W pierwszej części serii artykułów o montażu filmowym przygotowaliśmy się do pracy nad materiałem wideo. Jednakże przy początkowych produkcjach samo poznanie programu czy też odpowiednie sortowanie materiału nie zapewni nam od razu profesjonalnych rezultatów. Montaż filmu jest sztuką, która z pewnością wymaga eksperymentów. Jest jednak kilka wskazówek, które nam pomogą stawiać odpowiednie kroki w kierunku montażu filmowego na najwyższym poziomie. Jakich zasad powinniśmy się trzymać przy nauce montażu, by nasze produkcje filmowe po obróbce oglądało się dobrze i z zaciekawieniem?
Montaż filmowy – jak dobrze zrealizować swoje video?
Sztuka montażu filmowego – nie ma jednej drogi do celu
Montaż filmu dokumentalnego, fabularnego czy teledysku jest dziedziną, którą można doskonalić przez całe życie. Dzieje się tak między innymi dlatego, że jak każda dziedzina sztuki jest to sprawa dość uznaniowa – nie ma jednej, słusznej drogi do celu. Jego realizacja może wyglądać bardzo różnie. Bardzo często najciekawsze efekty powstają podczas eksperymentów, przypadków i łączenia rzeczy, które pozornie do siebie nie pasują w formie filmowej i telewizyjnej.
Metoda prób i błędów w łączeniu ujęć to wciąż jedno z moich narzędzi pracy, jednakże w trakcie pracy nauczyłem się kilku zasad, które implementuję w swoich montażach, i które moim zdaniem sprawiają, że końcowy obraz ogląda się lepiej. Część z nich zaczerpnąłem z podręczników, tutoriali i kursów, niektóre zaś podpatrzyłem u osób z większym doświadczeniem ode mnie, którzy są absolwentami szkoły filmowej, a ich specjalnością jest właśnie praca związana z montażem. Opiszę pokrótce 4 podstawowe, ale bardzo skuteczne zasady, których świadomość pozwala w mojej ocenie montować lepsze filmy i spełniać się w tej pasji czy zawodzie.
W tej serii poradników filmowych ukazały już się:
- Trochę teorii na początek, czyli rodzaje montażu na przykładzie kinowych hitów >>
- Montaż dla początkujących. Programy do edycji video >>
- Montaż filmu – przygotowanie do pracy >>
- Pierwsze kroki w programie montażowym >>
- Jak przezwyciężyć montażową prokrastynację? >>
- Montaż filmu – jak radzić sobie z problemami w trakcie edycji? >>
- Triki montażowe wideo, które warto znać! >>
- Montaż filmu – kilka sztuczek, które znacząco poprawią Twoje filmy >>
- Monitor do montażu wideo – na co zwrócić uwagę przy wyborze i dlaczego NEC jest najlepszy? >>
Cięcie ujęć na ruchu – świetna porada montażu dla początkujących
Gdy montujemy film fabularny lub materiał z dwóch lub więcej kamer z myślą o publikacji w YouTube czy innych obszarach komunikacji wizualnej, mamy wspaniałą możliwość „ukrywania” cięć, czyli przejść między ujęciami. Wystarczy skorzystać z tego, że pewien ruch rozpoczyna się w jednym ujęciu i jest kontynuowany w drugim. Takie zachowanie kolejności przyczynowo-skutkowej pozwala na płynne cięcie w montażu, co sprawi, że film będzie się lepiej oglądać (to świetne rozwiązanie spełniające potrzeby form fabularnych). Korzystam z tej zasady praktycznie w każdym montażu – zarówno przy montażach filmów ślubnych, jak i w krótkich fabułach, a nawet dokumentach. Przy następnym montażu lub podczas oglądania filmów w telewizji – zwróć uwagę, jak często zasada ta jest wykorzystywana w praktyce. To popularne rozwiązanie w branży filmowej.
Unikanie „wpadek” montażowych – na co powinien uważać montażysta podczas nauki montażu
Druga zasada pracy montażysty łączy się trochę z pierwszą. Naszym celem jako montażystów jest wciągnięcie widza w magiczny świat filmu, dzieł dokumentalnych oraz produkcji vlogowych. Wszystkie nasze zabiegi mają sprawić, że historia będzie dla niego interesująca, a on sam będzie mógł zanurzyć się w kreowanej przez nas rzeczywistości reżyserii filmowej. Niestety jest to też duża odpowiedzialność – każdy element, który nie zagra, może sprawić, że widz zostanie brutalnie wyciągnięty z naszego świata i straci zainteresowanie historią, którą chciano mu za oferować. Tak najczęściej działają wpadki montażowe, czyli przypadkowe sytuacje, w których nasz montaż nie jest płynny i sensowny. Może to być np. nienaturalny przeskok akcji, nielogiczny układ ujęć lub brak związku przyczynowo-skutkowego. Lepiej unikać takich materiałów w portfolio.
