Podstawy oświetlenia filmowego – charakterystyka światła a kreatywne sposoby oświetlenia postaci

0

W poprzednim artykule z podstaw oświetlenia filmowego zachęcałem czytelników do puszczenia wodzy fantazji i eksperymentowania z ustawieniami światła w celu uzyskania różnych rezultatów. Dziś pokażę, jak kształt i kierunek źródła światła wpływa na jego charakterystykę, i jak możemy wykorzystać ten efekt przy oświetlaniu postaci.

Czytaj pierwszy artykuł z serii: Podstawy oświetlenia filmowego. Three Point Lighting z zestawem Rotolight NEO

W pierwszym artykule opowiedziałem trochę o podstawowej teorii oświetleniowej – three point lighting. Zasady te, jakkolwiek uniwersalne, można (a nawet trzeba) w niektórych sytuacjach łamać. W tym artykule podejdę do tematu oświetlenia postaci w kadrze bardziej kreatywnie, testując różne rozwiązania dostępne na rynku i pokazując efekty, jakie można uzyskać.

Ring Light + Led Bar

Ring Light + Led Bar

Jak pada światło?

Charakterystyka światła padającego zależy od wielu czynników – zarówno technicznych, jak źródło światła (np. naturalne lub sztuczne), jak i jakościowych (np. czy światło pada bezpośrednio, czy odbija się od innego obiektu). Czasem samo źródło światła jest nietypowego kształtu co znacząco wpływa na charakterystykę jego padania na obiekt. W dzisiejszym teście miałem do dyspozycji lampy firmy FOMEI, wśród których dwie wyróżniają się taką właśnie budową i ich zastosowanie pozwala osiągnąć ciekawe efekty, które nie byłyby możliwe przy użyciu zwykłych lamp. Wybrane przeze mnie produkty to okrągła lampa LED Fomei RING SMD 23W oraz podłużna LED Fomei BAR 17W.

Oświetlenie beauty

Na pierwszy ogień poszła lampa LED Fomei RING SMD 23W, czyli jak sama nazwa wskazuje okrągła lampa ledowa. Tego typu oświetlenie robi się coraz popularniejsze – obserwuje efekty uzyskane z tego typu lamp w branży modowej (np. zdjęcia make-upów na profilach charakteryzatorek) czy też imprezowej (fotografia klubowa). Dobór tej lampy do w/w zadań nie jest przypadkowy – tak padające światło jest bardzo sprzyjające dla osoby fotografowanej czy filmowanej. Dodatkowym plusem jest odbicie lampy w oczach, dające fajny efekt „błysku w oku”. Minusy tego typu oświetlenia? Jest to światło na tyle charakterystyczne, że ciężko użyć go w innym ustawieniu niż właśnie doświetlanie twarzy z frontu. W przypadku lampy LED Fomei RING SMD 23W możemy wyłączyć część segmentów lampy, co lekko zmienia jej charakterystykę. Na filmiku poniżej pokazuję efekt, jaki uzyskujemy używając lampę z jej pełną mocą oraz bardziej kontrastowe wykorzystanie jej tylko w połowie – poprzez wyłączenie dwóch segmentów.

Mobilnie i uniwersalnie

Drugą lampą, którą chciałem przetestować jest LED Fomei BAR 17W. Ponownie – charakterystyczny kształt, dający zupełnie inny efekt niż lampy o „standardowym kształcie”. Jako że powierzchnia świecąca jest większa, światło z tej lampy w przyjemny sposób układa się na postaci. Dodatkowy plus to mobilność i wielofunkcyjność takiego światła – po dołączeniu rączki i przejściu na zasilanie bateryjne możemy bez problemu pójść z nią w plener. Jej lekkość i kształt pozwala bezproblemowo ustawić ją pod dowolnym kątem tak, aby osiągnąć pożądany rezultat. Wspomniana wcześniej  duża powierzchnia świecąca sprawia, że osiągamy miękkie, korzystne światło bez użycia dodatkowych modyfikatorów (np. softboxów) Niestety jest to tylko jedno źródło światła, więc w przypadku chęci użycia tylko tej lampy, warto zaopatrzyć się w dwie sztuki. Opcjonalnie możemy użyć blendę (aby odbić i wypełnić postać z drugiej strony) lub wykorzystać do uzupełnienia kadru światło zastane. Niemniej jednak tego typu oświetlenie sprawdzi się w małych ekipach filmowych kręcących dokumentalnie/reportażowo, czyli wszędzie tam, gdzie mobilność i uniwersalność jest istotnym czynnikiem.

Oświetlenie LED BAR

Oświetlenie LED BAR

Umiejscowienie lampy ma znaczenie

Na filmie poniżej prezentuję, jak umiejscowienie źródła światła wpływa na charakter sceny. Oczywiście przykład ten jest odrobinę przerysowany, ale pokazuje, jakiego typu efektu możemy spodziewać się w zależności od wyboru miejsca i kąta lampy. W większości realizacji byłoby to ustawienie początkowe, do którego „dobudowuje” się resztę kadru – czy to przez subtelne wypełnienie postaci drugim źródłem światła/ blendą, czy też przez rozświetlenie tła.

Kształt i umiejscowienie naszych źródeł światła ma ogromne znaczenie dla efektu końcowego. Nasze kreatywne decyzje w trakcie ustawiania sceny determinują jej nastrój, jak również to, jak prezentować się będzie obiekt w kadrze. Popularyzacja oświetlenia ledowego sprawiła, że obecnie mamy naprawdę duży wybór w praktycznie każdym zakresie cenowym, co pozwala na uzyskanie profesjonalnych efektów przy zachowaniu rozsądnych kosztów. Ponownie zachęcam do eksperymentowania z różnymi lampami i ustawieniami – doświadczenie to będzie procentować w przyszłości, gdy na planie filmowym będziemy musieli pod presją znaleźć rozwiązanie pasujące do danej sceny.

Jeżeli temat Cię zainteresował – zapraszam do innych artykułów poruszających pokrewne tematy:

 

 

Podziel się.

O Autorze

Michał Śmierzchalski

Twórca filmowy, operator, montażysta. Doświadczenie zdobywał współpracując jako asystent kamery na planach filmowych oraz przy własnych projektach. W Cyfrowe.pl zajmuje się rozwojem oferty video.

Zostaw komentarz

izmir escort