5 najjaśniejszych obiektywów do bezlusterkowców Nikon Z

0

Najjaśniejszy Panie! Tak właśnie mógłby się zwrócić aparat Nikon Z do prezentowanych w tym artykule obiektywów. Sprawdź, które obiektywy Nikkor dają ultra płytką głębię ostrości i umożliwiają pracę przy naprawdę małej ilości światła. W artykule znajdziesz modele, które świetnie nadają się zarówno do fotografowania, jak i filmowania. Przy okazji dowiesz się, jakie korzyści daje jasnym obiektywom technologia bezlusterkowa.

Jasny obiektyw do bezlusterkowca – dlaczego warto?

Pojawienie się na rynku pełnoklatkowych bezlusterkowców Nikona spod znaku Z pozwoliło pokazać ciekawą alternatywę dla jego uznanego, wieloletniego systemu lustrzankowego. Choć nikt nie odbiera lustrzankom F ich miejsca w historii, to jednak bezlusterkowce Z pokazały, że można zachować taką samą imponującą jakość obrazów przy rozbudowaniu większości funkcji, takich jak np. system AF i przede wszystkim… w dużo mniejszych obudowach. 

Gabaryty są tutaj istotne, gdyż technologia bezlusterkowa i rozmiary aparatu przekładają się także na mniejsze wymiary obiektywów. Jasne szkła wymagają dużo większych soczewek i w uproszczeniu – ogólnie większych konstrukcji. Bezlusterkowce, w tym także mocowanie Nikon Z o dużej średnicy, umożliwiły zatem tworzenie ultra jasnych obiektywów, które są dużo bardziej kompaktowe. 

Nikon Nikkor Z 20 mm f/1.8 S z aparatem Nikon Z7

Powyższe zalety jasnych obiektywów wynikają z możliwości systemu bezlusterkowego, jednakże tak jak w przypadku lustrzanek, takie szkło zapewnia dużo większą głębię ostrości i większą swobodę jej ustawiania, a także umożliwia rejestrowanie obrazów przy dużo mniejszej ilości światła. Z jasnym obiektywem uchwycenie naturalnego światła świec będzie dużo prostsze, a możliwość obniżenia ISO przełoży się na lepszą jakość obrazów. Więcej na temat zalet jasnych obiektywów znajdziesz w poniższym artykule:

Jaśniejszy = lepszy? Wady i zalety jasnych obiektywów

Jasne obiektywy Nikkor do filmowania 

System bezlusterkowców Nikon Z powstał także z myślą o filmowcach. Cechują się ultra cichymi silnikami AF, które ułatwiają pracę z audio na planie, mają zmniejszony efekt „oddychania” (oznacza ono małą zmianę kąta widzenia w trakcie zmiany ogniskowej) czy płynne sterowanie przysłoną. 

5 najjaśniejszych obiektywów Nikona 

 

5. Nikon Nikkor Z 40 mm f/2

Nikon Nikkor Z 40 mm f/2

To jeden z najtańszych obiektywów z serii Z w ofercie Nikona, który jednocześnie jest bardzo jasny (w szczególności jak na segment, który reprezentuje). Ten obiektyw powstał po to, aby dać użytkownikom bezlusterkowców Nikona stosunkowo tanie szkło o uniwersalnej ogniskowej, które da im punkt wyjścia do zapoznania się ze stałkami. Zbliżona do standardowej ogniskowa 40 mm sprawdzi się przy szerszych ujęciach. Jednocześnie jest wciąż wolna od przerysowań charakterystycznych dla obiektywów szerokokątnych. Z matrycą APS-C, którą posiada np. Nikon Z50, daje kąt widzenia odpowiadający ogniskowej 60 mm. A jasność f/2 wniesie wiele świeżości do obrazów, jeśli wcześniej pracowało się z obiektywem o jasności f/3.5 czy f/4. 

4. Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S

Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S

Linia S to klasa premium wśród obiektywów Nikon Z. Ta 50-tka to najbardziej uniwersalny obiektyw w rodzinie. Ogniskowa umożliwia zajęcie się przeróżnymi tematami, a przysłona f/1.8 da pełną swobodę podczas operowania głębią ostrości. Wszystko to sprawia, że ten konkretny obiektyw może być podpięty do bezlusterkowca niemalże na stałe. Obiektyw 50 mm jest niemal 2,5-raza droższy od opisywanej wcześniej 40-tki, ale różnica w cenie nie wynika tylko z większej jasności. Skok następuje także w zaawansowaniu konstrukcji optycznej czy zastosowaniu nanokrystalicznej powłoki przeciwodblaskowej. 40-tka pozostaje więc propozycją dla początkujących czy średnio-zaawansowanych, natomiast linia S jest adresowana do wymagających profesjonalistów. Sprawdźmy więc inne jasne szkła z tej serii. 

