W pierwszym odcinku serii poświęconej street photo starałem się przybliżyć, czym w rzeczywistości wyróżnia się ten gatunek fotografii. Chociaż nie ma jednej ścisłej definicji tej dziedziny i wielu twórców posiada własne sposoby kategoryzacji, to z pewnością można wyróżnić charakterystyczne cechy, takie jak silny związek z obszarami przekształconymi przez człowieka, jej anegdotyczność, zamknięcie opowieści w jednym kadrze i znaczenie decydującego momentu. Niezależnie od Twojego własnego sposobu rozumienia street photo i tego, czy stanowi dla Ciebie „filozofię twórczą”, czy tylko sposób na trenowanie fotograficznych umiejętności, to podobnie jak w przypadku pozostałych dziedzin, konieczny jest dobór odpowiedniego narzędzia pracy. W tym odcinku odpowiem więc na pytanie, jaki aparat wybrać do fotografii ulicznej?
Przed przystąpieniem do lektury, zajrzyj do pierwszej części serii poświęconej street photo, gdzie znajdziesz wiele istotnej teorii i inspiracji:
STREET PHOTO – CO TO JEST FOTOGRAFIA ULICZNA I OD KOGO CZERPAĆ INSPIRACJE?
Na co zwracać uwagę, wybierając aparat do street photo?
Analizując charakterystykę fotografii ulicznej, można w łatwy sposób wywnioskować, jaki sprzęt ułatwi uprawianie tej dyscypliny. W pierwszym odcinku serii pisałem, że polega ona na łapaniu niezwykle ulotnych momentów, które w dynamicznym środowisku, np. ulicy, objawiają się poprzez splot często przeciwstawnych lub komplementarnych elementów, które tworzą razem nową jakość wizualną.
Powyższa fotografia pokazuje, że takie sytuacje trwają naprawdę ułamki sekund, stąd niezwykle istotne jest szybkie działanie. Inną wielokrotnie podkreślaną cechą street photo jest jej nieprzewidywalność. Stąd wynika wprost, że niemal zawsze trzeba być gotowym na wciśnięcie spustu migawki. Jeszcze jednym aspektem, o którym należy pamiętać jest fakt, że fotografia uliczna wiąże się z robieniem zdjęć w przestrzeni publicznej. Celowo unikam tutaj pisania, że tą „przestrzenią” jest ulica, gdyż jak ustaliliśmy w poprzednim artykule, niekoniecznie tak musi być. Niemniej fotograf uliczny konfrontuje się z innymi ludźmi i często zdarza mu się przebywać w tłumie.
Z tych kilku cech wyłania się obraz idealnego sprzętu – taki aparat powinien być:
- być zawsze pod ręką
- ergonomiczny
- działać błyskawicznie
- nie być ekstrawagancki, tak aby nie zwracać na siebie przesadnie uwagi
Stare fotograficzne porzekadło mówi, że „najlepszy aparat, to ten który masz akurat przy sobie”. Ta myśl dobrze wpisuje się w filozofię street photo i jednocześnie uzupełnia pierwszy punkt powyższej listy. Hasło to odnosi się do faktu, że nic nie da nawet najbardziej wyszukany aparat, jeśli zostawisz go w domu. Jednocześnie zwraca uwagę na to, że fotografować można każdym typem aparatu. To prawda, jednakże aby wycisnąć ze swojej fotografii ulicznej maksimum, warto przemyśleć dobór narzędzi. Typami sprzętu, które znakomicie pasują do street photo są zatem aparaty kompaktowe, bezlusterkowce i smartfony. Oczywiście można fotografować również lustrzankami czy nawet średnim formatem, jednakże ich gabaryty często sprawiają, że w takich zadaniach nie są praktyczne.
Fotograf uliczny może napotkać okazję do uchwycenia świetnego kadru w każdym momencie – jak to najczęściej bywa, takie sytuacje zdarzają się akurat wtedy, gdy przemierza się miasto w zupełnie innym celu niż fotografowanie, np. w drodze na uczelnię lub do pracy. W takich okolicznościach łatwo sobie wyobrazić, że duża lustrzanka nie będzie poręczna – przeważnie trafia do torby lub plecaka, gdy bezpośrednim celem wyjścia z domu jest wykonywanie zdjęć.
