Marzeniem wielu początkujących filmowców jest realizacja dużych produkcji z wykorzystaniem najlepszego sprzętu. Niewiele osób jednak myśli o tym, jak dużo pracy i zaangażowania wymaga przygotowanie profesjonalnego spotu reklamowego. W dzisiejszym Case Study przyjrzymy się kulisom tworzenia kampanii reklamowej dla Stena Line Polska, w realizacji której miałem możliwość wziąć udział. Jakie wyzwania stawia przed filmowcami realizacja reklamy?
Propozycję udziału w nagraniu reklamy dla Stena Line Polska otrzymałem od Radka z Radek Schenk Film. Nie namyślając się długo przyjąłem ją – możliwość połączenia mojej pasji do filmowania z przygodą, jaką jest niewątpliwie wyjazd do Szwecji promem była wystarczającym motywatorem do zaklepania sobie terminów na wyjazdy. Radek potrzebował mnie do pomocy przy kamerze, oświetleniu i asystowaniu podczas nagrań. Wszystko dogadaliśmy i w umówiony dzień wyruszyliśmy w drogę.
Preprodukcja
Przygotowanie większej kampanii to dużo bardziej skomplikowane zadanie niż opisywana przeze mnie w poprzednim case study relacja z eventu czy konferencji. Przede wszystkim najczęściej nie pracujemy sami – nasz klient ma swoją wizję efektu końcowego, my również przychodzimy do stołu ze swoimi pomysłami i gdzieś w rozmowach musimy znaleźć kompromis. Celem jest stworzenie jak najfajniejszego dzieła, które dodatkowo będzie zgodne z komunikacją zleceniodawcy. W zależności od skomplikowania produkcji efektem tych rozmów może być ogólny zarys fabuły (spisany lub uzgodniony ustnie), scenariusz, ale też szczegółowy storyboard, czyli graficzne przedstawienie pojedynczych scen z reklamy. Praca chcąc nie chcąc komplikuje się, bo nie kręcimy jak w przypadku eventu wszystkiego, co „wpadnie nam w oko”, a musimy trzymać się ramowego planu. Niemniej jednak nawet w przypadku filmowania okazjonalnego wspominałem o wylistowaniu najważniejszych rzeczy, na których zależy zleceniodawcy – tutaj mamy po prostu bardziej zaawansowaną formę takiego podejścia. Nie uczestniczyłem w procesie preprodukcji w/w reklam dla Stena Line Polska, ale widziałem jej efekt – przed rozpoczęciem pracy dostałem materiały referencyjne, scenariusz i plan godzinowy. W większych produkcjach spotyka się czasem również tzw. Call Sheety, czyli najważniejsze informacje, rozkład godzinowy i numery telefonów do najważniejszych osób na planie. Tego typu raporty przygotowywane są przez kierownika produkcji przed każdym dniem zdjęciowym.
Logistyka
Filmy dla Stena Line Polska realizowane były na wyjeździe – ujęcia nagrywaliśmy na promie i w Szwecji. Fakt ten wpływał znacząco na decyzję związane z ilością i gabarytami sprzętu, jaki może być użyty podczas filmu. Po pierwsze sprzęt musi być w miarę lekki i niezawodny. Po drugie najlepiej, gdyby można było używać go bez dostępu do prądu stałego – w tym momencie odpada wiele stacjonarnych lamp studyjnych. Po trzecie musi być zabezpieczony na czas transportu. Dodatkowo w przypadku wyjazdu musimy być przygotowani na każdą ewentualność. Z tego powodu nie można o niczym zapomnieć – w bliskich okolicach domu możemy jeszcze wrócić po baterię czy kartę pamięci, jednak przy produkcjach, wymagających dalekiej podróży, jesteśmy najczęściej skazani na to, co wzięliśmy (lub ograniczenia wynikające z przeoczenia pewnych spraw). Jednym z problemów, na jaki natknęliśmy się w trakcie wyjazdu, była awaria wypożyczonej lampy LED – na szczęście mieliśmy zapasową, ale gdybyśmy nie byli przygotowani, to ujęcia wieczorne i w pomieszczeniach mogłyby sprawić nam sporo problemów.
