Statyw to absolutnie jeden z podstawowych elementów wyposażenia każdego fotografa. Znajduje zastosowanie niemal we wszystkich dziedzinach, a niektóre, takie jak np. fotografię krajobrazową w ogóle trudno sobie bez niego wyobrazić. Pomimo tego, iż jest stosunkowo prosty w budowie, to ogromna liczba dostępnych na rynku modeli, wyposażonych w ciekawe, innowacyjne rozwiązania sprawia, iż trudno zdecydować się na konkretny trójnóg. Z tego poradnika dowiesz się wszystkiego, co warto wiedzieć, przed zakupem statywu. Wybierzesz model w pełni dostosowany do Twoich potrzeb, który pozwoli Ci na przyjemną oraz komfortową pracę.
Odmienne priorytety czyli jakim rodzajem fotografii się zajmujesz?
To pytanie, od którego trzeba rozpocząć poszukiwania. Chociaż każdy statyw powinien być stabilny, w miarę lekki i prosty w obsłudze, to jednak w zależności od gatunku uprawianej fotografii pojawią się odmienne priorytety.
Fotografowie podróżniczy będą potrzebowali lekkiego, kompaktowego statywu, natomiast studyjni – statywu o dużym maksymalnym udźwigu. W tanich konstrukcjach cechy te mogą się wykluczać, natomiast połączenie dużej wytrzymałości i ultra niskiej wagi może wymagać zainwestowania w statyw wykonany z włókna węglowego.
Na powyższym zdjęciu znajdują się obok siebie statywy Manfrotto MT055XPRO3 i Genesis Gear Base. Jak widać, zdecydowanie różnią się gabarytami, jednakże oba mają inne zastosowania. Pierwsza z konstrukcji świetne sprawdzi się w studiu podczas pracy z ciężkimi zestawami, natomiast drugi to uniwersalny trójnóg dedykowany do bezlusterkowców, który można z łatwością transportować, chociaż jednocześnie ma nieco ograniczony udźwig w porównaniu do modelu Manfrotto.
3 Legged Thing – statywy, które zaskakują funkcjonalnością >>
Statyw plenerowy i podróżniczy – na co zwrócić uwagę?
Nieważne, co fotografujesz podczas swoich wypraw (krajobraz, dziką przyrodę czy makro), statyw powinien być lekki, aby nie powodować dyskomfortu w trakcie noszenia. Dodatkowo warto, aby po złożeniu zachowywał kompaktowe rozmiary.
Takie rozwiązanie daje 2 główne korzyści:
- łatwość zapakowania do bagażnika czy torby
- uproszczenie mocowanie do plecaka.
Statyw terenowy powinien mieć:
- 3 niezależnie ustawiane nogi (co jest już raczej standardem),
- możliwość przymocowania odważnika (którego rolę może pełnić torba z piaskiem),
- możliwość wymiany gumowych stopek na kolce czy nogę owiniętą pianką lub gumowym wykończeniem, które ułatwia fotografowanie na mrozie, lodzie, piasku.
Mocowanie przy torbie i plecaku – ułatwienia w transporcie
Kompaktowe statywy, które są krótkie po złożeniu, można z łatwością przymocować do wielu toreb i plecaków fotograficznych.
Niezależnie ustawiane nogi bez poprzeczek – praca na trudnym terenie
3 niezależnie ustawiane nogi pozwalają na rozłożenie statywu na bardzo nierównej powierzchni i w nietypowych konfiguracjach. Jest to niezwykle przydatna funkcja w terenie. Jeżeli zamierzasz robić zdjęcia w takich miejscach, unikaj statywów z poprzeczkami między nogami.
Gumowe wykończenia – komfort na mrozie
Gumowe wykończenie zwiększa komfort korzystania ze statywu przy niskich temperaturach.
Haczyki na obciążniki – stabilność na wietrze
Haczyki, którymi często zakończone są kolumny centralne, umożliwiają zawieszenie obciążnika w postaci np. worka z piaskiem. Dzięki temu statyw zachowuje większą stabilność podczas wietrznej pogody.
