Podstawy postprodukcji filmowej – korekcja kolorów

3

Często po zakończeniu filmowania chcemy jak najszybciej przejrzeć świeżo nakręcony materiał na komputerze. Nie zawsze jednak jest to przyjemne doświadczenie – czasem okazuje się, że w trakcie nagrania popełniliśmy błędy, a nasz obraz nie wygląda tak, jak sobie to wyobrażaliśmy. Na szczęście, podobnie jak w fotografii, materiał filmowy ma możliwość obróbki i dzięki kilku prostym ustawieniom możemy poprawić jakość naszego filmu w kilka chwil.

W ostatnim artykule poruszyliśmy temat korekcji kolorów, jako narzędzia rozróżniającego podejście amatorskie od profesjonalnego:

Czytaj: PORADY Z PLANU FILMOWEGO, CZ.2: CO ZROBIĆ, BY TWOJE UJĘCIA FILMOWE WYGLĄDAŁY PROFESJONALNIE? 

Dziś przyjrzymy się dokładniej możliwościom poprawy kadru w zależności od sytuacji.

Podstawy korekcji barwnej

Na wstępie słowo wyjaśnienia dotyczące podejścia do koloru w filmie. Rozróżniamy dwa procesy, którym możemy poddać klatkę filmową – korekcja kolorów i color grading. To pierwsze to “normalizowanie” materiału, czyli np. poprawa balansu bieli, kontrastu, nasycenia kolorów, itp. Jest to również dopasowywanie do siebie różnych tożsamych ujęć (np. z jednej lokalizacji), tak żeby różnica pomiędzy nimi nie rzucała się w oczy. Color grading z kolei to wszelkie działania, polegające na kreatywnym użyciu koloru w scenie. Najczęściej ma to na celu oddanie pewnego nastroju, ale też może być podyktowane estetyką, artystycznym wyborem czy też osobistą preferencją.

Postprodukcja obrazu - etapy

Postprodukcja obrazu – etapy

Na początku przygody z filmowaniem zalecam naukę korekcji kolorów. Do gradingu możemy użyć gotowych rozwiązań – w Internecie istnieją tysiące presetów (gotowych ustawień koloru), zarówno bezpłatnych, jak i wymagających pewnych inwestycji finansowych. Jednakże to korekcja kolorów powinna być pierwszym krokiem na drodze do udanej postprodukcji materiału. Bez wyrównania ujęć nie ma sensu bawić się w presety – gdyż nie wykorzystamy ich pełnego potencjału. 

Balans bieli, czyli zmora filmowca

Filmuję od kilku lat i widziałem już różnorakie podejścia do tematu balansu bieli. Niektórzy uważają to za niezwykle istotny element i za każdym razem pieczołowicie dbają o jego ustawienie – czy to przez użycie szarej karty, czy też korzystając z ustawień aparatu. Inni z kolei nie przykładają do tego wagi i zostawiają ustawienie AUTO mając na uwadze, że być może wymagane będą poprawki w postprodukcji. Ja osobiście staram się pilnować ustawień, jednakże często robimy coś w pośpiechu i nie ma możliwości ustawienia tego parametru odpowiednio. W takim wypadku możemy skorygować go w postprodukcji.

Korekcja koloru - balans bieli

Korekcja koloru – balans bieli

Większość edytorów (zarówno darmowych jak i płatnych) posiada narzędzia do korekcji balansu bieli. Najczęściej jest to pipeta, którą wybieramy na ekranie biały punkt w kadrze. Po wskazaniu, gdzie kolor powinien być biały, program sam dostosowuje parametry tak, by skorygować ewentualny błąd. Tutaj ważna adnotacja – jeśli scena była nakręcona w przewadze jakiegoś koloru, a nie ze źle ustawionym balansem, to korekcja bieli za pomocą tego narzędzia może być zbyt ekstremalna i nie dać oczekiwanego rezultatu – w końcu biała ściana w niebieskim świetle efektowym nie jest biała, tylko niebieska i przerabianie jej na biel w postprodukcji przekłamie pozostałe kolory w kadrze. Podczas pracy używam korekcji balansu bieli jako punktu wyjścia, ale jeśli coś ewidentnie „nie gra” to wprowadzam dalsze poprawki aż do uzyskania zadowalających rezultatów.

Kontrast, przepalenia i zbyt ciemne ujęcia

Dobranie odpowiednich parametrów do ujęcia to esencja technicznego podejścia do filmowania. Na początku przygody z filmem ilość opcji może być przytłaczająca: ilość klatek na sekundę, rozdzielczość, wewnętrzne ustawienia profilu kolorów, migawka, przysłona, ISO, balans bieli – lista jest długa, a rzadko kiedy mamy czas na spokojne ustawienie całego sprzętu. Oczywiście wraz z rosnącym doświadczeniem potrafimy lepiej się przygotować, a i zmiany są szybsze, jednakże nawet profesjonalistom zdarza się niedoświetlone lub prześwietlone ujęcie. Przy obecnych parametrach kamer i aparatów nie jest to na szczęście problemem – zakres tonalny, rejestrowany przez matrycę, pozwala w jakimś stopniu “odzyskać” szczegóły utracone w cieniach lub prześwietleniach. W wielu programach edycyjnych znajdują się do tego narzędzia – od zwykłych suwaków Brightness/Contrast (jasność/kontrast) do zaawansowanych histogramów, krzywych i suwaków.

