Obiektyw do filmowania. Co musi mieć i jaki model wybrać?

0

Jaki obiektyw do filmowania kupić? Przygotowaliśmy dla Ciebie garść porad oraz wybraliśmy kilka modeli, którymi powinieneś się zainteresować.

Dziś większość z nas filmuje aparatami. Chociaż w ostatnich latach pojawiły się kompaktowe kamery filmowe, jak Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K czy Sony FX30 wciąż na listach sprzedażowych królują aparaty.

Jednak nawet najlepszym sprzętem nie zrobimy dobrych ujęć, jeśli nie będziemy mieli odpowiedniego obiektywu. Dziś zatem skupiamy się na tym temacie. Czym się kierować wybierając obiektyw do filmowania? Jaki model warto wybrać?

Obiektyw do filmowania – stałka czy zoom?

Mamy dwa typy obiektywów: stałoogniskowe i zmiennoogniskowe, zwane zoomami. Najlepiej podczas filmowania korzystać ze stałek, bo gwarantują najlepszą jakość obrazu. Z drugiej strony, zoomy mają tę zaletę, że są uniwersalne – długi zakres ogniskowych przyda się, gdy zależy nam na czasie i musimy szybko zmieniać kadr.

Kupując zoom warto szukać tylko takich modeli, które oferują stałą przysłonę. Gdy chcemy szybko zmienić ogniskową, nagła zmiana przysłony na ciemniejszą może zepsuć całą ekspozycję ujęcia. Warto więc szukać tylko szkieł ze stałym światłem.

Jeśli decydujesz się na zoom, to dobrym zakresem ogniskowych będzie 24-70 mm dla pełnej klatki, bo taka wartość zapewni dużą uniwersalność. Jeśli chcesz korzystać ze stałek, dobrze jest wyposażyć się w 24 mm, 35 mm i 50 mm. Nie zaszkodziłoby również zainwestować w teleobiektyw, który w filmach jest wykorzystywany bardzo często.

Obiektyw manualny czy z autofokusem?

Ważnym czynnikiem jest również ostrość. Dziś często korzystamy z autofokusa. Jeśli chcemy w taki sposób filmować, warto upewnić się, czy dany obiektyw posiada cichy silnik, który nie wydaje dźwięków podczas ostrzenia. W przeciwnym wypadku na nagraniach będzie słychać dźwięk pracującego obiektywu. Jeśli z kolei ostrzymy manualnie – warto sprawdzić, jak pracuje pierścień ostrości. Powinien pracować płynnie i stawiać opór, by ustawienie ostrości nie było „skokowe”.

Kiedy wybrać obiektyw manualny, a kiedy z autofokusem? Przede wszystkim obiektyw z AF warto kupić, gdy Twój aparat dobrze radzi sobie z automatycznym ostrzeniem. Na przykład modele Sony radzą sobie z nim znakomicie i wręcz szkoda tych możliwości nie wykorzystać. Po drugiej stronie jest Panasonic, który od wielu lat ma problem z tym, by zaimplementować w swoich modelach naprawdę sprawny system ostrzenia.

To sprawia, że posiadacze Panasoników i tak najczęściej ostrzą manualnie. W tej sytuacji warto się zastanowić, czy obiektyw z AF rzeczywiście jest potrzebny. Elektroniczne szkła najczęściej się droższe, więc czasem w tej samej cenie możemy kupić obiektyw manualny, tyle, że o wiele jaśniejszy – to szczególnie ważne, gdy mamy aparat z matrycą Mikro 4/3.

Rodzaje przysłony

W profesjonalnych obiektywach do filmowania często znajdziemy również płynną przysłonę – szczególnie w manualnych modelach. Taka przysłona pozwala niezauważalnie zmieniać jasność obrazu, dzięki czemu w płynny sposób dostosujemy się do warunków oświetleniowych. Płynna przysłona w obiektywach oznaczana jest literą „T”, a nie „F”.

Kiedy płynna przysłona zda egzamin? Jeśli na przykład kręcimy dokumenty, gdzie warunki szybko się zmieniają, a my nie chcemy, by zmiana ekspozycji była zbyty zauważalna. W takiej sytuacji płynna przysłona z pewnością zda egzamin.

