Obiektyw makro – co warto wiedzieć przed zakupem?

0
Jaki jest idealny obiektyw makro? Czy takie szkła nadają się do czegoś więcej niż makrofotografii? Jakie parametry warto wziąć pod uwagę przy zakupie obiektywu makro i dlaczego? Wszystko to omówimy dziś sobie na przykładzie nowego obiektywu Sigma A 105 mm macro F/2.8!


Makro obiektywy nie tylko do makro


Gdy pytasz siebie „czy potrzebuję obiektywu makro” i myślisz „nie, przecież nie jestem fotografem makro, to na pewno nie dla mnie”, skończ z taką argumentacją, bo to tylko nazwa!

Obiektyw makro nie służy wyłącznie do makrofotografii. Obiektywy takie jak, np. Sigma ART 105 mm F/2.8 macro to sprzęt, który ma znacznie, ale to znacznie więcej zastosowań niż robienie zdjęć kwiatów i owadów. Z uwagi na ogniskową – często z zakresu około 100 mm – będą świetne do portretów, filmowania i fotografii produktowej.

…Ale oczywiście są genialne do zbliżeń

To wielka zaleta, ponieważ fotografia makro bardzo różni się od zwykłej fotografii.

Robienie zdjęć w trybie makro wymaga innego podejścia (i specjalistycznego sprzętu), ale także pomaga rozwinąć kreatywność i oko fotografa. Patrząc na sceny na poziomie makro zamiast w tradycyjnej perspektywie, możesz wytrenować swoje oczy i wyobraźnię, aby widziały kształty, kolory, tekstury, wzory i inne cechy, które wpływają na to, że fotografia może być interesująca.

No i zgadnij, co? Wszystkie te cechy są świetne i przydają się także w tradycyjnej fotografii! Obiektywy makro są świetnym narzędziem do nauki, które pomoże Ci rozwinąć skrzydła we wszystkich obszarach, jakimi się zajmujesz.

Poniżej kilka zdjęć ze spaceru z Sigmą ART 105 mm F/2.8 macro i aparatem Sigma FP. Niestety przez lockdown i fatalną listopadową pogodę nie udało mi się zrobić lepszych ilustracji, ale wydaje mi się, że mimo wszystko pokazują one, jak fajnie działa ten obiektyw. Na przykładzie gałązki i liści, doskonale widać efekt działania funkcji makro. Wystarczy podejść bliżej z obiektywem i bez stosowania specjalistycznych akcesoriów mamy na zdjęciu najmniejsze detale, które w rzeczywistości liczyły sobie kilka milimetrów, a na monitorze zajmują “pół ekranu”.

Kliknij, żeby zobaczyć w powiększeniu zdjęcia bez obróbki:

Gdzie na 100% wykorzystasz jego uniwersalność?

Zajmujesz się sprzedażą ubrań na Allegro? Pokaż szwy, guziki, koraliki tak, żeby klientom otworzyły się oczy ze zdziwienia. Tym samym obiektywem zrobisz zdjęcie modelki, która kreację ma na sobie.

Zajmujesz się fotografią ślubną? Tym samym obiektywem zrobisz piękne portrety na sesji plenerowej, zdjęcia przysięgi z bezpiecznej odległości i biżuteryjny detal.

Prowadzisz restaurację? Sam zrobisz zdjęcia do internetu: począwszy od portretu kucharza, zdjęcia talerza a nawet super zbliżenia na najlepszy, smakowity składnik, żeby uruchomić wyobraźnię swoich konsumentów.

Przykłady można by mnożyć. Kupując 1 taki obiektyw masz w swojej torbie tak naprawdę co najmniej 3 nowe obiektywy.

Poniżej przykład sesji produktowej, jaka spokojnie mogłaby się ukazać w sklepie, na aukcji albo ofercie producenta. Do zdjęć pozował jeden z Instaxów, o których również pisaliśmy w tym tygodniu na blogu. Zdjęcia wykonane oczywiście wspominanym już obiektywem makro Sigmą ART 105 mm F/2.8 macro i aparatem Sigma FP.

