Obiektyw do fotografii ślubnej – jaki wybrać? Podpowiada Maciej Suwałowski

5

W poprzednim artykule sporo pisałem o aparatach, natomiast niewiele jeszcze wspomniałem o obiektywach. A myślę, że większość z nas zdaje sobie sprawę, jak ważny jest dobór odpowiednich obiektywów i jaką różnicę potrafią one zrobić w kwestii plastyki i jakości finalnego zdjęcia. Zastanawiasz się, jaki obiektyw do fotografii ślubnej wybrać? Jakie ogniskowe sprawdzają się najlepiej? Czy światło ma znaczenie? O tym właśnie przeczytasz poniżej.

Jaki powinien być obiektyw do fotografii ślubnej?

Przede wszystkim jasny, pokrywający w większej lub mniejszej części zakres ogniskowych – od szerokiego kąta do tele obiektywów.

Co oznacza jasny obiektyw do fotografii ślubnej? W przypadku obiektywów stałoogniskowych mówimy tu o przysłonach poniżej f/2.0 – na przykład 35 mm f/1.4 czy 50 mm f/1.4. Za to w przypadku obiektywów typu zoom mowa o świetle f/2.8 – na przykład 24-70 mm f/2.8 czy 70-200 mm f/2.8.

Jakie obiektywy do fotografii ślubnej używam najczęściej?

Osobiście fotografuję głównie obiektywami stałoogniskowymi i moje dwa podstawowe obiektywy, jakie zawsze mam w swojej torbie na zleceniu ślubnym, to „35-tka” – Carl Zeiss 35 mm f/1.4 Distagon oraz „50-tka” – Sony FE 55 mm f/1.8 FE ZA Carl Zeiss Sonnar T* .

Obiektyw do fotografii ślubej - Distagon 35/1.4

Distagon 35/1.4 – mój podstawowy obiektyw zarówno w reportażu, jak i podczas pleneru

Poza tymi dwoma szkłami stosuję ogniskową 24 mm – głównie podczas tańców na weselu. Do tego celu wybrałem lekki zoom Sony FE 24-70 mm f/4.0 ZA OSS Carl Zeiss Vario-Tessar T*. Dodatkowo, gdy potrzebuję czegoś dłuższego niż 55 mm, mam w torbie lekką „85-tkę” od Sony 85 mm f/1.8.

Jako „efektowe” obiektywy, głównie do sesji plenerowych, mam jeszcze w torbie dwa tilt-shift’y – 45 mm TSE i 24 mm TSE, które podpinam do moich aparatów poprzez przejściówkę Sigma MC11. Dzięki opcji focus peaking w Sony (od razu widzę w wizjerze, w którym miejscu jest ostrość), fotografowanie tymi obiektywami stało się bajecznie proste! (Ponieważ dla tych co nie wiedzą, obiektywy tilt shift są manualne.)

Obiektyw do fotografii ślubej - Sonnar 55/1.8

Portret Panny Młodej z wykorzystaniem typowo portretowej 50-tki. Sony A7R III, Sonnar 55/1.8

Aby pokryć ten sam (a nawet większy) zakres ogniskowych obiektywami typu zoom, wystarczą nam tak naprawdę dwa obiektywy – 24-70 mm f/2.8 i 70-200 mm f/2.8. Często u fotografów ślubnych używających zoom’ów, można także znaleźć w torbie coś szerszego – 16-35 mm f/2.8. Natomiast wybór zoom vs stałka jest wyborem czysto osobistym, będącym tak naprawdę preferencją czy też przyzwyczajeniem danego fotografa. Znajdziemy zarówno zalety, jak i wady płynące ze stosowania obu tych rozwiązań.

Distagon 35/1.4

Znów moja ulubiona 35-tka w akcji. Distagon 35/1.4

Sam wybór ogniskowych jest mocno preferencyjny – jeśli jesteśmy na początku naszej fotograficznej drogi i zastanawiamy się, w które obiektywy iść, polecam szczerzę analizę swoich ulubionych zdjęć. Ja co roku sprawdzam, którymi ogniskowymi zrobiłem najwięcej, a którymi najmniej zdjęć, aby ocenić czy aby przypadkiem nie ma w mojej torbie jakiś zbędnych szkieł.

Osobiście uważam, że do wykonania naszej pracy wystarczą 3 obiektywy:

  • coś szerokiego (16-35 mm, 24 mm, 28 mm)
  • coś „ogólnego” (35 mm, 50 mm, 24-70 mm)
  • 18coś długiego (85 mm, 135 mm, 24 mm, 70 mm)

W jednym z kolejnych artykułów z tej serii opowiem konkretnie, do czego można używać które ogniskowe i pokażę Ci trochę więcej przykładowych zdjęć.

Fotografia ślubna – jaki aparat wybrać? Podpowiada Maciej Suwałowski

Podziel się.

O Autorze

Maciej Suwałowski - fotograf ślubny z Warszawy, realizujący zlecenia ślubne dla klientów z całego świata. Pomysłodawca i współzałożyciel Boring Workshop - największej konferencji dla fotografów ślubnych w Polsce, pracuje również dla globalnej grupy fotografów LooksLikeFilm oraz współprowadzi social media dla jednej z największych konferencji dla fotografów ślubnych w Europie - Way Up North. Ambasador aparatów marki Sony - Sony Europe Imaging Ambassador. Prywatnie mąż i ojciec czwórki dzieci. / www.magicweddingphotographer.com

5 komentarzy

  1. Moim zdaniem lepiej zainwestować w dobre szkło. przy tego typu zdjęciach jakaś szeroka 50tka. Zmiana puszki tylko przy przesiadce na FF. Inaczej nie warto

  2. Mnie nurtuje jedno pytanie czy watro do slubnej kupic 6d mark II czy jest straszna przepasć miedzy 5d mark Iv ? Waham sie bo to roznica 7 tysiecy. Pozdrawiam.

    • Jeżeli porównasz do 5dmk4 to masz racje jest przepaść zastanów się czy ta przepaść będzię Ci przeszkadzać bo ja uważam że nie ale wygoda szybszy af i podwójny slot kart nic nie zastąpi.

Zostaw komentarz

izmir escort