W poprzednim artykule sporo pisałem o aparatach, natomiast niewiele jeszcze wspomniałem o obiektywach. A myślę, że większość z nas zdaje sobie sprawę, jak ważny jest dobór odpowiednich obiektywów i jaką różnicę potrafią one zrobić w kwestii plastyki i jakości finalnego zdjęcia. Zastanawiasz się, jaki obiektyw do fotografii ślubnej wybrać? Jakie ogniskowe sprawdzają się najlepiej? Czy światło ma znaczenie? O tym właśnie przeczytasz poniżej.
Jaki powinien być obiektyw do fotografii ślubnej?
Przede wszystkim jasny, pokrywający w większej lub mniejszej części zakres ogniskowych – od szerokiego kąta do tele obiektywów.
Co oznacza jasny obiektyw do fotografii ślubnej? W przypadku obiektywów stałoogniskowych mówimy tu o przysłonach poniżej f/2.0 – na przykład 35 mm f/1.4 czy 50 mm f/1.4. Za to w przypadku obiektywów typu zoom mowa o świetle f/2.8 – na przykład 24-70 mm f/2.8 czy 70-200 mm f/2.8.
Jakie obiektywy do fotografii ślubnej używam najczęściej?
Osobiście fotografuję głównie obiektywami stałoogniskowymi i moje dwa podstawowe obiektywy, jakie zawsze mam w swojej torbie na zleceniu ślubnym, to „35-tka” – Carl Zeiss 35 mm f/1.4 Distagon oraz „50-tka” – Sony FE 55 mm f/1.8 FE ZA Carl Zeiss Sonnar T* .

Distagon 35/1.4 – mój podstawowy obiektyw zarówno w reportażu, jak i podczas pleneru
Poza tymi dwoma szkłami stosuję ogniskową 24 mm – głównie podczas tańców na weselu. Do tego celu wybrałem lekki zoom Sony FE 24-70 mm f/4.0 ZA OSS Carl Zeiss Vario-Tessar T*. Dodatkowo, gdy potrzebuję czegoś dłuższego niż 55 mm, mam w torbie lekką „85-tkę” od Sony 85 mm f/1.8.
Jako „efektowe” obiektywy, głównie do sesji plenerowych, mam jeszcze w torbie dwa tilt-shift’y – 45 mm TSE i 24 mm TSE, które podpinam do moich aparatów poprzez przejściówkę Sigma MC11. Dzięki opcji focus peaking w Sony (od razu widzę w wizjerze, w którym miejscu jest ostrość), fotografowanie tymi obiektywami stało się bajecznie proste! (Ponieważ dla tych co nie wiedzą, obiektywy tilt shift są manualne.)

Portret Panny Młodej z wykorzystaniem typowo portretowej 50-tki. Sony A7R III, Sonnar 55/1.8
Aby pokryć ten sam (a nawet większy) zakres ogniskowych obiektywami typu zoom, wystarczą nam tak naprawdę dwa obiektywy – 24-70 mm f/2.8 i 70-200 mm f/2.8. Często u fotografów ślubnych używających zoom’ów, można także znaleźć w torbie coś szerszego – 16-35 mm f/2.8. Natomiast wybór zoom vs stałka jest wyborem czysto osobistym, będącym tak naprawdę preferencją czy też przyzwyczajeniem danego fotografa. Znajdziemy zarówno zalety, jak i wady płynące ze stosowania obu tych rozwiązań.

Znów moja ulubiona 35-tka w akcji. Distagon 35/1.4
Sam wybór ogniskowych jest mocno preferencyjny – jeśli jesteśmy na początku naszej fotograficznej drogi i zastanawiamy się, w które obiektywy iść, polecam szczerzę analizę swoich ulubionych zdjęć. Ja co roku sprawdzam, którymi ogniskowymi zrobiłem najwięcej, a którymi najmniej zdjęć, aby ocenić czy aby przypadkiem nie ma w mojej torbie jakiś zbędnych szkieł.
Osobiście uważam, że do wykonania naszej pracy wystarczą 3 obiektywy:
- coś szerokiego (16-35 mm, 24 mm, 28 mm)
- coś „ogólnego” (35 mm, 50 mm, 24-70 mm)
- 18coś długiego (85 mm, 135 mm, 24 mm, 70 mm)
W jednym z kolejnych artykułów z tej serii opowiem konkretnie, do czego można używać które ogniskowe i pokażę Ci trochę więcej przykładowych zdjęć.
5 komentarzy
Moim zdaniem lepiej zainwestować w dobre szkło. przy tego typu zdjęciach jakaś szeroka 50tka. Zmiana puszki tylko przy przesiadce na FF. Inaczej nie warto
Na końcu wpisu, w grupie obiektywów długich chyba zamiast 24mm i 70mm miało być 70-200mm. Czy się mylę?
Mnie nurtuje jedno pytanie czy watro do slubnej kupic 6d mark II czy jest straszna przepasć miedzy 5d mark Iv ? Waham sie bo to roznica 7 tysiecy. Pozdrawiam.
Jeżeli porównasz do 5dmk4 to masz racje jest przepaść zastanów się czy ta przepaść będzię Ci przeszkadzać bo ja uważam że nie ale wygoda szybszy af i podwójny slot kart nic nie zastąpi.
Wszystkie porady bardzo cenne i przydatne . Na 100% skorzystam przy wyborze sprzętu :). Dziękuję.