STREET PHOTO – Które akcesoria ułatwią fotografowanie na ulicy?

0

W poprzednich odcinkach serii poświęconej street photo udało się przeanalizować, jakie aparaty i obiektywy najlepiej się w niej sprawdzają. Przed wyjściem na ulicę pozostaje więc dobrać właściwe akcesoria, które pozwolą zadbać o komfort w trakcie przenoszenia i użytkowania sprzętu. W street photo jest to o tyle warte uwagi, gdyż tak jak pisałem w pierwszej części cyklu, „filozofia” tej dziedziny fotografii wymaga, aby być stale gotowym do uchwycenia wyjątkowych kadrów. Koniecznością staje się zatem zabieranie aparatu wszędzie i posiadanie go przy sobie przez cały czas. Zapraszam więc do artykułu, w którym znajdziesz podpowiedzi, które akcesoria ułatwią fotografowanie na ulicy.

W street photo przydatne mogą być właściwie wszystkie akcesoria, które sprawdzą się w pozostałych gatunkach fotografii (takie, jak np. lampa błyskowa, statyw czy zapasowe akumulatory). Chciałbym jednak skupić się na tych, które wydają mi się kluczowe z perspektywy fotografii streetowej. Mam tu na myśli przede wszystkim akcesoria, zwiększające komfort w trakcie przemierzania ulic miasta i pozostały osprzęt (np. filtry polaryzacyjne).

Plecaki i torby dla streetowca

Wiele cech idealnego plecaka lub torby wykorzystywanych w street photo jest wspólnych dla tych stosowanych w trakcie uprawiania pozostałych dziedzin fotografii. Takie akcesoria muszą zapewniać bezpieczeństwo sprzętu i komfort użytkownika. Wzmocniona konstrukcja, wyściełane, regulowane przegrody, regulowane paski, oddychający tylny panel w przypadku plecaka, wygodny dostęp do zawartości czy kieszenie na dodatkowe akcesoria i rzeczy osobiste wydają się podstawowymi elementami. Niemniej fotografia uliczna ma swoją specyfikę, która sprawia, że warto skupić się także na innych cechach i nieco inaczej dobrać wyposażenie.

Więcej ogólnych informacji na temat wyboru plecaków i toreb znajdziesz w poniższych artykułach. Przydatne będą także przeprowadzone przez nas testy:

ZE SPRZĘTEM FOTOGRAFICZNYM W TEREN – JAKI PLECAK WYBRAĆ?

PEAK DESIGN EVERYDAY MESSENGER – TORBA NA CO DZIEŃ I DO ZADAŃ SPECJALNYCH W NOWYM WYDANIU

MANFROTTO CINEMATIC EXPAND – JAK NOWE PLECAKI MANFROTTO SPRAWDZAJĄ SIĘ W PODROŻY?

MANFROTTO SPEEDY 10 CZY MANFROTTO NEXT? TORBA FOTOGRAFICZNA CZY PLECAK – CO WYBIERZESZ?

Przede wszystkim ilość sprzętu zabieranego w teren przez streetowca jest zdecydowanie mniejsza niż np. portrecisty, który potrzebuje zestawu blend, a do tego jeszcze, pomimo pracy w plenerze, światło zastane chce uzupełnić sztucznym. Fotografowie uliczni stawiają najczęściej na kompaktowe i poręczne systemy aparatów bezlusterkowych. Ich ograniczone gabaryty powodują, że nie jest konieczne stosowanie dużych, tradycyjnych toreb i plecaków fotograficznych. Nawet w przypadku doboru lampy błyskowej można posłużyć się kompaktowym modelem Quadralite Stroboss 36. Podobnie chcąc zabrać ze sobą statyw, można postawić na ultra lekkie konstrukcje, takie jak np. Genesis Gear ABT Kit. Godne uwagi modele toreb i plecaków pozwalają na ich wygodne oraz ergonomiczne spakowanie.

street photo plecak statyw

Chociaż dynamika fotografii ulicznej sprawia, że korzystanie ze statywu nie jest najczęstszą praktyką, to plecaki takie jak np. Manfrotto Next pozwalają na bezproblemowe transportowanie trójnogów. Tak więc w razie konieczności nie ma problemu, aby mieć go przy sobie. W szczególności, że statyw, taki jak np. Genesis Gear ABT Kit ma funkcję monopodu, który zdecydowanie częściej może być przydatny w street photo.

