Sundance Festival to największy na świecie festiwal kina niezależnego. Na festiwalu tym często po raz pierwszy prezentują się twórcy, którzy później trafiają do kanonów kinematografii jak np. bracia Coen, Kevin Smith, Robert Rodriguez, Quentin Tarantino i Jim Jarmusch. Poziom filmów jest bardzo wysoki, udział w festiwalu prestiżowy, a sprzęt? Sprzęt jest całkiem dostępny! Zobacz, jakimi kamerami posługują się najwybitniejsi twórcy, a możesz się nieźle zaskoczyć. Na liście znajdują się bowiem drogie kamery, ale i powszechnie znane aparaty dostępne w naszym sklepie, czy nawet smartfony!
Pamiętam jak sam marzyłem o dostaniu się z filmem na Sundance (ostatecznie dostałem się i wygrałem nagrodę na Festiwalu Krakffa w Krakowie – też fajnie :)). Ale kamery, którymi są nagrywane najlepsze filmy są dla mnie też nierzadko powodem do rozmarzenia się.
Filmy prezentowane w tegorocznej edycji Sundance FIlm Festival były kręcone bardzo różnorodnym sprzętem. Zdecydowanie dominującym producentem kamer jest Arri, a na drugim miejscu Canon – głównie Canon C100 mkII i C300 mkII, ale pojawia się też DJI (ujęcia specjalne z drona) oraz… Samsung S3 i A3 wykorzystane w filmie „Midnight Traveler„. Najczęściej korzystano z obiektywów Canon, Zeiss i Panavision.
Zerknijmy jakimi kamerami posługiwali się twórcy wybranych filmów:
- „Remember My Name„: Red Epic Dragon (rozdzielczość 5K), Sony FS7, Sony F55 (rozdzielczość 4K, Slog3 S-Gamut3.cine) z obiektywami Canon 17-120, Fujinon XK20-120mm T3.5 Cabrio Premier Lens, Fujinon ZK85-300mm T2.9-4.0 Lightweight Cabrio Lens i obiektywami Zeiss Variable Prime. Zdjęcia dodatkowe na Sony Z150 i z dronów (w 4K).
- „The Last Black Man in San Francisco„: ARRI Alexa Mini z obiektywami Zeiss Master Primes i Angenieux Optimo.
- „Ms. Purple„: ARRI Alexa Mini z obiektywami Todd AO 55mm Anamorphic Lenses.
- „Paddleton„: Canon C700, Cooke Panchros. Jak mówią twórcy „Chcieliśmy wszechstronnej kamery 4K, która nie wymaga zbyt dużo pamięci, a obiektywy dodały na miękkiego, ciepłego staromodnego stylu.„
Cesar Cervantes iVincent Reyna na planie „Hot Clip” na 2016 Directors Lab. © 2016 Sundance Institute | fot. Brandon Cruz.
- „Them That Follow„: ARRI Alexa Mini z obiektywami Cooke Speed Panchros.
- „It’s Not About Jimmy Keene„: Blackmagic Design Pocket Cinema Camera.
- „The Ghost Behind„: Blackmagic Design Pocket Cinema Camera.
- „Fran This Summer„: ARRI Alexa.
- „Midnight Traveler„: Samsung S3, Samsung A3 i Samsung S3 mini. Logistyka filmu wymagała użycia telefonów komórkowych, a charakter tych nagrań wpłynął na estetykę filmu. Reżyser stwierdził, że mógł nagrywać bardzo blisko bohaterów i lepiej pokazać ich uczucia.
Uczestnicy 2016 Directors Lab na planie „Santosh”. © 2016 Sundance Institute | fot. Brandon Cruz.
- „Love, Antosha„: Canon C300.
- „I Am Mother„: Alexa i Master Anamorphics. Bardzo dobry film sci-fi – osobiście polecam :)
- „The Man Who Played with Fire„: ARRI Alexa.
- „Moonlight Sonata: Deafness in Three Movements„: Historia opowiedziana przez 80 lat kinematografii, od domowych kamer 8mm, przez iPhone, Osmo aż do współczesnych sprzętów Canon C300 czy EOS 5D.
- „Bedlam„: Panasonic 720/24PN, Canon C300, Arri Amira.
- „Shooting the Mafia„: Sony PDW XDCAM 850 z zoomem szerokokątnym.
- „Midnight Family„: Sony Fs7 body, 24mm Canon L f/1.4. Prawie cały film dzieje się w nocy, a ten zestaw pozwalał osiągnąć niezły obraz z małą ilością światła.
- „The Farewell„: Alexa Mini i obiektywy Master Primes.
Robert Redford jest bardzo zaangażowany w rozwój festiwalu. Nazwa festiwalu pochodzi od The Sundance Kid, postaci granej przez Redforda w Butch Cassidy and the Sundance Kid.
- „Tigerland„: dwie kamery Canon C300 mkII w 4K. Obiektywy Canon Compact Zooms, 5.5-47mm T2.8 and 30-105mm T2.8 i zestaw szkieł Canon K35s. Oprócz Canon C300 MkII użyto też RED Epic Helium 8K z gimbalem DJI Ronin 2, DJI Osmo i DJI Inspire 2 (4K RAW).
- „The Dispossessed„: Blackmagic Design Pocket Cinema Camera.
- „The Last Tree„: ARRI Alexa Mini z Zeiss Cinema Speedstars i Zeiss High Speeds.
- „Sea of Shadows„: ARRI Amira i obiektywy Canon EF. Bardzo lubię obraz z Arri Amira uważam, że jest wyjątkowo plastyczny i miły dla oka oraz świetny do postprodukcji.
- „Playhouse„: Blackmagic Design URSA Mini Pro.
O ile kamery klasy Arri czy RED są dostępne głównie na wynajem (są tak drogie, że nawet studia filmowe i telewizyjne nie kupują ich na własność), to tworząc swoje własne studio filmowe, można już sięgnąć po inny, tańszy ale także profesjonalny sprzęt , np. Sony FS7, Canon C100mkII, Canon C300, Blackmagic Design. Wiele z tych rozwiązań pozwoli na pełnię artystycznych możliwości.
Wkrótce zerknę też na twórców filmów z Cannes i sprawdzimy czym oni nagrywają swoje filmy. Postaram się też zadać parę pytań jednemu z autorów filmu prezentowanego na Cannes Short Corner 2013. Artykuł już niebawem!
Życzę Ci jak najlepszych filmów!