Nasycenie barw

Praca z kolorami materiału to element korekcji, który zajmuje mi często najwięcej czasu. Sceny, jakie kręcimy, są najczęściej różnorodne – czasem kolorów w kadrze jest mnóstwo, innym razem scena jest szara i nijaka. Praca z nasyceniem kolorów w postprodukcji jest o tyle trudna, że ciężko o uniwersalne rozwiązanie – często spotykamy się z sytuacją, że większość kolorów wyglądałaby idealnie przy danej wartości Hue/Saturation (odcień/nasycenie), ale jeden z nich jest dużo bardziej intensywny i “przepala się”, powodując wystąpienie artefaktów. Rozwiązanie to ogólna korekcja całości materiału i późniejsze ewentualne poprawki już na konkretnych kolorach. Większość programów posiada możliwość edytowania wyszczególnionego elementu – może to być dany kolor lub zbiór wartości o podobnej jasności (np. wszystkie cienie).

Korekcja koloru - nasycenie barw

Korekcja koloru – nasycenie barw

Postprodukcja to świetna zabawa!

Bez względu na to czy jesteś aspirującym zawodowcem, czy stawiającym pierwsze kroki amatorem, warto uczyć się poprawiania jakości swoich materiałów video. W Internecie jest obecnie ogrom kursów, tutoriali i innych wartościowych informacji dotyczących tego tematu – warto obejrzeć te, dotyczące wybranego przez nas programu do montażu i wdrażać pokazane sposoby w życie. Dodatkowo nabyta wiedza pozwoli Ci lepiej rozumieć ustawienia aparatu czy kamery podczas filmowania, co w długim okresie skutkować będzie coraz lepszym jakościowo materiałem. W efekcie czas na poprawę błędów w postprodukcji będzie można wykorzystać na Color Grading i szukanie własnego, artystycznego podejścia do koloru. Zachęcam do eksperymentowania i ciągłej nauki. Gwarantuję, że dzięki temu Wasze filmy będą coraz lepsze!

Podziel się.

O Autorze

Twórca filmowy, operator, montażysta. Doświadczenie zdobywał współpracując jako asystent kamery na planach filmowych oraz przy własnych projektach. W Cyfrowe.pl zajmuje się rozwojem oferty video.

3 komentarze

  1. W aparacie mam pelno gotowych ustawien dotyczacych kolorow. Swiatlo dzienne, zarowka, manualne itp. Co powinieniem wybrac przed rozpoczeciem filmowania, aby w postprodukcji wyciagnac jak najwiecej z nagrania? Jest to dla mnie problem, bo czesto widze materialy przed color gradingiem i korekcja barwna. Sa one „plytko” zabarwnione, niemalze wpadajace w szary kolor. Gdy ustawiam balans bieli na np bialej kartce to i tak niektore kolory sa bardzo soczyste i bez koniecznosci(nawet chyba mozliwosci) obrobki.

    • Michał Śmierzchalski w

      Dzień dobry,

      Mówimy tutaj o dwóch różnych ustawieniach aparatu. Światło dzienne, żarówka, manualne – to ustawienia balansu bieli. Jego ustawienie nie wpływa na nasycenie kolorów, a jedynie na ich barwę i odwzorowanie wobec rzeczywistej sytuacji. Jeśli chodzi o ustawienia to, podobnie jak w artykule, polecam dopasowywanie się do warunków – czasem wystarczą predefiniowane ustawienia (jak wspomniana żarówka), czasem trzeba zrobić to tak jak Pan to opisał na białej kartce. Niektóre aparaty mają tez opcje ustawienia temperatury barwowej w stopniach kelvina, co pozwala na zbalansowanie obrazu do sytuacji. W trudnych warunkach jak np. światło mieszane można użyć też Expo Disca.

      Parametr który wpłynie na nasycenie barw nagranego materiału to ustawienie profilu kolorów. Aparaty mają możliwość dostosowania przed nagraniem takich ustawień jak np. kontrast, ostrość, nasycenie barw. Często są to też, podobnie jak przy balansie bieli, predefiniowane profile: sceneria, portret, zdjęcia nocne. Niestety nie wszystkie aparaty i kamery mają możliwość ustawienia płaskiego profilu, ale najczęściej można w pewnym stopniu manipulować w/w parametrami – obniżyć kontrast czy nasycenie kolorów tak aby móc dodać je wg własnego uznania w postprodukcji.

      Dobrym pomysłem jest przeszukanie Internetu pod kątem ustawień konkretnego modelu i sprawdzenie co inni użytkownicy są w stanie wyciągnać z danego aparatu czy kamery. Jeśli materiał jest już nagrany i niektóre kolory są mocno nasycone to pozostaje nam tylko zaawansowana korekcja, czyli wspomniane w artykule indywidualne ustawienia dla każdego koloru lub zbioru barw.

Zostaw komentarz

izmir escort