Film ten realizowaliśmy na kamerze Blackmagic URSA Mini Pro EF ze szkłami Samyang 24 mm T1.5 ED AS IF UMC VDSLR II, Samyang 50 mm T1.5 AS UMC V-DSLR oraz Samyang 85 mm T1.5 AS IF UMC VDSLR II. Dodatkową kamerą używaną do ujęć na gimbalu i do sytuacji, w których URSA okazywała się za duża był Sony A6300. Do doświetlania ciemniejszych ujęć używaliśmy lampy Fomei 100D. Większość ujęć realizowaliśmy z ręki i nie była to decyzja przypadkowa – tego typu ruch kamery zbliża nas do sytuacji i sprawia, że nagranie jest bardziej „osobiste”. Ułatwiało to też pracę, ponieważ unikaliśmy czasochłonnych „przestawek” i dźwigania ze sobą tony sprzętu – niemniej jednak na wszelki wypadek mieliśmy ze sobą statywy, monopody, etc. Ujęcia z drona wykonane były z użyciem DJI Mavic Pro.
Praca z aktorami
Ładne kadry to nie wszystko – musimy też umieć ustawić i pokierować aktorów tak, aby finalne ujęcia wyglądały naturalnie i były interesujące. Bez względu na budżet często może zdarzyć się sytuacja, w której aktor lub aktorka nie ma zbyt dużego doświadczenia przed obiektywem. Naszą rolą jest w takiej sytuacji „przejęcie steru” i poprowadzenie ich przez całe to doświadczenie. Najlepszym sposobem jest w mojej opinii dobra atmosfera i „chemia” – jeśli aktorzy czują się komfortowo i swobodnie, to tak też wypadną przed kamerą.
Osobnym tematem jest praca z dziećmi – miałem okazję pracować w przeszłości przy innych reklamach z udziałem osób małoletnich i czasami namówienie ich do współpracy było prawdziwym wyzwaniem. Na szczęście przy realizacji dla Stena Line Polska nie było takich problemów – główna bohaterka spotu wystąpiła wraz z dwójką swoich pociech, które okazały się bardzo grzecznymi i naturalnie grającymi talentami. Również ekranowe „małżeństwo”, mimo że aranżowane przed kamerą, fajnie się dogadywało i przez to sceny z ich udziałem wyszły bardzo naturalnie.
Dobór muzyki
Gdy mamy już wszystkie zaplanowane ujęcia, przychodzi czas na montaż. Jednym z pierwszych kroków przy planowaniu finalnego efektu jest wybranie muzyki pasującej do ujęć i nastroju, jaki chcemy przekazać. Często etap ten zajmuje sporo czasu, gdyż możliwości jest nieskończenie wiele, a nasza decyzja w bardzo dużym stopniu definiuje efekt końcowy. W przypadku reklam dla Stena Line Polska finalną decyzję podejmował Radek z Radek Schenk FIlm i w mojej ocenie wykonał kawal dobrej roboty – muzyka w obu reklamach wpada w ucho, jest oryginalna i nie nuży, a raczej dopełnia ujęcia. Z mojego doświadczenia wynika, że warto skonsultować swój wybór utworu z klientem – mimo naszych najlepszych chęci nie zawsze trafimy w jego gust czy wizję. Miałem w przeszłości sytuację, w której musiałem z tego powodu montować film od nowa, dlatego teraz wolę mieć „zielone światło” przed rozpoczęciem pracy.
Praca, przygoda i pasja?
Realizacja dla Stena Line Polska była dla mnie jednym z fajniejszych zawodowych doświadczeń tego roku – wspaniała ekipa, profesjonalne przygotowanie zarówno od strony technicznej (tu ukłony dla Radek Schenk Film), jak i organizacyjnej (przy ogromnym zaangażowaniu Steny Line), a dodatkowo możliwość podróży promem do Szwecji – był to mój pierwszy raz na morzu i wrażenia są nie do opisania. Sama Szwecja (a dokładniej Karlskrona) to piękne miejsce, które jak widać na reklamach bardzo dobrze wypada w kadrze. Z całego serca polecam wycieczkę z aparatem lub kamerą – nie będziecie zawiedzeni!
Praca na profesjonalnym planie filmowym – cz. I: Czego się spodziewać i od czego zacząć?
Praca na profesjonalnym planie filmowym, cz II. Kto jest kim na planie zdjęciowym?
Praca na profesjonalnym planie filmowym – cz. III: Porady profesjonalistów