Obecnie kamery i wszelkie inne urządzenia do filmowania są coraz mniejsze i lżejsze, a zapotrzebowanie na ręczną stabilizację wciąż rośnie. Wiele aparatów filmujących, kamer i obiektywów ma wbudowaną stabilizację, jednak przy ujęciach „z ręki” potrzebne jest większe wsparcie. Oczywiście statywy i monopody to też stabilizatory, jednak do działania wykorzystują podłoże, a nie nasze ciało. A właśnie to drugie jest tematem tego artykułu. Nasuwa się jednak pytanie, jak wybrać odpowiednią stabilizację do swoich potrzeb. W poniższym artykule postaram się nieco przybliżyć ten temat.
Najogólniej rzecz biorąc ręczne stabilizatory można podzielić na manualne, jak np. stabilizatory typu steadycam, oraz elektroniczne, jak np. gimbale. Jednak aby wybrać odpowiedni sprzęt, należy wziąć pod uwagę czynniki takie, jak rodzaj ujęć, które będziemy wykonywać, a także rozmiar i ciężar kamery. Przeanalizujmy więc kolejno poszczególne możliwości.
1. FeiYu Tech SPG 2 – stabilizator (gimbal) do smartfonów
Na początek zaczniemy od gimbala, czyli elektronicznej stabilizacji, która w przypadku modelu FeiYu Tech SPG 2 jest przeznaczona pod smartfony. Gimbale działają w oparciu o 3-osiowy system stabilizacji elektronicznej, która pozwala na niezależne poruszanie się stabilizatora w trzech kierunkach, tzw. “pan”, “roll” oraz “tilt”. Dzięki temu poruszając gimbalem we wszyskich płaszczyznach kamera pozostaje w tej samej pozycji. Omawiany gimbal FeiYu Tech SPG 2 jest prostym w obsłudze urządzeniem, przeznaczonym dla niewymagających użytkowników, amatorów, którzy chcą mieć pewność, że ich nagrania zawsze będą pozbawione drgań.
Chcesz kupić gimbala? Wybierz jeden z tych trzech modeli!
2. Zhiyun Crane 2 – stabilizator (gimbal)
Gimbal Zhiyun Crane 2 jest już zdecydowanie bardziej zaawansowanym urządzeniem i przeznaczony jest do lustrzanek lub bezlusterkowców o wadze do 3,2 kg. Z pewnością sprawdzi się w przypadku bardziej zaawansowanych filmowców, którzy potrzebują do swoich ujęć poręcznego urządzenia, obsługiwanego jedną ręką. Gimbal świetnie nadaje się do nagrywania wyczynów sportowych oraz ujęć, wymagających specjalnego kadrowania, np. z nietypowego kąta.
3. DJI Ronin MX – stabilizator (gimbal)
Gimbal DJI Ronin MX stabilizator jest rozwiązaniem przeznaczonym do profesjonalnych zastosowań filmowych, gdzie kompromis jest niemile widziany. Jego konstrukcja i udźwig do 4,5 kg wymaga operowania dwoma rękoma. Jest to kompletny stabilizator, który może udźwignąć takie kamery, jak Red czy Sony FS7.
DJI Ronin MX pozwala uzyskać bardzo dobre rezultaty przy dynamicznych ujęciach.
Glidecam vs Ronin-M v2 – stabilizator manualny vs elektryczny
4. Genesis Gear YAPCO – stabilizator
A teraz przechodzimy do stabilizatorów ręcznych, które zamiast elektroniki wykorzystują system przeciwwagi. Genesis Gear YAPCO to bardzo proste urządzenie do małych kamer i aparatów o wadze do 2,2 kg. Jest mały, lekki i poręczny, co zapewnia komfort pracy. Przeciwwaga regulowana jest za pomocą odważników. Przewagą manualnego stabilizatora w stosunku do elektronicznego jest fakt, że tutaj raczej niewiele może się zepsuć. Niepotrzebna jest także bateria. Ten stabilizator przeznaczony jest dla niewymagającego użytkownika, który potrzebuje szybkiego i niezawodnego rozwiązania.
5. Glidecam HD-2000 – stabilizator
Glidecam HD-2000 to inny rodzaj manualnego stabilizatora typu steadycam, który służy do profesjonalnych zastosowań. Jest większy od poprzednika i wymaga większej wprawy, aby uzyskać zadowalające efekty. Ten 3-osiowy gimbal mechaniczny daje doskonałe rezultaty płynnej pracy we wszystkich trzech osiach. Jego ogromną zaletą jest stosunek jakości do ceny, solidność wykonania i poręczność. Jest uniwersalnym urządzeniem, które można zabrać wszędzie i wykorzystywać w każdych warunkach.
6. System stabilizacji Glidecam X-30 V Mount
Glidecam System X-30 to najbardziej zaawansowany, kompletny zestaw stabilizacji, który pozwala na udźwig kamer o wadze do prawie 14 kg. System zawiera typ stabilizatora opisanego w punkcie piątym, mocowanego na specjalnym ramieniu sprężynującym, które z kolei jest przymocowane do kamizelki, skutecznie zabezpieczającej plecy przed przeciążeniem. Oprócz tego system posiada możliwość mocowania dodatkowego monitora poglądowego oraz baterii z mocowaniem typu V. Dzięki takiemu rozwiązaniu operator może swobodnie się poruszać mając wolne ręce. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się przy profesjonalnych zastosowaniach, takich jak nagrywanie imprez sportowych lub koncertów, gdzie wymagane jest ciągłe rejestrowanie wydarzeń przez wiele godzin.
Aby dobrać odpowiednią stabilizację dla siebie warto na początku przyjrzeć się każdemu rozwiązaniu z osobna i odnieść je do naszych wymagań. Jeśli planujesz filmować telefonem swoje krajoznawcze wycieczki lub prowadzić amatorskiego vloga, to pierwszy z listy elektroniczny gimbal FeiYu Tech SPG 2 może okazać się świetnym rozwiązaniem. Jeśli jednak wiesz, że będziesz potrzebował czegoś bardziej uniwersalnego, co nie wymaga prądu, to Glidecam HD-2000 jest świetnym rozwiązaniem, które działa zawsze i wszędzie. Nie sposób go przecenić.
Na koniec chciałbym zaznaczyć, że zarówno gimbale, jak i steadycamy to dwa zupełnie różne typy urządzeń, które mają podobne zadanie, jednak porównywanie ich ze sobą nie do końca jest adekwatne. Warto na początku zadać sobie pytanie – charakterystyka którego z rozwiązań będzie nam bliższa i bardziej dopasowana do naszej pracy.