Lekkie statywy dla poróżników
Poniżej kilka propozycji ultralekkich statywów adresowanych do podróżników
- Statyw Peak Design Travel Tripod carbon – waga tylko 1,27 kg!
- Statyw Benro Slim Tripod Kit aluminium – waga tylko 1,2 kg!
- Statyw Manfrotto Element Traveller Small – waga tylko 1,15 kg
Zobacz więcej lekkich statywów w sklepie Cyfrowe.pl >>
Jaki statyw sprawdzi się w studio?
Studyjne warunki umożliwiają pójście na większy kompromis pomiędzy wagą a udźwigiem. Taki trójnóg nie musi być więc przesadnie lekki, co przekłada się także na wzrost stabilności. Nie musi on też być przesadnie mały po złożeniu. Podsumowując, praca w studio stawia dużo mniejsze wymagania statywom. Planując swój budżet, możesz zrezygnować z wielu udogodnień, które nie są niezbędne w studio, a za priorytet wyznaczyć sobie stabilność, udźwig i niższą cenę.
Ramię montażowe – akcesoria dające nowe możliwości
Statywy dedykowane do pracy w studio pozwalają na zamontowanie nie tylko ciężkich aparatów z obiektywami, ale również akcesoriów, takich jak lampy, dyfuzory czy nawet laptopy/monitory poglądowe. Wystarczy dokupić do nich ramię montażowe.
Gniazdo Easy Link do montażu akcesoriów
Gniazdo Easy Link stosowane w wybranych statywach pozwala na dołączenie do trójnogu dodatkowych akcesoriów.
Zdjęcia z nietypowej perspektywy
Zarówno w studiu, jak i w terenie przyda się możliwość ustawiania głowicy pod kątem 90 stopni. W plenerze sprawdzi się podczas wykonywania makrofotografii czy rejestrowania trudno dostępnych miejsc, natomiast w studiu ułatwi wykonywanie np. fotografii produktowej.
Jakim aparatem i obiektywem robisz zdjęcia, czyli max udźwig
Jednym z najważniejszych parametrów statywu jest jego maksymalny udźwig. Teoretycznie im większy, tym lepszy, jednak nie zawsze będzie Ci on potrzebny. Powinien on być dopasowany do wagi Twojego aparatu i obiektywu.
Jeżeli Twoja najcięższa konfiguracja sprzętowa waży 2,5 kg to nie warto wybierać statywu o maksymalnym udźwigu 8 kg. Ten nadmiar przełoży się jedynie na zbędne dźwiganie dodatkowych kilogramów wagi trójnogu i wydane pieniądze. Lepiej dobrać statyw o nośności zbliżonej do najcięższego zestawu, biorąc przy tym poprawkę na możliwą rozbudowę sprzętu.
Modele polecane z uwagi na swoje max obciążenie
- Statyw Benro iFoto seria 1 z głowicą IB0 aluminium – udźwig do 8 kg
- Statyw Peak Design Travel Tripod carbon / włókno węglowe – udżwig 9,1 kg
- Statyw Manfrotto Befree GT XPRO statyw z głowicą kulową, twist, Q90 – udźwig aż 10 kg!
- Statyw Manfrotto Compact Action – dla porównania… udźwig tylko 1,5 kg
Jakiej wysokości statywu potrzebujesz?
Wysokość maksymalna
Zadaj sobie pytanie, czy zdarza Ci się fotografować z ponad głowy i z jakiej perspektywy najczęściej wykonujesz ujęcia. Oczywiście najlepiej mieć jak najwięcej możliwości i móc wysoko unosić aparat, ale tu ponownie pojawia się kwestia uzyskania kompromisu pomiędzy możliwością złożenia statywu do kompaktowych rozmiarów i niską wagą. Wysokie statywy mogą przydać się głównie w studiu. W plenerze najczęściej wykorzystywane są takie, które umożliwiają uniesienie aparatu na wysokość oczu a w fotografii nieruchomości takie, które pokażą kadr znad blatów. Pamiętaj, że podczas analizowania maksymalnej wysokości statywu, należy wziąć pod uwagę także wysokość głowicy, która doda kilka centymetrów.