street photo olympus quadralite

Mała lampa, taka jak np. Quadralite Stroboss 36 bardzo dobrze współgra z gabarytami bezlusterkowców.

street photo etui lampa

Małe gabaryty lampy Quadralite Stroboss 36 sprawiają, że można ją bez przeszkód schować w torbie, plecaku czy damskiej torebce.

street photo aparat w torbie

Wiele modeli toreb i plecaków posiada rozwiązania, które ułatwiają szybki dostęp do zawartości tak, aby w razie konieczności móc natychmiast wyjąć aparat z torby i rozpocząć fotografowanie.

street photo fast track

Ciekawą propozycją dla każdego streetowca jest Manfrotto Pro Light Fast Track – plecak typu sling, który łączy w sobie zalety torby i plecaka. Dodatkowo posiada zintegrowany pasek na aparat. Dzięki temu modelowi sprzęt będziesz mieć zawsze pod ręką, będąc gotowym do uchwycenia każdego momentu.

street photo manfrotto next

Plecaki takie jak np. Manfrotto Next mają dwie przegrody – jedną przeznaczoną na sprzęt i drugą na rzeczy osobiste. Dzięki temu możliwe jest noszenie aparatu także np. na uczelnię lub do pracy, po drodze wykonując zdjęcia.

street photo messenger peak desing

Torba Peak Design Messenger nie przypomina tradycyjnych toreb fotograficznych, co ma znaczenie w sytuacji, gdy tak jak w street photo chce się zmieszać z tłumem lub udawać turystę. Więcej informacji na temat tej torby znajdziesz w teście: Peak Design Everyday Messenger – torba na co dzień i do zadań specjalnych w nowym wydaniu.

street photo kabura

Czasami do fotografowania na ulicy wystarczy jeden bezlusterkowiec z podłączonym obiektywem. W takiej sytuacji praktyczna może okazać się kabura. Modele takie jak np. Manfrotto NEXT posiadają dodatkowo kieszonki na akcesoria.

street photo torba luksusowa

Wyjście do teatru, opery lub na wernisaż to także okazja do realizowania fotografii ulicznej. Torby, takie jak np. Gariz CB-NCMGR cechują się bardzo elegancką stylistyką, dzięki czemu sprawdzą się podczas takich okazji.

street photo manfrotta befree

Podczas eksplorowania ulic miast przydarzyć się może załamanie pogody. W takiej sytuacji przydatna jest torba wykonana z wodoodpornych materiałów lub, tak jak w przypadku modelu Manfrotto Advanced Befree, wyposażona w zdejmowany pokrowiec.

Co jeszcze może się przydać w street photo?

Dobrze dobrane akcesoria to nie tylko plecaki i torby. Warto zastanowić się, co będzie przydatne po wyjęciu z nich aparatu. Przede wszystkim komfort podniesie wygodny pasek. Wśród dostępnych modeli można znaleźć wiele różnorodnych propozycji, a temat ten zasługuje na osobny artykuł. Niemniej, tak jak w przypadku toreb i plecaków, warto wyróżnić kilka cech, które są istotne z punktu widzenia street photo.

Idealna sytuacja dla fotografa ulicznego to moment, w którym zlewa się z otoczeniem tak, że przechodnie w ogóle nie zwracają na niego uwagi. W osiągnięciu takiego stanu zapewne nie pomaga rzucający się w oczy oryginalny pasek z logo producenta i modelem aparatu. Paski takie są co prawda wygodne, jednakże działają nieco jak reklama, ogłaszające wszem i wobec, że oto nadchodzi fotograf. Oczywiście także w przypadku alternatywnych pasków trudno mówić o kamuflażu, gdyż wciąż aparat jest widoczny na szyi, ale postawienie na nieco mniej krzykliwe wzory, będzie krokiem w dobrą stronę. Dodatkowo logo producenta i symbol może przesadnie zwracać uwagę złodziei.

street photo camera strap

Stonowane wzory pasków, takie jak np. Camera Strap Classing 15 pozwalają mniej zwracać na siebie uwagę podczas przemierzania ulic miast.

street photo pasek olympus

Paski dodawane do bezlusterkowców są często cieńsze (co ma związek z mniejszą wagą aparatu) i mniej jaskrawe od tych, którymi uzupełniane są lustrzanki.

