Na co zwrócić uwagę, wybierając plecak na sprzęt filmowy?

0

W czym przenosić sprzęt filmowy? To wbrew pozorom nie jest banalne pytanie. W końcu w torbie, plecaku lub walizce przenosić będziesz sprzęt, który nie należy do najtańszych. A od jego sprawności i działania zależy, czy w ogóle uda Ci się zrobić film. Tak więc warto poświęcić chwilę i wybrać taki plecak na sprzęt filmowy, który skutecznie go ochroni, a przy tym będzie dobrze dopasowany do naszych potrzeb. 

Kiedy zajmowałem się reportesko fotografią, przenosiłem swój zestaw w torbie na ramię z pasem biodrowym. W ten sposób miałem szybki dostęp do obiektywów, a ciężar najczęściej przenosiłem na pas biodrowy, żeby odciążyć ramię.

Podczas filmowania okazuje się, że zmienianie sprzętu i obiektywów jest rzadsze niż przy fotografii, a często sprzętu trzeba ze sobą nosić więcej. A jest on dużo bardziej różnorodny niż body, obiektywy i lampa błyskowa. Dlatego z torby biodrowej przesiadłem się na plecak Kata (który mam już 7 lat i zupełnie tego po nim nie widać) i uważam, że to był dobry krok. Przenoszenie – często ciężkiego – zestawu sprzętu na plecach jest znacznie wygodniejsze niż na ramieniu, a dodatkowo uwalnia ręce. To zaś przydaje zwłaszcza w momencie, gdy przesieść trzeba jakieś duże torby na oświetlenie, itp. A to zdarza się w karierze filmowca, i to nierzadko. Jak wielu filmowcom, często daje się nam we znaki także wielogodzinna praca z kamerą na 1 ramieniu lub z mniejszą kamerą w dłoniach. Uważam, że jeśli jest taka możliwość, to przynajmniej w transporcie warto zadbać o zdrowsze rozłóżenie ciężaru na plecach.

Od kilku lat marka Kata należy do firmy Manfrotto, a torby produkowane przez Kata są w linii Manfrotto dostępne jako seria „Pro Light”.

Więc o czym trzeba pamiętać?

1. Sprawdź, co musisz przenosić

Twój zestaw sprzętu do filmowania musi się zmieścić do plecaka. Może poza studyjnymi lampami oświetleniowymi. A zazwyczaj jest to: kamera (dużo większa niż aparaty) lub aparat, kilka obiektywów, mnóstwo baterii, lampa LED, rekorder audio, mikrofon, zestaw mikroportów, statyw… Czasem może jeszcze dojść gimbal lub dron. A wszystkie moje dotychczasowe przygody z filmowaniem podpowiadają mi, że pomimo miniaturyzacji elektroniki, ilość sprzętu i tak się zwiększa…

Uważam, że warto zaopatrzyć się w taki plecak, który zmieści to, z czego dziś korzystasz do filmowania, ale zostanie w nim trochę miejsca na przyszłe nabytki (lub to, co akurat wynajmiesz do pracy). Oczywiście nie warto brać bardzo dużego plecaka i wypełniać go w połowie, ale wolna przegródka lub kieszonka czasem się bardzo przydają.

2. Co można zmieścić opcjonalnie?

Poza sprzętem stricte filmowym, potrzebuję jeszcze miejsca na sporo drobnych akcesoriów (dobrze, żeby plecak miał kieszonki, woreczki itp.) i laptopa. Zdarza mi się przeglądać materiały lub nawet montować na planie, więc taka kieszeń jest bardzo potrzebna. Z ciekawostek dodam, że jest to też bardzo wszechstronna część plecaka – często przewożę tam płaskie lampy LED, ekrany podglądowe, a czasem… koszule do pracy – w dużej kieszeni na laptopa mniej się gniotą ;)

3. Przewożenie statywu

Jeśli czeka Cię dłuższy spacer ze sprzętem na miejsce filmowania, to mocowanie statywu może się przydać. Osobiście, jeśli planuję często zdejmować plecak, przechodzić wśród ludzi albo jechać komunikacją miejską, nie doczepiam statywu do plecaka, bo łatwo o coś lub kogoś zahaczyć. Ale warto mieć taką możliwość, żeby po parogodzinnym spacerze nie żałować. Polecam takie plecaki, które mają specjalne wstawki z regulacją wysokości – dzięki czemu przyczepisz do nich statyw dużo dłuższy niż wynosi wysokość plecaka.

