Panasonic HC-VXF1 oraz HC-V800 – test nowych modeli kamer konsumenckich

0

Rynek konsumenckich urządzeń nagrywających video przeszedł w ostatniej dekadzie prawdziwą rewolucję, która odmieniła obliczę branży. W dzisiejszych czasach dobrej jakości nagrania możliwe są do wykonania nawet telefonem, a praktycznie każda lustrzanka i bezlusterkowiec oferuje funkcje, pozwalające uchwycić ruchome obrazy. Mimo to rynek kamer konsumenckich ma się dobrze i ciągle znajdują one swoich entuzjastów, którzy doceniają ich zalety i wykorzystują potencjał. W tym teście zajmę się dwoma relatywnie nowymi modelami firmy Panasonic: HC-VXF1 oraz HC-V800 i postaram się odpowiedzieć na pytanie, co nowego oferują i dla kogo będą idealnym wyborem.

Panasonic HC-V800 i HC-VXF1

Panasonic HC-V800 i HC-VXF1

Firma Panasonic już od kilku generacji dostarcza na rynek modele cieszące się niesłabnącą popularnością wśród użytkowników. Aktualnie na rynku mamy kilka modeli tego producenta, a różnice między nimi są często minimalne, dlatego warto poznać nowe modele i dowiedzieć się, co wyróżnia je na tle konkurencji i jak możemy wykorzystać to do poprawienia jakości naszych ujęć.

Panasonic HC-V800

Na warsztat na początek bierzemy tańszy model, czyli Panasonic HC-V800. Na pierwszy rzut oka specyfikacją jest bardzo zbliżony do starszego modelu HC-V770, który jest jedną z najczęściej wybieranych kamer z tej półki cenowej. Największą różnicą jest zupełnie nowy, większy sensor, który sprawia, że kamera świetnie sobie radzi w sytuacjach z niewystarczającą ilością światła. Rozwiązuje to jeden z głównych problemów posiadaczy konsumenckich kamer – niewiele modeli z tej półki cenowej potrafi zarejestrować obraz z akceptowalnym poziomem szumu, przy trudnych warunkach oświetleniowych. Dodatkowo kamera została wyposażona w nowy obiektyw, sygnowany przez Leicę, który pozwala na 24-krotne powiększenie obrazu. Na szerokim końcu obiektyw ma jasność F1.8, co jest w pełni zadowalającym wynikiem i wraz z opisanym wcześniej sensorem gwarantuje wysoką jakość przy ciemnych ujęciach.

Pięcioosiowa stabilizacja obrazu oraz precyzyjny autofocus są niezmiernie ważnymi dodatkami, ale rozwój urządzeń na rynku sprawił, że stało się to wyposażeniem standardowym i znajdziemy to w większości kamer w tym przedziale cenowym. Niemniej jednak obie te funkcje sprawdzają się w kamerach Panasonic wyśmienicie i nie mogę mieć żadnych zastrzeżeń do ich działania. Jedyna rzecz, która mnie zdziwiła to brak pokrętła ostrości przy obiektywie . Na szczęście producent rozwiązał to oferując tą funkcję na ekranie dotykowym i po krótkim przyzwyczajeniu dosyć dobrze radziłem sobie z szybkim ustawieniem ostrości w trybie manualnym. Jak wspomniałem tryb auto radzi sobie wyśmienicie, więc dla wielu użytkowników brak pierścienia nie będzie mankamentem. Ciekawą funkcją jest możliwość użycia kamery ze smartfona jako drugie ujęcie i stworzenie swoistego efektu picture in picture w nagrywanym obrazie. Tego typu funkcjonalność sprawdzi się np. w uroczystościach rodzinnych, gdzie druga perspektywa może dodać do filmu szerszy kontekst danej sytuacji.

