkowców Panasonica.
Bezlusterkowce Panasonic Lumix – główne serie aparatów
Już od dłuższego czasu Panasonic sygnuje swoje aparaty marką Lumix. Robił tak z lustrzankami, aparatami kompaktowymi i z bezlusterkowcami. Dziś przyjrzymy się tym ostatnim, czyli bezlusterkowcom, które dzielą się na dwie główne serie: Lumix G i Lumix S. Czym się różnią? Dosłownie na pół dzieli je matryca oraz bagnet obiektywu.
- Aparaty Lumix G to modele zgodne z systemem micro 4/3 (jak w Olympusach).
- Seria Lumix S to aparaty pełnoklatkowe z mocowaniem obiektywu L-mount.
Panasonic Lumix G czyli bezlusterkowce micro 4/3
Cóż, podział samej serii G na poszczególne modele jest już bardziej złożony. Jednakże jeśli rozszyfruje się symbole, którymi opatrzone są poszczególne modele, to wyszukanie idealnego dla siebie aparatu stanie się dużo prostsze. Spieszę więc z pomocą!
Seria G obejmuje wiele zróżnicowanych modeli, wśród których część przypomina lustrzanki, a innym z kolei bliżej do aparatów kompaktowych. Niektóre adresowane są do vlogerów, którzy potrzebują prostego, podręcznego sprzętu, a inne to zaawansowane kamery. Ale same nazwy aparatów będą zdradzały ich zastosowanie. Obecnie są to linie:
- DC-G
- DMC-GX
- DC-GH
DMC-GX – bezlusterkowce wyglądem zbliżone do aparatów kompaktowych premium, jednakże dające możliwość wymieniania obiektywów zgodnych z systemem micro 4/3. To, co łączy te aparaty, to głównie ich kompaktowa i mobilna konstrukcja, oparta o wizjer znajdujący się w obrysie korpusu.
DC-G – bezlusterkowce korespondujące wyglądem z lustrzankami. Głównym wyróżnikiem od razu rzucającym się w oczy jest dużo większy wizjer, wystający poza obrys body i wyraźniej zaznaczony grip. Aparaty te zapewniają więc większą ergonomię, ale są nieco mniej mobilne.
DC-GH – te aparaty to rozwinięcie serii DC-G o bardziej zaawansowane funkcje wideo. „H” oznacza tu hybrydę – pomiędzy aparatem a kamerą wideo właśnie.
Panasonic LUMIX DMC-GX80 – rodzinny aparat na co dzień
Gdyby nie wymienny obiektyw, mielibyśmy do czynienia z aparatem kompaktowym premium. To bardzo ciekawa propozycja dla fotografów ulicznych, w szczególności gdy połączy się go z obiektywami opracowanymi przez Leica i Panasonic. Zarówno ten model, jak i cała seria DMC-GX to interesująca propozycja dla tych, którzy poszukują aparatu dla rodziny lub na co dzień (np. w zastępstwie do sprzętu używanego do realizacji zleceń), gdyż oferuje całkiem kompaktową konstrukcję. W szczególności gdy podłączy się do niego któryś ze zminiaturyzowanych obiektów Panasonic. Jednocześnie stanowi kompromis pomiędzy zaawansowanymi kompaktami a bezlusterkowcami, dając także dostęp do profesjonalnej optyki.
Seria DMC-GX to także ciekawa opcja dla vlogerów, którzy potrzebują mieć dostęp do różnych obiektywów, a jednocześnie chcą wykorzystywać aparat w podróży. Przykładowo do ujęć w podróży można wykorzystać jakiś uniwersalny, kompaktowy obiektyw, a ujęcia w studiu realizować np. z obiektywem macro.
Panasonic Lumix DC-G9 – aparat stworzony dla fotografów
Tak jak wspomniany wcześniej DMC-GX80 czerpie garściami z zaawansowanych kompaktów,
tak Lumix DC-G9 sięga po inspiracje z lustrzanek: wyraźny grip, układ przycisków, duży wizjer z wyraźną muszlą oczną i górny, pomocniczy wyświetlacz. Widoczna jest tutaj zupełnie inna strategia wykorzystania sensora micro 4/3 niż w przypadku Olympusa i OM System.
Zastosowanie matrycy micro 4/3 sprawia, że aparat ten oferuje zaskakująco świetne parametry, przy jednoczesnym zachowaniu niższej ceny niż w przypadku aparatów pełnoklatkowych. Jest to więc kolejny ciekawy kompromis, tym razem dla tych, którzy pasjonują się fotografią, poszukują bardzo wydajnego sprzętu, ale jednocześnie mogą zrezygnować z większego czujnika na rzecz podwójnego slotu kart SD, trybu Hi Res 80 MP, systemu AF o czasie reakcji 0,04 s czy 225-punktowego systemu AF. Wyróżnikiem jest także 5-osiowy system stabilizacji obrazu Dual I.S., minimalny czas naświetlania 1/8000 s czy duży wizjer o rozdzielczości 3 680 000 pkt.