4. Budowa plecaka

Poza odciążeniem pleców, plecak musi chronić sprzęt filmowy (właściwie przede wszystkim powinien chronić sprzęt), dlatego zwróć uwagę, czy w środku jest możliwość dowolnego ułóżenia wkładek, tak żeby każdy element wyposażenia miał swoje miejsce i się nie przesuwał. Cały plecak oczywiście powinien być sztywny, ze wzmocnieniami na krawędziach i sztywną pokrywą, tak żeby przypadkowy nacisk czy upadek plecaka nie zaszkodziły sprzętowi w środku. Sztywna konstrukcja plecaka, w połączeniu z dopasowanymi i regulowanymi paskami, przysłuży się także Twoim plecom.

5. Deszcz, kurz i słońce

Wielokrotnie spotkała mnie ulewa w czasie zdjęć. Oprócz tego, że mam odpowiednie pokrowce na kamerę lub aparat, warto mieć także zabezpieczenie dla plecaka. O ile chwilowy, przelotny deszcz raczej mu nie zaszkodzi, bo nowoczesne materiały są na dość odporne, o tyle długa, porządna ulewa może plecak po prostu przemoczyć. Dlatego polecam takie plecaki, które mają w zestawie specjalny pokrowiec, pozwalający na szybkie zakrycie całego plecaka przeciwdeszczowym materiałem. Czasem występują także w opcji „przeciwsłonecznej”, czyli odbijającej światło, żeby w słoneczny dzień nie przegrzać zawartości plecaka. Bywają także przydatne w miejscach, gdzie w powietrzu jest dużo pyłów.

6. Klapki szybkiego dostępu

Większość plecaków jest dostosowanych zarówno dla fotografów, jak i filmowców, i są wyposażone w klapy szybkiego dostępu do danej części plecaka, Osobiście rzadko z nich korzystam, ale jeśli planujesz taki styl pracy, to dobierz plecak z klapami umieszczonymi w wygodnym dla Ciebie miejscu – klapy mogą być po bokach, na froncie plecaka lub nawet od strony pleców.

7. Rozmiary, waga i wygoda w transportowaniu

Wszystko zależy od Twoich potrzeb, jeśli np znajdziesz 2-3 modele, które pomieszczą cały Twój ekwipunek, mają to, czego Ci trzeba, są sztywne i dobrze zabezpieczą sprzęt, to kierowałbym się wtedy tylko wygodą i wagą.

Niektóre plecaki są dopasowane wymiarami do przewozu w bagażu podrecznym w samolocie (co wg mnie znacząco wpływa na bezpieczną podróż sprzętu, bo nikt o niego tak nie zadba, jak Ty). Są też plecaki ze specjalnym mocowaniem (od strony pleców), pozwalającym na wsunięcie w nie rączki walizki na kółkach – całkiem przydatne.

Ponieważ mam już swoje la… duże doświadczenie, powoli rozważam, czy nie czas na przejście w stronę waliz i toreb z kółkami, ale i tu mam możliwość wyboru plecaka, który ma także kółka i uchwyt do transportu. Jest spora szansa, że w przyszłości bliżej się zaprzyjaźnimy ;)

Życzę Ci jak najlepszych filmów!

Podziel się.

O Autorze

Studiował "Montaż fabularny i dokumentalny" w Państwowej Szkole Filmowej w Łodzi. Tworzy filmy od 1999, autor nagradzanych filmów niezależnych w 1999-2003. Od 2002 roku produkuje filmy promocyjne dla klientów biznesowych. Montażysta reklam, filmów dokumentalnych i programów telewizyjnych dla TBN Polska, TVP, TVN, TLC, Puls TV.

Zostaw komentarz

izmir escort