Czy w 2019 roku Panasonic Lumix DMC-GH4R to nadal dobry wybór? Porównanie GH4R i GH5

0

Zaimplementowanie w lustrzankach możliwości rejestrowania filmów rozpoczęło wielką rewolucję video, która zupełnie zmieniła krajobraz branży po 2008 roku. W ostatnich latach jednak tempo zmian odrobinę zwolniło, przez co kilkuletnie aparaty i kamery nie odstają bardzo mocno od modeli z najnowszej generacji. Dziś porównamy ze sobą dwa kultowe modele firmy Panasonic: Panasonic Lumix DMC-GH4R oraz Panasonic Lumix DC-GH5 .

Czy to koniec “wyścigu zbrojeń”?

Teza postawiona we wstępie może wydawać się odważna, jednak obserwując rynek mam wrażenie, że zbliżamy się do pewnej “ściany”, jeśli chodzi o funkcjonalność sprzętu. Każdy kolejny model topowych producentów oferuje nam coraz lepszą jakość i dużo ułatwień, jednakże skok jakościowy nie jest już tak widoczny jak w przeszłości. W dzisiejszych czasach już nawet komórki oferują bardzo dobrą jakość filmów w 4K, super slow-motion, czy płaskie tryby nagrywania – coś co jeszcze 10 lat temu pasowałoby bardziej do filmu sci-fi niż do rzeczywistości. Dla konsumenta spowolnienie procesu technologicznego to dobra wiadomość z kilku powodów. Po pierwsze ma większy wybór: w zależności od budżetu może postawić na najnowsze technologie albo zdecydować się na kilka kompromisów i postawić na wcześniejszy, sprawdzony model. Po drugie: przez to, że sprzęty dłużej się starzeją możemy też je rzadziej wymieniać i zainwestować zaoszczędzone pieniądze w obiektywy i akcesoria. No i na koniec – nawet przy wymianie sprzętu na nowy możemy zostawić stary model w plecaku jako backup, który nie będzie mocno odstawał jakością od nowego aparatu.

Panasonic Lumix DMC-GH4R

Panasonic Lumix DMC-GH4R

Panasonic Lumix DMC-GH4R VS Panasonic Lumix DC-GH5

Nie ukrywam, że mimo starań nie będę do końca obiektywny. Z serią Panasonic GH jestem związany od modelu GH2, a obecnie posiadam zarówno Panasonic Lumix DMC-GH4R jak i Panasonica Lumix DC-GH5. Miałem okazję pracować na innych systemach, przyznam się również, że zdarzało mi się romantycznie “wzdychać” i planować przesiadkę na inny system, jednak z kilku powodów nadal trwam przy sprzętach japońskiej marki. Niemniej jednak postaram się w dość obiektywny sposób opisać oba te modele i odpowiedzieć na pytanie: czy po 5,5 latach od premiery Panasonic Lumix DMC-GH4R ma rację bytu?

Niezawodność

Sprzęty marki Panasonic są znane ze swojej bezproblemowej pracy. Podczas gdy inne systemy miały problemy z przegrzewaniem się, wypalaniem niektórych kolorów etc. to zarówno Panasonic Lumix DMC-GH4R jak i Panasonic Lumix DC-GH5 są sprawdzone na placu boju i nie zawodzą. Mój egzemplarz kupiony w 2014 roku i eksploatowany dość intensywnie nadal jest w pełni sprawny i nigdy mnie nie zawiódł. Wśród znajomych jest kilka starszych GH4 (kupionych od razu po premierze) i nadal są w użyciu. Nie słyszałem o przypadku, żeby komukolwiek zdarzyła się poważniejsza awaria, a w profesjonalnej pracy jest to niezmiernie ważne.

Panasonic Lumix DMC-GH4R

Panasonic Lumix DMC-GH4R

Praca na baterii

Nie jest to może najważniejszy parametr przy wyborze sprzętu, ale każdy kto musiał wymieniać baterię w swoim aparacie co 20-30 minut doceni czas pracy na baterii w kamerach z serii GH. Z dwóch opisywanych modeli niekwestionowanym liderem jest starszy brat czyli Panasonic Lumix DMC-GH4R. Jeden akumulator wystarczał na co najmniej kilka godzin pracy. Czasem zdarzało mi się zrobić całodniowe zlecenie na jednym akumulatorze. Panasonic Lumix DC-GH5 również radzi sobie nieźle, jednakże stabilizacja matrycy drenuje akumulatory w trochę szybszym tempie.

