Panasonic prezentując modele swoich pełnoklatkowych bezlusterkowców S1 i S1H postanowił jeszcze mocniej zaznaczyć swoją obecność w branży filmowej. Świetnie nadają się do tego także aparaty systemu Micro 4/3 czyli modele GH4 lub GH5 i dedykowane do nich obiektywy. Zajrzyj do tego artykułu, aby poznać 5 interesujących modeli, które sprawdzą się podczas filmowania.
Wypożycz sprzęt Panasonic i przetestuj przed zakupem >>
1. Panasonic LUMIX G VARIO 7-14 mm f/4,0 / ASPH
Ultra szerokokątny model o zakresie ogniskowych 7-14 mm pozwala pokazywać bardzo rozległe sceny. Dla aparatów systemu Micro 4/3 po uwzględnieniu współczynnika crop (2x) będą one odpowiadały zakresowi 14-28 mm. Taka perspektywa przyda się w trakcie realizowania ujęć we wnętrzach, a także vlogów podróżniczych, gdzie ważne jest, aby dać wrażenie widzom współuczestnictwa. Pozwoli także na tworzenie świetnych przejść, ukazujących rozległe krajobrazy czy np. wzbogacanie filmów o time lapse realizowane w plenerze.
Kup sprzęt Panasonic w promocji >>
Co prawda obiektyw ten nie należy do najjaśniejszych, ale w przypadku ww. zastosowania, czyli prowadzenia vloga podróżniczego nie będzie to szczególnym problemem. Minimalny dystans ostrzenia pozwala na budowanie złożonych, ciekawie skomponowanych ujęć, które będą przyciągały uwagę widzów i angażowały ich w opowiadaną historię.
Panasonic LUMIX G VARIO 7-14 mm f/4,0 / ASPH oferuje nie tylko możliwości natury estetycznej czy warsztatowej, ale również technicznej. Istotną cechą dla filmowców jest zastosowanie bezskokowej zmiany przysłony, która to zapobiega gwałtownym zmianom jasności. Do tego warto podkreślić bardzo cicho działający silnik AF.
Więcej informacji na temat tego modelu znajdziesz tutaj.
2. Panasonic LUMIX G X VARIO 12-35 mm f/2.8 II ASPH. POWER O.I.S.
Panasonic LUMIX G X VARIO 12-35 mm f/2.8 II ASPH. POWER O.I.S. to zdecydowanie model dla tych filmowców, którzy filmują poza studiem. Spokój w terenie zapewni wzmocniona, uszczelniona konstrukcja, która chroni przed kurzem, pyłem, zachlapaniami. Dodatkowo instrument ten jest mrozoodporny.
Uniwersalny zakres ogniskowych wynoszący 12-35 mm (24-70 mm dla formatu 35 mm) sprawia, że obiektyw ten sprawdzi się w wielu różnorodnych zadaniach. Dzięki niemu bez zmiany instrumentu optycznego możesz przykładowo zarejestrować szersze plany, w których bohater Twojego wideo jest pokazany przy pracy lub w swojej pracowni czy mieszkaniu, a następnie wykonać zbliżenia, w których skupisz się na emocjach wypisanych na jego twarzy.
Dużym ułatwieniem jest zastosowanie 5-osiowej stabilizacji obrazu, która umożliwia wykonywanie płynnych ujęć z ręki. Chociaż w codziennej praktyce lepiej jest stosować dodatkowe stabilizatory, które umożliwiają realizację profesjonalnych ujęć, to w niektórych (w szczególności awaryjnych zastosowaniach) taka opcja naprawdę daje radę.
Obiektywu Panasonic LUMIX G X VARIO 12-35 mm f/2.8 II ASPH. POWER O.I.S. możesz kupić tutaj. Jesli chcesz, możesz go również wypożyczyć i przetestować przed zakupem w naszej wypożyczalni.
Sprawdź inne obiektywy i aparaty Panasonic w Cyfrowe.rent >>
3. Panasonic LEICA DG MACRO-ELMARIT 45 mm f/2.8 ASPH
Model ten łączy w sobie 2 różne zastosowania. Przede wszystkim charakteryzuje się skalą odwzorowania 1:1, a więc umożliwia wykonywanie prawdziwych ujęć makro. Zaskocz swoich widzów przejściami, które pozwolą na zanurzenie się w na codzień niedostrzegalnych szczegółach. Poza tym Panasonic LEICA DG MACRO-ELMARIT 45 mm f/2.8 ASPH znakomicie sprawdza się w portrecie. Przyda się więc podczas realizacji wywiadów.