Wygląd paska to jedno, ale ważna jest także dodatkowa funkcjonalność poszczególnych akcesoriów. Poniżej znajdziesz kilka wartych uwagi przykładów, których cechy są pożądane w przypadku street photo:

street photo peak design pasek

Peak Design Leash v3 to pasek, który łączy w sobie wszystkie cechy niezbędne z perspektywy fotografa ulicznego. Pozwala na łatwą regulację, jest bardzo wytrzymały i posiada estetyczny, stonowany wygląd. Dodatkowo wykorzystuje mocowania Anchor Links, który zapewniają bezpieczeństwo sprzętu, a jednocześnie umożliwiają łatwą zmianę zamocowanego aparatu.

street photo anchor links

Peak Design to cały system akcesoriów oparty o rozwiązania, które sprawiają, że poszczególne produkty są ze sobą kompatybilne (zarówno mocowania, jak i torby oraz plecaki). Poprzez wykorzystanie mocowań Anchor Links jeden pasek można stosować z kilkoma aparatami, choć czasami modele przeznaczone do dużych lustrzanek mogą być mniej praktyczne z małymi bezlusterkowcami wykorzystywanymi w streecie.

street photo pasek peak design nadgarstek

Anchor Links pozwalają na łatwe podpinanie aparatu pod różne typy pasków. Możesz mieć w torbie zarówno pasek naramienny, jak i na nadgarstek (np. Peak Design Cuff v3), zmieniając je w kilka sekund, gdy tylko zechcesz.

street photo peak design capture v3

Jeżeli używasz kilku obiektywów i chcesz mieć je zawsze pod ręką, przydatny będzie adapter Peak Design Lens Kit (dostępny z różnymi bagnetami). W połączeniu z uchwytem Peak Design Capture V3 lub kotwicami Anchor Links możesz przymocować go do paska spodni lub naramiennego.

Więcej informacji na temat pasków i akcesoriów Peak Design znajdziesz w poniższych artykułach:

NOWOŚCI PEAK DESIGN – CZYLI POPRAWIANIE FLAGOWYCH PRODUKTÓW

PEAK DESIGN W RĘKACH REPORTERA PRASOWEGO – JACEK TURCZYK TESTUJE

Na koniec chciałbym przedstawić jeszcze jedno, bardzo przydatne w street photo akcesorium – filtr polaryzacyjny. Likwiduje on refleksy powstające na powierzchni szkła, co daje oczywistą korzyść podczas fotografowania w miejskiej dżungli. Z perspektywy fotografii ulicznej w grę wchodzą filtry kołowe, gdyż te prostokątne byłyby mało praktyczne.

street photo cokin filtr polaryzacyjny

Filtr polaryzacyjny pozwala na spojrzenie przez szybę, co przydaje się np. w trakcie fotografowania sytuacji dziejących się wewnątrz budynków, podczas gdy samemu przebywa się na ulicy. Pozwala to łączyć na jednym kadrze kilka warstw rzeczywistości – w szczególności gdy na fotografii ujęta jest również ulica.

Jeżeli uprawiasz street photo, wykorzystując do tego smartfona, to zajrzyj do artykułów, w których omawiam akcesoria przydatne podczas używania urządzenia mobilnego:

FOTOGRAFICZNE AKCESORIA DO SMARTFONÓW – POCZUJ JESZCZE WIĘCEJ SWOBODY W FOTOGRAFII MOBILNEJ

FILTRY OPTYCZNE DO SMARTFONÓW – NIEZWYKLE PRZYDATNE AKCESORIA DLA FOTOGRAFÓW I FILMOWCÓW

W kolejnej odsłonie cyklu poświęconego street photo przedstawię kilka praktycznych wskazówek, jak fotografować na ulicy.

A może chcesz użyć do fotografii ulicznej tradycyjny aparat? W takim razie sprawdź nasz artykuł o materiałach światłoczułych.

TAGI:   
Podziel się.

O Autorze

Gdy robię zdjęcia, to zajmuję się fotografią reportażową, teatralną i artystyczną. Gdy piszę o zdjęciach, to zastanawiam się, jak wpływają one na odbiorców, co robić, by robić jej bardziej świadomie i jakie możliwości daje sprzęt. Poza tym piszę wiersze i jak dotąd w druku ukazały się moje dwie książki z poezją. Ukończyłem studia magisterskie na kierunku Fotografia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jestem laureatem konkursów fotograficznych i poetyckich, uczestnikiem wystaw, festiwali i publikacji poświęconych fotografii.

Zostaw komentarz

izmir escort