Dzięki rosnącej jakości sprzętu filmowego, coraz szybszym komputerom i rozwojowi oprogramowania do edycji video, coraz łatwiej jest zrealizować proste materiały filmowe na potrzeby własnej firmy, bez angażowania zewnętrznych wykonawców. Jakiego sprzętu użyć, by skutecznie nagrywać szkolenia czy inne firmowe eventy – w przyzwoitej jakości?
Jako podwykonawcy pozostaje mi skupić się na bardziej skomplikowanych projektach, gdzie bez doświadczenia i głębszej wiedzy ani rusz. Ale faktem jest, że wypowiedź specjalisty lub managera, krótką relację ze szkolenia, eventu czy prezentacji można nagrać wewnętrznymi siłami firmy – mając do tego odpowiedni, ale niezbyt skomplikowany sprzęt. Poniżej skupię się na rozwiązaniach w miarę uniwersalnych, łatwych w obsłudze i nie tych najdroższych, a więc idealnych do tego typu zastosowań.
Jaki sprzęt będzie potrzebny do nagrania filmu w firmie?
- Aparat lub mała kamera
- Mikrofon
- Statyw
- Oświetlenie LED
- Komputer
Aparat lub mała kamera
Aparat albo kamera to oczywiście podstawa. Proponowałbym coś wyposażonego w sprawny autofocus, dobrą czułość przy słabym oświetleniu i stabilizację obrazu. Dlaczego akurat te trzy sprawy wybrałem jako najważniejsze? Ręczne ustawianie ostrości wymaga pewnej wprawy oraz obeznania z wpływem ogniskowej i przesłony na głębię ostrości, a także przewidywaniu co się może wydarzyć w kadrze podczas filmowania. Autofocus, który rozwiąże ten problem, ma prawie każda kamera i coraz więcej filmujących aparatów. Ze względu na różnice w budowie kamer i aparatów oraz dużo większe sensory światłoczułe w aparatach, opracowanie dobrego systemu AF w filmujących aparatach zajęło producentom trochę czasu. Ale na szczęście udało się.
Może wydawać Ci się, że przecież w firmie są jasne pomieszczenia i dobre oświetlenie do pracy. Niestety zła wiadomość jest taka, że i aparaty i kamery w zdecydowanej większości nie widzą w tym świetle tak dobrze jak ludzie. Dlatego warto sprawdzić sprzęt przed zakupem w sklepie i na dużym zbliżeniu obejrzeć miejsca w cieniu – im mniej szumu, tym lepiej. Dobra czułość przy słabym oświetleniu to z kolei domena bardziej aparatów niż kamer (większy sensor).
Co prawda polecam używanie statywu – zwłaszcza przy nagrywaniu wypowiedzi Prezesa czy dłuższym nagraniu np. szkolenia – ale zakładam, że zdarzy się sytuacja, kiedy chwycisz kamerę w ręce i nagrasz coś szybko bez rozstawiania statywu. Tu znowu ważna jest wprawa i stabilna postawa podczas filmowania, dlatego wspomaganie sprzętowe bardzo się przyda.
Do listy rzeczy, które warto sprawdzić przed zakupem, dopisałbym jeszcze wejście mikrofonowe. Jeśli kamera bądź aparat go nie ma, to wówczas dobrze jest mieć przy sobie iPhone’a pod ręką i nieco więcej czasu na montaż – o tym za chwilę.
Dla bardziej dociekliwych polecam poradnik o wyborze aparatu do filmowania, który popełniłem na łamanach naszego bloga lub o tym, jak wybrać kamerę. Wszystko zależy, zakup czego rozważasz. Najlepiej zerknąć na oba artykuły, to da Ci zdecydowanie pełniejszy obraz.
Mikrofon
Tu w zasadzie polecę tylko mikrofony krawatowe (lavalier). Są dużo prostsze w użyciu od mikrofonów kierunkowych, bardzo dobrze sobie radzą z wypowiedziami i nie kosztują dużo. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest mikrofon Rode SmartLav+ zaprojektowany z myślą o użyciu ze smartphonem. Dodatkowo Rode dodaje bardzo dobrą aplikację na iPhone do nagrywania – w zestawie otrzymujesz przenośny rekorder audio. Jedyna wada takiego rozwiązania to konieczność późniejszej synchronizacji audio z obrazem nagranym kamerą. Jeśli aparat ma wejście mikrofonowe (typu minijack), to rozwiązaniem może być mikrofon krawatowy na długim, 5-metrowym kablu. Więcej o wyborze mikrofonu znajdziesz w artykule:
PORADNIK KUPUJĄCEGO – Jak wybrać dobry mikrofon do filmowania?
