Jeśli filmowanie telefonem nie spełnia Twoich oczekiwań, czas wziąć do ręki prawdziwą kamerę. Wybór odpowiedniego sprzętu nie jest wcale taki prosty. Różnorodność marek oraz rozwiązań technologicznych z pewnością nie ułatwiają wyboru. Na co zwrócić uwagę przy zakupie kamery? Jak wybrać kamerę, aby sprostała Twoim oczekiwaniom? Sprawdź poniższe wskazówki.
Co filmujesz?
Przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na bardzo ważne pytanie – „Co chcę filmować?”. Jeśli planujesz kręcić wyłącznie rodzinne imprezy i nie zamierzasz wgłębiać się za bardzo w tajniki sztuki operatorskiej, to zapewne wystarczy Ci kamera z segmentu konsumerskiego (amatorskiego), np. Canon LEGRIA HF R76.
Jeśli jednak filmowanie to Twoje hobby, które planujesz rozwijać, to warto zaopatrzyć się w sprzęt z segmentu wyżej, tzw. „segment prosumerski” (zawansowany). Takie kamery pozwolą Ci na większą kontrolę ustawień obrazu dzięki możliwości manualnych ustawień wielu parametrów. Jednym z reprezentantów tego segmentu jest Panasonic HC-VX980.
Oczywiście są jeszcze segmenty półprofesjonalne oraz profesjonalne, ale zakładam, że jeśli czytasz ten artykuł, to nie są one w obszarze Twoich zainteresowań. Przynajmniej na razie! Dla sportowców zainteresowanych rejestrowaniem swoich poczynań, odpowiednim rekorderem będzie kamera sportowa, jak np. GoPro HERO4 Black czy Olympus TG-Tracker.
Full HD czy 4K?
Coraz więcej kamer posiada możliwość filmowana z rozdzielczością 4K (3840×2160 pikseli). Większa rozdzielczość może okazać się przydatna podczas montowania filmu, jeśli film po montażu eksportowany będzie do rozdzielczości Full HD (1920×1080). Umożliwi to dwukrotne powiększenie klipu wideo w programie do edycji, ułatwiając montaż niepasujących do siebie ujęć. Osobiście używam kamery Full HD Panasonic HC-X920 i w zupełności mi to wystarcza, gdyż większość moich produkcji robiona jest na potrzeby Internetu. To dość stary model, który swoją premierę miał trzy lata temu, jednak w moim przypadku sprawdza się doskonale.
Kiedy jeszcze warto rozważyć zakup kamery 4K? Jeśli posiadasz telewizor o takiej rozdzielczości, i zamierzasz na nim oglądać nagrane materiały. Póki co, rozdzielczość 4K nie jest jeszcze standardem, ale za kilka lat może się to zmienić.
Jakość dźwięku
Część kamer, jak Sony FDR-AX33 lub Panasonic HC-VXF990 oferują możliwość nagrywania dźwięku 5.1. Nie uważam tej opcji za przydatną i sam z niej nie korzystam. Dlaczego? Stojąc z kamerą blokuje dźwięk dochodzący z tyłu. Z doświadczenia z moją kamerą zauważyłem, że dźwięk 5.1 nie radzi sobie też zbyt dobrze w głośnych warunkach.
Ergonomia
Rozważając, który model kamery wybrać, warto zwrócić uwagę na to, jak leży w ręce oraz czy najważniejsze przyciski są odpowiednio rozmieszczone, umożliwiając wygodne operowanie kamerą. Z mojego punktu widzenia najistotniejszą kwestią jest dobre rozmieszczenie takich elementów, jak dźwignia sterowania „zoomem”, włącznik nagrywania oraz pierścień ostrości, jeśli taki kamera posiada. Dobrze również sprawdzić, jakie łącza wejścia i wyjścia są dostępne w wybranym urządzeniu. Przydatnym może okazać się wejście na zewnętrzny mikrofon. Łącze USB jest w zasadzie standardem. Jeśli chcesz odtwarzać filmy prosto z kamery, to złącze HDMI zdecydowanie to ułatwi. Dużo łatwiej operuje się kamerami większymi, jak np. Canon LEGRIA HF G40. Kamera ta ma większą wagę niż jej konkurenci z tego samego segmentu, ale to ułatwia zrobienie stabilnego ujęcia. Kamery Canon wyróżniają się też spośród konkurencji bardziej plastycznym obrazem.
Stabilizacja
Techniki stabilizacji obrazu przeszły dynamiczny rozwój w ostatnich latach. Dziś wiele kamer posiada zaawansowaną stabilizację. Kamery Canon, jak np. LEGRIA HF R706Canon LEGRIA HF R706, są wyposażone w stabilizację optyczną.