3. Nikon NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

Nikon NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

Ogniskowa 85 mm i jasność f/1.8 – czy istnieje krótszy opis klasycznej portretówki niż to zestawienie parametrów? O wyglądzie efektu bokeh decyduje nie tylko jasność obiektywu czy jego konstrukcja optyczna, ale również liczba listków i budowa przysłony. W tym modelu zastosowano 9-listkową przysłonę, co pozwala na uzyskanie naturalnie wyglądających refleksów świetlnych pojawiających się w nieostrościach. Obiektyw ten współpracuje z funkcją ostrzenia na oko modeli (Eye AF), tak więc system Z to ciekawa propozycja dla portrecistów. 

2. Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S

Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S

Klasyczny, standardowy obiektyw do aparatów Nikon Z jest dostępny także w wersji o jasności f/1.2. Jakie możliwości daje taka różnica w przysłonach? Przykładowo jeśli ustawisz wartość ISO 100 i zechcesz zachować taką samą wartość ekspozycji przy maksymalnie otwartej przysłonie w obydwu obiektywach, czasy naświetlania będą wyglądały następująco:

  • dajmy na to, że dla f/1.8 ustawiamy czas 1/100 s
  • to dla przysłony f/1.2 przy zachowaniu stałej wartości ekspozycji możliwe będzie już skrócenie czasu do 1/250 s. 

W praktyce daje to dużo większe szanse na zachowanie ostrego zdjęcia przy małej ilości światła, choć mniej wtajemniczonym użytkownikom, może się wydawać, że różnica w światłosile nie jest aż tak duża. Jednocześnie przy tak dużej jasności Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S zachowuje wszystkie zalety linii S, czyli bardzo wysoką rozdzielczość obrazów czy precyzyjne odwzorowanie punktowych źródeł światła, które przekłada się na naturalnie wyglądający efekt bokeh. 

1. Nikon Nikkor Z 58 mm f/0.95 S Noct

Nikon Nikkor Z 58 mm f/0.95 S Noct

To wersja ultra jasnego, legendarnego obiektywu Nikon, tym razem jednak opracowana dla bezlusterkowców (wcześniejszy wariant dostępny był z mocowaniem F dla lustrzanek). Jest to najjaśniejszy obiektyw w ofercie Nikona i niestety za tego najjaśniejszego pana trzeba sporo zapłacić – właściwie tyle, ile za całkiem dobre auto (co prawda używane, ale jednak auto). Niemniej w państwie ultra jasnych obiektywów Nikona król jest jeden. Model ten stanowi nawiązanie do starszego obiektywu, jednakże co zrozumiałe przez postęp technologi i upływ czasu, ma dużo bardziej zaawansowaną budowę – przykładowo wyposażono go w wyświetlacz OLED prezentujący parametry przysłony. 

Zdjęcie wykonane obiektywem Nikon Nikkor Z 58 mm f/0.95 S Noct

Myślę, że teraz stało się nomen omen jasne, po które obiektywy Nikona do bezlusterkowców Z warto sięgać, gdy chce się pracować z jasnymi konstrukcjami. Podziel się w komentarzu, po który obiektyw najchętniej byś sięgnął. Ciekawy jestem też, z jaką przysłoną zdarza Ci się najczęściej pracować?

Podziel się.

O Autorze

Gdy robię zdjęcia, to zajmuję się fotografią reportażową, teatralną i artystyczną. Gdy piszę o zdjęciach, to zastanawiam się, jak wpływają one na odbiorców, co robić, by robić jej bardziej świadomie i jakie możliwości daje sprzęt. Poza tym piszę wiersze i jak dotąd w druku ukazały się moje dwie książki z poezją. Ukończyłem studia magisterskie na kierunku Fotografia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jestem laureatem konkursów fotograficznych i poetyckich, uczestnikiem wystaw, festiwali i publikacji poświęconych fotografii.

Zostaw komentarz

izmir escort