Jaki statyw studyjny kupić? Poradnik dla fotografów

0

W studiu ważne jest nie tylko to, czym świecisz, ale przede wszystkim jak. A w tym w szczególności pomaga dobrze dobrany statyw oświetleniowy. Sprawdź, jak wybrać taki trójnóg, aby wygodnie ustawiać światło, dokładnie tak, jak potrzebujesz.

Udźwig statywu studyjnego

Podstawowa rzecz, to czy Twój statyw oświetleniowy będzie w ogóle w stanie udźwignąć lampę i modyfikatory, które chcesz wykorzystywać w swoim studiu. Za najważniejszy parametr można więc uznać maksymalny udźwig statywu. Przy jego szacowaniu warto wziąć lekki zapas, tak aby nie było konieczności natychmiastowej zmiany statywu przy użyciu nieco cięższego zestawu oświetleniowego. Jednocześnie nie ma co przeszarżować z tym parametrem, gdyż większy udźwig oznacza stosunkowo cięższy i droższy statyw. Szkoda więc przepłacać czy fatygować się ze zbędnymi kilogramami, skoro i tak nie wykorzystasz jego potencjału.

GlareOne Fatboy – przykład statywu o udźwigu aż 20 kg

Waga statywu

Nie ma rady, aby statyw mógł udźwignąć profesjonalne lampy i zapewniał nośność np. 20 kg, to sam w sobie musi nieco ważyć. Dlatego rozważania na temat wagi statywu dotyczą tak naprawdę poszukiwania kompromisu pomiędzy maksymalnym udźwigiem a ceną statywu.

W studiu na wagę samego trójnogu można nieco przymknąć oko (choć oczywiście operowanie ciężkimi statywami studyjnymi może być wyzwaniem, ale tu z pomocą mogą przyjść kółka), jednakże w plenerze zapewnienie sobie lekkiego statywu oświetleniowego będzie większym priorytetem. Pamiętaj, aby korzystając z lekkich statywów – w szczególności w terenie – użyć dodatkowego obciążenia w postaci worków z piaskiem.

Worek na piasek zwiększy stabilność statywu. Niektóre modele mogą posłużyć także jako przeciwwaga dla statywów boom.

Zakres ustawiania pozycji lampy

Ważnym pytaniem, które warto sobie zadać podczas dobierania statywu studyjnego, jest to, jak maksymalnie wysoko chcesz ustawiać lampy. To oczywiście uzależnione jest od tego, co fotografujesz i jaką dysponujesz przestrzenią. Jeśli stworzyłeś sobie atelier na poddaszu, to raczej nie ma sensu sięgać po statyw o maksymalnej wysokości 320 cm. Podobnie jak w przypadku udźwigu – szkoda przepłacać za potencjał, którego nie wykorzystasz. Przykładowo fotografowie produktowi mogą potrzebować nieco niższych statywów studyjnych.

Parametry statywu oświetleniowego warto dobierać, biorąc pod uwagę przestrzeń, w której będą głównie używane.

Sprawdź więc zakres możliwości ustawiania pozycji lampy od minimalnej do maksymalnej wysokości. Nie bez znaczenia jest także długość po złożeniu. Fajnie, jeśli trójnóg da się złożyć do w miarę kompaktowych rozmiarów, w szczególności jeśli podróżujesz ze sprzętem bądź dysponujesz nieco mniejszą przestrzenią na swoją fotograficzną pracownię.

Podstawa

Istnieją głównie trzy typy podstawy statywu – klasyczna, C-stand i na kółkach. Więcej na ich temat pisałem  w tym artykule, ale tutaj jeszcze uzupełnienie. Statywy z podstawą C-stand są dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli chcesz ustawiać ciężki sprzęt na nierównej powierzchni, np. na schodach. Jeśli w czasie sesji często zmieniasz miejsce, w którym ma być umieszczona lampa, to może warto rozważyć statyw na kółkach (lub dokupienie zestawu kółek). Zwróć również uwagę, czy na nogach da się powiesić dodatkowy balast.

Manfrotto ML420B o trójnożnej, złączonej podstawie (tradycyjnej)

GlareOne Glide z podstawą na kółkach

Amortyzacja

Odpowiednie ustawienie światła na planie to sztuka, którą można udoskonalać w zasadzie przez całe życie. Aby dostosowywanie oświetlenia na planie było maksymalnie łatwe i przyjemne, sięgnij po statyw studyjny wyposażony w amortyzację – powietrzną bądź sprężynową. Takie rozwiązanie zapobiega gwałtownemu opadnięciu sekcji statywu po zwolnieniu blokady. Chroni to palce i ułatwia ustawienie właściwej pozycji oświetlenia.

Jak sama nazwa wskazuje, seria GlareOne Air posiada amortyzację powietrzną.