Rozdzielczość 4K

W 2014 roku Panasonic Lumix DMC-GH4R był pierwszym bezlusterkowcem oferującym możliwość nagrywania w 4K, co również pomaga mu zestarzeć się odrobinę wolniej od konkurencji. Z rozdzielczości 4K korzystam regularnie przy nagrywaniu wywiadów na dwie kamery, lub występów, wykładów etc. W porównaniu do starszego modelu Panasonic Lumix DC-GH5 pozwala na nagrywanie w rozdzielczości 4K w 50 klatkach, co jest dodatkowym ułatwieniem przy pracy. Gdy zależy mi na jakości materiału z Panasonic Lumix DC-GH5, to  zdarza mi się robić go w 4K/50P a eksportuje w 1080p/25 . Dzięki temu mam możliwość docropowania obrazu bez straty jakości oraz zwolnienia o 50% (50p/25p) . Więcej przeczytasz o tym w tym artykule. Trzeba tu również wspomnieć, że Panasonic GH5 pozwala na nagrywanie w 10bitach oraz ma wyższe bitrate`y. Skłamałbym gdybym powiedział, że nie widać różnicy w obrazie. Niemniej jednak Panasonic Lumix DMC-GH4R w mojej ocenie nie odstaje mocno i świetnie nadaje się na kamerą “B” przy różnych okazjach.

Panasonic Lumix DMC-GH4R

Panasonic Lumix DMC-GH4R

Opcje nagrywania - Panasonic Lumix DC-GH5

Opcje nagrywania – Panasonic Lumix DC-GH5

Praca w słabym świetle

W tej kategorii żaden z tych aparatów nie jest najlepszym rozwiązaniem na rynku, ale do pewnego momentu oba radzą sobie zaskakująco dobrze. Z mojego doświadczenia granicznym ISO przy którym nagranie z kamery jest jeszcze używalne to 1600ISO dla Panasonica Lumix DMC-GH4R oraz 3200ISO dla Panasonica Lumix DC-GH5. Różnica na pierwszy rzut oka niewielka, ale jakościowo młodszy brat zdecydowanie wygrywa ze swoim poprzednikiem. Jeśli mamy w planach nagrywać często przy słabym oświetleniu to najlepszym wyborem będzie Panasonic Lumix DC-GH5S – model z zupełnie nową matrycą, którego zakres ISO porównywalny jest do kultowych modeli Sony A7S/A7SII. W innym przypadku możemy ratować się jasnymi szkłami (natywnymi lub przez ogromną bazę przejściówek i speedboosterów) lub doświetlać nagrywane sceny, wybierając np. Lampy LED z bogatej oferty sklepu cyfrowe.pl.

Panasonic Lumix DMC-GH4R

Panasonic Lumix DMC-GH4R

Stabilizacja matrycy

Na koniec zostawiłem najistotniejszą w mojej ocenie różnicę między tymi modelami. Panasonic Lumix DC-GH5 posiada niesamowitą stabilizację matrycy, która przy każdym zleceniu powoduje, że mimowolnie uśmiecham się pod nosem podczas ujęć. Pracując na Panasonicu Lumix DMC-GH4R przez kilka lat nie czułem palącej potrzeby posiadania stabilizacji w body, jednakże teraz ciężko mi się przestawić z powrotem. Problem można wyeliminować w prosty sposób – używać gimbala lub innych opcji stabilizacji obrazu. Jednakże nawet tutaj stabilizowana matryca w Panasonic Lumix DC-GH5 radzi sobie świetnie z mikrodrganiami co przekłada się na jakość finalnego nagrania. Jeżeli zamierzasz dużo filmować “z ręki” i posiadasz obiektywy obsługujące funkcję DUAL-IS (podwójna stabilizacja body + obiektyw) to zdecydowanie lepiej posłuży Wam Panasonic Lumix DC-GH5.

Panasonic Lumix DC-GH5

Panasonic Lumix DC-GH5

Czy warto?

W mojej ocenie Panasonic Lumix DMC-GH4R to nadal świetny sprzęt. Znam kilka osób używających w pracy zawodowej sprzętów marki Panasonic i nikt po przesiadce na Panasonica Lumix DC-GH5 nie sprzedał starego modelu. Osobiście początkowo myślałem, że sprzęt będzie “łapał kurz” w plecaku, jednak łapię się na tym, że dla własnej wygody korzystam z niego praktycznie na każdym zleceniu. Przykładowo:  korzystam z Panasonic Lumix DC-GH5 wraz z Viltroxem EF-M2 i Obiektywem Sigma A 18-35 mm F1.8 DC HSM/Canon na gimbalu i nie chcę tracić czasu i co chwilę przepinać na wąskie szkło, dlatego mam na statywie naramiennym GH4 z drugim obiektywem. Odpowiadając na pytanie ze wstępu: w mojej ocenie Panasonic Lumix DMC-GH4R świetnie sobie radzi w 2019 i nic nie zapowiada, by w najbliższych latach miało się to zmienić.

Podziel się.

O Autorze

Michał Śmierzchalski

Twórca filmowy, operator, montażysta. Doświadczenie zdobywał współpracując jako asystent kamery na planach filmowych oraz przy własnych projektach. W Cyfrowe.pl zajmuje się rozwojem oferty video.

Zostaw komentarz

izmir escort