Obecnie na rynku filmowym jest ogromny wybór sprzętu do nagrywania wideo. Dzięki digitalizacji znane marki wypuszczają co roku nowe modele aparatów fotograficznych z możliwością nagrywania, jak i kamery filmowe. Co jakiś czas pojawiają się również nowi gracze na rynku wideo, którzy kuszą swoimi innowacyjnymi rozwiązaniami. Taka ilość opcji może przysporzyć problemów przy wyborze właściwego sprzętu do filmowania. W tym artykule pokrótce przyjrzę się najważniejszym funkcjom, które powinna posiadać kamera do filmowania przyrody.
1. Uszczelniona obudowa
Nie wszystkie obecne na rynku kamery i aparaty filmujące są uszczelnione. Jest to bardzo istotna cecha, ponieważ sprzęt będzie w głównej mierze wykorzystywany na zewnątrz, przy zmiennych warunkach atmosferycznych. Od deszczu, przez śnieg, mgłę i wilgoć, kamera narażona jest na wodę, która może uszkodzić wewnętrzne elementy, uniemożliwiając dalszą pracę. Dobrze sprawdza się w tym wypadku aparat cyfrowy Panasonic Lumix DC-GH5.
2. Wymienne obiektywy
Idealnym rozwiązaniem jest możliwość wymiany optyki czy to w aparacie filmującym czy kamerze. Oczywiście w dużej mierze przy nagrywaniu przyrody najczęściej wykorzystujemy teleobiektywy, które pozwolą zbliżyć się do filmowanego obiektu. Jednak dobrze jest mieć przy sobie kilka szerszych obiektywów, które pozwolą nam uwiecznić np. panoramę. Na rynku jest wiele półprofesjonalnych kamer z wbudowanym na stałe zoomem w określonym zakresie ogniskowej. Jednak nie zawsze jest to wystarczający zakres i czasem zaczynamy odczuwać ograniczenia. Dlatego wolność, jaką daje zmiana obiektywów jest nieoceniona. Uważam, iż jest to jedno z podstawowych kryteriów, jakie powinna spełniać kamera do filmów przyrodniczych.
3. Waga i rozmiar
Na szczęście żyjemy w czasach, gdzie miniaturyzacja i kosmiczne technologie pozwalają znacznie obniżyć rozmiary i wagę kamery. W dokumencie przyrodniczym jest to bardzo ważne ze względu na lokalizacje, w których przychodzi nam kręcić. Często są to miejsca trudno dostępne, jak gęste lasy, mokradła, ośnieżone góry czy strome klify. Kręcenie przyrody prawie za każdym razem wiąże się z planowaniem wyprawy. Każdy kilogram ekwipunku musi być dokładnie przemyślany. Również i w tym wypadku polecam aparat cyfrowy Panasonic Lumix DC-GH5.
4. Nagrywanie w zwolnionym tempie
Któż z nas nie widział pięknych ujęć podrywających się do lotu ptaków w zwolnionym tempie tak, że mogliśmy śledzić każdy szczegół ich wzbijających się w powietrze sylwetek. Nagrywanie przyrody w zwolnionym tempie jest bardzo przydatne ze względu na to, iż wiele zwierząt potrafi poruszać się w prawie nieuchwytny dla nas sposób. Standardem w Europie, dającym płynny ruch obrazu, jest 25 klatek na sekundę, dlatego zmiana nagrywania na 50 kl/s, czyli podczas odtwarzania dwa razy wolniej daje ładny efekt. Jednak aby uzyskać naprawdę interesujące rezultaty warto jest zaopatrzyć się w kamerę tudzież aparat, który pozwoli nagrywać 120 kl/s, 180 kl/s lub więcej. Wtedy dopiero zaczyna się prawdziwa magia obrazu. Warto zwrócić uwagę na tę funkcję przy wyborze kamery. Przykładem sprzętu, który nadaje się do tego doskonale jest wspomniany już wcześniej aparat cyfrowy Panasonic Lumix DC-GH5 oraz profesjonalna kamera cyfrowa Sony PXW-FS7K.
Poniżej przykład krótkiego filmu, nagrywanego w całości w zwolnionym tempie. Od 60 kl/s przez 120 kl/s po 180 kl/s.
5. Bateria
Często się zdarza, że aby nagrać konkretne ujęcie, np. odlatującego ptaka z gałęzi, trzeba nagrywać bez przerwy wiele minut. Dlatego bardzo ważne jest, by baterie, które będą zasilały naszą kamerę pozwalały na nagrywanie wielu godzin bez przerwy. Kamera cyfrowa Sony PXW-FS7K ma bardzo dobre osiągi jeśli chodzi o zasilanie.
6. Rozdzielczość 4K
Wybierając kamerę do filmowania przyrody warto pomyśleć o możliwości nagrywania w rozdzielczości 4K z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że kamery filmowe to zazwyczaj dość drogi sprzęt, dlatego warto jest myśleć daleko naprzód. Lepiej jest wydać nieco więcej na kamerę, która wytrzyma technologiczny wyścig kolejne 5 do 10 lat niż martwić się, że za rok Full HD już nie wystarcza. Tak jak obecnie, nikt już prawie nie pamięta jakości SD. Po drugie, obecnie jeszcze standardem jest Full HD, który jest 4 razy mniejszy od 4K. W praktyce pozwala nam to na zmianę kadrowania w post produkcji. Jest to bardzo przydatne przy nagrywaniu zwierząt, które można “przybliżyć” z szerokiego kadru do portretu. Kamera cyfrowa Sony PXW-FS7K oraz aparat cyfrowy Panasonic Lumix DC-GH5 są w tym przypadku godne rozważenia.
7. Opcja time lapse
Ostatnią podstawową funkcją, którą powinna mieć kamera do nagrywania przyrody, to wbudowany interwałometer, dzięki któremu możemy nagrywać ujęcia poklatkowe rozciągnięte w czasie, czyli tzw. time lapse. Wyżej wymienione modele mają tę funkcję w standardzie.
Powyższe funkcje uważam za podstawowe, które powinny znaleźć się na liście do odhaczenia przy wyborze kamery do nagrywania filmów przyrodniczych. Wiele innych funkcji, których nie wymieniłem należą już do konkretnej specyfiki użytkownika.