W studiu ważne jest nie tylko to, czym świecisz, ale przede wszystkim jak. A w tym w szczególności pomaga dobrze dobrany statyw oświetleniowy. Sprawdź, jak wybrać taki trójnóg, aby wygodnie ustawiać światło, dokładnie tak, jak potrzebujesz.
Udźwig statywu studyjnego
Podstawowa rzecz, to czy Twój statyw oświetleniowy będzie w ogóle w stanie udźwignąć lampę i modyfikatory, które chcesz wykorzystywać w swoim studiu. Za najważniejszy parametr można więc uznać maksymalny udźwig statywu. Przy jego szacowaniu warto wziąć lekki zapas, tak aby nie było konieczności natychmiastowej zmiany statywu przy użyciu nieco cięższego zestawu oświetleniowego. Jednocześnie nie ma co przeszarżować z tym parametrem, gdyż większy udźwig oznacza stosunkowo cięższy i droższy statyw. Szkoda więc przepłacać czy fatygować się ze zbędnymi kilogramami, skoro i tak nie wykorzystasz jego potencjału.
Waga statywu
Nie ma rady, aby statyw mógł udźwignąć profesjonalne lampy i zapewniał nośność np. 20 kg, to sam w sobie musi nieco ważyć. Dlatego rozważania na temat wagi statywu dotyczą tak naprawdę poszukiwania kompromisu pomiędzy maksymalnym udźwigiem a ceną statywu.
W studiu na wagę samego trójnogu można nieco przymknąć oko (choć oczywiście operowanie ciężkimi statywami studyjnymi może być wyzwaniem, ale tu z pomocą mogą przyjść kółka), jednakże w plenerze zapewnienie sobie lekkiego statywu oświetleniowego będzie większym priorytetem. Pamiętaj, aby korzystając z lekkich statywów – w szczególności w terenie – użyć dodatkowego obciążenia w postaci worków z piaskiem.
Zakres ustawiania pozycji lampy
Ważnym pytaniem, które warto sobie zadać podczas dobierania statywu studyjnego, jest to, jak maksymalnie wysoko chcesz ustawiać lampy. To oczywiście uzależnione jest od tego, co fotografujesz i jaką dysponujesz przestrzenią. Jeśli stworzyłeś sobie atelier na poddaszu, to raczej nie ma sensu sięgać po statyw o maksymalnej wysokości 320 cm. Podobnie jak w przypadku udźwigu – szkoda przepłacać za potencjał, którego nie wykorzystasz. Przykładowo fotografowie produktowi mogą potrzebować nieco niższych statywów studyjnych.
Sprawdź więc zakres możliwości ustawiania pozycji lampy od minimalnej do maksymalnej wysokości. Nie bez znaczenia jest także długość po złożeniu. Fajnie, jeśli trójnóg da się złożyć do w miarę kompaktowych rozmiarów, w szczególności jeśli podróżujesz ze sprzętem bądź dysponujesz nieco mniejszą przestrzenią na swoją fotograficzną pracownię.
Podstawa
Istnieją głównie trzy typy podstawy statywu – klasyczna, C-stand i na kółkach. Więcej na ich temat pisałem w tym artykule, ale tutaj jeszcze uzupełnienie. Statywy z podstawą C-stand są dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli chcesz ustawiać ciężki sprzęt na nierównej powierzchni, np. na schodach. Jeśli w czasie sesji często zmieniasz miejsce, w którym ma być umieszczona lampa, to może warto rozważyć statyw na kółkach (lub dokupienie zestawu kółek). Zwróć również uwagę, czy na nogach da się powiesić dodatkowy balast.
Amortyzacja
Odpowiednie ustawienie światła na planie to sztuka, którą można udoskonalać w zasadzie przez całe życie. Aby dostosowywanie oświetlenia na planie było maksymalnie łatwe i przyjemne, sięgnij po statyw studyjny wyposażony w amortyzację – powietrzną bądź sprężynową. Takie rozwiązanie zapobiega gwałtownemu opadnięciu sekcji statywu po zwolnieniu blokady. Chroni to palce i ułatwia ustawienie właściwej pozycji oświetlenia.
Mocowanie lampy
Standardowym, najczęściej stosowanym trzpieniem (elementem do mocowania) w lampach studyjnych jest 5/8’’ (16 mm). I w taki też najczęściej wyposażone są statywy studyjne. Biorąc jednak pod uwagę inne systemy mocowania, czy rozszerzając możliwości trójnogów do lamp o opcję zamontowania na nich także innych sprzętów, producenci stosują także inne warianty trzpieni czy śrub mocujących. Przykładowo może to być ¼’’ czy 3/8’’.
Upewnij się, jakie rozwiązanie posiadają Twoje lampy, aby dało się je zamocować na danym statywie. Pewne niezgodności można ominąć, korzystając z adapterów czy przejściówek. Producenci stosują także w statywach studyjnych dwustronne trzpienie, które zwiększają możliwości danego modelu.