Jeśli jednak możesz na spokojnie ustawić ekspozycję, a warunki oświetleniowe są stałe, wtedy tak naprawdę płynna przysłona nie jest aż tak bardzo potrzebna.

Obiektyw anamorficzny – dla zawodowca

W produkcjach fabularnych oraz przy kręceniu spotów najczęściej używa się obiektywów anamorficznych. Co to takiego? To obiektywy, które powstały jeszcze w czasach taśmy filmowej, miały za zadanie zmieścić obraz wraz ze ścieżką dźwiękową obok niego na jednej taśmie.

Dziś obiektywy te charakteryzują się przede wszystkim niestandardowym efektem bokeh. Rozmycie tła jest nieco podłużne i wygląda zupełnie inaczej niż w przypadku standardowych obiektywów. Dodatkowo rozbłysk światła padającego na obiektyw jest również niestandardowy – efekt flary przechodzącej przez całą szerokość ekranu kojarzycie na pewno z filmów.

Obiektywy anamorficzne są bardzo lubiane ze względu na filmowy obrazek, jaki dają. Są jednak bardzo drogie, dlatego takie obiektywy najczęściej się wynajmuje z myślą o konkretnej produkcji. Wyjątkiem są jednak modele od Sirui, które można kupić w naprawdę rozsądnych cenach i osiągnąć kinowy efekt. Jeden z takich obiektywów znalazł się w naszym zestawieniu.

Sprawdź profesjonalne obiektywy do filmowania w Cyfrowe.pl >>

Jaki model wybrać?

Wiemy mniej więcej, na jakie elementy warto zwrócić uwagę podczas zakupu obiektywu. Czas więc przyjrzeć się ciekawym modelom, na które warto zwrócić uwagę, szukając szkła do filmowania.

Sigma 24-70/2.8 A DG DN

Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG DN

Ten uniwersalny obiektyw dostępny jest dla bezlusterkowców z pełną klatką Sony i Panasonic. Jego największą mocą jest to, że może tak naprawdę zastąpić kilka innych obiektywów. Posiada bowiem szeroki kąt 24 mm, a na dłuższym końcu daje zbliżenie 70 mm, co w połączeniu ze światłem f/2.8 gwarantuje płytką głębię ostrości.

Użytkownicy chwalą sobie jakość optyczną obiektywu, który wypada pod tym względem lepiej niż tańszy Tamron 28-75 F2.8 Di III RXD. Dodatkowo szkło nie ma problemu z tzw. „oddychaniem”. W swojej cenie wydaje się być bardzo rozsądną propozycją, bo może zastąpić kilka innych obiektywów.

Tamron 17-70 mm f/2.8 Di III-A VC RXD

Tamron 17-70 mm f/2.8 Di III-A VC RXD

Tamron 17-70 mm f/2.8 Di III-A VC RXD

 

Jeśli filmujesz aparatem z matrycą APS-C, a skupiasz się głównie na reportażach, ciekawym wyborem może być Tamron 17-70 mm f/2.8 Di III-A VC RXD. To jeden z najbardziej uniwersalnych obiektywów dla bezlusterkowców z matrycami APS-C. Oferuje ponadprzeciętny zakres ogniskowych, a przy tym daje również jasną przysłonę. Co ważne, obiektyw ten posiada optyczną stabilizację, w przeciwieństwie do wspomnianego wyżej modelu 28-75mm.

Użytkownicy chwalą ten obiektyw ze względu na jego dobre parametry optyczne, które pozwalają z powodzeniem używać go do filmowania w wysokiej rozdzielczości. Dodać należy, że jest on przy tym stosunkowo kompaktowy – waży 525 gramów, co jak na uniwersalnego zooma o jasnym świetle jest niezłym wynikiem. Do tego wszystkiego należy też dodać naprawdę rozsądną cenę. To wszystko czyni go dobrą propozycją dla osób, które filmują reportaże, jak i vlogerów.

SIGMA A 18-35mm F1.8 DC HSM

SIGMA A 18-35mm F1.8 DC HSM

Jeden z najbardziej kultowych obiektywów wśród filmujących aparatami. Choć model ten nie został stworzony z myślą o filmowcach, to dzięki niestandardowym parametrom i znakomitej jakości zyskał wśród nich uznanie. Przeznaczony do matryc APS-C model może być wykorzystywany z powodzeniem w kamerach Super 35.

