Jak zacząć zarabiać na kręceniu filmów?

0
Biznes opiera się na relacjach, a relacje na zaufaniu. Równanie więc wygląda tak – aby robić biznes, czyli sprzedawać swoje usługi, musisz wzbudzać zaufanie. W takim razie warto zadać sobie pytanie – co w swojej pracy twórcy video muszę zrobić, aby wzbudzać zaufanie? Odpowiedź jest prosta – robić coraz lepsze filmy, czyli nieustannie się rozwijać.

 

To wszystko wina Davida Dunninga i Justina Krugera

Zauważyłeś, że osoby, które są niewykwalifikowane w jakiejś dziedzinie często przeceniają swoje umiejętności i uważają się za znacznie lepsze niż faktycznie są, a z kolei osoby, które są w tym dobre najczęściej zaniżają swoją wartość? To zjawisko nazywa się Efektem Dunninga-Kurega i w dużym uproszczeniu polega na czym, że im więcej wiesz na dany temat, tym bardziej jesteś świadomy tego, jak niewiele jeszcze wiesz.

Podstawowy błąd początkujących to ślepa wiara w to, że to sprzęt robi film, a nie osoba, która za nim stoi. Pamiętaj, że nawet najlepszy samochód na torze nie zrobi dobrego czasu bez dobrego kierowcy. Kamera, aparat, obiektyw, rekorder, gimbal… to również tylko narzędzia. Bez odpowiednich umiejętności, bez wiedzy i bez praktyki nie wykorzystasz ich potencjału, a Twoje filmy nie staną się lepsze z dnia na dzień.

Buduj portfolio i chwal się nim

Branża kreatywna od zawsze opiera się na portfolio. Jeżeli nie masz dobrego portfolio, a Twoja konkurencja ma, to składając ofertę nie masz szans na zdobycie klienta. Dlatego zbudowanie jakiegokolwiek portfolio jest ważne i łatwe w realizacji. Wystarczy, że wyprodukujesz kilka filmów dla znajomych czy zaprzyjaźnionych firm i już możesz władać swoimi zasobami.

Najważniejsze jest to, aby wyspecjalizować się w jakiejś niszy i się jej trzymać. Ciężko jest być znanym z robienia po prostu dobrych filmów, ponieważ rynek jest zbyt duży i zbyt rozwodniony. Panuje tutaj czerwony ocean. Jednak realnie można stać się znanym z robienia zjawiskowych filmów ślubnych (realizowanych w konkretnym stylu), reklamowych w wybranej dziedzinie (np. fashion, moto czy beauty), eventowych (np. real time video), real estate czy filmów produktowych. Dlatego zbudowanie silnego i dobrego portfolio, to już wyzwanie, ale warte podjęcia rękawicy.

Zbuduj własne, domowe studio do filmowania >>

Jak skutecznie rozwijać się jako twórca video

Aby robić dobre filmy, niezależnie od niszy, warto jest się rozwijać w najważniejszych obszarach. Potrafić ustawić aparat/kamerę odpowiednio do sytuacji. Operować kamerą, aby umieć ciekawie skomponować kadr i nadać właściwej dynamiki ujęciom. Znać techniki montażu, które pozwolą opowiedzieć historię za pomocą filmu. Wiesz, że nawet kolory na filmie wpływają na odbiór historii i poszczególnych scen? Nawet jeżeli chcesz specjalizować się w konkretnym elemencie produkcji video, to warto jest rozumieć cały proces, bo dzięki temu będziesz dobrze wykonywał swoją pracę, co odczuwalnie przełoży się na Twoją karierę.

Pieniądze inwestuj również w siebie, nie tylko w sprzęt

Najlepszym sposobem na rozwój i naukę jest korzystanie z kursów online, szkoleń i warsztatów. Warto też znaleźć mentora. Nie ma nic lepszego jak otrzymanie wiedzy od kogoś, kto dawno przeszedł to, przez co Ty właśnie przechodzisz. Praca z takimi narzędziami i posiadanie mentora przyspieszy Twój rozwój nawet o lata w porównaniu do biernego podejścia do własnego samodoskonalenia. Warto też korzystać z darmowej wiedzy słuchając branżowych podcastów czy obserwować lepszych od nas, np. na YouTube. Jednak tutaj trzeba być bardzo ostrożnym, ponieważ w Internecie łatwo wpaść na niekompetentne treści, które wyrządzają więcej złego niż dobrego.

Filmowanie aparatem kurs

Praktyka czyni mistrza

Kolejnym sposobem oczywiście jest praktyka, dużo praktyki. Jednak, aby praktyka miała sens, najpierw musisz wiedzieć co i dlaczego robisz. Nie ma chyba nic gorszego niż praktyczne utrwalanie złych nawyków. Dlatego zacznij od wiedzy, a następnie przełóż ją na praktykę i zacznij szlifować swoje umiejętności. Warto również zaproponować doświadczonej osobie bezpłatną pomoc przy realizacji jej projektów video w zamian za możliwość uczenia się od niej. Kilka takich planów zdjęciowych to prawdziwa szkoła życia.

Zarabiaj więcej, produkując filmy na zlecenie

W mediach społecznościowych, głównie na grupach facebookowych, widzi się dyskusje na temat wyceniania swojej pracy. Często też dyskusja skupia się na stawkach za wyprodukowanie filmu na zlecenie. Niektórzy twórcy video są znacznie drożsi od innych. Skąd to się bierze? Oprócz złożoności projektu, którego realizacja czasami może wymagać większej ekipy i zasobów, co przekłada się na koszty, jednym z głównych czynników mających wpływ na stawki jest jakość produkcyjna. W skrócie – rób poprawnie wyprodukowane i ładne filmy, a będziesz mógł dyktować wyższe stawki, które Twój potencjalny klient bez wahania zaakceptuje.

Top 10 bezlusterkowców do filmowania >>

Czy rozwój w ogóle ma sens?

Niektórzy pewnie stwierdzą, że klienci rzadko są w stanie odróżnić dobry film od przeciętnego, więc nie ma sensu tracić czasu i pieniędzy na kursy oraz inne formy rozwoju. Pewnie jest w tym cień prawdy, bo jak w każdej branży i tutaj klienci są różni i mają różne potrzeby. Jednak jeżeli wiążesz swoją karierę zawodową z tworzeniem filmów na zlecenie, to brak rozwoju oznacza cofanie się, ponieważ konkurencja cały czas idzie do przodu. Czy na pewno chcesz być tym przegranym?

 


Twitter


Facebook


Google+


Pinterest


LinkedIn


Tumblr


Email

TAGI:   
Podziel się.

O Autorze

Igor Podgórski

Prowadzi kursy dla twórców video pracujących na aparatach i uczy ich robić lepsze filmy. Produkuje przeznaczone do Internetu filmy reklamowe dla firm. Więcej na stronie igorpodgorski.pl/

Zostaw komentarz

izmir escort