Fotografia w plenerze i w lokacji – czy potrzebuję lampy błyskowej?

1

Patrząc na doskonałe zdjęcia swoich idoli, zastanawiasz się pewnie, jak zostały wykonane? Jakiego sprzętu użyto? Jak powtórzyć uzyskany na zdjęciach efekt? W tym poradniku chciałbym opowiedzieć Ci o korzystaniu ze światła w fotografii plenerowej oraz w lokacji i wykorzystywanych do tego akcesoriach i sprzęcie.

Moje ulubione – światło zastane

Jestem typem fotografa stawiającym naturalność i prostotę używanych narzędzi, przez co zwykle pracuję ze światłem zastanym. Zarówno w plenerze, gdzie nie straszne mi bezpośrednie, ostre światło słoneczne, jak i w lokacjach, gdzie bez obaw korzystam z wysokiego ISO, oferowanego mi przez aparat pełnoklatkowy.

Blenda – must have na każdej sesji

Jak zapanować nad ostrym, słonecznym światłem? Podstawowym ekwipunkiem w plenerze jest blenda, najlepiej 5w1, gdyż oprócz standardowego srebrnego reflektora, którym odbijemy światło na ciało modelki, posiada ona również dyfuzor. Dyfuzor to półprzepuszczalna zasłona, którą umiejscowić możemy między słońcem a fotografowanym obiektem, zamieniając silne, bezpośrednie słoneczne światło w delikatny cień. Do zastosowań portretowych w zupełności wystarczy nam blenda o rozmiarze ok 100cm, jednak w fotografii mody, gdy oświetlić trzeba całą sylwetkę, konieczny będzie już większy kaliber, taki jak ten.

Zdjęcie wykonany przy pomocy trzymanej przez asystenta blendy.

Zdjęcie wykonane przy pomocy trzymanej przez asystenta blendy.

Lampy czy wysokie iso?

Fotografując w lokacji, na przykład w barze lub hotelu, można wybrać dwie drogi – zdecydować się na fotografowanie z wysokim ustawieniem ISO i otwartą przysłoną, lub skorzystać z lamp błyskowych. Osobiście zwykle wybieram wariant pierwszy – zalecany jest on przede wszystkim, gdy lokacja oświetlona jest w unikalny, klimatyczny sposób, który zostałby zaburzony i przyćmiony w przypadku użycia dodatkowej lampy, jak na przykład na tym zdjęciu:

Nawet na zdjęciu z backstage widać, że przy tak świetnej lokacji, wyjdzie doskonałe zdjęcie.

Nawet na zdjęciu z backstage widać, że przy tak świetnej lokacji, wyjdzie doskonałe zdjęcie.

Do zdjęć takich jak to niezbędny będzie nam aparat pełnoklatkowy, bezproblemowo radzący sobie z wysokim ISO, oraz jasny obiektyw stałoogniskowy o ogniskowej najlepiej 50 mm. Używanie dłuższych ogniskowych wymaga większej odległości między Tobą a modelką, na co we wnętrzach często brakuje miejsca.

Sam używam takiego zestawu:  Sony A7II oraz Samyang 50mm 1.4, który uznać można za bardzo dobre połączenie ceny i jakości. Jeśli dysponujesz nieco większym budżetem, możesz od razu zaopatrzyć się w Sony A7 III, czyli model znacznie ulepszony w stosunku do swojego poprzednika (na którego sam ostrzę sobie zęby). Jeśli z kolei Twój budżet jest zdecydowanie mniejszy – postaw na Sony A7 pierwszej generacji. To aktualnie najtańsza „pełna klatka” na rynku fotograficznym.

Poniższe dwa zdjęcia wykonałem w dość ciemnych pomieszczeniach, używając wysokiego ISO (do 3200) i w pełni otwartej przysłony, f/1.4.

Gdy światło zastane nie zachwyca…

Często bywa tak, że światło w lokacji jest po prostu zwyczajnym oświetleniem, które nie zachwyca nas swoją kompozycją i zamysłem. Wtedy, zamiast używania wysokiego ISO, możemy zdecydować się na skorzystanie z lampy. Osobiście wybrałem zestaw jak najbardziej mobilny i jednocześnie tani – korzystam z manualnej lampy reporterskiej Yongnuo 560 iv, statywu Glareone i białej odbijającej parasolki Quadralite o średnicy 120 cm.

Pamiętaj, że światło lampy błyskowej ma jedynie uzupełniać światło zastane, delikatnie doświetlać modelkę a nie dominować. No chyba, że taki jest twój zamysł artystyczny – w fotografii mody wszystkie chwyty są dozwolone i nie obowiązują żadne twarde reguły! Nie bój się eksperymentować z ustawieniem lamp. Na zdjęciach poniżej statyw ustawiony był niemal bezpośrednio przed modelką, ale najważniejsze to pozostawać otwartym i kreatywnym. Nie bój się ustawić światła z boku lub nawet nieco za modelką i sprawdź, jaki efekt uzyskasz. Eksperymentowanie i pozwalanie sobie na błędy to klucz do rozwoju!

To zdjęcie doświetliłem zewnętrzną lampą błyskową z parasolką.

Lampy błyskowe u mistrzów. Skąd czerpać inspiracje?

Mistrzowskie opanowanie pracy z lampą błyskową pozwala na uzyskanie unikalnych, niezwykłych efektów artystycznych. Steve Hiett, uznany fotograf mody, niemal zawsze, zarówno w plenerze jak i we wnętrzach, korzysta z niezwykle silnej lampy plenerowej (coś w tym stylu). Aby uzyskać podobny efekt ustawiamy ekspozycję na niebo, następnie zmniejszamy ją o około 1,5ev i ustawiamy lampę tak, aby w pełni doświetliła modelkę.

Pamiętaj, że niezależnie od tego, którą metodę wybierzesz, możesz uzyskać wspaniałe rezultaty. W dobie nowoczesnych aparatów cyfrowych lampa błyskowa nie jest narzędziem niezbędnym, ale bardzo przydatnym. Robiąc zdjęcia we wnętrzach, zawsze mam ze sobą lampę i statyw, bo nigdy nie wiadomo, kiedy się przydadzą. Szczególnie w rękach sprawnego fotografa, zewnętrza lampa staje się narzędziem pozwalającym na osobistą ekspresję w wyjątkowy i szczególny sposób.

Podziel się.

O Autorze

Zawodowy fotograf mody, pasjonat sztuki współczesnej i literatury pięknej.

Jeden komentarz

Zostaw komentarz

izmir escort