Największą mocą obiektywu jest jego jasność – światło f/1.8 w połączeniu z ogniskowymi 18-35 mm (28-52 mm w przeliczeniu na FF) to rzadkość. To pozwala korzystać z obiektywu na gimbalu we właściwie każdych warunkach oświetleniowych. Jednocześnie bardzo szybko możemy zmienić ogniskową na 35 mm i uzyskać ładny kadr z płytką głębią. Obiektyw co prawda posiada autofokus, jednak filmujący najczęściej traktują go jako szkło manualne. Można go zamontować do niemal każdego bezlusterkowca korzystając z adaptera Sigma MC-11.

Samyang 14 mm T3.1 ED AS IF UMC VDSLR II

Samyang 14 mm T3.1 ED AS IF UMC VDSLR II

Z ultra szerokiego kąta nie korzystamy często, ale bez wątpienia znajdzie on swoje zastosowanie na gimbalu. Samyang 14 mm T3.1 to manualny obiektyw, który będzie dobrym wyborem, gdy mamy zamiar uzyskać efekt szerokiego kąta. Pozwala on na charakterystyczne zakrzywienie linii przy końcach kadru, co daje świetne efekty przy filmowaniu dużych budynków.

Model dostępny jest w wersjach dla kilku popularnych systemów mocowania, więc będzie współgrał z niemal każdym aparatem. Dzięki swojej bezstopniowej przysłonie pozwala na zmianę wartości przysłony bez zauważalnego przeskoku na obrazie.

Więcej obiektywów Samyang do filmowania >>

Irix Cine 45mm T1.5

Irix Cine 45 mm T1.5

45 mm to ogniskowa wystarczająco szeroka, by sprawdzić się w małych pomieszczeniach, ale też wystarczająco długa, by w połączeniu ze światłem T1.5 zagwarantować przyjemne dla oka rozmycie tła. Irix to marka ceniona wśród filmujących. Producent oferuje najwyższej jakości szkła. Te nie są tanie, ale mogą być z powodzeniem używane na planach filmowych. Linia Cine przeznaczona jest dla zawodowych filmowców.

Model ten oferuje znakomitą optykę stworzoną w oparciu o 11 soczewek rozmieszczonych w 9 grupach, wśród których można znaleźć elementy ze szkła o wysokim stopniu refrakcji, niskodyspersyjny i asferyczne. Dzięki swojej jakości umożliwia nagrywanie wideo w jakości Ultra HD 8K. Pierścien ostrości pozwala na bardzo precyzyjne ustawianie tej wartości, a przysłona T zapewnia bezstopniową regulację.

Sirui 50mm f/1.8 1,33X Anamorphic

Sirui Anamorphic Lens 1,33x 50mm F1.8

Zakup tego obiektywu pozwoli Ci się wyróżnić, bo zapewni Ci obraz znany z kinowych produkcji. Sirui to bodajże najtańszy obiektyw anamorficzny, jaki znajdziemy na rynku. Obiektywy anamorficzne używane są przy kinowych produkcjach, gwarantując niestandardowy efekt bokeh i charakterystyczną flarę.

Obiektyw ten dostępny jest dla matryc Mikro 4/3, APS-C i Super 35. Jego stalowa konstrukcja zapewnia dużą trwałość, a bezstopniowa przysłona pozwala na niezauważalną zmianę ekspozycji. Warto wspomnieć,e dotychczas obiektywy anamorficzne kosztowały co najmniej kilkanaście tysięcy złotych. Model Sirui za kilka tysięcy złotych to zatem duża gratka.

Zobacz film z pokazem możliwości anamorficznego obiektywu Sirui.

Zobacz także: Jaki aparat kupić do filmowania – wnikliwy poradnik >>

Podziel się.

O Autorze

Filmowiec z zawodu, dziennikarz z wykształcenia, fotograf z pasji. W ciągu ostatnich kilku lat miałem w rękach niemal każdy aparat, jaki pojawił się na rynku. Nadal jednak wierzę, że czasem najlepszy aparat to ten, który akurat masz przy sobie.

Zostaw komentarz

izmir escort