Kliknij, żeby obejrzeć zdjęcia bez obróbki w powiększeniu


Jak wybrać dobry obiektyw makro?


Samo to, że obiektyw jest z rodzaju makro, nie zapewnia nam jeszcze 100% sukcesu. Jest kilka cech, funkcji, parametrów, na które warto zwrócić uwagę.

Ogniskowa

Wszystkie powszechnie dostępne obiektywy makro to obiektywy stałoogniskowe. Najpopularniejsze ogniskowe pochodzą z zakresu 90-105 mm, co umożliwia fotografowanie z wygodnej odległości. Krótsze obiektywy, np. 60 mm mogą być tańsze i lżejsze, ale mają jedną wadę – ponieważ musisz być bliżej obiektu, możesz przypadkowo rzucić na niego cień za pomocą aparatu lub spłoszyć (jeśli fotografujesz owady).

Maksymalna przysłona

Dobrym wynikiem dla makroobiektywu jest przysłona 2.8. Wystarczająco jasna by komponować i ustawiać ostrość w słabym świetle oraz przydatna, gdy używasz makro obiektywu jako krótkiego tele lub portretówki.

Maksymalne powiększenie

Może to zabrzmieć żartobliwie, ale mówi się też na to „współczynnik reprodukcji” ;) Obiektyw, aby zasłużyć na miano makro, musi mieć ten współczynnik jak najbliższy 1:1, żeby uzyskać naturalnej wielkości odwzorowanie przedmiotu na matrycy aparatu. Wiele obiektywów czy aparatów kompaktowych oferuje „tryb makro”, które jest od tego bardzo, bardzo daleki. Prawdziwe obiektywy nierzadko wykraczają poza standardowe proporcje 1:1 oferując nawet 2:1 lub 5:1! Sigma Art 105 macro 2.8 ma współczynnik 1:1, więc jest pełnoprawnym obiektywem makro.

Mocowanie do aparatu / bagnet

Decydując się na zakup obiektywu musimy być pewni, że pasuje on do naszego aparatu. O ile firmy takie jak Nikon czy Canon produkują obiektywy wyłącznie do swojego systemu, to marki takie jak Sigma wypuszczają zawsze to samo szkło w co najmniej kilku wariantach. Obiektyw Sigma A 105 mm F/2.8 macro występuje z bagnetem L (aparaty Leica, Sigma FP) i Sony E. Oznacza to w tym przypadku duże możliwości kombinacji, ponieważ dzięki szerokiej gamie adapterów, możemy wykorzystać ten obiektyw z wieloma innymi aparatami różnych marek.

Jakość wykonania, odporność na warunki zewnętrzne

Seria Art, do jakiej należy obiektyw Sigma 105 macro, to słynna, bestsellerowa seria obiektywów o najwyższych właściwościach optycznych. Metalowa, solidna, uszczelniona na kurz i zachlapania konstrukcja robi wrażenie od razu po wzięciu sprzętu do ręki. Wszystko jest idealnie spasowane i jest to zakup na lata. Serię ART poznamy po srebrnej literce A umieszczonej z boku obudowy.

obiektyw makro sigma

Aparat i obiektyw Sigma

Średnica filtra

W przypadku Sigmy mamy średnicę 62 mm, co daje nam dostęp do ogromnej bazy filtrów w dobrych cenach. Stosunkowo mała średnica oznacza, że tej samej jakości filtr polaryzacyjny lub UV może kosztować nawet 3 razy mniej niż filtr o średnicy z zakresu 70-80 mm. Oszczędzamy więc na dodatkowych akcesoriach.