Polecane modele
GlareOne oświetleniowy Air A-275 z pokrowcem, amortyzacja powietrzna
Prosty, uniwersalny statyw oświetleniowy, który zapewnia w zasadzie wszystko to, czego można wymagać od takiego akcesorium. Posiada szeroki rozstaw nóg, co daje mu odpowiednią stabilność, jest kompatybilny z kółkami (sprzedawane oddzielnie) czy umożliwia mocowanie trzpienia równolegle bądź pod kątem prostym względem kolumny centralnej. Całość dopełnia amortyzacja powietrzna.
Manfrotto ML012B BACKLITE
Jeśli chcesz ustawić światło naprawdę nisko nad ziemią, to ciekawym rozwiązaniem może być statyw studyjny Manfrotto ML012B BACKLITE. Posiada odłączaną kolumnę centralną, która pozwala na wykorzystanie jako podstawę wyłącznie jego trzy nogi. W tej konfiguracji minimalna wysokość statywu wynosi zaledwie 9 cm.
GlareOne Fatboy Boom
Głównym wyróżnikiem tego modelu jest łamana kolumna centralna, która umożliwia wykorzystanie go także jako statyw boom. To w zasadzie statyw 2w1. Możesz z łatwością przełączać się pomiędzy standardowym montażem lampy a zawieszeniem jej nad planem zdjęciowym czy danym obiektem lub modelem. Jednocześnie to prawdziwy mocarz, którego maksymalny udźwig wynosi 20 kg.
GlareOne Hightower Glide
Statyw studyjny o ciekawej budowie, gdzie kolumna centralna jest długą, wysoką rurą, po której przemieszcza się specjalna głowica z trzpieniem montażowym. Daje to wiele korzyści – łatwe, bezstopniowe ustawianie wysokości zamocowanego sprzętu, możliwość wykorzystania go do montowania zarówno lamp, jak i aparatów i kamer, czy obniżony środek ciężkości, zdecydowanie zwiększający stabilność. Taki statyw zajmuje także mniej miejsca na planie zdjęciowym, co przydaje się przy ograniczonej przestrzeni. Ponadto na kolumnie tego statywu można zamocować kilka głowic montażowych.
Manfrotto WIND UP 30 B6030CS LOW BASE
Główną cechą wyróżniającą ten statyw studyjny jest przekładnia zębata, umożliwiająca bardzo precyzyjne i wygodne ustawianie pozycji zamocowanej lampy i modyfikatorów. Jak przystało na Manfrotto działa ona bardzo płynnie i wygodnie. Takie rozwiązanie jest niezwykle przydatne przy maksymalnym udźwigu tego statywu wynoszącym aż 30 kg.
Światła, statywy, akcja!
Bez światła nie ma fotografii i filmu. A odpowiedniego i wygodnego montażu oświetlenia nie ma bez statywu studyjnego. Teraz już wiesz, czym kierować się w czasie szukania optymalnego rozwiązania do Twojego studia i do realizowania Twoich ujęć. Zajrzyj jeszcze do poniższych artykułów, w których omawiam inne kwestie związane ze statywami studyjnymi.
Jaki statyw oświetleniowy kupić do studia fotograficznego? Porównanie statywów GlareOne
DOMOWE STUDIO FOTOGRAFICZNE – Wady i zalety studyjnej lampy błyskowej
Jeden komentarz
Wind up to świetny statyw, aby założyć na niego żurawia/boom. Chyba lepszym rozwiązaniem by bylo przedstawienie tu modelu 087, który jest konstrukcyjnie bardzo podobny, ale ma dłuższe nogi, co zwiększa jego stabilność. Wspomniana stabilność jest przydatna do dużego żurawia z lampą i dużym modyfikatorem.
Warto również dodać, że statywy wind up, dziekibwspomnianej w artykule przekładni, lekko podnoszą nawet 30 kg. Wystarczy kręcić korbką. To wyjątkowa cecha pozwalająca bezpiecznie podniesc zestaw do góry, nawet osobą z mniejszą krępą. Z podniesieniem booma noe będą mieć też problemy kobiety. W naszym studiu mamy 3 takie statywy i to właśnie kobiety bardzo sobie chwalą ich użyteczność.
Statywy c-stand również się u nas sprawdzają, ale przy planowaniu studia fotograficznego. Warto też mieć na uwadze modele, oferujące możliwie najniższą wysokość roboczą – dostepne są nawet z wysokością od 84 cm.
Pamiętajcie, że statywy można wyposażyć w kółka. Dobrze zaopatrzyć się z szarą gumą, bo są niebrudzące, a to szczególnie ważne w studiu – nie tylko na cykloramie, bo nie zostawiają śladu na podłodze.