6 sprawdzonych sposobów, jak poprawić dźwięk w filmie

0

O ile wideo bez dźwięku jest dopuszczalne od początku istnienia obrazu ruchomego, o tyle trudno jest zaakceptować dźwięk słabej jakości, który sprawia, że nawet najbardziej interesujący obraz może się nie obronić i po prostu nie zostanie obejrzany. Poznaj więc 6 sprawdzonych sposobów, jak poprawić dźwięk w filmie i sprawić, że będzie on jeszcze lepszy.

1. Dobrej jakości mikrofon

Mikrofon to najbardziej podstawowa sprawa przy nagrywaniu wideo. Jak się często okazuje, wcale nie taka oczywista. Wielu młodych adeptów filmowania ignoruje ten aspekt, skupiając się głównie na obrazie, i próbuje polegać na mikrofonie wbudowanym w kamerę czy aparat filmujący. Niestety jakość wbudowanego mikrofonu zazwyczaj nadaje się jedynie do synchronizacji lub dokumentowania na własny użytek. Dlatego tak ważne jest posiadanie dobrego mikrofonu, który pozwoli na dobry dźwięk.

Rode NTG-2 mikrofon kierunkowy

Rode NTG-2 mikrofon kierunkowy

Najczęściej używane na potrzeby wideo są mikrofony kierunkowe typu shotgun oraz mikrofony krawatowe. Osobiście korzystam z obu typów, w zależności od potrzeb. Dobrym mikrofonem kierunkowym, używanym przeze mnie najczęściej, jest Rode NTG-2, który pozwala mi na uzyskanie profesjonalnej jakości dźwięku, a przy tym jest lekki, wytrzymały i gwarantuje elastyczną pracę niezależnie od tego, czy nagrywam wywiad w studiu, czy reportaż na ulicy.

Sennheiser Zestaw bezprzewodowy kamerowy EW 112-P G3-B-X

Sennheiser Zestaw bezprzewodowy kamerowy EW 112-P G3-B-X

Jeśli chodzi o mikrofon krawatowy, to świetnym rozwiązaniem jest bardzo dobrze znany w świecie profesjonalnych filmowców Sennheiser EW 112-P G3-B-X, który nie ma sobie równych na naprawdę wymagającym planie. Inny ciekawym rozwiązaniem, z którego również korzystałem i które mogę polecić jest Rode Link FilmMaker Kit – ma nieco inną specyfikację niż poprzednik, jednak jest równie dobry do profesjonalnej pracy, a przy tym nieco tańszy.

Rode Mikrofon Link FilmMaker Kit

Rode Mikrofon Link FilmMaker Kit

2. Monitoruj dźwięk

Bardzo ważne podczas nagrywania dźwięku jest nie tylko sprawdzanie wskaźnika audio na monitorze poglądowym, ale również słuchanie tego, co “słyszy” mikrofon. Jest to istotne, ponieważ mikrofon wychwytuje bardzo wiele dźwięków, które sami możemy łatwo zignorować, szczególnie jeśli sami nagrywamy wideo i obsługujemy również dźwięk.

Sennheiser HD 380 Pro

Sennheiser HD 380 Pro

Dzięki dobrej jakości słuchawkom, takim jak Sennheiser HD 380 Pro, możemy być bardziej wyizolowani z otoczenia podczas pracy, nasłuchując czy podczas nagrywania nie pojawiają się niepożądane dźwięki. Słuchawki te świetnie nadają się do monitorowania i zwiększonej koncentracji na planie.

3. Sprawdzenie lokalizacji przed nagrywaniem

Podobnie jak przy nagrywaniu wideo, tak i przy nagrywaniu dźwięku warto jest wcześniej pojawić się na planie, aby przetestować sprzęt oraz sprawdzić, czy dane środowisko, w którym mamy nagrywać, nie generuje szumów, trudnych lub niemożliwych do usunięcia przy post produkcji. Będąc na przykład w pokoju, gdzie ma odbywać się wywiad, warto posłuchać, czy czasem za ścianą nie słychać agregatu z lodówki lub czy podczas klaskania nie pojawia się duże echo. Należy również wziąć pod uwagę szum, który może pojawić się niespodziewanie, jak np. rzadko jeżdżący pociąg nieopodal, który podczas naszych testów się nie pojawił. Warto wtedy zasięgnąć języka i zobaczyć rozkład. Takich sytuacji może być wiele, dlatego jest to istotna sprawa przy nagrywaniu dźwięków.