Panasonic HC-V800

Panasonic HC-V800

Pansonic HC-VXF1

Na pierwszy rzut oka model HC-VXF1 jest bardzo podobny do swojego „młodszego” brata, jednak wystarczy chwila, by zobaczyć różnice w budowie, które sugerują bardziej profesjonalny profil kamery. Przede wszystkim przy obiektywie znajduje się pierścień ostrości, który może być również skonfigurowany do obsługi funkcji zoom. Pierścień ten działa bardzo płynnie i w trybie manualnej ostrości był dla mnie zdecydowanie bardziej intuicyjny niż rozwiązanie dotykowe. Kolejna, widoczna gołym okiem zmiana to wizjer w tylnej części obudowy. Korzystanie z niego jest bardzo wygodne, gdyż mamy możliwość zmiany kąta nachylenia ekranu. Sam elektroniczny wizjer wiernie oddaje obraz z matrycy, a przełączanie się między nim a odchylanym i bardzo wyraźnym ekranem LCD odbywa się za pomocą jednego przycisku. Jedną z największych różnic między tymi dwoma modelami jest jednak rozdzielczość 4K, którą HC-VXF1 dostarcza w 25 klatkach na sekundę. Główną zaletą filmowania w wyższej rozdzielczości jest możliwość bezstratnego zbliżenia w postprodukcji (przy założeniu, że finalny film eksportujemy w rozdzielczości FullHD). Dodatkowym plusem jest możliwość downscale`owania materiału, czyli eksport filmu 4K w rozdzielczości FHD – pozwala to na poprawienie jakości rejestrowanego obrazu (mniej szumu, lepsza ostrość).

Poza tymi niewątpliwie użytecznymi dodatkami obie kamery oferują podobne funkcje dodatkowe: precyzyjny autofocus, bardzo wydajną 5-osiową stabilizację, jasny obiektyw i świetną matrycę, która w trudnych warunkach oświetleniowych radzi sobie wyśmienicie. Dodatkowo funkcja dodatkowych źródeł video przez wifi pozwala rejestrować jednocześnie dwa dodatkowe źródła na ekranie (podobnie jak w V800 również w formie „obrazu w obrazie”)

Panasonic HC-VXF1

Panasonic HC-VXF1

HC-VXF1 i HC-V800 – dla kogo?

Obie konstrukcje oceniam jako bardzo udane – Panasonic z każdą kolejną generacją oferuje coraz ciekawsze funkcje poszerzające możliwości rejestracji obrazów zarówno amatorom jak i profesjonalistom. Wiele cech modeli HC-V800 i HC-VXF1 jest wspólnych – chociażby oferujący naprawdę dobrą jakość nowy sensor BSI MOS, czy też świetne szkło od Leici. Miło jest widzieć, że rozwiązania z niższej cenowo półki sprawdzają się również w sprzęcie adresowanym do profesjonalistów. Panasonic HC-V800 sprawdzi się idealnie jako kamera dla początkującego filmowca czy też osoby, która nie ma wielkich ambicji związanych z filmowaniem, ale chce mieć możliwość rejestracji ważnych dla siebie momentów w dobrej jakości, bez względu na warunki oświetleniowe. Droższy i bardziej zaawansowany model HC-VXF1 dodaje możliwość nagrywania w 4k, wizjer elektroniczny oraz łatwiejszą kontrolę parametrów (dodatkowy przycisk funkcyjny i pierścień ostrości przy obiektywie). Z tego powodu Panasonic HC-VXF1 sprawdzi się zarówno w zastosowaniach amatorskich, ale również zaspokoi potrzeby profesjonalistów – np. jako kamera statyczna do rejestracji wykładów/ występów lub kompaktowe urządzenie do filmowania w podróży. Bez względu na wybór – każdy entuzjasta tworzenia filmów będzie zadowolony z opcji, jakie oferują nowości od firmy Panasonic.

Podziel się.

O Autorze

Twórca filmowy, operator, montażysta. Doświadczenie zdobywał współpracując jako asystent kamery na planach filmowych oraz przy własnych projektach. W Cyfrowe.pl zajmuje się rozwojem oferty video.

Zostaw komentarz

izmir escort