Matryca micro 4/3 ma szczególny sens dla tych, którzy pasjonują się makrofotografią czy chcą amatorsko rozpocząć przygodę z fotografią przyrodniczą lub sportową. Ogólnie seria DC-G to także rozsądna propozycja dla tych, którzy poszukują błyskawicznie działającego aparatu, a przy tym nie jest im potrzebna matryca pełnoklatkowa. Warto jeszcze dodać na koniec, że choć seria DC-G jest adresowana do fotografów, to modele te także dają duże możliwości w zakresie filmowania. Przykładowo DC-G9 rejestruje filmy w jakości 4K 60p (QFHD 4K: 3840 x 2160 / MP4) czy slow motion Full HD 180 kl./s.
Panasonic Lumix DC-GH5 i Panasonic Lumix DC-GH5S – hybrydy aparatów oraz kamer
Chociaż te dwa modele w nazwie różni jedynie litera „S”, to porównując DC-GH5 i DC-GH5S widać, że drugi z modeli mógłbym śmiało otrzymać zupełnie nowe oznaczenie. Przede wszystkim dlatego, że pojawił się tutaj nieco inny pomysł na ten aparat, czego dowodzi zastosowanie innej matrycy o rozdzielczości 10 MP czy zrezygnowanie ze stabilizacji obrazu. Wszystko to ma na celu jeszcze lepsze dostosowanie go do filmowania.W przypadku DC-GH5S wystarczy wspomnieć o nagrywaniu wewnętrznym w 10-bitowej jakości 4:2:2 z opcją jednoczesnego wyprowadzania sygnału HDMI, zmienne proporcje filmowania, tryb slow motion Full HD z prędkością 240 kl./s, gniazdach wejścia i wyjścia kodu czasowego, aby wiedzieć, że ma się do czynienia w zasadzie z kamerą cyfrową opartą o matrycę micro 4/3.
Panasonic Lumix DC-GH5 oferuje matrycę Live MOS o rozdzielczości 20 MP bez filtra dolnoprzepustowego, nagrywanie w 10-bitowej jakości 4:2:2 czy 5-osiową stabilizację obrazu. Chociaż to aparat z GH czyli bardziej dla filmowców niż fotografów, to jednak wciąż prezentuje bardzo interesujące parametry dla pasjonatów robienia zdjęć. Przykładem jest tryb zdjęć seryjnych 12 kl./s, tryby 6K Photo i 4K Photo oraz min. czas ekspozycji 1/16000 s.
Więcej na temat tych aparatów przeczytasz w naszym poniższym tekście:
Panasonic GH5 i GH5S – który wybrać do filmowania? >>
Panasonic Lumix DC-GH6 – najbardziej zaawansowany model z micro 4/3
Modele z 5 w nazwie doczekały się już swojego następcy. I to takiego, który wnosi filmowanie serią GH na nowy poziom. Przede wszystkim oferuje nową matrycę o rozdzielczości 25,2 MP Live MOS, możliwość nagrywania 5,7 K (5760×2880 pikseli) i stabilizację obrazu. Także dla fotografów przygotowano kilka atrakcji, takich jak np. fotografowanie z prędkością 14 kl./s (w GH5S było to 12 kl./s) czy specjalny tryb, który pozwala uzyskać prędkość trybu seryjnego nawet 75 kl./s. Co więcej skrócono także minimalny czas naświetlania dla migawki elektronicznej do 1/32000 s (w GH5S było to 1/16000 s). Dodano także dostęp do 6K Photo. Co ciekawe, gdy patrzy się na parametry GH6 to ma się wrażenie jakby obcowało się z połączeniem GH5 i GH5S ze zdecydowanie podkręconymi parametrami.
Pełnoklatkowe bezlusterkowce Panasonic Lumix S
Linia pełnoklatkowych aparatów Panasonic także posiada kilka oznaczeń, które warto omówić, aby łatwiej było poruszać się w tej gamie produktów. Poniżej krótką ściągawka:
- Wyjściowo modele zapisuje się po prostu DC-Sx, gdzie X oznacza różne warianty pełnoklatkowców Panasonica. Obecnie istnieje flagowa linia S1 i nieco uproszczona S5 (choć wciąż profesjonalna). Takie aparaty to zaawansowane modele, które są adresowane do entuzjastów Panasonica, ale chcących pracować z matrycą full frame a nie micro 4/3.
- R – modele aparatów posiadających matrycę o bardzo dużej rozdzielczości. Obecnie jest to 47,3 MP.
- H – modele będące hybrydami aparatów i kamer. Wygląda to podobnie jak w serii G, tyle że tutaj filmowanie opiera się o matrycę pełnoklatkowa.
- M lub K – są to warianty aparatów dostępnych w zestawie z obiektywem. Są to standardowe zestawy przygotowane przez producenta.
