Statyw do filmowania – sprawdź naszych 5 propozycji

0

Wybór statywu do filmowania jest prawie tak samo ważny, jak dobór obiektywu czy lampy. A może nawet tak samo, bez prawie. Od tego jak dobry (stabilny z płynnie działającą głowicą) statyw dobierzesz, zależy czy skorzystasz później z ujęć z gładkim ruchem kamery, stabilnym obrazem, czy też ogólnie stwierdzisz, że skoro i tak ruch jest przerywany, wszystko się kiwa, to wolisz pracować “z ręki” i mniej dźwigać. Dlatego postaram się pomóc Ci dobrać dobry statyw i podam kilka przykładów.

Żeby właściwie dobrać dla siebie statyw do filmowania, musisz rozpatrzyć kilka jego istotnych cech, które z pewnością ułatwią Ci pracę z nim:

  • Złożony rozmiar i waga statywu – czy w czasie podróżowania będzie to dla Ciebie istotne? Może musi się zmieścić do plecaka, albo bagażu lotniczego?
  • Maksymalna wysokość po rozłożeniu – zasada najważniejsza – dobierz statyw do swojego wzrostu lub wyższy, żeby nie musieć kucać do aparatu czy kamer (tzn. dalej możesz to zrobić, bo masz opcję regulacji, ale dobrze mieć wybór).
  • Maksymalny udźwig – sprawdź wszystko, co możesz kiedyś chcieć załadować na statyw, np. kamerę (lub body aparatu), najcięższy obiektyw, lampę, mikrofon, klatkę do aparatu, uchwyty do akcesoriów, może ekran podglądowy czy zewnętrzny rekorder. Statyw musi udźwignąć cały Twój ekwipunek.
  • Płytka mocująca / szyna / szybkozłączka (nie jest ważna nazwa, ważne, żeby się dogadać na planie) – musi być wymienna. Dobrze, jeśli da się dokupić zapasową.
  • Stopy w nogach statywu – zazwyczaj są one gumowe, mają kolce albo statyw jest wyposażony w rozkładanego na ziemi pajączka. Dobierz do podłoża, na którym będziesz pracować najczęściej.
  • Rodzaj blokady nóg – skręcane lub na zatrzaski. Ja preferuję zatrzaski, bo można ich użyć szybciej niż kręcąc blokadą.
  • Ilość sekcji – składane nogi w statywach zazwyczaj mają 3 lub 4 sekcje. Ja preferuję 3 sekcje, bo jest mniej blokad do zatrzaskiwania i cały statyw jest nieco bardziej stabilny.
  • Półkula poziomująca – pozwoli Ci bardzo szybko ustawić kamerę w poziomie, nawet jeśli przestawiasz statyw i czasem stoi na lekko nie równej powierzchni. To bardzo, bardzo wygodne.

PORADNIK KUPUJĄCEGO – Jak wybrać najlepszy statyw do filmowania

To są podstawowe cechy statywów, na które trzeba zwrócić uwagę przed zakupem, do tego dochodzą jeszcze kwestie typu: pokrowiec, centralna kolumna, pasek na ramię, funkcja monopodu, dodatkowe gniazda do przykręcenia akcesoriów, hak do zawieszenia obciążenia i inne. Każda z tych cech zależy od tego, do czego najczęściej będziesz wykorzystywać statyw, ale może się okazać, że potrzebujesz jednego statywu, który raz pojedzie w góry, raz nad morze, a innym razem stanie w sali konferencyjnej. Moje statywy tak właśnie podróżują.

Dlatego przedstawię teraz kilka propozycji statywów, które wybrałem według cen.

Statyw do 400 zł: Velbon Videomate 638/F

Jest to całkiem masywny statyw (waga 2 kg, maksymalne obciążenie do 4kg), w dobrej cenie. Powinien sobie poradzić z małymi kamerami i filmującymi aparatami. Po wyciągnięciu kolumny centralnej sięga ponad 170cm, czyli ustawi wizjer kamery / aparatu dość wysoko. Uważaj tylko przy pracy z kolumną centralną – jest to rozwiązanie “ostateczne”, ponieważ cała konstrukcja mocno traci wtedy stabilność, zwłaszcza przy filmowaniu i ruchach kamery. Statyw ma też wymienną szybkozłączkę i pokrowiec w zestawie. Podobny statyw Velbon to był mój pierwszy statyw, który kupiłem sobie sam. Wcześniej używałem znalezionego w piwnicy u taty. Velbon był dużo lepszy i miałem go ze 3 lata :)

Parametry:

  • Długość po złożeniu [cm]: 67
  • Wysokość maksymalna [cm]: 171
  • Wysokość minimalna [cm]: 138.5
  • Waga [kg]: 1.98
  • Maksymalne obciążenie [kg]: 4kg, optymalne 3kg
  • Liczba sekcji: 3
  • Głowica w zestawie: PH-368
  • Szybkozłączka: QB-6RL

Statyw do 900 zł: Benro Video S A2573F + S6

Benro jest według mnie niedocenionym producentem statywów (patrząc po statywach, które widuję u kolegów po fachu). A szkoda, ponieważ te statywy, nawet w konstrukcji z pojedynczymi, a nie podwójnymi nogami, są naprawdę bardzo stabilne i mocne. W tym zestawie dostaniemy właśnie taką budowę nóg – pojedyncze, z głowicą, która jest kompatybilna ze sprawdzonymi rozwiązaniami Manfrotto (można wymienić szybkozłączkę z systemem 501PL), półkulę poziomującą, udźwig do 6 kg i podświetlaną poziomicę (przydaje się). Stopki są gumowe z ukrytymi kolcami ze stali nierdzewnej. Jest to zestaw, który na pewno sprawdzi się w pracy i nie spowoduje spustoszenia w portfelu :)

