Świetnie, że producenci tworzą coraz bardziej rozbudowane oferty produktów, ale czasami są tak przepastne, że idzie się w nich zagubić. Dlatego przychodzę z pomocą. Przynajmniej jeśli szukasz solidnego statywu do najbardziej wymagających zadań. W tym artykule przybliżam różnice pomiędzy statywami Manfrotto z serii 055 i 190. Dowiesz się, czym różnią się pomiędzy sobą te dwie linie statywów, a także, na jakie modele się rozgałęziają. Dzięki temu z łatwością znajdziesz idealny dla siebie trójnóg.
Statywy Manfrotto 055 vs 190 – znajdź 5 różnic
Gdy byłem dzieckiem, bardzo lubiłem zabawę opartą o dwa rysunki różniące się między sobą kilkoma szczegółami. Może dlatego lubię rozwiązywanie zagadek związanych z różnicami w sprzęcie. A uwierz mi, śledząc na bieżąco nowości sprzętowe, okazuje się, że takich łamigłówek jest sporo. Ale przejdźmy do rzeczy.
Zastanawiając się, czym różnią się statywy Manfrotto 055 i 190, okazuje się, że zagadka z nimi w roli głównej nie obejmowałaby chyba nawet 5 różnic. Przede wszystkim odróżniają je gabaryty. Spójrz na poniższe zestawienie.
- Flagowy statyw Manfrotto
- Grubsze nogi i maksymalnie stabilna konstrukcja
- Nieco wyższy (ok. 10 cm w zależności od wariantu)
- Waga wyższa o średnio 500 g
- Kompaktowa wersja flagowego modelu 055
- Smuklejsza i lżejsza konstrukcja (kompromis pomiędzy stabilnością a mobilnością statywu)
- Mniejsza średnica nóg (co nie tylko obniża ich wagę, ale także ułatwia transportowanie statywu)
- Udźwig samego statywu jest też niższy średnio o 5 kg (mam na myśli udźwig samego statywu, modele te często wykorzystują takie same głowice, wtedy ich udźwig będzie równy)
Jest to statyw stricte studyjny, dla tych, którzy pracują z najcięższym sprzętem, ale zależy im na maksymalnej stabilności, ale jednocześnie, rzadko podróżują ze statywem i nie wymagają od niego specjalnej mobilności.
Dla tych, którzy potrzebują maksymalnej wydajności i bezkompromisowej stabilności, ale jednocześnie potrzebują czegoś lżejszego i bardziej mobilnego niż seria 055.
W zasadzie to wszystko, co można powiedzieć o różnicach pomiędzy seriami Manfrotto 055 i 190. Pozostałe parametry i funkcje, takie jak możliwość łamania kolumny statywowej o 90°, gniazdo Easy Link, kąty rozwarcia nóg, platforma głowicy, mechanizm blokowania kolumny centralnej itp. pozostają niezmienione. Niemniej pozostaje nam jeszcze jedna zabawa w szukanie różnic – w obrębie poszczególnych serii statywów 055 i 190.
Manfrotto 055 – seria dla najbardziej wymagających
Zarówno Manfrotto 055, jak i 190 należą do najbardziej zaawansowanych statywów Manfrotto – producenta, który jest jednym z najbardziej renomowanych wytwórców trójnogów. 055 to mocarz wśród tripodów, zapewniający stabilność najbardziej wymagającym zestawom fotograficznym. Doskonale sprawdza się w studiu, gdzie poza niewzruszoną stabilnością, oferuje przechylaną kolumnę centralną. Takie rozwiązanie ułatwia ustawienie aparatu np. bezpośrednio nad fotografowanymi obiektami.
Zdecydowanym ułatwieniem podczas konfigurowania sprzętu studyjnego jest gniazdo Easy Link. Pozwala on no podłączenie np. Magic Arm, na końcu którego będzie znajdować się, dajmy na to lampa błyskowa z dyfuzorem. Umożliwia także wygodne zamocowanie monitora podglądowego. Możliwości jest sporo i gniazdo Easy Link w profesjonalnych (i nie tylko) zastosowaniach jest podstawą.
Udogodnień w tym statywie jest więcej. Warto by także wspomnieć o przeznaczonych do tych statywów głowicach 3-kierunkowej i kulowej. Więcej o specyfikacjach serii Manfrotto 055 dowiesz się z oferty sklepu Cyfrowe.pl. Wszystko zostało tam przejrzyście opisane, a tymczasem przeanalizujmy, jakie modele można znaleźć w obrębie tej linii trójnogów.
Manfrotto 055 – jakie są rodzaje statywów
Wracamy do zabawy w wyszukiwanie różnic. Na początek coś prostszego. Seria Manfrotto 055 dzieli się tylko na poniższe warianty statywów:
- Manfrotto 055 3-sekcyjne i 4-sekcyjne: liczba sekcji wpływa na długość statywu po złożeniu (4-sekcyjne są krótsze). Większa liczba sekcji ułatwia dostosowanie wysokości i pozycji aparatu.