Kamery JVC, przykładowo JVC GZ-F125B posiadają zaawansowany system stabilizacji (A.I.S.), dzięki któremu kamera świetnie redukuje ewentualne drgania. Natomiast wspomniane wcześniej modele kamery Panasonic posiadają pięcioosiową stabilizację, która pozwala robić płynne ujęcia, przypominające hollywoodzkie sceny nakręcone „steady cam’em”.
Zoom
Wiele osób kupując kamerę traktuje liczbę zapisaną przy słowie „zoom” jako ostateczną wyrocznię. Oczywiście warto zwrócić uwagę, aby nie była ona zbyt mała, jednak większa wartość zoom wcale nie stanowi o jakości kamery. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, czy podana liczba dotyczy zoom‘u optycznego czy cyfrowego. Używanie zoom’u cyfrowego nie ma sensu, ponieważ odbywa się to kosztem jakości obrazu. Warto więc zapamiętać – najważniejszy jest zoom optyczny. Kamera z 12-krotnym zoomem optycznym powinna wystarczyć nawet do realizacji reportaży sportowych. Poniższy film został nagrany kamerą Panasonic HC-X920.
Operowanie kamerą na zbliżeniu większym niż 20-krotne może okazać się kłopotliwe, nawet jeśli posiadasz statyw. Dlaczego? W takim przypadku uwidaczniają się nawet najmniejsze drgania kamery i dobra stabilizacja może okazać się niewystarczająca do ich zminimalizowania. Producenci oczywiście prześcigają się w produkcji kamer i aparatów z dużym zoomem, jak np. Nikon Coolpix P900 z 83-krotnym zoomem optycznym. Jednak taki sprzęt znajdzie uzasadnienie wówczas, gdy prowadzisz na przykład działalność detektywistyczną lub jesteś miłośnikiem księżyca :)
Ustawienia manualne
Jeśli szukasz kamery, nad którą chciałbyś mieć kontrolę, to zwróć uwagę na możliwość ręcznej regulacji następujących parametrów:
- Ostrość – dobrze, jeśli kamera posiada pierścień, którym można ręcznie ustawić pole ostrości.
- Czas migawki – w Europie standardowo czas migawki ustawia się na 1/50 sekundy, jednak warto mieć możliwość zmiany tych ustawień, aby w bardzo jasny, słoneczny dzień móc nagrywać materiał przy dużym otworze przesłony.
- Przysłona – regulacja przysłony jest bardzo ważnym aspektem pracy twórczej; do portretów stosujemy niskie wartości przysłony, a do krajobrazów – wysokie.
- Balans bieli – oprócz zapisanych programów kamera powinna mieć możliwość ustawienia balansu bieli poprzez pomiar na białej kartce.
PRZYKŁAD
Kamery z wyższej półki oferują dwie, bardzo przydatne opcje. Warto sprawdzić czy model, który rozważasz, je posiada:
- Zebra – kamera zaznacza za pomocą pasów obszary, które są prześwietlone.
- Peaking – kamera zaznacza kolorową obwódką obiekty znajdujące się w polu ostrości.
Te opcje na pewno są dostępne w modelu Sony FDR-AX53. Panasonic HC-X920 także jest wyposażony w te udogodnienia oraz posiada wygodny w użyciu pierścień, pozwalający na kontrolę ręczną ostrości oraz innych parametrów (zoom, przysłona, balans bieli, czas migawki).
Wi-Fi – do czego to potrzebne?
Kamery z wbudowanym Wi-Fi, oferują dużo ciekawych opcji dodatkowych. Jedną z bardziej przydatnych jest możliwość sterowania kamerą za pomocą telefonu (telefon z dostępem do Internetu). Oprócz tego, kamerę można stosować jako kamerę monitoringu, a nawet nadawać programy na żywo! Te funkcje są dostępne w takich kamerach jak Sony HDR-CX900E, Canon LEGRIA HF G30 oraz wspomniane modele firmy Panasonic.
Przedstawione aspekty są najbardziej istotne z mojego punktu widzenia. W artykule nie wspomniałem o rodzajach nośników używanych do zapisu wideo. W dzisiejszych czasach wybór ogranicza się do kamer na karty SDHC lub ewentualnie do kamer z zapisem na dyskach twardych. Nie ma pomiędzy nimi dużej różnicy. Tak więc przeanalizuj powyższe wskazówki, sprawdź swój budżet i wybierz kamerę najlepszą dla siebie.
Jeden komentarz
Ciekawy artykuł