Parametry

  • Długość po złożeniu [cm]: 80,5
  • Wysokość maksymalna [cm]: 178.5
  • Wysokość minimalna [cm]: 43
  • Waga [kg]: 3.2
  • Maksymalne obciążenie [kg]: 6kg
  • Liczba sekcji: 3
  • Głowica w zestawie: S6
  • Szybkozłączka: Slide-In Video (QR6) 1/4-20 & 3/4

Statyw do 2000 zł: Manfrotto 502AM

Tu mamy do czynienia z “koniem roboczym”, dość często spotykanym w branży, zwłaszcza wśród freelancerów. Mamy tu już statyw z podwójnymi nogami, bardzo dużym udźwigiem 15 kg oraz głowicą zamocowaną na dużej półkuli poziomującej. Sama głowica jest wyposażona w przeciwwagę, co pomaga wystabilizować kamerę skierowaną w dół lub do góry i wspomaga pracę operatora. Stopki są gumowe, a “pajączek” jest zamontowany na środku statywu, nie na podłożu. Jest to sprawdzone rozwiązanie, szybkozłączki Manfrotto są powszechnie używane. Statyw można rozstawić na maksymalną wysokość 156 cm. Ale tego typu statywy nie mają kolumny centralnej i służą do zamocowania na nich większych kamer.

Parametry

  • Długość po złożeniu [cm]: 75
  • Wysokość maksymalna [cm]: 156
  • Wysokość minimalna [cm]: 70
  • Waga [kg]: 3.8
  • Maksymalne obciążenie [kg]: 15kg
  • Liczba sekcji: 3
  • Głowica w zestawie: 502A
  • Szybkozłączka: 504LONG

Statyw do 3500 zł: Libec Allex S Kit

To jest ciekawy zestaw renomowanego producenta profesjonalnych statywów, używanych w TV i na planach filmowych. Otrzymujemy statyw z podwójnymi, stabilnymi nogami wraz ze sliderem w zestawie. Całość udźwignie kamerę do 4 kg, a po wymontowaniu slidera odpowiednio więcej. Rozwiązanie Libeca pozwala na bardzo szybkie mocowania slidera w gnieździe półkuli poziomującej oraz szybkie ustawienie poziomu samego slidera. Otrzymujemy bardzo wszechstronny, profesjonalny zestaw do płynnych ujęć, który właściwie ma wszystko, czego do szczęścia potrzeba.

Parametry

  • Wysokość maksymalna [cm]: 164
  • Wysokość minimalna [cm]: 74
  • Waga [kg]: 5.4
  • Maksymalne obciążenie [kg]: 6kg
  • Liczba sekcji: 3
  • Głowica w zestawie: Allex H
  • Szybkozłączka: SNAP ON-OFF

Statyw do 7000 zł: Miller DS20 (848)

Tu już mamy do czynienia z pełni profesjonalnym statywem, do ciężkiej pracy z ciężkimi kamerami do 10 kg. Tego typu statywy można spotkać na planach filmowych i różnych telewizjach. Mamy w zestawie sprawdzoną głowicę o bardzo płynnym ruchu i dokładnej regulacji oraz dużą przeciwwagą. Dolną rozpórkę, która leży na podłożu i stabilizuje nogi, torbę oraz pasek do przenoszenia statywu. W zestawie znajdą się też 2 płytki do różnych mocowań kamer. Jakość wykonania wszystkich komponentów jest na najwyższym poziomie, jest to rozwiązanie typu “jeśli go kupujesz, to lepiej, żeby Cię podobał, bo będziesz go oglądać przez wiele, wiele lat” :)

Parametry

  • Długość po złożeniu [cm]: 83
  • Wysokość maksymalna [cm]: 167
  • Wysokość minimalna [cm]: 53
  • Waga [kg]: 5.6
  • Maksymalne obciążenie [kg]: 10kg
  • Liczba sekcji: 3
  • Głowica w zestawie: DS-20
  • Szybkozłączka: tak, do wyboru: z dwoma śrubami 3/8 i 1/4 cala lub ze śrubą 1/4 cala i kołkiem

Mam nadzieję, że zbliżyłem Cię do wyboru statywu do filmowania albo chociaż wsparłem w przygotowaniu długiej listy szczegółowych pytań do sprzedawcy.

Czym różnią się statywy filmowe od fotograficznych?

Życzę Ci samych płynnych ruchów kamery i jak najlepszych ujęć!

Podziel się.

O Autorze

Łukasz Drobnik

Studiował "Montaż fabularny i dokumentalny" w Państwowej Szkole Filmowej w Łodzi. Tworzy filmy od 1999, autor nagradzanych filmów niezależnych w 1999-2003. Od 2002 roku produkuje filmy promocyjne dla klientów biznesowych. Montażysta reklam, filmów dokumentalnych i programów telewizyjnych dla TBN Polska, TVP, TVN, TLC, Puls TV.

Zostaw komentarz

izmir escort