Obiektyw ten oferuje ogniskową 45 mm, która stanowi ekwiwalent 90 mm dla formatu 35 mm. Dzięki temu nie zniekształca rysów twarzy i pozwala trafnie odwzorować rozmówców. Na uwagę zasługuje również minimalny dystans ostrzenia wynoszący zaledwie 15 cm. Jako że waga tego obiektywu wynosi tylko 225 g, to warto zawsze mieć go przy sobie w torbie lub plecaku, aby mieć możliwość uzupełnienia materiału ujęciami makro. Podobnie jak pozostałe modele obiektyw Micro 4/3 Panasonic oferuje 5-osiową stabilizację obrazu i ultra cichy system AF.
Szczegółowe informacje na temat Panasonic LEICA DG MACRO-ELMARIT 45 mm f/2.8 ASPH znajdziesz tutaj.
4. Panasonic LUMIX G X VARIO 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S
Współczynnik ogniskowej systemu Micro 4/3 wynoszący 2x działa na korzyść użytkowników teleobiektywów. Oznacza to, że model Panasonic LUMIX G X VARIO 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S kończy się kątem widzenia odpowiadającym 200 mm dla pełnej klatki. Daje to naprawdę duże zbliżenia i przyda się podczas realizowania ujęć odległych obiektów. Jeśli chodzi za Tobą zrealizowanie filmu przyrodniczego, to ten instrument Ci w tym pomoże.
Jednak nawet jeśli nie zamierzasz pójść w ślady sir Davida Attenborough, to i tak duży zakres ogniskowych tele pozwala na natychmiastowe zmienianie punktu widzenia i znajdziesz zastosowanie w różnorodnych projektach (sport, transmisje, koncerty, prezentacje itp.). Co więcej Panasonic LUMIX G X VARIO 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S oferuje stałą światłosiłę, a więc wykonywanie zbliżeń nie wpłynie na wygląd sceny. Obiektyw wyposażono w funkcję Power O.I.S., która eliminuje wpływ drgania ręki na obraz, co jest niezwykle przydatne podczas operowania teleobiektywami.
Więcej informacji na temat tego zmiennogoniskowego teleobiektywu znajdziesz tutaj.
5. Panasonic LUMIX G X VARIO PZ 14-42mm f/3.5-f/5.6 ASPH. POWER O.I.S
Jeśli w swoich filmach lubisz umieszczać najazdy oparte o zmianę ogniskowej, to prawdopodobnie zainteresuje Cię obiektyw Panasonic LUMIX G X VARIO PZ 14-42mm f/3.5-f/5.6 ASPH. POWER O.I.S. Model ten posiada elektronicznie sterowany zoom, który umożliwia płynną regulację ogniskowej. W przypadku braku takiego rozwiązania płynna, ręczna zmiana kąta widzenia wymagałaby naprawdę dużo wprawy, najczęściej jednak powodując pojawienie się na filmach drgań czy psujących efekt przeskoków. W przypadku elektronicznego rozwiązania oferowanego w tym instrumencie optycznym wszystko odbywa się automatycznie za pomocą ergonomicznej dźwigni.
Poza tym obiektyw ten oferuje uniwersalny zakres ogniskowych 14-42 mm (odpowiednik 28-84 mm dla formatu 35 mm). Jest to więc świetne szkło dla początkujących, którzy chcą rozpocząć przygodę z filmowaniem, a jednocześnie potrzebują narzędzia, które pozwoli na zrealizowanie różnorodnych pomysłów.
Więcej szczegółów na temat tego obiektywu znajdziesz tutaj.
Chcesz więcej? Zapisz się newsletter!
Dzięki temu nie przegapisz nowych artykułów, jako pierwszy dowiesz się o darmowych warsztatach foto-video i zgarniesz najlepsze rabaty na zakupy w Cyfrowe.pl! Nie martw się, nie wysyłamy spamu, ani nie piszemy codziennie :) Tylko wartościowe treści!