Lampa LED
Oświetlenie planu filmowego (podobnie jak w fotografii) to sztuka sama w sobie, ale do podstawowych potrzeb filmowania w firmie polecam niezbyt duże lampy, które świecą bardzo rozproszonym, miękkim światłem. Dzięki temu unikniesz walki z cieniami i wypełnisz światłem kadr „w sam raz”. Oczywiście przy próbie oświetlenia np. sceny, po której porusza się prelegent wygłaszając prezentację, będzie to niewystarczające, ale wtedy proponuję pozostać przy świetle zastanym, żeby było prościej i żeby nie rozpraszać mówcy i widowni.
Dobrze, żeby lampa miała możliwość regulacji koloru od ciepłego (3200K czyli światło żarówek) do zimnego (5500K lub 6500K, czyli światło dzienne). Pomoże to dopasować się do światła zastanego. Więcej informacji o doborze lamp LED znajdziesz w artykule:
OŚWIETLENIE FILMOWE – Top 6 propozycji na budżetowe lampy ledowe
Statyw
Statyw to kwestia budżetu, wagi kamery i pomysłów filmującego na nagrania. Zdecydowanie nie polecam najtańszych „do wszystkiego”, lekkich, niestabilnych, z głowicami do filmowania i do fotografii naraz. Warto chwilę potestować w sklepie i wybrać coś stabilnego, z zapasem udźwigu i płynnie działającą głowicą filmową. Więcej na ten temat zdradzam w artykule:
PORADNIK KUPUJĄCEGO – Jak wybrać najlepszy statyw do filmowania
Komputer
W dwóch słowach – jak najszybszy. Ewentualnie druga opcja – dla gracza. Niestety komputer biurowy, na którym działa pakiet Office, poczta i podstawowe oprogramowanie będzie podczas montażu działać na tyle wolno, że zrazi każdego. Dodatkowym problem mogą też być zacinające się filmy podczas montażu. Dlatego polecam komputer najlepiej klasy Core i7 z pamięcią RAM 16 GB, kartą graficzną GeForce 1060 i dyskiem SSD. W wersji nieco tańszej Core i5, pamięć RAM 8GB. Generalnie platforma „gamingowa” albo stacja graficzna pozwolą w miarę spokojnie montować materiały HD. Przy 4K zaczyna się robić trochę bardziej wymagająco.
Oprogramowanie (nie jest to sprzęt, ale bez tego ani rusz)
Tu jest spory wybór i to już od zupełnie darmowych opcji. Bardzo dużo możliwości mają dostępne w darmowych wersjach DaVinci Resolve i HitFilm Express. Jeśli znasz już jakiś inny program do montażu, to oba będą wymagać chwili na przyzwyczajenie się, ale na szczęście internet jest pełen tutoriali i szkoleń z ich użycia. Dodatkowo DaVinci ma jedne z najlepszych możliwości koloryzacji obrazu filmowego, z których korzystają profesjonalni koloryści.
Jeśli potrzebujesz rozwiązania „pudełkowego”, to całkiem niedrogie (i łatwe do nauczenia) są np. Adobe Premiere Elements czy Vegas. A jeśli chcesz spróbować nauki na oprogramowaniu, które jest używane w branży na co dzień, to zostaje główna trójca – Final Cut Pro, Adobe Premiere lub Avid. Każdy z nich ma swoją specyfikę, zwolenników i przeciwników, ale na każdym z nich można profesjonalnie zmontować materiały filmowe.
A jak filmować i montować materiały?
Zdaję sobie sprawę, że w krótkim sprzętowym poradniku w zasadzie zarysowałem co i jak wybrać, a o tym jak tego używać… to już jest temat na kolejny wpis, a w zasadzie na całą serię wpisów :)
Życzę Ci jak najlepszych filmów!