Poradnik kupującego – wszystko, co musisz wiedzieć o filtrach fotograficznych >>

Tryb płynnej przesłony

Przysłona w większości obiektywów działa skokowo. To znaczy, że można ją ustawić na konkretnej wartości i przeskakiwać najczęściej o 1/3 stopnia przysłony przez menu w aparacie. Niektóre obiektywy dodatkowo posiadają pierścień, którym również wprowadzimy taką zmianę – manualnie. To co wyróżnia takie obiektywy jak Sigma A 105 macro F/2.8 to możliwość przełączenia się w tryb płynnej przysłony, co będzie nie lada gratką dla wszystkich filmowców. Podczas kręcenia video możemy zmieniać przysłonę, nie słysząc dźwięku klikania.

Ogranicznik autofokusa

Funkcja ta występuje głównie w dużych, profesjonalnych teleobiektywach. W sprzęcie makro jest rarytasem, ale bardzo przydatnym! Podczas fotografowania mamy możliwość ograniczenia „drogi”, jaką przebywa autofokus w poszukiwaniu ostrości. Np. podczas sesji makro wiemy, że będziemy robić zdjęcia z odległości nie większej niż 50 cm i na taką odległość możemy ograniczyć jego działanie. Oszczędzamy czas niezbędny na każde ujęcie, unikniemy wielu nieostrych zdjęć i zwiększymy swoją skuteczność, zwłaszcza w “dynamicznych sytuacjach”, np. fotografując krople rosy na poruszanej wiatrem trawie. Podczas sesji portretowej możemy natomiast ograniczyć jego działanie w obszarze powyżej 50 cm, dzięki czemu obiektyw nie ustawi nam ostrości na różnych przeszkadzajkach na 1 planie czy wchodzącym w kadr przypadkowych przechodniach.

Powyższe cechy świetnie zobrazował Alan w recenzji na naszym kanale Youtube.
Zobacz obiektyw makro w akcji:

Aberracja i niechciane przebarwienia

Przy zdjęciach makro i w fotografii produktowej bardzo istotne jest, aby obraz nie posiadał wady nazywanej aberracją chromatyczną. Niszczy ona szczegółowość detali, zabarwiając ich krawędzie na fioletowo i zielono. Przy dużych zbliżeniach jest to bardzo istotne, a zdjęcia z Sigmy A 105 macro są wzorcowo czyste i pozbawione tego defektu.


Na co nie trzeba zwracać uwagi przy zakupie makroobiektywu?


Oczywiście można zwracać na to uwagę i fajnie, gdy obiektyw posiada wymienione niżej cechy, ale ich brak nie powinien być postrzegany za wadę. Spokojnie można się bez tego obyć.

Szybki autofokus

Obiektyw makro nie musi być demonem prędkości. Najczęściej będziesz nim fotografować w ciszy i spokoju, na statywie, nawet jeśli mowa o szybko poruszających się owadach.

Stabilizacja

Brak stabilizacji optycznej w obiektywie nie musi być jego wadą. Większość aparatów na rynku oferuje w dzisiejszych czasach stabilizację matrycy. Ponadto, do zdjęć makro i tak używamy statywu gdyż nawet najlepsza stabilizacja nam go nie zastąpi.

Sprawdź obiektywy makro w Cyfrowe.pl:

do bezlusterkowców do lustrzanek

 

Podziel się.

O Autorze

Aleksandra Polkowska

Fotograf, redaktor, socjolog. Zadeklarowany wzrokowiec. Uwielbia pisać i robić zdjęcia. Pisanie o fotografii to "kumulacja", która sprawia, że jest szczęśliwa. Fotografuje już od 10 lat, głównie śluby, portrety i reportaże. Redaktorskie doświadczenie zdobywała m.in. w Wirtualnej Polsce. Laureatka ogólnopolskich konkursów poetyckich i fotograficznych. W Cyfrowe.pl pełni rolę specjalisty ds. content marketingu. Odpowiada za całokształt bloga, redakcję i jej rozwój.

Zostaw komentarz

izmir escort