6 błędów dźwiękowych na planie, popełnianych przez początkujących filmowców

0

Wśród amatorów i początkujących filmowców istnieje tendencja do niedoceniania roli dźwięku w produkcji filmowej. Tymczasem jest to krytyczny czynnik techniczny, decydujący o jakości filmu i jego profesjonalnym wykonaniu. W tym artykule wybrałem i przedstawię Ci 6 najbardziej powszechnych błędów dźwiękowych popełnianych na planie wśród nowicjuszy.

1. Poprawianie dźwięku w postprodukcji

W dobie dzisiejszych możliwości postprodukcyjnych, kiedy można w dużym stopniu ingerować w nagrany materiał, młodzi twórcy popełniają ten błąd najczęściej. Prawdą jest jednak, że jakiekolwiek dogrywanie, np. ADR dialogów do istniejącego materiału filmowego w studio kosztuje znacznie więcej pieniędzy i czasu niż podczas produkcji, kiedy jest na to właściwy czas i budżet.

2. Ignorowanie dźwiękowca na planie zdjęciowym

W przypadku dźwięku reżyser nie jest najważniejszy na planie filmowym. To właśnie dźwiękowiec jest osobą, na której należy skupiać swoją uwagę w pierwszej kolejności. Reżyser i operator skupiają się głównie na grze aktorów i obrazie, nie zwracając uwagi na dźwiękowca, który mówi, że należy powtórzyć ujęcie, bo podczas wypowiadania dialogów w tle pojawił się niepożądany dźwięk. Osoba od dźwięku skupia się na tym, czego nie widać i słyszy to, czego nie słyszą inne osoby na planie.

3. Nagrywanie wbudowanym w kamerę mikrofonem

Myśl, że mikrofon wbudowany w kamerę, pozwoli nagrać właściwie dźwięk jest błędne. Idąc tym tropem można by wziąć smartfona i nagrać cały film jednym kliknięciem. Nie bez przyczyny istnieje wiele różnych typów mikrofonów używanych na planie. Od ekstremalnie kierunkowych po radiowe krawatowe, a każdy z nich ma swoje specyficzne zastosowanie w zależności od tego czy nagrywamy w pomieszczeniach czy na zewnątrz, czy nagrywamy dźwięki otoczenia czy dialogi. Na koniec uwaga – mikrofony z wejściem XLR są profesjonalne, mini jack 3,5 mm nie są profesjonalnym rozwiązaniem.

TANIE MIKROFONY, KTÓRYCH ZAKUP WARTO ROZWAŻYĆ – POZNAJ 5 NASZYCH TYPÓW

4. Nagrywanie dźwięku z muzyką w tle

Nagrywanie dźwięków do filmu zawsze musi odbywać się w całkowitej ciszy. Oczywiście mam tu na myśli dialogi. Jakiekolwiek dźwięki z otoczenia, które nie są naturalne dla lokalizacji sprawiają, że podczas mixowania dźwięków i muzyki podczas postprodukcji nie jest możliwe wyeliminowanie lub całkowite wyczyszczenie niepożądanych dźwięków.

5. Niesprawdzenie lokalizacji przed nagrywaniem

Za każdym razem, kiedy reżyser i operator wybierają się na przyszły plan zdjęciowy, powinni zabrać ze sobą dźwiękowca. Tylko w ten sposób można będzie uniknąć niespodzianek, np. w postaci echa, które w pomieszczeniach z małą ilością okien, bez dywanów i zasłon potrafi być znaczące. O ile łatwo jest dodać echo do czystego nagrania, o tyle nagranego echa w postprodukcji nie da się usunąć.

6. Nienagrywanie szumów z otoczenia

Ostatnim błędem na naszej liście jest nienagranie dźwięku tła otoczenia podczas produkcji. Każda lokalizacja czy to w pomieszczeniu, czy na zewnątrz ma swoją specyficzną charakterystykę, której nie da się w pełni odtworzyć. Poświęcenie kilku minut na nagranie kompletnej “ciszy” podczas nagrywania scen pozwoli na dobre i naturalne podłożenie jej pod dialog. Efektem będzie pełny i naturalny dźwięk.

MIKROFONY W FILMOWANIU – SPRAWDŹ, KTÓRY MIKROFON WYBRAĆ DO POSZCZEGÓLNYCH ZADAŃ!

Tych 6 najczęściej popełnianych błędów podczas nagrywania dźwięku na planie filmowym mogą przysporzyć wiele problemów. Błędy te przerobiłem na własnej skórze i warto wziąć ten temat pod uwagę, by zaoszczędzić sobie niepotrzebnych kosztów i nerwów.

Podziel się.

O Autorze

Z wykształcenia operator, reżyser i montażysta. Z zamiłowania przyrodnik i pisarz. Twórca jedynego w Polsce bloga o tematyce filmów przyrodniczych, Natura w Kadrze. Zdobywca podwójnej BAFTy (Brytyjska Akademia Sztuki Filmowej). Poza filmem uwielbia jeździć koleją, słuchać muzyki i czytać dobrą literaturę.

Zostaw komentarz

izmir escort