Aparaty, które stale są pod ręką to oczywiście smartfony. Ich świetne, coraz częściej wręcz zdumiewające parametry, pozwalają traktować je poważnie jako narzędzie pracy fotografa, a nie tylko jako gadżet. Mało kto rusza się bez nich z domu, a dodatkowo są tak powszechne, że fotografowanie nimi nie zwraca zbytnio uwagi przechodniów (co innego duża, choćby półprofesjonalna lustrzanka, na widok której zdarzało się, że niektórzy napotkani ludzie pytali mnie dla jakiej telewizji nagrywam materiał). Kompakty, bezlusterkowce, a w szczególności smartfony, pozwalają stworzyć wrażenie, że jest się jedynie poczciwym turystą.
Niestety smartfony nie dają takiej swobody obsługi parametrów zdjęcia – oczywiście większość pozwala zmieniać ustawienia czasu naświetlania, ISO czy balansu bieli, ale jednakże sterowanie z poziomu ekranu nie ma porównania z kontrolą dostępną za pośrednictwem obudowy aparatu (nie mówiąc już o możliwości kontroli przysłony lub korzystaniu z różnych ogniskowych). Tutaj więc na scenę wkraczają aparaty kompaktowe i bezlusterkowce. Przemawiają za nimi ich gabaryty. Większość kompaktów mieści się w kieszeni, natomiast bezlusterkowce z podpiętym obiektywem zmieścisz w małej kaburze lub torebce. Możesz je mieć także wygodnie przewieszone przez ramię – ich niska waga sprawi, że nie będziesz odczuwać dyskomfortu nawet wychodząc na spotkanie towarzyskie. Więcej na temat akcesoriów ułatwiających noszenie sprzętu fotograficznego podczas realizowania fotografii ulicznej napiszę w kolejnej części serii.
Kolejnym punktem na liście jest szybkość działania. Ważne, aby aparat do street photo był wyposażony w wydajny procesor i bardzo szybki tryb zdjęć seryjnych. Istotne jest również to, aby aparat cechował się wysoką ergonomią i intuicyjną obsługą. Dzięki temu możliwe jest takie wyczucie sprzętu, aby stał się z fotografem jednością. Połączenie tych wszystkich cech pozwoli na natychmiastowe reagowanie na dziejące się wokół wydarzenia.
Błyskawiczna reakcja wymaga natychmiastowego, niemal odruchowego i intuicyjnego kadrowania. W ten sposób możliwe jest uchwycenie „decydującego momentu”. W tym aspekcie najlepiej sprawdza się wizjer. Oczywiście dysponując jedynie wyświetlaczem, jak to ma miejsce w smartfonach i większości kompaktów, nie jest się z góry skazanym na porażkę, choć wiadomo, że w niektórych warunkach kadrowanie może być utrudnione lub wręcz niemożliwe (np. w południe). Ponadto w wielu wypadkach budowanie kadru na wyświetlaczu jest nieintuicyjne. Z drugiej strony często w street photo dochodzi do sytuacji, gdzie konieczne jest kadrowanie tzw. „z biodra”, czyli nie podnosząc aparatu do oka. W takiej sytuacji przydatne są także odchylane ekrany.
Poniżej znajdziesz kilka propozycji aparatów, które świetnie sprawdzą się w street photo.
Aparaty sprawdzające się w fotografii ulicznej
Olympus – seria OMD
Seria OMD jest niemal stworzona do fotografii ulicznej. Obejmuje ona kilka modeli aparatów, różniących się między sobą parametrami, a co za tym idzie dostosowanych do różnych budżetów. Niemniej każdy z nich charakteryzuje się kompaktowymi rozmiarami, świetną ergonomią, bardzo szybkim i sprawnym działaniem oraz świetną, klasyczną stylistyką.
Więcej informacji na temat aparatu Olympus OM-D E-M10 Mark II znajdziesz w sklepie Cyfrowe.pl, a także w poniższym artykule:
OLYMPUS OM-D E-M10 MARK II – PIERWSZE WRAŻENIA I PRZYKŁADOWE ZDJĘCIA
Więcej informacji na temat aparatu Olympus OM-D E-M5 Mark II znajdziesz w sklepie Cyfrowe.pl.
