Jaki jest profil typowego użytkownika sprzętu Olympus? Poznaj wyniki ankiety!

0

40-letni mężczyzna, mieszkający w województwie mazowieckim, fotografujący głównie podczas podróży, na które zabiera ulubionego bezlusterkowca Olympus – tak określiło siebie większość badanych w ankiecie przeprowadzonej przez Cyfrowe.pl. Badanie odbyło się w dniach 22 września – 15 października 2016 roku. Wzięło w nim udział 726 respondentów. Sprawdź, czy wpisujesz się w uzyskany profil.

Demografia. Wiek, płeć i miejsce zamieszkania

Mężczyźni stanowią zdecydowaną większość fotografujących systemem Olympus, bo aż 83%. Fakt ten zupełnie nie dziwi, jeśli popatrzymy na wyniki poprzednich badań (Nikoniarzy i Canoniarzy). Mając takie podstawy możemy śmiało wysnuć pierwszy wniosek – mężczyźni stanowią zdecydowaną większość wśród fotografujących, zarówno sprzętem Nikon, Canon, jak i Olympus. A może to tylko pozory? Może po prostu lubią wypełniać ankiety? ;)

Najwięcej sprzętu Olympusa znajdziemy w województwie mazowieckim (24%). Na drugim miejscu wylądowało województwo śląskie (13%), a na trzecim – małopolskie (11%). Poza podium znalazły się województwa: lubelskie (9%), pomorskie (9%) i dolnośląskie (8%). Pozostałe rejony cieszą się nieco mniejszą popularnością, aczkolwiek i tam znajdziemy miłośników sprzętu Olympus.

Wiek okazał się dość mocno rozstrzelony – ponad 60% badanych to osoby w wieku 20 – 40 lat. Aż 19% znajduje się natomiast w przedziale 40-50 lat. Jak widać – Olympus sprawdza się w każdym wieku.

inf-olympusankieta-p02b

Czym jest dla Ciebie fotografia / filmowanie?

Fotografia dla użytkowników systemu Olympus niewątpliwie stanowi bardzo ważny aspekt życia. W skali od 1 do 10, gdzie 1 określało fotografię jako nic istotnego, a 10 – jako najważniejszą część życia, praktycznie większość odpowiedzi uplasowała się powyżej 5. Najwięcej badanych osób, bo aż 34,6% oceniło istotność fotografii na poziomie 8, a prawie 10% ankietowanych wskazało na dziesiątkę. Podobnie sytuacja wygląda, jeśli chodzi o poziom wiedzy. Ponad połowa ankietowanych (63%!) oceniła swoje umiejętności między 6 a 8 w skali 10-stopniowej. Zaangażowanie i pasja do fotografii zyskała więc swoje odzwierciedlenie w umiejętnościach.

Nieco inaczej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o filmowanie – zarówno istotność, jak i poziom umiejętności jest dużo niższy niż w zakresie fotografii. Filmowanie stanowi tylko dodatkową opcję, na co wskazują odpowiedzi na pytanie: „Do czego służy Ci aparat?”. 46% osób robi wyłącznie zdjęcia, 49% robi zdjęcia, a czasem tylko zdarza się im kręcić filmy.

Zdecydowana większość (84%) posiadaczy sprzętu marki Olympus nie zarabia na fotografii, traktuje ją jako pasję, którą rozwija w wolnych chwilach. Podróże, krajobraz, przyroda, portret oraz miasta i ulice to główne tematy zdjęć wszystkich osób, które wzięły udział w badaniu.

Czym robisz zdjęcia – aparaty

Większość badanych, w pytaniu o główny aparat, wskazała na bezlusterkowiec (48%) oraz kompakt (40%). Jeśli chodzi o markę – tutaj obyło się bez zaskoczenia. 75% osób posiada aparat marki Olympus. Oczywiście, jak to często u fotografów bywa, w 80% przypadków na jednym aparacie się nie kończy. Również tutaj króluje Olympus, który stanowi 57% wśród aparatów używanych jako drugi (a może trzeci z kolei). Wskazania padały też na inne marki – najwięcej głosów otrzymał sprzęt Canon (20%) oraz Nikon (16%).

Czym robisz zdjęcia – obiektywy

Prawie 60% posiadaczy sprzętu Olympus używa od 2 do 5 obiektywów. Królują standardy – zarówno stałoogniskowe, jak i zoomy. Na równi badani postawili też teleobiektywy zmiennoogniskowe, a nieco niżej w rankingu pojawiły się szerokie kąty i obiektywy kitowe, które uzyskały równą ilość głosów. Jeśli chodzi o markę używanych obiektywów – niespodzianki nie ma. Ponad 80% osób używa obiektywów Olympus M.Zuiko. Najpopularniejsze ogniskowe to 25 mm i 45 mm, jednak warto wspomnieć, że aż 30% nie wskazało swojej ulubionej ogniskowej. Być może wynika to z różnorodnej tematyki, jaka dominuje na zdjęciach robionych sprzętem Olympus.

Zakupy sprzętu fotograficznego

Typowy użytkownik sprzętu Olympus jest częstym klientem sklepów fotograficznych, w ostatnim roku zakupy związane z fotografią zrobiło 86% badanych. Niemal drugie tyle planuje fotograficzne zakupy w kolejnym roku . Najczęściej ankietowani wyposażają się w akcesoria – w czołówce znajdują się: torby fotograficzne, statywy, filtry oraz lampy błyskowe. Drugie miejsce zajmują obiektywy, na trzecim ustawiły się aparaty. Nie są to jednak duże różnice.

Gdzie najczęściej zaopatrują się klienci Olympusa? Zdecydowanie są to sklepy internetowe (73%), daleko za nimi znalazły się sklepy stacjonarne. Najmniej osób zaopatruje się w komisach. Dominują zakupy sprzętu nowego – 42% osób. 40% ankietowanych tylko czasami decyduje się na sprzęt używany, a większości sytuacji wybiera nowy.

Zdobywanie wiedzy

Serwis Optyczne.pl po raz kolejny znalazł się na podium, jeśli chodzi miejsce, gdzie użytkownicy szukają informacji i opinii o sprzęcie fotograficznym. Zaznaczyło go aż 80% badanych (podobne wyniki zaobserwowaliśmy wśród Nikoniarzy i Canoniarzy). Sporym zaufaniem cieszy się też serwis Fotopolis.pl (57%). Co może dziwić, użytkownicy sprzętu Olympus raczej nie uczestniczą w warsztatach, choć deklarują dużą gotowość do zmiany w kolejnym roku :)

Zaskoczony wynikami? Jak myślisz – udało nam się stworzyć obraz typowego użytkownika sprzętu Olympus? A może zupełnie nie zgadzasz się z wynikami? Daj znać w komentarzach, co się u Ciebie sprawdziło, a w czym odbiegasz od profilu fotografującego Olympusem.

Podziel się.

O Autorze

Wioletta Brudek

PR-owiec i coach. Specjalizuje się w komunikacji i budowaniu wizerunku. W wolnym czasie gra w squasha, podróżuje, chodzi po górach i jeździ na rowerze. Pasjonatka fotografii. Od niedawna intensywnie zgłębia jej tajniki.

Zostaw komentarz

izmir escort