Przykład: w ujęciach następujących bezpośrednio po sobie postać zmienia pozycję, ubiór lub przerywa czynność w połowie i nie wynika to z założeń czy koncepcji filmu. Celem specjalności montażu filmowego jest jak najbardziej płynny i naturalny bieg historii. Wyjątkową sytuacją są tu filmy skupiające się głównie na wizualiach: teledyski, spoty wizerunkowe, artystyczne, itp. Tutaj łamanie tych reguł może być użyte jako środek wyrazu – mimo wszystko warto zwracać na to uwagę, by tego typu zabiegi były celowe, a nie przypadkowe podczas pracy w dziedzinie montażu filmu.
Cięcie ujęć pod muzykę – pomocne dla każdego montażysty filmowego
Bardzo wygodnym sposobem na osiągnięcie ładnych i płynnych montaży jest użycie ścieżki dźwiękowej jako elementu nadającego rytm. Jest to trochę „pójście na skróty”, gdyż dynamika klipu będzie mocno zależała i opierała się na muzyce, jednakże również taki montaż można zrobić lepiej i gorzej – nie zawsze dodanie muzyki sprawi, że końcowy klip będzie oglądać się dobrze. Gdy montuję filmy pod muzykę, zwracam dużą uwagę na rytm i staram się dostosować cięcia do „bitu” – tak, aby zmieniały się zgodnie z rytmem utworu. Tego typu montaż niesie ze sobą też ryzyko – jeśli będziemy się trzymać jednego tempa, to bardzo szybko film stanie się monotonny i będzie bardziej przypominał pokaz slajdów. Jednak przy zastosowaniu kreatywnym i świadomym ta technika daje fajne rezultaty. Przy utworach o tempie 4/4 nie zawsze musimy trafiać z cięciem na koniec taktu – może to być zmiana na ćwierćnucie, ósemce, etc. Możemy przeciągnąć też ujęcie przez więcej taktów – wszystko jest kwestią wyczucia oraz prób i błędów w trakcie montażu.
Jak nagrać dobry dźwięk na filmie? Przeczytaj poradnik >>
Montaż ujęć bliskich i szerokich – ważny krok w kierunku montażu filmowego na 6
Bardzo wygodnym sposobem na osiągnięcie ładnych i płynnych montaży jest użycie ścieżki dźwiękowej jako elementu nadającego rytm projektu. Jest to trochę „pójście na skróty”, gdyż dynamika klipu będzie mocno zależała i opierała się na muzyce, jednakże również taki montaż można zrobić lepiej i gorzej – nie zawsze dodanie muzyki sprawi, że końcowy klip będzie oglądać się dobrze i całość zda egzamin. Gdy montuję filmy pod muzykę, zwracam dużą uwagę na rytm i staram się dostosować cięcia do „bitu” – tak, aby zmieniały się zgodnie z rytmem utworu, który będzie zawierać ścieżka dźwiękowa.
Tego typu montaż niesie ze sobą też ryzyko – jeśli będziemy się trzymać jednego tempa, to bardzo szybko film stanie się monotonny i będzie bardziej przypominał pokaz slajdów i nudną prezentację. Jednak przy zastosowaniu kreatywnym i świadomym ta technika daje fajne rezultaty. Przy utworach o tempie 4/4 nie zawsze musimy trafiać z cięciem na koniec taktu – może to być zmiana na ćwierćnucie, ósemce, etc. Możemy przeciągnąć też ujęcie przez więcej taktów – wszystko jest kwestią wyczucia oraz prób i błędów związanych z montażem form fabularnych, teledysków, vlogów, dokumentów itp. Warto szukać różnych rozwiązań.
Wyżej wymienione zasady to tylko założenia, które z mojego doświadczenia mogą (ale nie muszą) zadziałać. Tak jak wspomniałem na początku artykułu – montaż filmu jest sztuką i nie ma zbioru zasad, który zadziałaby w każdym filmie/projekcie. Jak zwykle zachęcam do eksperymentów, prób i błędów, zestawiania ze sobą różnych ujęć i testowania różnych punktów na „cięcie” – wraz z doświadczeniem sam będziesz wiedział, które momenty ładnie do siebie pasują, a które wydają się nienaturalne.
Jeden komentarz
Podpatrywanie trików na początku to jedyne co można robić + oglądanie poradników jak to faktycznie zrobić. Pamiętam jak na początku edytowałem swoje filmiki nagrane kamerą sportową z Lamaxa i jak surowo to wyglądało. teraz to idzie raz ciach a filmy – skromnie – ładne :D