Wysokość minimalna
Wysokość minimalna to ważny parametr dla makrofotografów i tych, którzy lubią przyjmować żabią perspektywę (paradoksalnie przydatne w astrofotografii). Aby uzyskać niskie położenie aparatu najczęściej stosuje się odwrotne mocowanie kolumny centralnej. Dzięki temu aparat montuje się do góry nogami i można go umieścić nisko nad gruntem. Makrofotografom przyda się także kolumna, którą można umieścić pod kątem 90 stopni do podłoża. W połączeniu z szeroko rozstawianymi nogami pozwala na wygodne umieszczenie aparatu nisko w trawie.
Ile sekcji powinien mieć statyw?
Od liczby sekcji zależy to, jak wysoki będzie statyw, ile będzie mierzył po złożeniu, a także ilość możliwości konfiguracji położenia aparatu. Większa liczba sekcji pozwala na zwiększenie funkcjonalności w tym zakresie, chociaż generuje również mniejszą stabilność przy rozłożeniu całego statywu. Podczas podejmowania decyzji należy zatem wziąć pod uwagę ciężar wykorzystywanego zestawu, czy będzie konieczne używanie nietypowych kątów widzenia lub zaoszczędzenie nieco miejsca w transporcie.
Zastosowanie w statywie Manfrotto COMPACT ADVANCED 5-sekcyjnych nóg pozwoliło na uzyskanie bardzo małych wymiarów po złożeniu wynoszących 44 cm, przy stosunkowo dużej wysokości maksymalnej wynoszącej 165 cm:
Jaki wybrać typ blokady?
Statywy oferują przede wszystkim 2 główne typy blokad – zaciskowe i pierścieniowe. Każda z nich ma swoje wady i zalety, a wybór jest często uzależniony od osobistych preferencji i przyzwyczajeń. Przede wszystkim blokady pierścieniowe są bardziej wytrzymałe, jednakże czasami bywają bardziej kłopotliwe podczas obsługi np. w rękawiczkach. Zdarzyć się może też tak, iż nieopatrzne niedokręcenie blokady spowoduje ponowne wsunięcie się nogi. W porównaniu z tym blokady wykorzystujące zatrzaski są dużo łatwiejsze w obsłudze. Z drugiej strony są bardziej narażone na uszkodzenia, chociażby za sprawą wystających elementów.
Opatentowany system blokowania nóg M-lock stosowany w wybranych modelach statywów Manfrotto łączy w sobie zalety blokad pierścieniowych i zatrzaskowych. Aby zablokować lub odblokować nogę wystarczy przekręcić pierścień o 90 stopni.
Czy potrzebujesz monopodu? Statyw i monopod 2w1
Chociaż wybór monopodu zasługuje na osobny artykuł, to warto wiedzieć, iż jeśli odpowiedź na powyższe pytanie brzmi w Twoim przypadku twierdząco, to możesz zastanowić się nad statywem, który oferuje dodatkowo funkcję monopodu. Polega to najczęściej na możliwości połączenia kolumny centralnej z jedną z nóg, co pozwala na uzyskanie prostego monopodu. W porównaniu do dedykowanych konstrukcji ma on co prawda ograniczoną funkcjonalność, ale może w zupełności wystarczyć do większości zastosowań.
Funkcja monopodu jest dostępna w wielu statywach, np. Benro Aero A2883F
Wybór głowicy
Jak wiadomo, statyw to nie wszystko. Ogromny wpływ na jakość i możliwości pracy mają akcesoria, takie jak chociażby głowica. Niektóre statywy sprzedawane są w zestawach z dedykowanymi głowicami, a do innych należy ją dokupić osobno i zamonotować za pomocą uniwersalnego mocowania 3/8″. Więcej informacji o głowicach w kolejnym poradniku!
Jeden komentarz
wybieram sie do azji i posiadam beelusterkowca canon, swietny artkul o statywach, wlasnie takiej dawki wiedzy potrzebowalam