FujiFilm – seria X
Podobnie jak w przypadku aparatów Olympusa rozważając sprzęt FujiFilm adresowany do fotografów ulicznych, warto wziąć pod uwagę niemal całą serię modeli. Tak jak w przypadku konkurencyjnych modeli FujiFilm proponuje aparaty spełniające wszystkie przytoczone w artykule kryteria. Dodatkowym atutem jest niewątpliwie ich stylistyka, nawiązująca do klasycznych aparatów na film 35 mm. Ponadto modele z serii X wyposażone są w pokrętła znane z dawnych konstrukcji, za pomocą których można bezpośrednio ustawić czas naświetlania lub kompensację ekspozycji.
Więcej informacji na temat aparatu FujiFilm X-E2s znajdziesz w sklepie Cyfrowe.pl.
Więcej informacji na temat aparatu FujiFilm X-Pro2 znajdziesz w sklepie Cyfrowe.pl.
Zajrzyj do naszego artykułu poświęconego bezlusterkowcom FujiFilm:
POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI Z MARKĄ FUJIFILM, CZYLI NOWOCZESNE APARATY W STYLU RETRO
Sony A7
Ponownie skupiam się na całej rodzinie produktów – tym co wyróżnia aparaty Sony serii A7 na tle konkurencji jest wyposażenie ich w pełnoklatkową matrycę. W połączeniu z pozostałymi świetnymi parametrami i kompaktowymi rozmiarami (wymiary aparatu zbliżone do konkurentów), aparaty Sony stają się bardzo ciekawą propozycją. Więcej na temat pełnoklatkowych matryc możesz przeczytać w poniższym artykule:
PEŁNA KLATKA – POTRZEBA CZY MODA?
Poniżej znajdziesz więcej informacji na temat flagowego bezlusterkowca Sony A7III:
SONY A7III – NOWY KRÓL PEŁNEJ KLATKI!
Oferta ciekawych aparatów sprawdzających się w street photo jest naprawdę obszerna, umożliwiając znalezienie sprzętu dostosowanego do każdego budżetu. Mam nadzieję, że teraz łatwiej będzie dobrać odpowiednie narzędzie. Pamiętaj jednak, że wybór aparatu to dopiero połowa sukcesu – równie ważny (a według wielu nawet ważniejszy) jest wybór odpowiedniego obiektywu. Tą kwestią zajmę się w kolejnym odcinku poradnika poświęconego street photo.
Jeżeli masz wątpliwości związane z wyborem sprzętu to zadaj pytanie w komentarzu – z chęcią pomogę.
Zajrzyj również do poniższych artykułów, które mogą być przydatne podczas poszukiwania idealnego sprzętu do street photo:
PIERWSZA LUSTRZANKA CZY PIERWSZY BEZLUSTERKOWIEC – ZA I PRZECIW
CZY BEZLUSTERKOWIEC POTRAFI ZASTĄPIĆ LUSTRZANKĘ? O PODRÓŻOWANIU Z FUJIFILM X-T2
KOMPAKT, BEZLUSTERKOWIEC CZY LUSTRZANKA? CO BĘDZIE DLA MNIE NAJLEPSZE?
A może chciałbyś fotografować mikroświat za pomocą tradycyjnego aparatu? Zajrzyj do tego artykułu, aby poznać rózne materiały światłoczułe, które mogą Ci w tym pomóc.
3 komentarze
Pingback: Najlepszy aparat do fotografii ulicznej to… – Captured71
Potrzebuję lekkiego aparatu, który zabiorę wszędzie. Pracuję na nikonie d810, ale jego gabaryty powodują, że fotografowanie ograniczyłam do pracy. Liczy się dla mnie szybkość uchwycenia chwili i jasność, względnie żeby dobrze sobie poradził w słabym oświetleniu. Do tego musi mieć wizjer i obowiązkowo wifi. Czy przy swoim perfekcjonizmie powinnam trzymać się pełnej klatki (seria sony a7), czy przy obecnej technologii nie zawiodę się przy mniejszych matrycach? Rozważam fujifilm x-t30. Będę niezmiernie wdzięczna za poradę. Budżet ok 5k z obiektywem. Rozważam sprzęt używany. Dziękuję!
Jeżeli zależy Ci na satysfakcjonujących efektach przy małej ilości światła i jesteś perfekcjonistką, to ja sugerowałbym wybór pełnej klatki ;)