Panasonic DC-S1 – solidny pełno klatkowiec
Spójrzmy, na czym konkretnie polegają różnice w modelach z sensorami pełnoklatkowymi. Otóż Panasonic DC-S1 to standardowy model w rodzinie S. Poza sensorem full frame o rozdzielczości 24 MP oferuje wsparcie procesora Venus Engine 10, co korzystanie z czułości ISO 51200 przy zachowaniu niskiego poziomu szumów. Oferuje także 5-osiową stabilizację Dual I.S. 2 o 6-stopniowej wydajności. Fotografowie będą zadowoleni z wizjera elektroniczny o ultrawysokiej rozdzielczości 5760 tyś. punktów. Ten aparat może być także świetną kamerą – standardowo pozwala na nagrywanie w 4K. Można także opcjonalnie rozbudować go o funkcję nagrywania wewnętrznego w 10-bitowej jakości 4:2:2.
Panasonic DC-S1R – aparat z matrycą o rozdzielczości 47,3 MP
DC-S1R to właściwe ten sam aparat, tylko że wyposażony w matrycę o rozdzielczości 47,3 MP, co w połączeniu z trybem wysokiej rozdzielczości daje dostęp do 187-megapikselowych zdjęć. Model z R w nazwie (od Resolution) to ciekawa propozycja dla fotografów krajobrazowych, wnętrz, architektury czy artystycznych. Pozostałe funkcje pozostały takie same jak w podstawowym S1 – również do dyspozycji jest stabilizacja Dual I.S. działająca w 5-osiach, procesor obrazu Venus Engine czy ten sam wizjer Real View Finder o rozdzielczości 5760 tyś. punktów.
Panasonic DC-S1H – pełnoklatkowy aparat dla filmowców
Model DC-S1H jest rozwinięty o zaawansowane funkcje filmowe. Całość jest jednak oparta o matrycę znaną z podstawowego modelu S1 – czyli pełnoklatkowego sensora CMOS o rozdzielczości 24,2 MP. Wśród zaawansowanych funkcji filmowych można znaleźć przede wszystkim zdolność do nagrywania 6K 24p 3:2, tryby V-Log/V-Gamut z ponad 14 stopniami zakresu dynamicznego i 10-bitowy zapis wideo w trybie Cinema 4K/4K 60p/50p. Model ten wyróżnia się także wbudowanym systemem wentylującym, który pozwala na nieograniczone rejestrowanie materiałów wideo. Aby spełnić profesjonalne wymagania DC-S1H oferuje 10-bitowe wewnętrzne nagrywanie w formacie 4:2:2.
Panasonic Lumix DC-S5– nieco uproszczona wersja flagowego pełnoklatkowca
Jak już wspomniałem Panasonic Lumix S5 to uproszczona wersja S1. Jak narazie producent przedstawił jeden wariant tego modelu, a więc nie ma wersji z matrycą o większej rozdzielczości. Jako że w tym wypadku S5 ma całkiem rozbudowane funkcje filmowe, to osobna wersja z „H” w nazwie byłaby nieuzasadniona. Co oznaczają zatem kompromisy, na które poszedł Panasonic, projektując S5?
Widać je już na pierwszy rzut oka, gdyż S5 ma mniejszą i nieco okrojoną budowę. Producent zrezygnował z dodatkowego, górnego wyświetlacza i skrócił nieco grip. Cała konstrukcja jest bardziej zwarta i zdecydowanie mniejsza od S1 czy nawet modeli GH. Daje to całkiem małego pełnoklatkowca. Co ciekawe producent zachował przy tym podwójny slot kart pamięci SD. W S5 spadła też rozdzielczość wizjera z 5 760 mln punktów do 2 360 mln punktów. Model ten to nieco większe ambicje filmowe. Przykładowo oferuje filmowanie w jakości 10-bit 4K, funkcje V-Log i V-Gamut. Interesującą zmianą jest udoskonalony system AF wykorzystujący technologię głębokiego uczenia.
Podsumowanie
Tak po krótce wygląda oferta bezlusterkowców Panasonica. Sądzę, że jest to producent, który ciekawie eksploruje światy micro 4/3 i pełnoklatkowców, a także interesująco rozgrywa swoją ofertę pomiędzy fotografią a filmem. Zajrzyj do naszych testów, aby bliżej poznać poszczególne modele. A Ciebie który najbardziej zainteresował? Podziel się w komentarzu.
Panasonic S1H – idealny aparat do filmowania? Nie idealny, ale…
2 komentarze
Dobre artykuły. Przed zakupem aparatu każdy powinien z tym się zapoznać. Wszysto dobrze opisane i ,,poszufladkowane,, . Szukałem informacji w necie co w Panasoniku oznaczają te poszczególne lirtery, cyfry S,H,5, itd, tu jak w pigułce wszystkie te informacje podano. Duży plus .
Dziękuję – cieszę się, że przygotowane przeze mnie treści są przydatne :)