Mocowanie lampy

Standardowym, najczęściej stosowanym trzpieniem (elementem do mocowania) w lampach studyjnych jest 5/8’’ (16 mm). I w taki też najczęściej wyposażone są statywy studyjne. Biorąc jednak pod uwagę inne systemy mocowania, czy rozszerzając możliwości trójnogów do lamp o opcję zamontowania na nich także innych sprzętów, producenci stosują także inne warianty trzpieni czy śrub mocujących. Przykładowo może to być ¼’’ czy 3/8’’.

Upewnij się, jakie rozwiązanie posiadają Twoje lampy, aby dało się je zamocować na danym statywie. Pewne niezgodności można ominąć, korzystając z adapterów czy przejściówek. Producenci stosują także w statywach studyjnych dwustronne trzpienie, które zwiększają możliwości danego modelu.

W ofercie znajdziesz wiele różnych adapterów i przejściówek, które ułatwiają montaż lamp na statywach.

Polecane modele

GlareOne oświetleniowy Air A-275 z pokrowcem, amortyzacja powietrzna

Prosty, uniwersalny statyw oświetleniowy, który zapewnia w zasadzie wszystko to, czego można wymagać od takiego akcesorium. Posiada szeroki rozstaw nóg, co daje mu odpowiednią stabilność, jest kompatybilny z kółkami (sprzedawane oddzielnie) czy umożliwia mocowanie trzpienia równolegle bądź pod kątem prostym względem kolumny centralnej. Całość dopełnia amortyzacja powietrzna.

Manfrotto ML012B BACKLITE

Jeśli chcesz ustawić światło naprawdę nisko nad ziemią, to ciekawym rozwiązaniem może być statyw studyjny Manfrotto ML012B BACKLITE. Posiada odłączaną kolumnę centralną, która pozwala na wykorzystanie jako podstawę wyłącznie jego trzy nogi. W tej konfiguracji minimalna wysokość statywu wynosi zaledwie 9 cm.

GlareOne Fatboy Boom

Głównym wyróżnikiem tego modelu jest łamana kolumna centralna, która umożliwia wykorzystanie go także jako statyw boom. To w zasadzie statyw 2w1. Możesz z łatwością przełączać się pomiędzy standardowym montażem lampy a zawieszeniem jej nad planem zdjęciowym czy danym obiektem lub modelem. Jednocześnie to prawdziwy mocarz, którego maksymalny udźwig wynosi 20 kg.

GlareOne Hightower Glide

Statyw studyjny o ciekawej budowie, gdzie kolumna centralna jest długą, wysoką rurą, po której przemieszcza się specjalna głowica z trzpieniem montażowym. Daje to wiele korzyści – łatwe, bezstopniowe ustawianie wysokości zamocowanego sprzętu, możliwość wykorzystania go do montowania zarówno lamp, jak i aparatów i kamer, czy obniżony środek ciężkości, zdecydowanie zwiększający stabilność. Taki statyw zajmuje także mniej miejsca na planie zdjęciowym, co przydaje się przy ograniczonej przestrzeni. Ponadto na kolumnie tego statywu można zamocować kilka głowic montażowych.

Manfrotto WIND UP 30 B6030CS LOW BASE

Główną cechą wyróżniającą ten statyw studyjny jest przekładnia zębata, umożliwiająca bardzo precyzyjne i wygodne ustawianie pozycji zamocowanej lampy i modyfikatorów. Jak przystało na Manfrotto działa ona bardzo płynnie i wygodnie. Takie rozwiązanie jest niezwykle przydatne przy maksymalnym udźwigu tego statywu wynoszącym aż 30 kg.

Światła, statywy, akcja!

Bez światła nie ma fotografii i filmu. A odpowiedniego i wygodnego montażu oświetlenia nie ma bez statywu studyjnego. Teraz już wiesz, czym kierować się w czasie szukania optymalnego rozwiązania do Twojego studia i do realizowania Twoich ujęć. Zajrzyj jeszcze do poniższych artykułów, w których omawiam inne kwestie związane ze statywami studyjnymi.

Jaki statyw oświetleniowy kupić do studia fotograficznego? Porównanie statywów GlareOne

DOMOWE STUDIO FOTOGRAFICZNE – Wady i zalety studyjnej lampy błyskowej

Podziel się.

O Autorze

Gdy robię zdjęcia, to zajmuję się fotografią reportażową, teatralną i artystyczną. Gdy piszę o zdjęciach, to zastanawiam się, jak wpływają one na odbiorców, co robić, by robić jej bardziej świadomie i jakie możliwości daje sprzęt. Poza tym piszę wiersze i jak dotąd w druku ukazały się moje dwie książki z poezją. Ukończyłem studia magisterskie na kierunku Fotografia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jestem laureatem konkursów fotograficznych i poetyckich, uczestnikiem wystaw, festiwali i publikacji poświęconych fotografii.

Zostaw komentarz

izmir escort