Rynek akcesoriów do filmowania rozwija się bardzo dynamicznie, szybko adaptując nowe technologie i oferując coraz więcej możliwości. Gałęzią, w której jest to szczególnie widoczne jest oświetlenie filmowe, które w ostatnim dziesięcioleciu zmieniło się nie do poznania. Jakie trendy w oświetleniu filmowym obserwujemy w branży i czego możemy spodziewać się w najbliższych latach?
Bardzo często piszę na blogu o nowościach w oświetleniu filmowym. Jest to bardzo dynamicznie rozwijająca się podgrupa akcesoriów do filmowania, a każda nowa generacja przynosi coraz ciekawsze funkcjonalności poprawiając zarówno ergonomię i wygodę użytkowania jak i efekty które uzyskujemy. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się trendom jakie obserwujemy i temu w jakim kierunku może ewoluować w przyszłości oświetlenie filmowe.
Technologia LED
Nie jest to żadną miarą, ale lampy LED, które jeszcze kilka lat temu były tylko ciekawostką, nastawioną na amatorskie użycie stają się powoli standardem branżowym i w przyszłości prawdopodobnie zastąpią inne technologie. LEDy są coraz mocniejsze, pobierając jednocześnie nieporównywalnie mniej prądu i generując w trakcie pracy mniej ciepła. Nie bez znaczenia jest też rozmiar i zaawansowane możliwości, jakie oferuje ten typ światła, jednak cechy te opiszę w osobnych akapitach. Będąc na bieżąco z nowinkami aż ciężko uwierzyć, że nie tak dawno portfolio lamp LED zaczynało i kończyło się na wątpliwej jakości panelach różnej wielkości, najczęściej oferujących w pakiecie zafarb w kierunku koloru zielonego lub magenty. Obecnie nawet w najniższych budżetach możemy znaleźć lampy z poprawnym odwzorowaniem barw (CRI 95 i więcej), a panele to tylko jeden z rodzajów światła – pojawiły się także lampy studyjne o różnej mocy i wielkości, małe lampy nakamerowe z wbudowanymi akumulatorami, czy też ostatnio maty (o których później) .
Miniaturyzacja
Każdy, kto miał okazję pracować na planach filmowych wie, jak dużym problemem jest gabaryt profesjonalnych lamp halogenowych lub HMI. Na szczęście pojawia się coraz więcej rozwiązań opartych o LEDy, przez co możemy osiągać podobne rezultaty z dużo mniejszymi jednostkami. Dobrym przykładem są lampy Quadralite Videoled 600 oraz 1000, które są jednymi z najpopularniejszych lamp światła ciągłego w naszej ofercie, łącząc zalety światła studyjnego (m.in. możliwość używania akcesoriów z mocowaniem Bowens) z małym poborem prądu i niską wagą. W przypadku tego konkretnego modelu mówimy o diodzie o mocy 60W, która jest odpowiednikiem 500W lampy halogenowej, czyli o prawie dziesięciokrotnie mniejszym zapotrzebowaniu energetycznym. Przewiduję, że w temacie dużych jednostek oświetleniowych przyszłość należy do lamp LED – już na tegorocznych targach NAB 2019 zaprezentowano reflektor LED, będący ekwiwalentem lampy 20000W, pobierającym 3000W prądu. Na ten moment ceny są zaporowe, ale myślę, że w przeciągu kilku-kilkunastu lat tego typu lampy zastąpią na planach zdjęciowych lampy halogenowe czy też HMI.
Duże jednostki to jedno, ale miniaturyzacja jest też bardzo dobrze widoczna w małych lampach nakamerowych. Najnowsze modele (jak Aputure AL-MX czy AL-MW) mogą swoją mocą zawstydzić wiele większych lamp starszej generacji. Dodatkowo posiadają one wbudowane akumulatory, przez co rozmiar dodatkowej baterii nie wpływa na wielkość i wagę naszego oświetlenia filmowego. Na ten moment małe lampy są już na tyle wydajne, że w niektórych sytuacjach można używać ich jako zamiennik lamp studyjnych i osiągać satysfakcjonujące efekty.
RGB
Czytaj także: Temperatura barwowa – podstawy oświetlenia filmowego
Oświetlenie filmowe było dotychczas dosyć przewidywalne, jeśli chodzi o temperaturę barwową – lampy najczęściej oferowały stałą temperaturę barwową (3200K albo 5500K) lub możliwość jej regulacji w pewnym zakresie. Efekty kolorystyczne osiągało się natomiast używając filtrów żelowych lub folii dającej określony kolor. Obecnie pojawia się coraz więcej rozwiązań dających możliwość świecenia w różnych kolorach RGB, co daje zupełnie nowe możliwości w pracy kreatywnej. Nawet tanie rozwiązania mają możliwość zmiany koloru światła – lampa Yongnuo YN360 poza diodami 3200/5600K posiada również 40 diod RGB, przez co możemy z powodzeniem używać go jako światło efektowe. Rozwiązania te dostępne są zarówno w tanich lampach (jak wspomniane “miecze świetlne” lub panele i „ringi” od Yongnuo), ale nawet na planach profesjonalnych produkcji coraz częściej można spotkać najwyższej klasy oświetlenie filmowe, dające takie możliwości – jak np. horrendalnie drogi Arri SkyPanel, bardzo popularny w Hollywood. Patrząc na zbliżające się nowości, zaprezentowane na targach NAB 2019, możemy spodziewać się, że coraz częściej lampy będą miały wbudowaną możliwość regulacji koloru w palecie RGB, dając nam jeszcze więcej kreatywnych możliwości manipulowania światłem.
Maty LED
Niedawno na naszej stronie pojawiły się po raz pierwszy maty LED od firmy FOMEI. Tego typu rozwiązania spotykałem od jakiegoś czasu na planach filmowych, jednak często były to modele wykonane metodą chałupniczą lub chińskie importy no-name. Cieszy mnie to, że dzięki modelom FOMEI ROLL LED 62W i ROLL LED 18W technologia ta wchodzi do naszej oferty. Tego typu oświetlenie filmowe daje dużo nowych możliwości – podwieszanie lamp w różnych niedostępnych miejscach, modyfikowanie światła w czasie rzeczywistym (np. składanie i rozkładanie lampy imitujące refleksy z telewizora) i łatwość transportu. Myślę, że cechy mat ledowych sprawią, że w najbliższych latach stanie się to bardzo popularnym rozwiązaniem, dającym wiele kreatywnych możliwości dla operatorów i osób zajmujących się oświetleniem.
Podsumowanie
Oświetlenie filmowe zmienia się z każdym rokiem, oferując nam coraz więcej funkcjonalności. Myślę, że w najbliższych latach obserwować będziemy dalszą miniaturyzację urządzeń przy zachowaniu takiej samej lub wyższej intensywności światła oraz coraz więcej funkcji dodatkowych – już dziś lampy można grupować i kontrolować za pomocą pilotów lub aplikacji w telefonie, coraz częściej też lampy mają wbudowane efekty świetlne, jak: imitowanie błyskawic, fajerwerków czy lamp błyskowych (Aputure AL-MW) lub syren policyjnych, ogniska, telewizora (Rotolight NEO2). Najlepszą informacją jest to, że w tej wojnie na innowacje zwyciężać będziemy zawsze my – konsumenci :)