A wśród powyższych można znaleźć wersje wykonane z aluminium i z włókna węglowego. Druga z wymienionych wersji jest o 500 g lżejsza (ale też niestety sporo droższa).
W ofercie znajdziesz jednak więcej wariantów, a to dlatego, że modele te można kupić zarówno w wersji bez głowicy, jak i z głowicami 3-kierunkowymi oraz kulowymi. Mamy więc statywy Manfrotto 055:
- aluminiowy, 3-sekcyjny, bez głowicy
- aluminiowy, 3-sekcyjny, z głowicą
- aluminiowy, 4-sekcyjny, bez głowicy
- aluminiowy, 4-sekcyjny, z głowicą
- z włókna węglowego, 3-sekcyjny, bez głowicy
- z włókna węglowego, 3-sekcyjny, z głowicą
- z włókna węglowego, 4-sekcyjny, bez głowicy
- z włókna węglowego, 4-sekcyjny, z głowicą
I jak widać, z prostego podziału robi się nagle mnogość modeli. Podział ten jest jednak logiczny i przejrzysty, gdy się już go sobie poukłada. Sprawdźmy zatem, jak wygląda sytuacja w serii Manfrotto 190.
Manfrotto 190 – rodzaje statywów
Zanim jednak przejdę do omówienia zróżnicowania w obrębie populacji statywów Manfrotto 190, przedstawię ich krótką charakterystykę. Seria 190 to w zasadzie taka sama funkcjonalność, ale upakowana w taką konstrukcję, która pozwoli na wygodniejsze zabranie jej w teren. Można więc rzec, że 190 to statywy Manfrotto 055 w wersji plenerowej. Wciąż można skorzystać z przechylanej o 90° głowicy (Uwaga, nie we wszystkich wariantach), gniazda Easy Link czy szybkie i stabilne mechanizmy blokowania nóg. Z tym że jak wspomniałem w poprzednich akapitach, konstrukcja jest nieco bardziej zwarta i wykorzystuje nogi o mniejszej średnicy, co pozwoliło na obniżenie jego wagi z zachowaniem wciąż imponującej stabilności. Przejdźmy dalej.
Sytuacja w rodzinie Manfrotto 190 jest zbliżona do tej z serii 055 – ponownie mamy podział głównie na:
- statywy aluminiowe i wykonane z włókna węglowego
- trójnogi 3-sekcyjne i 4-sekcyjne
- modele w zestawie z głowicami i ich pozbawione
- pojawiają się jednak także modele z funkcją pochylenia głowicy o 90° i pozbawione tej opcji
Jest jednak pewna innowacja – w obrębie serii 190 dostępny jest jeszcze model Manfrotto 190Go! M. Jest jeszcze bardziej mobilny niż standardowe modele 190. Wykorzystuje też inny system zacisków – M-Lock, które przyspieszają dostosowywanie długości nóg i zwiększają kompaktowość trójnogu. Poza tym model ten zachowuje większość funkcji podstawowych statywów Manfrotto 190.
OK, to jak wygląda ostateczny podział serii 190?
- aluminiowy, 3-sekcyjny, z kolumną Q90, bez głowicy
- aluminiowy, 3-sekcyjny, z kolumną Q90, z głowicą
- aluminiowy, 3-sekcyjny, standardowa kolumna, bez głowicy
- aluminiowy, 3-sekcyjny, standardowa kolumna, z głowicą
- aluminiowy, 4-sekcyjny, z kolumną Q90, bez głowicy
- aluminiowy, 4-sekcyjny, z kolumną Q90, z głowicą
- z włókna węglowego, 3-sekcyjny, bez głowicy
- z włókna węglowego, 3-sekcyjny, z głowicą
- z włókna węglowego, 4-sekcyjny, bez głowicy
- z włókna węglowego, 4-sekcyjny, z głowicą
Podsumowanie
Myślę, że teraz wybór odpowiedniego statywu z serii Manfrotto 055 i 190 będzie dużo łatwiejszy. Najważniejszych jest kilka wniosków:
- Nie ma sensu kupować Manfrotto 055, jeśli naprawdę potrzebujesz solidnego statywu, ale chcesz się z nim dużo przemieszczać. Wtedy skuteczna będzie seria 190.
- Gdy potrzebujesz 0 kompromisów i 100% niezawodność – postaw na 055.
- Jeśli zależy Ci na maksymalnej mobilności, ale nie chcesz rezygnować z funkcji flagowców, sprawdź wariant 190Go! M-series.
- Jeśli nie potrzebujesz przechylanej głowicy, to też możesz wciąż pozostać w obrębie flagowych modeli Manfrotto.
- Podczas wyboru pomiędzy wariantami 055 czy 190 zwracaj uwagę głównie na – liczbę sekcji nóg, maksymalną wysokość, maksymalny udźwig, materiał wykonania i to, czy w zestawie jest głowica (i jaka). To są parametry, które głównie różnicują omawiane serie, i są kluczowe podczas ostatecznego wyboru trójnogu.
Jeśli zdarzyło Ci się pracować ze statywami Manfrotto 055 i 190, podziel się w komentarzu wrażeniami.