6 błędów dźwiękowych na planie, popełnianych przez początkujących filmowców

4. Zwróć uwagę na wiatr

Przy nagrywaniu dźwięków na zewnątrz zawsze należy pamiętać o osłonie przeciwwiatrowej, czyli o tzw. zdechłym kocie, który pozwala na redukcję szumów wywołanych przez wiatr uderzający w mikrofon. Czasem nawet delikatny wiatr może zrujnować dźwięk i sprawić, że będzie nie do odtworzenia.

Rode WS6 Deluxe osłona przeciwwietrzna futerko do mikrofonów kierunkowych

Rode WS6 Deluxe osłona przeciwwietrzna futerko do mikrofonów kierunkowych

Z racji tego, iż używam wspomnianego już Rode NTG-2 to moim zdechłym kotem jest Rode WS6 Deluxe, który sprawdza się doskonale, całkowicie redukując szum wiatru. Jest on nakładany bezpośrednio na mikrofon, przez co nie wpływa na głośność nagrywanych dźwięków.

5. Nagrywaj dźwięk otoczenia

Niezależnie od tego, w jakim miejscu przyjdzie Ci nagrywać wideo, zaplanuj kilka minut na to, aby nagrać tło otoczenia. Czy to za pomocą mikrofonu podpiętego pod rejestrator, czy wpiętego bezpośrednio do kamery. Ważne jest, aby w tym czasie oprócz Ciebie nie było w pobliżu nikogo, kto mógłby generować jakieś dźwięki, np. stąpaniem lub nawet głośnym oddychaniem.

Każde pomieszczenie, otwarta przestrzeń lub środowisko mają swój własny szum. Nawet jeżeli wydaje nam się, że w pokoju jest cicho, to jednak prawda zazwyczaj jest inna. Wystarczy nagrać kilka minut takiego tonu miejsca, w którym kręcimy, aby ubezpieczyć się na wypadek, gdyby okazało się, że np. nagrywana rozmowa została zakłócona innymi dźwiękami i należy dograć ją osobno. Wtedy w wyizolowanych warunkach odmiennych od oryginalnych, można nagrać nową rozmowę i podłożyć w tle szum miejsca pierwotnego nagrania.

PORADNIK KUPUJĄCEGO – Jak wybrać dobry mikrofon do filmowania?

6. Miej plan B

Nieraz przekonałem się, jak ważne jest posiadanie zabezpieczenia w postaci dodatkowych mikrofonów, nawet wówczas, gdy wydaje nam się, że wszystko jest w porządku i nagrywanie powinno przebiegać bez problemu. Warto oprócz np. mikrofonu krawatowego, postawić na statywie mikrofon kierunkowy, umiejscowiony tuż nad głową rozmówcy tak, by nie wchodził w kadr i jednocześnie był na tyle blisko, aby mógł zbierać czysty dźwięk. Przy ustawianiu takiego mikrofonu można sobie wyobrazić formę bańki wielkości dużej piłki, która znajduje się pomiędzy ustami a mikrofonem – ten obszar jest najbardziej optymalnym miejscem do zbierania dźwięków.

Nawet mając dwa mikrofony skierowane na naszego bohatera, warto jest nagrywać dodatkowo mikrofonem wbudowanym w kamerę lub aparat. Nigdy nie wiadomo, czy czasem nie uratuje nam to sytuacji. Słowem – przezorny zawsze ubezpieczony.

Mam nadzieję, że tych kilka punktów pozwoli Ci na lepsze zrozumienie pracy z dźwiękiem na planie oraz poprawi Twoje wideo dając widzom z oglądania więcej przyjemnych wrażeń.

Podziel się.

O Autorze

Z wykształcenia operator, reżyser i montażysta. Z zamiłowania przyrodnik i pisarz. Twórca jedynego w Polsce bloga o tematyce filmów przyrodniczych, Natura w Kadrze. Zdobywca podwójnej BAFTy (Brytyjska Akademia Sztuki Filmowej). Poza filmem uwielbia jeździć koleją, słuchać muzyki i czytać dobrą literaturę.

Zostaw komentarz

izmir escort